Bericht
door janneman » 14 jan 2011 22:06
Ik had een pakje van 50 gram, 7 euro.
De tabak leek me vrij droog in het pakje, ondanks geseald (hierover later meer). De tabak is van het ready rubbed type; een samengeperste tabak die weer uit elkaar gehaald is, maar niet helemaal. Het eindresultaat is een grove tabak die lijkt op flake die half uit elkaar getrokken is. Kleur: helder bruin met iets lichtere en donkerdere delen. In het pakje is de tamelijk sterke geur heel herkenbaar en typerend voor deze tabak (ik ben ineens weer 30 jaar jonger!). Zoet, maar niet op de manier van vanille, koekjes of fruit. Misschien iets van honing, of van een whisky-likeur.
Niet te vast stoppen, de tabak wordt bij later aandruken snel iets te vast.
Het aansteken kost wat meer moeite en aandacht dan ik gewent ben; de tabak komt even slecht op gang, en heeft in het begin ook een wat scherp kantje. Dat verbaast me, omdat de tabak droog aanvoelt, maar zich eigenlijk laat aansteken alsof hij iets te vochtig is. Kalm aan, en rustig 3 lucifers gebruiken om hem aan te steken werkt het beste. Als de tabak eenmaal brandt blijft hij wel goed branden, en de aanvakelijke scherpte trekt snel weg. Als je bij het opsteken je tong niet bezeert is het een aangename tabak.
De smaak is lekker, maar moeilijk te omschrijven. Vroeger vond ik dit een duidelijk gesausde tabak, dat is nu minder, of mijn smaak is veranderd. Nu vind ik heb best wel naar redelijk pure tabak smaken. Virginia, met iets heel lichts aan topping. Minder dan de geur in het pakje, maar ik proef en ruik toch een spoortje van zoiets als acacia-honing of zo.
Ik heb hem nu pas een paar keer gerookt, en eigenlijk vind ik hem best wel aangenaam. Alleen opletten met opsteken...
Ik ben deze week een beetje bezig aan een sentimental journey, voornamelijk doordat mijn pijp-aanschaf-blokkade weer eens doorbroken is (jullie schuld, beste forumleden!) En in dat kader stond ik bij de tabakker ook weer eens naar de daar voorhanden pakjes te kijken. In de catagorie 'bekenden van vroeger' drongen Clan en deze Mac Baren Mixture (Scottish blend?!?) zich op. Nu is Clan echt even moed verzamelen, dus ik ging voor de Mac Baren.
Ik heb zelf een beetje het idee dat deze Mac Baren ooit, toen ik begon met roken' een soort van basis tabak was, op de manier waarop ik nu vaak neptune aanraad; toen was het denk ik een van de meest verkochte tabakken in de catagorie net boven de tankstation-tabakken (sail, amphora, voortrekken). Ook ik heb hem toen vrij veel gerookt, totdat ik Neptune ontdekte. Vandaar ook dat de geur uit het pakje me meteen 30 jaar terug slingerde... Het verbaats me een beetje dat de tabak nu goed bevalt, over het algemeen ben ik niet zo'n Mac Baren fan. Zoals Joey schreef: Mac Baren is altijd goed maar blinkt nooit uit. Maar misschien is dat wel een beetje de charme dit keer.
Edit na afloop van het hele pakje:
Wat heb ik nu op een rijtje staan na 1 pakje? Betrekkelijk lekkere tabak, die mij toch op de een of andere manier niet kan boeien. De tabak lijkt nogal gevoelig te zijn voor de manier van roken; iets te fel opsteken maakt hem serieus scherper, en ik heb ook wel eens gemerkt dat, toen ik een pijp wat 'achteloos' zat te roken, ik een wat minder prettig smaakonderdeel proefde, iets kunstmatigs.
De tabak reageert wel opvallend goed op filter gebruik, met een filter zijn mogelijke scherpe kantjes snel weg terwijl de tabak redelijk op smaak blijft.
Het blijft gek met sommige tabakken. Niks mis mee, en toch merk ik dat ik eigenlijk gewoon blij was toen het pakje op was.
Laatst gewijzigd door
janneman op 21 feb 2011 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.