In mijn bijna 40 jaar pijproken heb ik nog nooit een meerschuim pijp gerookt of bezeten. De bekende klauwen, of hoofden, of hele dorpjes aan een steel – zo zag ik ze ooit van de bekende Turkse maker Ismet Bekler – zijn niet mijn ding.
Dus altijd uitgekeken naar mooie klassieke modellen. Een mooie bulldog, een apple, een brandy, desnoods een hoge dublin, en die natuurlijk altijd gevonden van producenten als Andreas Bauer. Maar nu het probleem: altijd en bijna zonder uitzondering zijn deze pijpen erg groot naar mijn eigen behoefte die niet verder reikt dan bijvoorbeeld 13 cm. Dan nog meer: dat mondstuk, hoe goed zit dat vast? En zit er een plastic buisje in? Al die dingen hebben me altijd belet een meerschuimer te kopen, en dat terwijl ik van veel mensen weet dat het juist het summum is! En ik kan niet ontkennen dat sommige klassieke modellen in hun hel wit wel erg aantrekkelijk zijn.
Een tijd geleden zag ik de mooiste modellen die ik ooit heb gezien van een Amerikaanse pijpenmaker, Walt Cannoy: http://waltcannoy.com/the-meerschaum-collection/
Wederom allemaal 15 of meer centimeter en destijds dus laten voorbijgaan.
Nu mijn vraag aan jullie: wie weet er kleinere klassiek en zeer mooi gemaakte meerschuim pijpen? En wat is toch de reden dat ze zelden klein zijn? En wie helpt me aan een naam van een maker of aan een mooie kleine meerschuimer zelf?