Blender/ fabriek: Arno van Goor - Bob Gregory / Gawith & Hoggarth
Blend type: VaPer + (VaPer plus wat extra's)
Ingrediënten: Virginia, Oriëntaals, Perique
Toegevoegde smaken: Geen
Snede: Flake
Verpakking: 50 grams blik
Land: UK
Productie: Limited
-----------------------------------------------------
Hier mijn eerste Flatlander Flake indrukken:
De aanblik:
Een typische Samuel Gawith flake, maar netter gesneden en ook zeker dunner dan ik gewend ben. Ik vond dat heel prettig. St James Flake is een van mijn favoriete Gawith’s, maar hij is dikwijls erg rommelig gesneden of boterhammen dik. De Flatlander is prachtig dun.
De geur:
Een hemelse geur. De bekende Gawith Virginia, het pruimige, maar dit keer iets houtiger, wat me in eerste instantie, staand in de keuken, net na de zending van Schimmel binnen was – ik kon me niet inhouden – ogenblikkelijk aan Bell’s Three Nuns deed denken. Jazeker, Bell’s Three Nuns, niet de remake, maar de oude. Ik ben ook een liefhebber van Cabbie’s Mixture, en daar heeft de Flatlander enigszins wat van weg, qua geur. Waar ik ook aan moet denken, alleen ver weg qua smaak, niet qua geur: Tudor Castle van McClelland. In het geval van deze Gawith vind ik het echter een veel betere vaper/oriental, dan Tudor Castle. De virginia's zijn romiger en niet zo hard, en de algehele smaak is aardiger. En dan bedoel ik het zwarte spul waarop al wat wij hebben gebouwd is

De smaak:
Vanmiddag kon ik me dan niet langer inhouden en heb een plakje te drogen gelegd. Let op, deze Gawith is minder vochtig dan de anderen, en dus ook dunner gesneden, dus hij droogt ook sneller. Laat hem – naar mijn idee – niet te droog worden.
Dan de eerste echte indrukken: Allereerst deed hij me meteen aan Cabbie’s denken, maar dan met een groot verschil: de zachtheid. Mogelijk door de Oriënt, is het scherpe van Cabbie’s vrijwel niet aanwezig, en is de smaak zeer zacht. Hij is notig, een heel klein beetje rokerig, heel ver weg wat zurig en zelfs een beetje peperig, en, misschien vreemd, maar zoutig. Althans zo heb ik de eerste pijp ervaren. Ik denk dat deze tabak na enige opslag, van een paar maanden, nog totaal zal veranderen, maar nu roken, jong als hij is, is al een enorm genot.
Roomnote:
Volgens mij prettig, ik kreeg geen klachten.
Brandbaarheid:
Uitstekend. Erg goed zelfs voor een tabak van Gawith.
Hulde voor Arno, voor Gawith en ook een beetje voor Schimmel en zijn fietskoeriers.