Toon schreef:
Daarbij meteen het dramatische verhaal mogen vernemen over de 12 blikken die niet gebanderolleerd waren. Gubels moest die onder het oog van de douane verbranden. Vandaar dat er 12 blikken te weinig zijn. Met dank aan de overheid.
Ik had graag nog even willen wachten met het melden van het feit dat we 12 blikken tekort komen, maar Willem was me voor.. Wat Toon zegt klopt, er waren 12 blikken niet gebanderolleerd. Wat is het geval, banderollen (de accijnszegels) gaan met 144 stuks. 2x 144 is 288. Bij Samuel Gawith hebben ze braaf de accijnszegels erop geplakt tot ze op waren. De overige 12 blikken hebben ze zo mee gestuurd zonder accijnszegel. Dat laatste mag helemaal niet van de douane. Elbert dacht van, oh, ik kan later nog accijnszegels erop plakken. Daar kreeg hij dus moeilijkheden mee. Hij de douane gebeld, het uitgelegd, aangeboden de accijns zo te betalen, nee kon niet. Die 12 ongebanderolleerde blikken moesten vernietigd worden. Elbert tegen sputteren, het zijn maar 12 blikken.. Nee, de douane dreigde er zelfs politie bij te halen. Dus nu gaat Elbert de 21e onder toezicht van de douane de 12 blikken Flatlander Flake verbranden...
Dit alles houdt in dat we dus 12 blikken tekort komen. Ik ben momenteel bezig met 3 eventuele oplossingen, er wordt dus aan gewerkt. Zo gauw ik een definitieve oplossing weet, weten jullie het ook.