Toch maar even een tegengeluid.
Wat betreft binnen roken denk ik dat dat een zaak is die je met je eventuele medebewoners moet bespreken - en daar zie ik ook onder de rokende medemensen een duidelijke tendens richting 'doen we niet' of 'als de kinderen en/of partner naar bed zijn, raam open'. Daarbij lijkt de pijp een stuk geaccepteerder te zijn dan sigaar of sigaret (en dat is goed nieuws voor ons). Dat 'lossen we samen' nog wel op.
Bij het roken in de tuin of op balkon denk ik dat de overlast voor de buurman (m/v) steeds zwaarder gaat wegen. Wie een (grotere) tuin heeft, zal daar weinig last van hebben. Maar net zoals het niet netjes is om in een flatgebouw de barbecuewalmen van verbrand vlees rechtstreeks bij de vegetarisch levende buurman naar binnen te gooien, zal ook het roken op het balkon (moeten) worden ingeperkt. Het kan tenslotte niet zijn dat de buurman (m/v) niet meer buiten kan zitten of zelfs de ramen moet sluiten omdat jij zo nodig moet roken. Aan de andere kant: ook hier kun je vaak 'samen' tot een goed compromis komen. Hier in Duitsland zijn er bijvoorbeeld vrij strenge regels wat betreft muziekoverlast (zoals door piano spelen). Met goedkeuring van de buren ('waarom speel je niet vaker') overtreed ik met goed geweten de regels. Uiteraard heb ik afgelopen zomer in de tuin gerookt, maar dan niet als de buren met gasten gezellig aten (dat hebben ze me overigens niet opgedrongen, en ik heb makkelijk praten, want ik rook gemiddeld één pijp per dag).
Het is nu eenmaal zo dat roken steeds minder geaccepteerd wordt, en misschien is dat ook een goede zaak. Ik keek gisteravond naar een stukje van een oude Tatort-aflevering en moest plaatsvervangend hoesten toen vier mensen aan een restauranttafeltje tegelijkertijd een sigaret opstaken. Roken met kinderen in een auto met de ramen dicht (hebben mijn ouders in de vrolijke jaren tachtig ook gedaan, dat was heel normaal) lijkt me ook geen goed idee meer. Sterker nog: ik zou blij zijn als je rookvrij op een restaurantterras zou kunnen eten (maar ik ben dan ook een 'foodie').
Alles heel tegenstrijdig. Daar ben ik me van bewust. Mijn man is operazanger, dus ik heb een directe reden om me te associëren met de 'antirokers' (mijn man heeft er geen probleem mee dat ik pijp rook, maar - behalve in de zomervakantie - niet in zijn buurt). Ik heb ook het idee dat in Duitsland (in ieder geval in Nedersaksen) een vrij gezonde buitenrookcultuur is ontstaan. Niet zo mopperend, onbegrijpend als in Nederland, maar ook niet zo extreem als in Groot-Brittannië (waar een Italiaanse collega bijna werd gelyncht toen ze op de campus van de Open University in Milton Keynes het waagde een sigaret op te steken).
Al met al lijkt het onafwendbaar dat de regels strenger zullen blijven worden, grotendeels met goede redenen. Aan jou (ons) de taak om daar zo goed mogelijk om te gaan. In goed overleg momenten en plekken vinden om ongestoord een pijp te roken lijkt me beter dan op je strepen te staan. Zeg nu zelf: een haastige of zelfs heimelijk gerookte pijp smaakt toch ook niet lekker?