droompijp

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Asmodeus

Re: droompijp

Bericht door Asmodeus »

dan5102 schreef:Droompijp voor €8.195 (ja! Acht duizend). Waarom zo duur ? Naam (Dunhill) heeft er alleszins mee te maken, maar wat dan nog???
Afbeelding
Dat is zeker die group 6 van Peter Heinrichs

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Wowbagger schreef:We hebben bijna dezelfde dromen Arno. Gelukkig zijn die van mij iets betaalbaarder: http://www.tobaccopipes.com/peterson-sp ... -fishtail/
Daar zat ik ook al aan te denken.... Prachtige pijp! Gelukkig heb ik geen geld.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

PhilipV

Bericht door PhilipV »

Wowbagger schreef:We hebben bijna dezelfde dromen Arno. Gelukkig zijn die van mij iets betaalbaarder: http://www.tobaccopipes.com/peterson-sp ... -fishtail/
Inderdaad zeer mooie pijp! Jammer dat ze altijd zo snel uitverkocht zijn!
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Huub

Bericht door Huub »

Een mooie pijp. Maar een belachelijke prijs voor een fabrieksmatig gemaakte pijp.

Voor dat geld kun je een aantal mooie en unieke pijpen kopen van de Deense, Amerikaanse en Italiaanse top pijpenmakers van de wereld.

Een voorbeeld, onderstaande TAO, Prijs € 1890. Kijk ook nog eens naar de prachtige Winsløw Delta die Paul hier onlangs toonde. Zal zeker geen € 8195 hebben gekost.

Fijne zondag,

Huub

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Huub op 06 sep 2015 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Helemaal mee eens Huub.

Claude

Bericht door Claude »

Die pijp van bijna negenduizend is dus een Dead root pijp met vele sterren. Dead Root staat voor straight grain, en hoe meer sterren hoe rechter de grain. Valt jullie op dat hij niet eens zo'n mooie nerf heeft?

Ben het ook zeer met Huub eens. Je kan voor veel minder geld een droompijp bemachtigen.

PhilipV

Bericht door PhilipV »

Idd Huub! Ik kan me vinden in je bemerking!
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”

Huub

Bericht door Huub »

Claude schreef:Die pijp van bijna negenduizend is dus een Dead root pijp met vele sterren. Dead Root staat voor straight grain, en hoe meer sterren hoe rechter de grain. Valt jullie op dat hij niet eens zo'n mooie nerf heeft?

Ben het ook zeer met Huub eens. Je kan voor veel minder geld een droompijp bemachtigen.
Hallo Claude,

Volgens mij staat Dead Root niet altijd voor straight grain, maar voor zeer oude bruyère.

Ook onderstaande pijp is gemarkeerd als DR Root Briar, maar hier kan toch niet gesproken worden van straight grain.

Misschien kan onze Dunhill kenner Arno antwoord geven op de vraag: Wat wordt bij Dunhill bedoeld met Dead Root?

De bekende Canadese pijpmaker Julius Vesz gebruikt veel Dead Root maar als ik zijn site bekijk zie ik daar weinig straight grain pijpen.

Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

"Dead root" briar is bruyère hout dat al zó lang dood is, dat het door de natuur geheel droog is. Alle sappen zijn eruit gedroogd en het geeft het hout een zoetige smaak.

Zie wat Julius Vesz erover te zeggen heeft, vierde alinea van het stukje op de volgende link:
http://www.juliusvesz.ca/pages/article0 ... =article01

Het is dus gewoon kurkdroog geoogst en behoeft geen droging meer na het snijden van de ebouchons. Dat is wat ik er van maak. Heeft dus inderdaad, zoals Huub al als voorbeeld aanhaalt, niets met straight grain te maken.

Asmodeus

droompijp

Bericht door Asmodeus »

Uit een stuk van Greg Pease :
GL Pease once wrote:

Dead Root briar is a subject that has been beaten, if you’ll pardon me, to death. Some insist the legends are true, while others (especially briar cutters, who really ought to know, and many pipe makers who laugh when they hear the term) tell me that once the shrub dies, the burls are almost instantly attacked by decomposers (molds and fungi, beetles, bacteria), and within a very short period, are rendered unsuitable for pipe making. In fact, at least today, they don’t even harvest these because of the considerable effort involved, and the low probability of any useable wood being found within them.

The term most likely found its way into use in the early part of the Twentieth Century through the marketing genius of Alfred Dunhill when he sought a way to differentiate exceptionally grained pipes from the rest. At the time, grain was not as highly valued as it is today, so making this distinction allowed him to sell these pipes for premium prices. The term stuck, and the legend has been promulgated by a few others since to differentiate their best pipes from the run of the mill.

The one thing we can be sure of is that by the time a block of wood is crafted into a pipe, it is most certainly and surely dead; in effect, all pipes are made from.

Kortom, het zou slechts een marketing term van Dunhill zijn.

Bron : http://pipesmagazine.com/blog/ask-g-l-p ... mber-2011/

dinck

Bericht door dinck »

Het zou toch wat zijn als er weer een struik kon groeien uit een pijp die je in de grond graaft en een beetje watert...

wiele

Bericht door wiele »

eigenlijk zie ik er zo nog wel eentje zitten.
films van LOTR graag gekeken meerdere malen. en het is mss geen officiële pijp. maar de vorm en kleur staan me gewoon aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wiele

Bericht door wiele »

en bij deze heb ik hem ook besteld.
kon het niet laten.
tis toch zo een stuk dat je precies echt moet "hebben". ik zal hem ook met plezier roken op speciale gelegenheden :lol:

Bommel

Bericht door Bommel »

Spannende shape van de bowl Wiele.
Veel plezier ervan.
Afbeelding

PhilipV

Bericht door PhilipV »

Ik vind hem prachtig! Veel plezier ermee!

PhilipV

Bericht door PhilipV »

Ik neem alles terug wat ik recent gezegd heb over Peterson's ... I mean WOW!
_MG_8049copiacopia_RNJPU5ay6yWI_large.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wiele

Bericht door wiele »

idd, die mag er zeker zijn! net als het bulldog type dat er wat van weg heeft

kiske

Bericht door kiske »

PhilipV schreef:Ik neem alles terug wat ik recent gezegd heb over Peterson's ... I mean WOW!
_MG_8049copiacopia_RNJPU5ay6yWI_large.jpg

Nix mee te maken! Nog steeds ruzie! Petersonbeledigbarbaarrorist!

PhilipV

Bericht door PhilipV »

Dit gaat me nooit vergeven worden ... Eeuwige jeuk ... [emoji16]

wiele

Bericht door wiele »

en mn Vauen is aangekomen.
schoon pijpje, allee, tis een hele pijp he :P

sffs als eens inroken seh

wiele

Bericht door wiele »

is er wel eentje met filter, en ik rook liever zonder (heb eigenlijk nog nooit met filter gerookt maar vind het precies zo een gedoe)
Dus ik laat die er dan maar uit. las in het grote filtertopic dat er nog mensen zijn die dat doen, ook zonder adapter.

L.deJong
Contacteer:

Bericht door L.deJong »

Succes, Graag hoor ik hoe die rookt, wil zelf ook zo'n Vauen pijp.
Het maakt inderdaad niet uit of je het filter eruit haalt zonder of met adapter.
Ik heb echter een pijp die ongelofelijk gaat pruttelen als ik er geen adapter in doe, maar ik rook graag met filter.
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

wiele

Bericht door wiele »

dat heb ik ook wel, dat de pijp gaat pruttelen. maar heb gemerkt dat als ik de tabak niet te vast stop (ook niet te los natuurlijk), en rustig rook, dat het pruttelen dan weg gaat. van het eerste moment dat ik licht gepruttel hoor, blaas ik lichtjes uit zodat het vocht wat terugloopt in de pijpkop. eigenlijk gewoon wat tegendruk geven. dan even wachten (ongeveer een seconde of 10) en dan terug roken. lukt dat niet, terug een beetje tegendruk geven en wachten.
soms de pijp laten uitgaan en wat aantampen en terug aansteken. de warmte in de kop zorgt dan ervoor dat overtollig vocht vrij snel verdampt.
een rager gaat ook natuurlijk, maar in gebogen pijpen is dat erg moeilijk. vandaar dat ik deze techniek nu gebruik en ik moet zeggen dat ik tegenwoordig eigenlijk geen ragers meer gebruik tijdens het roken. tenzij de tabak echt iets te vast zit en ik die moet losduwen met de rager om zo meer luchtstroom te krijgen (en zo dus meer ruimte geef aan het vocht om te verdampen).

let wel: dit is niet mijn uitvinding persé want heb het meer gelezen hier op het forum ;p

ik laat nog weten hoe de vauen rookt. ze ligt alleszins zeer goed in de hand. en de kop van dit model is ook net goed vind ik. niet te smal vanonder en er kan genoeg tabak in :P

wiele

Bericht door wiele »

net de eerste keer ingerookt.
geinig pijpje; ze rookt gezellig.

Plaats reactie