Herinnert U zich deze nog?

Dat bruine pakje dat zich onder in mijn pijpenkabinet gevestigd had?
Vandaag is kerst, trappelend van ongeduld en na een half doorwaakte nacht van spanning was het eindelijk zover...

Tadaaa! (wie had dat gedacht...)
Larsen edition 2011, blik nummer nl 00301...
Okee, geen dappere beslissing dit keer en een keuze die potentieel gevaarlijk is... De 2010 van het afgelopen jaar viel enorm in de smaak, en eigenlijk kan dit dan alleen maar tegenvallen. Maar toch...
Het blik is in mijn ogen alvast mooier dan het vorig jaar, wat rustiger en stemmiger. En de plastic zak in het blik is dichtgeseald, maar met wat voorzichtig peuteren goed open te maken. Dat dichtgesealde herinner ik me overigens niet van de 2010; blijkbaar is deze tabak iets meer met het oog op langer bewaren gedacht... De tabak heeft voor mijn gevoel een nette, gemiddelde vochtigheid.
De tabak ruikt totaal anders dan de 2010. Nu overheerst een fruitgeur, zoetzuur en stevig.
Bij het opsteken bijt de tabak alvast totaal niet, maar ik heb wel drie lucifers nodig.
De eerste smaakindruk is veel zachter dan de geur uit het blik doet vermoeden. Vol maar mild, toch iets van vanille, met het fruit meer op de achtergrond.
Een beetje in analogie met sommige wijnen en dranken; deze tabak smaakt 'droog'...
Tijdens het roken verandert de smaak, al kan ik niet goed beschrijven hoe. De smaak 'went' niet, maar trekt voortdurend aandacht. Lekker!
Hij lijkt ook wel weer redelijk traag te roken; met een niet eens helemaal volgepakte pijp ben ik toch een uur en 10 minuten bezig. Zonder nog een keer aansteken overigens. Dit is een behoorlijk goed brandende tabak, na het eerste aansteken.
Het is weer een ingewikkelde tabak. Dit wordt weer een lange, boeiende kennismaking. Gelukkig is het morgen weer zondag...