Zooo deze eens mee laten komen omdat mijn interesse altijd gewekt is bij iets dat af wijkt

Ik zou eigenlijk beter moeten weten omdat ik nooit rechte pijpen rook , maar goed de nieuwsgierigheid wint
Erik Nording niet de eerste de beste in pijpenland heeft deze al in 1980 ontworpen maar lang laten liggen voor het uiteindelijk in productie werd genomen . Het komt netjes verpakt in een stevig zakje inclusief een doosje keystones . Op het eerste gezicht lijkt het wat fragiel maar eenmaal vast gehouden is het uit een stevige dikke nylon vervaardigt van het zelfde materiaal als de kunstof Vauen Diamond shape.
De bowl is heel netjes afgewerkt en van goede kwaliteit ( had me ook tegengevallen van Nording als dit anders was geweest) De hitte bestendige O ring is van een duims maat en dus makkelijk overal te krijgen en indien nodig te vervangen . Bowl en roer passen stevig in elkaar en sluiten mooi aan . Het lijkt niet zo maar de totale pijp is iets zwaarder als een Falcon.
Het mondstuk is los te draaien om te reinigen dus heb je 3 delen als hij uit elkaar is . Het mondstuk voelt stevig aan en is indien stuk los verkrijgbaar . De bowls zijn er in diverse soorten en ook los verkrijgbaar voor € 20.00 per stuk .
Als de bowl eraf is kijk je in een soort doolhofje wat de bedoeling is dat daar de keystones is gaan ( 10 tot 15 stuks) aangeraden wordt dit aan te houden daar meer steentjes niets toevoegt . De steentjes zijn gemaakt uit chamotte klei heel licht en broos , je kunt ze zo verkruimelen.
Zo , de kop er weer op en klaar voor de vuurdoop.
Meteen vol zoals ik gewoon ben met een makkelijk brandende Hobbits Weed zijn de eerste trekjes niet lekker

het smaakt naar nylon. Dus alles eruit en onder de warme kraan met een sopje . opnieuw gevult en de vlam erin . Haaa beter , geen rare smaak meer . Het ding rookt verbazend licht en na een halve bowl blijkt ook erg droog. De Falcons willen nogal eens wat condens en vocht afgeven ivm het temperatuurverschil en afkoeling van het aluminium . Door het gebruikte kunststof blijft dit achterwege .
De pijp rookt probleemloos voor de eerste keer helemaal leeg wat ik niet altijd het geval is bij een systeempijp. Erik Nording heeft goed over het ontwerp nagedacht . Zo zit het gat in het midden en heeft een normaal formaat . tussen de steentjes en de onderzijde bowl is ook nog voldoende ruimte over gelaten . Het roer waar de bowl in gaat is nl 2x zo hoog al bij een Falcon.
We gaan eens kijken hoe het er nu van binnen uit ziet . De keystones zijn helemaal donker van kleur en hebben hun werk goed gedaan lijkt het. even kloppen en onder de kraan en klaar voor een volgende beurt .( als je nog een kop hebt

) Maar ik wil wat vergelijken en omdat de keystones niet heel erg goedkoop zijn ( al gaat een doosje best lang mee met 10 a 15 steentjes per keer) heb ik wat alternatieven getest,
Dus de eerste keer met de orginele keystones , vervolgens meerschaum steentjes , de kwarts filter steentjes van denicotea , en normale rijst
Eerlijk is eerlijk , de orginele steentjes werken het beste met miniem verschil op plaats twee met de meerschaum steentjes , de kwarts steentjes op 3 , en qua vocht deed de rijst het prima , maar qua filtering niet op 4.
Note : Deze pijp hoort eigenlijk thuis in de toolbox maar kan zeker stand houden met een Falcon ( zoniet op punten beter) Het ding is oer degelijk en onderdelen los vervangbaar voor weinig. Eenvoudig te roken en schoon te maken. Ik vergelijk hem eigenlijk met een stukje Outdoor equipment degelijk , functioneel en onverwoestbaar.
Erik Nording prima gedaan. Nu de bent versie nog.
Godfrey