Hmm... Is dit geen Marata tabak? De pijprokende vader van een vriend van me woont in Brazilië en de reguliere merken zijn waar hij woont (Belem) moeilijk te krijgen en erg duur. Het enige wat ze hebben is Marata tabak. Volgens die vader wordt het voornamelijk gebruikt als pruimtabak, maar als je het uit elkaar haalt is het ook te roken in pijp. Nou ja, te roken.. Hij zei van, het went. Ooit heb ik een sample van deze tabak die ik van die vader had gekregen naar Janneman gestuurd en hij schreef dit:
De tabak is aangekomen, ik heb nog wat verder zitten uitsorteren, en ik heb hem gerookt... Oef! Dat viel niet mee, ik heb de pijp zelfs niet leeggerookt (zeldzaam). Mijn ervaring is vergelijkbaar met wat je op het forum beschrijft; in het begin best aangenaam, nogal neutraal, goed te roken. Maar ergens gaandeweg gebeurd iets... Ik kan niet aangeven wat, maar de smaak bevalt me absoluut niet meer naar het einde toe. Wat zuur-zoets (klinkt lekker) dat ik niet in tabak verwacht of wens... Nicotinegehalte? Geen idee, maar ik gok vrij hoog, al proef ik dat er niet aan af.
En hier een afbeelding van die tabak: