Wroeten

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
ecrivain

Wroeten

Bericht door ecrivain »

Een beginnersvraagje (niet schrikken).
Na ongeveer 1/3 pijp, ontstaat er in de bovenste laag zo'n harde korst, dat ik die wel eens moet doorprikken. Is dat normaal? Of doe ik iets verkeerd (waarschijnlijk wel).
Verder: ik rook louter churchwardens, die roken vochtiger, dat weet ik. Maar soms is er zo'n dikke aslaag, dat ik de tabak moet gaan omwroeten. Er komt dan nog onverkoolde tabak naar boven, maar die is dan vermengd met as. Niet prettig roken meer. Wat doe ik hiertegen? Tussendoor voorzichtig as wegkloppen? Of iets anders, meer ter voorkoming van dit euvel?
Merciekes alvast!

Ribbon

Re: Wroeten

Bericht door Ribbon »

Wat ik denk is dat je wat losser moet stoppen. Het is normaal dat de bovenste laag wat harder is door de verbranding. Dit hoort geen probleem op te leveren, dus als je goed stopt en 'met gevoel' (niet te hard/ niet te zacht) tampt zou het goed moeten komen. Omwroeten is dan eigenlijk niet meer nodig.

In het verleden maakte ik de aslaag bovenop nogal eens voorzichtig los (alleen de zachte as, niet de tabak) en hield hem voorzichtig omgekeerd boven de asbak. Nu ben ik er achter dat me dit geen bijzonder voordeel oplevert. Dus; niet te vast of te los stoppen, en niet te hard of te zacht tampen. Rustig roken, en blijven leren. Op een gegeven moment krijg je er gevoel voor en wordt het steeds leuker :).

Edit: Ik moet zeggen dat ik je probleem wel herken uit mijn eigen beginperiode. :wink:
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

ecrivain

Bericht door ecrivain »

Tsja.. Dat stoppen os inderdaad een kunst. Een met Grote K zelfs, nikske cliché.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Er zijn meerdere succesvolle manieren om een pijp te stoppen. Ik hanteer zelf nog steeds de '3 stappen methode'; "like a baby (eerste laagje lichtjes aandrukken), like a woman (tweede laag iets steviger), like a man (bovenste laag nog steviger). Ondertussen is dit ritueeltje bij mij een routine geworden waar ik nauwelijks meer bij nadenk.

Maar er zijn dus meer wegen die naar Rome leiden...
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

ecrivain

Bericht door ecrivain »

Zo doe ik het ook! Althans, ik probeer dat. Maar kennelik lukt het niet altijd.. ;-)

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

En zo heeft ook weer iedere tabaksvorm (fijne snede (baai) groffe snede(andere tabakken), cube, flake, plug, ready-rubbed), een andere stopwijze. Oefening baart kunst! :mrgreen: (ikzelf zit momenteel wat te hannesen met de cubecut, krijg dat nog niet lekker gestopt, maar ook daar zit vordering in :) )
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Janno
Contacteer:

Bericht door Janno »

In plaats van te wroeten, wat er inderdaad meestal toe leidt dat ik naast de rook ook de as binnenkrijg, prik of por ik met de prikker eventueel opgevolgd door een lichte tamp. Er kan dan wat meer zuurstof bij en alles blijft min of meer op zijn plaats. Alleen als ik veel te enthousiast flakes heb aangestampt is wroeten vaak nog de enige manier om te proben er nog iets van te maken.

Ik vond deze video op youtube wel behulpzaam. Heldere uitleg over wat te doen met de aslaag en waneer te prikken en te tampen:

I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Die kerel gaat wel als een schoorsteen :shock:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

The_Undertaker schreef:En zo heeft ook weer iedere tabaksvorm (fijne snede (baai) groffe snede(andere tabakken), cube, flake, plug, ready-rubbed), een andere stopwijze. Oefening baart kunst! :mrgreen: (ikzelf zit momenteel wat te hannesen met de cubecut, krijg dat nog niet lekker gestopt, maar ook daar zit vordering in :) )
Ja joh? Vind het zelf veruit de makkelijkste. onderin wat uitgewreven, daarop de tabak in pure vorm tot de kop tot de rand vol is, klein beetje aandrukken, daarop weer wat uitgevreven, dat plat maken (met lichte druk, dus niet verder aandrukken) en vervolgens vlam erin.
Groet, Mark

ecrivain

Bericht door ecrivain »

Janno schreef:In plaats van te wroeten, wat er inderdaad meestal toe leidt dat ik naast de rook ook de as binnenkrijg, prik of por ik met de prikker eventueel opgevolgd door een lichte tamp. Er kan dan wat meer zuurstof bij en alles blijft min of meer op zijn plaats. Alleen als ik veel te enthousiast flakes heb aangestampt is wroeten vaak nog de enige manier om te proben er nog iets van te maken.

Ik vond deze video op youtube wel behulpzaam. Heldere uitleg over wat te doen met de aslaag en waneer te prikken en te tampen:

Supervideo, thx! Now I get it...

ecrivain

Bericht door ecrivain »

The_Undertaker schreef:Die kerel gaat wel als een schoorsteen :shock:
Mwaaah.. ;-)

Pellie

Bericht door Pellie »

Hier zat ik vandaag ook mee in mijn maag. Mijn pijp ging uit en ik tampte maar de bovenlaag was erg hard. Ik heb em toen iets uitgeklopt en opnieuw aangestoken. Ging opzich wel, maar smaak was niet als voorheen. Duidelijke video dit, weer wat geleerd vandaag 8)

smidje
Contacteer:

Bericht door smidje »

Janno , dank u voor de leuke video :)
zat bijna juist , doe het ook zo een beetje , maar van het prikken wist ik niet .
is misschien om het vocht er uit te branden beter ?
de tabak heeft een eigen vocht gehalte , de luchtomgeving ook en dan nog je eigen vocht .
wordt wel nat daar in die ketel hé :)
Life is what Happens to you while you' re busy making other plans

Plaats reactie