Pech met de koolaanslag.

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
robvoorburg

Pech met de koolaanslag.

Bericht door robvoorburg »

Tijdens vakantie overkwam me iets dat ik vroeger een enkele keer meegemaakt heb. Een klein stukje (ca. 3x5 mm.) van de niet te dikke koolaanslag kwam spontaan mee met de as die ik uit de pijp klopte.
Ik heb het enige gedaan dat er volgens mij te doen is en de hele kop van de koolaanslag ontdaan.
Komt iemand dit bekend voor?

Master-Fan

Re: Pech met de koolaanslag.

Bericht door Master-Fan »

niet eerder meegemaakt, maar hoe heb je de gehele kop van de koollaag ontdaan ?
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

robvoorburg schreef:Ik heb het enige gedaan dat er volgens mij te doen is en de hele kop van de koolaanslag ontdaan.
Komt iemand dit bekend voor?
En helemaal opnieuw inroken? Zou ook mijn oplossing zijn. Een "deukje" in de koollaag terug dichtroken is geen optie, denk ik. Een gelijkmatig koollaag is altijd te prefereren, natuurlijk.
Heb dit nog nooit meegemaakt, maar waar ik aan denk (en misschien kun je dit zien m.b.v. een zaklampje) is dat er in de ketel-binnenwand een foutje in het hout zit. Waardoor temperatuur en uitzetten/inkrimpen iets anders werkt dan bij de rest van de ketel en koollaag.
Betere reden kan ik niet verzinnen.

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Waarom is het zo erg als er een klein schilfertje loskomt?
Kan die onregelmatigheid het ontstaan van scheuren bevorderen?

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Bart Iron schreef:Waarom is het zo erg als er een klein schilfertje loskomt?
Kan die onregelmatigheid het ontstaan van scheuren bevorderen?
De koollaag neemt vocht en warmte op. Bij een stukje onderbreking, zal het vocht en de warmte direct op het hout van de ketelwand komen. Zal waarschijnlijk bij 99 van de 100 pijpen waarbij dit gebeurt gewoon goed gaan. Maar de kans bestaat dat het vocht en de warmte voor een andere, paatselijke uitzetting in het hout zorgen. En dat zou een breuk/scheur kunnen betekenen. Vooral bij pijpen met een wat dunnere ketelwand. Daarom wordt er altijd over een GELIJKMATIGE koollaag gesproken.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik kan me niet echt herinneren een heel stuk koollaag los in de asbak te hebben gevonden, maar als ik met een zaklampje in mijn pijpen kijk zie ik wel degelijk hier en daar stukjes die weg zijn, of weg zijn geweest (een duidelijk dunner stuk). Ik zie dat bij verreweg de meeste van mijn pijpen. Als het echt een 'gat' in de koollaag is dan ga ik inderdaad serieus met de ruimer aan de slag. Ik haal niet de hele koollaag weg, maar wel meer dan normaal, totdat er nog maar een dunne laag over is, bijna als een nieuwe pijp die met 'voor-inrook-materiaal' behandeld is. Ik rook hem dan ook niet echt weer in drie stappen in of zo, maar rook hem wel een tijdje zo voorzichtig alsof het een nieuwe pijp is. Uiteindelijk lijkt het doorgaans weer goed te komen.

Zaken als pijpenruimer en zaklampje hebben wel een beetje de neiging om me al teveel op de koollaag te laten letten, ineens maak ik een punt van dingen die vermoedelijk altijd al gebeurden maar waar ik nooit op lette. Als puntje bij paaltje komt heb ik, onregelmatige koollaag of niet, eigenlijk maar één pijp die doorrook risico's lijkt te vertonen (een donkere plek aan de buitenkant). En dat is een pijp met een wel heel dunne houten wand, dus het probleem zat denk ik al in het ontwerp ingebakken.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Volgens mij is het risico hierop kleiner als je na het roken de kop van de pijp ook altijd even uitveegt. Zo krijgt alleen het stevige residu te kans om achter de blijven en de losse flinters en stukjes tabak niet. Waardoor je dus uiteindelijk minder materiaal hebt dat los kan laten.

Bommel

Bericht door Bommel »

Ik heb er nooit zo opgelet, maar na nadere inspectie zie ik toch ook kleine oneffenheden in de koollaag van mijn pijpen.
Nu heb ik aan een van mijn driepotertjes een schraapmesje, kan ik hiermee wat kool weg schrapen?
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Als het een gewone rechte kant heeft, liefst een beetje scherp, dan is dat wel geschikt om de koollaag wat mee bij te schrapen. Niet snijden maar echt schrapen; zoals je ook een scheermes hanteert, met het mesje vrijwel haaks op het oppervlak. Ik weet niet meer zeker wie het was, maar iemand hier gebruikte opgerold schuurpapier, dat werkt ook goed, al is uiteindelijk het investeren in een ruimer(setje) wel de moeite waard.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Bommel

Bericht door Bommel »

Dat ruimersetje moet er nog komen Janneman, zo een die jij in je filmpje toonde.
In het verleden, meer uit ontwetendheid als jonge pijproker, heb ik wel met een Zwitserszakmes de koollaag wat weg geschraapt.
Op de manier die jij omschrijft, recht en ook met gelijkmatige druk.
Ik denk dat ik ruimers moet gaan kopen. :oops:
Afbeelding

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Ik heb het zelf nog niet mogen meemaken, maar iemand die ik ken heeft het wel gehad. Per ongeluk een stukje kool uit zijn koollaagje. En dan idd resoluut kaal halen (natuurlijk wel met beleid) en dan helemaal opnieuw inroken...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

derkbait
Contacteer:

Bericht door derkbait »

Ik heb van de week nog mijn Stanwell geruimd nadat ik zelf vond dat de koollaag niet geheel glad meer was... Ik heb ook ruimers maar ben de garage ingegaan en een schuurpapiertje om een edding stift gedaan. De bovenrand met schilderstape vast gemaakt wat tevens dient ter bescherming van de bovenrand van de pijp... Je kan hier echt heel erg precies mee te werk gaan en mijns inziens beter en minder lomp dan met een ruimer... Gevolg na een 20 minuten was weer ene hele mooi gladde want tot onderin de ketel waar hij rond loopt. Veel mooier dan met een ruimer vind ik zelf. En gerookt vandaag met een filtertje voor de zekerheid.. En ze rookte de Neptune in 1 keer geheel weg tot de laatste kruimel en het was genieten!!!

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

derkbait schreef:Ik heb van de week nog mijn Stanwell geruimd nadat ik zelf vond dat de koollaag niet geheel glad meer was... Ik heb ook ruimers maar ben de garage ingegaan en een schuurpapiertje om een edding stift gedaan. De bovenrand met schilderstape vast gemaakt wat tevens dient ter bescherming van de bovenrand van de pijp... Je kan hier echt heel erg precies mee te werk gaan en mijns inziens beter en minder lomp dan met een ruimer... Gevolg na een 20 minuten was weer ene hele mooi gladde want tot onderin de ketel waar hij rond loopt. Veel mooier dan met een ruimer vind ik zelf. En gerookt vandaag met een filtertje voor de zekerheid.. En ze rookte de Neptune in 1 keer geheel weg tot de laatste kruimel en het was genieten!!!
Gewoon een ruimer zoals bij Jan op het filmpje of een senior pijpen ruimer,maar adviseer zelf die set.
je kan dan eventueel nog met en schuurpapiertje na schuren.vergeet het rookkanaal niet.

pipealicious

Bericht door pipealicious »

Ik had dit probleem vorige week ook met mijn Peterson 'pot'. Ik heb 'm vanddag uitgeruimd met fijnkorrelig schuurpapier en daar na met heel fijne korrel nog eens uitgeveegd. Ik hou nu nog een halve mm keiharde en zeer gladde koollaag over. Bij het uitschuren zag ik dat er ook bruine ipv zware delen in de koollaag zaten. Doet me vermoeden dat dit tabak was die aan de wand is blijven plakken maar nooit echt is opgebrand en dan versteend.

Heb ze gelijk nog eens langs de buitenlant opgepoetst met 'Pledge' en de steel met wat wattenstaafjes gedrenkt in Rhum netjes gereinigd. Ze staa nu te drogen om weer spik en span in gebruik te worden genomen.

Bruyère

Bericht door Bruyère »

janneman schreef: Ik weet niet meer zeker wie het was, maar iemand hier gebruikte opgerold schuurpapier, dat werkt ook goed, al is uiteindelijk het investeren in een ruimer(setje) wel de moeite waard.

Ik ben die "met schuurpapier" ruimer en houd aan deze werkwijze halsstarrig vast. Er is geen enkele ruimer die zo perfect aan de bestaande koollaag aansluit dan opgerold schuurpapier dat je in de kop terug ontrolt.

Maar terug on-topic, ik ken het fenomeen en heb ooit een pijp geruimd met een oneffen koollaag. Daar waar de koollaag dunner toonde was het hout ingebrand. Voorzichtigheid is aangewezen. Liever ruimen en inroken dan een ketel die doorbrandt.
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Twee weken geleden maakte ik hetzelfde mee met een Winsløw. Ik heb de kop licht geruimd en ben haar nu voorzichtig aan het roken met Semois. Semois omdat deze tabak weinig water bevat en ik de pijp vol heb kunnen stoppen. Ik heb echter geen idee of de hitte die bij het roken vrijkomt een gevaar voor de kop kan vormen, maar aangezien er toch nog iets van een koollaag achter is gebleven, waag ik het er op.

Paasei

Bericht door Paasei »

Gyps, let wel met inroken met Semois : Semois laat een stevige ghost achter, je hebt daarna een pijp of vijf, misschien wel 10 nodig om hem eruit te krijgen.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Paasei schreef:Gyps, let wel met inroken met Semois : Semois laat een stevige ghost achter, je hebt daarna een pijp of vijf, misschien wel 10 nodig om hem eruit te krijgen.
Dat zou je niet verwachten, omdat het zo'n pure tabak is. Ik dacht juist dat dit wat neutraler zou zijn... Bedankt voor de tip. Ik moet nog even zien of die ghost reden genoeg is om semois niet als inrooktabak te kiezen... Het is zo lekker droog. :D Geen natte prop onderin en zo...

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder »

Gypscoprotheres schreef:Twee weken geleden maakte ik hetzelfde mee met een Winsløw. Ik heb de kop licht geruimd en ben haar nu voorzichtig aan het roken met Semois. Semois omdat deze tabak weinig water bevat en ik de pijp vol heb kunnen stoppen. Ik heb echter geen idee of de hitte die bij het roken vrijkomt een gevaar voor de kop kan vormen, maar aangezien er toch nog iets van een koollaag achter is gebleven, waag ik het er op.
en hij rookt wél vrij heet, voor zover ik mijn keel mag geloven natuurlijk, en zo staistisch is die ook niet onderlegd.
Langs de andere kant heb ik dat nog nooit als bezwaarlijk - in de zin dat er aanslepende gevolgen zijn - voor het inroken ervaren.
Trouwens, Semois is steeds een goede keuze :)

Smakelijke verzetting van deze helse karwei gewenst ! ! 8)

S

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Ben het met bovenstaande eens! Semois is een lekkere tabak maar m.i. niet geschikt om een pijp mee in te roken. Door de droogheid loop je al snel het risico dat je te heet rookt, en de smaak is dan misschien wel heel natuurlijk maar ook behoorlijk sterk en opvallend anders... Ken geen andere tabak die zo ruikt en smaakt, en dat duurt even voordat je dat weer uit je pijp hebt! Beter een mildere, natuurlijke tabak als een baai of een neptune gebruiken voor inroken (is mijn bescheiden mening).
Pijproker des forums

robvoorburg

Kynikos schreef:Volgens mij is het risico hierop kleiner als je na het roken de kop van de pijp ook altijd even uitveegt. Zo krijgt alleen het stevige residu te kans om achter de blijven en de losse flinters en stukjes tabak niet. Waardoor je dus uiteindelijk minder materiaal hebt dat los kan laten.
Vanmiddag na het legen van het residu heb ik eens in de kop gekeken
en zag inderdaad enkele "losse flinters tabak" die waren blijven
kleven aan de koollaag en niet of maar gedeeltelijk verbrandt waren.

Deze heb ik met een cocktailprikker weggehaald, ik denk wat Kynikos
(waar is de beste man gebleven?) naar mijn idee met de meest
aannemelijke verklaring kwam.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Bedankt voor het oprakelen van dit draadje Rob, ik merkte toevallig gisteren bij een pijp op dat er een schilfertje was losgeraakt.

Ondanks dat Kynikos' verklaring plausibel lijkt kun je er toch nog wel wat meer over zeggen denk ik. Ik veeg de ketels van mijn pijpen standaard na iedere rookbeurt voorzichtig schoon, en toch zie ik dat er nog wel eens een schilfertje is losgeraakt. Misschien dat (te fanatiek) langs de randen tampen ook nog een verklaring kan zijn? Ieder tikje (hoe zachtjes ook) zou kunnen bijdragen aan minieme scheurtjes denk ik. Uiteindelijk kan dit misschien leiden tot een breukje in de koollaag.

Wat ik wel merk is dat dit vaker gebeurt bij pijpen met een relatief dikkere koollaag die ik toch al van plan was om te gaan ruimen. :)
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

robvoorburg

Even nog een constatering, iets dat pijprokers die zoet en latakia uit
dezelfde pijp roken niet zullen herkennen, maar pijprokers die uitsluitend
het ene of het andere roken wel.

De koollaag die ontstaat bij het roken van zoete tabak is vaker wat zachter
en wat "kleveriger" dan de laag die latakia achterlaat, de laatste is wat
harder en laat zich m.i. prettiger ruimen.

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

robvoorburg schreef:Even nog een constatering, iets dat pijprokers die zoet en latakia uit
dezelfde pijp roken niet zullen herkennen, maar pijprokers die uitsluitend
het ene of het andere roken wel.

De koollaag die ontstaat bij het roken van zoete tabak is vaker wat zachter
en wat "kleveriger" dan de laag die latakia achterlaat, de laatste is wat
harder en laat zich m.i. prettiger ruimen.
Als zoetroker (hoofdzakelijk) een volmondig ja. Pijpje ruimen is nog niet zo'n punt, maar de drab moet daarna met alcohol van de ruimer geweekt worden bij sommige van mijn pijpen.

Overigens heb ik ook wel eens een stukje koollaag verloren, als het echt ernstig was smeerde ik het altijd dicht met boel as (pijp en sigaar) en een klein druppeltje honing en sputum, dat laten drogen voor 2 dagen, dan normaals aan plakken met hetzelfde mengsel, over de randjes heen, dus dat er een kleine verdikking ontstaat over de plek waar het gaatje viel.

Wedermaal laten drogen voor een paar dagen langer (stuk of 4) en dan voorzichtig de pijp roken, zeer zacht schoon maken, laten rusten 2 dagen, tot 3x toe, en dan heel licht egaliseren met een ruimer. Heb dat nu bij twee systeem pijp kopjes gedaan en bij een grote pijp, kan bij geen van 3 het probleem meer vinden.
Groet, Mark

teunis

Bericht door teunis »

Ik heb een Falcon met 6 koppen. Die rook ik om beurten de hele dag door. Gemiddeld komt een kop 2x op een dag voorbij. Meestal duurt een sessie 15 a 20 minuten.

Ik rook dus veel, snel en bijgevolg vrij heet. Helemaal in tegenstelling van wat we hier op het forum beweren tegen "nieuwelingen" over hoe een pijp te roken :D

Als de koollaag te dik wordt ruim ik die bijna tot op het kale hout en ga daarna vrolijk verder met mijn manier van roken. Ik maak mij niet druk om schilfers uit de koollaag, ben niet bang voor scheurtjes of doorroken van de kop. Het is mij ook nog nooit overkomen, zelfs niet bij de corncobs, die op dezelfde wijze worden mishandeld.

Heb ik tot nog toe geluk gehad? Kom ik vast nog wel op de koffie? Is het wachten op een catastrofe?
Misschien wel. Als dat zo is, dan kost een nieuwe Falconkop mij max 25 euro.

Mij bekruipt soms het gevoel dat we hier op het forum al te voorzichtig zijn met de pijpen, alhoewel ik moet bekennen dat als ik een pijp zou hebben die zo duur is dat ik van het bedrag een week zou kunnen leven, ik die pijp niet eens zou durven roken!

Lang leve de estates en mandjespijpen :D
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Teunis, wat dat betreft heb je met de Falcon goed gekozen . Deze zijn nagenoeg onverwoestbaar . Ik ben nog nooit een scheur in een Falcon kop tegen gekomen ( en ik heb echt wel genoeg estate,s van deze in handen gehad :wink: ) Wat wel eens voorkomt bij intensief doorroken is dat het gat onderin wat ruimer wordt . De stem en bit gewoon af en toe onder de kraan en ook daar kan weinig aan stuk .

Ik ben het met je eens dat met een pijp soms te voorzichtig omgegaan wordt alsof het een kindje is :wink: Nu is dat met sommige unieke stukken ook wel zo , maar het blijft een gebruiksvoorwerp . Ook mijn hele dure pijpen komen butsen en beschadigingen aan ,het zij zo . Als ze nieuw moeten blijven was ik wel pijp verzamelaar geworden ipv pijproker :lol:

Godfrey

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

mijn viking heeft dat gehad dat het gat onderin de kop iets groter werd. Er viel een stukje uit. Toen een drama, nu soms nog als ik stom stop. Je kan nu onder de bowl ook stoppen en dan is kop eraf de enige optie. En stom stoppen is, juist ja : het ontdekken nadat de pijp al brandt natuurlijk.

Ik moet dringend eens kijken voor nieuwe koppen voor op die pijp.
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal

teunis

Bericht door teunis »

Godfrey59 schreef:Teunis, wat dat betreft heb je met de Falcon goed gekozen . Deze zijn nagenoeg onverwoestbaar . Ik ben nog nooit een scheur in een Falcon kop tegen gekomen ( en ik heb echt wel genoeg estate,s van deze in handen gehad :wink: ) Wat wel eens voorkomt bij intensief doorroken is dat het gat onderin wat ruimer wordt . De stem en bit gewoon af en toe onder de kraan en ook daar kan weinig aan stuk.........

Godfrey
Off topic: de ideale beginnerspijp dus. Weliswaar is het voor- en naspel bij deze pijp iets afwijkend dan bij een vaste pijp, maar het leren roken en herstellen van de vele beginnersfouten gaat met een Falcon een stuk makkelijker. Waarom blijven wij dan zo halsstarrig vasthouden aan bijvoorbeeld BB als goede beginnerspijp?

teunis

Bericht door teunis »

gewoon ik schreef:mijn viking heeft dat gehad dat het gat onderin de kop iets groter werd. Er viel een stukje uit. Toen een drama, nu soms nog als ik stom stop. Je kan nu onder de bowl ook stoppen en dan is kop eraf de enige optie. En stom stoppen is, juist ja : het ontdekken nadat de pijp al brandt natuurlijk.

Ik moet dringend eens kijken voor nieuwe koppen voor op die pijp.
Mocht dat niet lukken, kan je altijd nog overstappen op de Falcon. In Engeland is zelfs de internationale stem te bestellen, is van plastic met een metalen binnenkant maar ziet eruit als een normale stem, dus het aliminium geraamte is niet zichtbaar. Eveneens afspoellbaar onder de kraan. Elke Falconkop past erop en deze koppen zijn, zeker in Engeland, nog volop te bestellen. Vaak goedkoper dan in Nederland of Duitsland inclusief verzendkosten.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

teunis schreef:Waarom blijven wij dan zo halsstarrig vasthouden aan bijvoorbeeld BB als goede beginnerspijp?
:oops: omdat dat ding er nu eenmaal niet uit ziet :P
Afbeelding

Plaats reactie