Metalen ring in corncob
-
Metalen ring in corncob
Hallo allemaal,even een vraagje vanuit Thailand,
Ik rook voor het eerst een corncob en dat valt me reuze mee.
Nu lees ik dat je die het beste niet helemaal leeg moet roken omdat je anders het begin van de steel in de fik steekt.
Als je nu een metalen ring neemt die er in past met een kleine opening en die vervolgens op de bodem plaatst zou je toch denken dat je het begin van de steel gaat beschermen tegen de ergste hitte.
Een idee,of is het niks ?
gr.
Ik rook voor het eerst een corncob en dat valt me reuze mee.
Nu lees ik dat je die het beste niet helemaal leeg moet roken omdat je anders het begin van de steel in de fik steekt.
Als je nu een metalen ring neemt die er in past met een kleine opening en die vervolgens op de bodem plaatst zou je toch denken dat je het begin van de steel gaat beschermen tegen de ergste hitte.
Een idee,of is het niks ?
gr.
- The_Undertaker
- Administrator
Re: Metalen ring in corncob
Lekker laten wegfikken, dat begin van die steel. Mijn ervaring met cobs is dat dat zichzelf bij normaal gebruik allemaal vanzelf oplost.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
- rivulus
Zie deze post van Godfrey over het mudden van corncobs
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... rey+poeder
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... rey+poeder
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service
Robert W. Service
- Asmodeus
Kijk bij een nieuwe cob vooral uit dat je de bodem er niet uit rookt, tenzij het een exemplaar is met hardhouten plug in de bodem. Bij een cob zonder plug kun je het beste het laatste beetje tabak niet oproken, of de bodem behandelen met pipe mud
Het is er een met hardhout plugAsmodeus schreef:Kijk bij een nieuwe cob vooral uit dat je de bodem er niet uit rookt, tenzij het een exemplaar is met hardhouten plug in de bodem. Bij een cob zonder plug kun je het beste het laatste beetje tabak niet oproken, of de bodem behandelen met pipe mud

Godfrey
- teunis
Ik heb de corncobs van MM en heb begrepen dat (het begin van) de steel die in de kop gepropt zit, van vlierhout is.
Tegen de tijd dat de tabak zover is opgerookt dat de steel gaat meedoen, komt er een minder prettige smaak en reuk uit de pijp.
Ik laat dan de pijp uitgaan. Na een x of 10 is het begin van de steel nog wel te zien of herkennen, maar zodanig verkoold dat het geen smaak meer afgeeft en meedoet met de rest van de verkoolde kop. Bij mij geeft dat een bescherming tegen doorbranden van de bodem, en kan ik de pijp gewoon leeg roken.
Een metalen ring is in mijn geval dus niet zinvol. Bovendien zijn corncobs zó goedkoop dat als er al eens één doorbrandt, deze voor weinig is te vervangen.
Tegen de tijd dat de tabak zover is opgerookt dat de steel gaat meedoen, komt er een minder prettige smaak en reuk uit de pijp.
Ik laat dan de pijp uitgaan. Na een x of 10 is het begin van de steel nog wel te zien of herkennen, maar zodanig verkoold dat het geen smaak meer afgeeft en meedoet met de rest van de verkoolde kop. Bij mij geeft dat een bescherming tegen doorbranden van de bodem, en kan ik de pijp gewoon leeg roken.
Een metalen ring is in mijn geval dus niet zinvol. Bovendien zijn corncobs zó goedkoop dat als er al eens één doorbrandt, deze voor weinig is te vervangen.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
Ik begrijp het wel , heeft niet zozeer te maken met wat een cob kost als meer met het geval dat er in Thailand niets te koop is . Ja Chinese pijpen die zelf harder branden als de tabak die je erin stoptteunis schreef:Ik heb de corncobs van MM en heb begrepen dat (het begin van) de steel die in de kop gepropt zit, van vlierhout is.

Godfrey
- teunis
Vanuit Thailand zijn de MM corncobs toch ook gewoon te bestellen via internet?
- The_Undertaker
- Administrator
Precies mijn ervaring.teunis schreef:Ik heb de corncobs van MM en heb begrepen dat (het begin van) de steel die in de kop gepropt zit, van vlierhout is.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
Voor de verzendkosten kun je alleen al een cobje of 4 a 5 kopen . En verstuur je het niet aangetekend en verzekerd , grote kans dat het dan nooit aankomt .teunis schreef:Vanuit Thailand zijn de MM corncobs toch ook gewoon te bestellen via internet?
Godfrey
- teunis
En wij maar klagen over Nederland.....Godfrey59 schreef:Voor de verzendkosten kun je alleen al een cobje of 4 a 5 kopen . En verstuur je het niet aangetekend en verzekerd , grote kans dat het dan nooit aankomt .teunis schreef:Vanuit Thailand zijn de MM corncobs toch ook gewoon te bestellen via internet?
Godfrey
Zo slecht hebben wij het dus blijkbaar nog niet!

- dinck
In vroeger tijden zouden ze de bodem en het steeleind gewoon met wat asbestpasta hebben gecoat...

Inderdaad daar zat men niet mee destijds. Ik herinner mij nog dat
mijn moeder in de jaren 60 van de vorige eeuw de thee warm hield
op de middelste pit van het gasfornuis.
Tussen de pot en het kleine vlammetje lag een asbestplaatje om
de warmte te verdelen.
Zo'n plaatje ging na verloop van tijd "verstoffen" niks aan de hand.
In het groot (fabrieken) ging het op dezelfde wijze men wist niet
beter.
- dinck
Het werd zelfs gebruikt als pseudomeerschuim, voor inserts in calebashpijpen of zelfs om de gehele pijpekop van te maken. Vaak met de trotse vermelding 'genuine asbestos', befaamd voor het droog roken!
Het kan verkeren, schreef ooit iemand.
- rivulus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service
Robert W. Service