Na altijd verwonderd te zijn geweest over de oude pijp van mijn grootvader, en een kennis te hebben (nauwelijks contact) die pijp rookt, heb ik mij in de wondere wereld van het pijproken gestort.
Met nul voorbereiding, zoals het een Bakker betaamt (familie-dingetje) heb ik de oude Peterson (Toen nog K&P) wat opgepoetst en wat voorbereidingen getroffen.
Een buidel tabak, wat ragers en de brand erin.
Uiteraard bleek dit niet zo eenvoudig.
Na wat zoeken al snel bij Janneman gekomen, en zijn boek doorgenomen.
Nogmaals de pijp gestopt, en het blijkt een stuk beter te gaan. Aldoende leert men.
Na wat zoeken op dit forum, op zijn Bakkers een starters set gekocht die ik morgen op kan halen. Verse pijp, en gereedschap in plaats van een punttang.
Hoogstwaarschijnlijk niet de beste keus, volgens velen als ik het zo lees, maar als je het hard leert, leer je ook gelijk wat je beter niet kunt doen.
Hoe dat verloopt horen jullie nog!
Verder ben ik een 28-jarige, en op zoek naar een moment rust.
Ik begin aan een veeleisende baan, en geniet van roken. Helaas is de 3 minuten van een sigaret niet zo rustgevend, en heb ik al snel gemerkt dat de bezigheid van een pijp me zeer aanspreekt.
Mijn vrouw heeft gisteren ook een poging gedaan, maar met een oude, ingerookte pijp die al wat jaren op de plank ligt was haar reactie zeker niet slecht. De geur vindt ze fijn, en dat is prima voor haar

Ik zie er naar uit om ervaringen te delen op dit forum, en eventueel kijk ik eens voor een refurbished pijpje.
Groet,
Roel Bakker