Oude pijp uit erfenis

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
DJ41

Oude pijp uit erfenis

Bericht door DJ41 »

Hallo allemaal,

Helaas heb recent ik een erfenis ontvangen en daar zat een hele oude pijp bij. Kan iemand mij iets vertellen hierover? Op het doosje staat F.C. Schagen Amsterdam met de tekst : "Eenig adres van echt weemen meerschuim en barnsteen". Er staan 3 honden op de pijp. Weet iemand hier iets meer over?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Godfrey59

Re: Oude pijp uit erfenis

Bericht door Godfrey59 »

Moet zijn Weenen oftewel Wenen meerschuim . Jammer dat het staartje van het hondje eraf is . Een dergelijk model is laatst op ebay verkocht voor $ 580. Deze dateert uit begin 1910 / 1925 ongeveer . Staat er geen merkteken op de pijp ? De naam in het doosje is de tabakzaak die hem destijds verkocht heeft , niet de maker ervan . Op het staartje na lijkt de pijp in goede staat , ik zou dit laten herstellen .
De kleine gaatjes voor in de hondjes zijn ervoor om te zorgen dat deze niet springen tijdens het bakken , de lucht kan hierdoor weg die uitzet bij verhitting . De hondjes waar deze op zitten ( middenstuk is uit een geheel gebakken / aangezet) de meerschuim bowl wordt er later in gezet en tot slot denk ik dat de stem nog echt barnsteen betreft . Mooi ding waarvan er niet veel uit deze tijd onbeschadigd van over zijn .

Verder moet de persoon die hem destijds gekocht heeft welgesteld zijn geweest omdat de prijs ervan in die tijd ongeveer een half jaarloon van een arbeider was.

Godfrey

DJ41

Bericht door DJ41 »

Heel erg bedankt voor de informatie. Leuk om te weten wat de achtergrond een beetje is. Ik weet niet of ik hem ga laten restaureren, aangezien daar ook best kosten aan zitten. Ik ben zelf geen verzamelaar, dus misschien doe ik hem in de verkoop in de staat waar hij in is.

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

De hondjes kunnen destijds gemaakt zijn door Jozef Lorenzi . Deze werkte vaker in opdracht voor de toen bekende Weense pijpen manufacturen in die jaren . De beeldjes hebben daar erg veel van weg .

Wil je hem aanbieden voor de verkoop zul je hier op het forum wel een koper vinden , echter zal dit geen prijs zijn die je in gedachten hebt ben ik bang voor. Beter is deze op ebay te zetten ( niet markplaats ) Amerikaanse verzamelaars zijn hier verzot op .

Succes ermee.

Godfrey

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Het is een pijp bestemd voor sigaren.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Qua vorm ben ik geneigd Rob te volgen, deze vorm ken ik meer van sigarenpijpen dan van tabakspijpen (maar het is moeilijk in te schatten, ligt ook aan afmetingen van de kop).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie