Pijpterminologie voor beginners (en vergeetachtige ervarenen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Fluffy Feet

Pijpterminologie voor beginners (en vergeetachtige ervarenen

Bericht door Fluffy Feet »

Vrienden, rokers, forumgenoten,

Als nieuw lid van het forum en de pijpcommunity in haar geheel, zit ik met enorm veel nieuwigheden die verwerkt dienen te worden. Niet de minste onder deze nieuwigheden is de terminologie eigen aan de hobby.

Op vele plaatsen vind ik wel wat informatie terug, bijvoorbeeld "het pijpenboek" wat me ongelooflijk veel geholpen heeft! Ik vind echter nergens een exhaustieve 'vocabulariumlijst'.

Dus, gezien mijn drang naar kennis en orde, dacht ik zelf maar een lijstje te beginnen, ik ben echter nog steeds maar een nieuweling dus wat ik weet valt in het niet bij de kennis vergaard door de vele mensen hier, die al jaar en dag pijp roken. Daarom vraag ik ook zoveel mogelijk input van deze ervaringsdeskundigen.

Gelieve elk woord dat in je opkomt, dat een verduidelijking nodig zou kúnnen hebben voor de absolute leek hier neer te pennen, en er een korte uitleg aan toe te voegen.

Ik zal mijn best doen deze thread in 't oog te houden zodat ik de eerste post kan updaten met de begrippen die naar boven komen, zodat de nieuwelingen, ikzelf incluis, een go-to plekje hebben voor de woordenschat die ze nog niet echt onder de knie hebben. De meer ervaren rotten (is dat het juiste woord?!) die eens een woordje vergeten zijn kunnen al gauw hier stiekem hun voc komen opfrissen.

Ergens in de toekomst zal ik de lijst proberen te ordenen op alfabetische volgorde, voor de gemakkelijke opzoeking.

-Feet

Bruyère/Briar: het meest voorkomende hout, geschikt voor het maken van pijpen, dit hout is erg vuurbestendig. Het kan daardoor de hitte, vrijgegeven door de verbranding van tabak, goed weerstaan.

Corncob: dit is een pijp, gemaakt uit de harde kern van de maiskolf. Het zijn goede beginnerspijpen aangezien ze meestal best goed roken en vrij goedkoop zijn. Het zijn echter wel 'wegwerp'pijpjes want na verloop van tijd zullen ze altijd doorbranden. Een bekend merk van corncobs is bijvoorbeeld Missouri Meerschaum.

PAD: Pipe Acquisition Disorder. Een veel voorkomende afwijking bij pijprokers, waarbij men een onweerstaanbare drang ervaart tot het verzamelen van pijpen allerhande. (Zie ook TAD)

TAD: Acroniem voor Tobacco Acquisition Disorder. Een veel voorkomende afwijking bij pijprokers waarbij men een onweerstaanbare drang ervaart tot het verzamelen van tabakken. (Zie ook PAD)

Tamper: gebruiksvoorwerp dat wordt aangewend voor het aanduwen van de tabak eens het in de pijp zit. Aangezien tabak uitzet bij verhitting is dit een onmisbare additie tot elke pijprokers collectie. Deze lenen zich ook erg goed ter verzameling.

...
(Gelieve toe te voegen)

Ik hoop dat ik geen aanstoot geef door jullie aan te spreken als vrienden in de titel, ik hoop wel degelijk het goed te kunnen treffen met de mensen op (en naast) het forum.
En aangezien ook vele niet-rokers aanwezig zijn op het forum worden hun additie's natuurlijk ook ten volle geapprecieerd, hoewel zij in de titel niet vermeld staan!
Laatst gewijzigd door Fluffy Feet op 28 mei 2015 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
If discord has broken out between two beings, let them smoke together. United by this bond, they will live in peace and friendship thereafter.
- The Great Manitu

Eliminator
Moderator

Re: Pijpterminologie voor beginners (en vergeetachtige ervar

Bericht door Eliminator »

Weliswaar meer forum gericht dan algemene pijpterminologie, maar hier alvast een aardige lijst om te bestuderen :wink:
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7286
Afbeelding

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Mag ik je ook even wijzen op dit topic? ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

... Great minds think alike ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Fluffy Feet

Ooh, die vond ik niet toen ik zocht naar terminologie [emoji33] dat had me uitzonderlijk veel typwerk kunnen sparen, typical me.
If discord has broken out between two beings, let them smoke together. United by this bond, they will live in peace and friendship thereafter.
- The Great Manitu

Janno
Contacteer:

Bericht door Janno »

Bananabox-Ninja schreef: Latakia: Tabak soort, wordt verkregen door het te roken boven een vuur.
Ik betaal er liever gewoon voor. Boven een vuur roken gaat me echt te ver.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Fluffy Feet schreef: Corncob: ook bekend als Missouri Meerschuim, dit is een pijpje, gemaakt uit de harde kern van de maiskolf. Het zijn goede beginnerspijpen aangezien ze meestal best goed roken en vrij goedkoop zijn. Het zijn echter wel 'wegwerp'pijpjes want na verloop van tijd zullen ze altijd doorbranden.
!
Niet geheel correct, MM is een maker van Corncob pijpen, en een bijzonder goede, maar een corncob staat niet gelijk aan een MM pijp, net zoals een MM pijp niet gelijk staat aan een corncob. (ze maken namelijk ook hardhouten pijpen.)
Groet, Mark

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Even off-topic; maar het was mij volledig ontgaan dat er sinds kort een lid actief is, wonende in de stad waar ik woon. Dus bij deze toch een welgemeend welkom, Fluffy Feet. Wellicht kunnen wij elkaar eens treffen met de pijp op een terrasje.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Fluffy Feet

@Deadl0ck: Bedankt, bij deze is het aangepast! Blijkt deze topic toch nuttig... [emoji28]

@Nekker: [emoji323] Iemand uit Leuven! [emoji322]
- The Great Manitu

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Fluffy Feet schreef:Ooh, die vond ik niet toen ik zocht naar terminologie [emoji33] dat had me uitzonderlijk veel typwerk kunnen sparen, typical me.
Geen ramp , je bedoeling was goed =D>

Godfrey

Plaats reactie