Zijn Duitsers welkom?
- Immler
- MaartenS
Re: Zijn Duitsers welkom?
Nah, zunne zolang as maor plesant blijft he.
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.
Barbara Marciniak
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.
Barbara Marciniak
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Daar sluit ik me uit persoonlijke titel (dus niet uit die van beheerder) mee aan. Ik vind het prima dat dit forum enkel en alleen in het Nederlands te lezen valt. Wij Vlamingen en Nederlanders moeten al over heel de wereld aanpassen aan lokale talen om verstaan te worden, dat laatste plekje waar we onze eigen taal mogen spreken mogen we wel behouden.Dukdalf schreef:En daarmee is zoals ik het zie het hek van de dam gegaan, want waarom wel in het Engels en niet in het Fries, het Duits, Frans of Nedersaksisch zoals teunis voorstelde? We hebben leden die ook op een buitenlands forum actief zijn, maar die doen dat dan wel in de enige taal van dat forum. Sinds we Engels als tweede taal geaccepteerd hebben op dit forum bestaat er een tweedeling onder de leden: zij die wel alles kunnen lezen en zij die dat niet kunnen. Dit forum had altijd een haarscherpe taalgrens die ergens door Voeren liep, vermoed ik. Veel Walen hebben we immers niet onder ons? Of het nu ten gunste is van het Engels of het Italiaans, die unieke eigenschap van een enkele gedeelde taal kun je maar eens opgeven. Eerlijk gezegd vind ik dat de schriftelijke communicatie in onze moerstaal zowel in uiterlijk als inhoud af en toe al voor genoeg verwarring zorgt, dus laat die vreemde talen nog maar even zittenArno schreef:Met Dwayne schrijven we al in het Engels...
Als Vlamingen hebben we dat nog het ergst, want zelfs over de taalgrens in Wallonië moeten wij het Frans hanteren terwijl de Franstaligen in de andere richting vaak weigeren het Nederlands te gebruiken.
-
Wat mij betreft geen probleem als ze wat blikken tabak willen doorsturen. 

- Dukdalf
Gelukkig is een dergelijke taalstrijd ons bespaard gebleven. Ik zou flink geradicaliseerd zijn, vrees ik. Als terzijde valt wel op dat hier te lande het Fries zich steeds meer op de voorgrond drukt in het openbare leven. Voornamelijk op eigen grondgebied en ook zeer terecht, maar sommige effecten strekken zich verder uit: sinds de plaatsnamen niet meer tweetalig hoeven zijn komen er regelmatig berichten binnen over verdwaalde Hollandse reizigers die de Friese naam van hun bestemming niet in of uit het navigatiesysteem kregenMassis schreef: Als Vlamingen hebben we dat nog het ergst, want zelfs over de taalgrens in Wallonië moeten wij het Frans hanteren terwijl de Franstaligen in de andere richting vaak weigeren het Nederlands te gebruiken.

- teunis
Een in het Fries geschreven topic zal weinig respons krijgen, evenals een topic in welke andere (streek)taal dan ook, laat staan in een andere landstaal.
Een aantal leden van ons zijn echter ook actief op buitenlandse fora, ik schat in dat dat het meest Engelstalig zal zijn, maar er kunnen leden zijn die bijvoorbeeld in het Duits, Frans, Spaans of Italiaans corresponderen. Op die fora kunnen uiterst interessante topic voorbij komen. Bovendien kan het lucratief zijn om contacten in het buitenland te hebben, al was het maar om andere tabakken te verkrijgen (al dan niet illegaal), of om ter plekke een "vertegenwoordiger" te hebben als wij bijvoorbeeld de Brebbia fabriek willen bezichtigen. Een "gids" tijdens jouw vakantie om speciale tabakszaken te bezoeken is ook nooit weg!
De grote vraag is dus of wij ons forum Nederlandstalig willen houden, lekker knus gezellig en behapbaar, of gaan we het forum de volgende stap naar volwassenheid laten maken en internationaler worden en ook in vreemde talen topics aanleveren. Het is forumtechnisch best mogelijk een aparte sectie te maken voor Engels, Duits, Frans of welke taal dan ook. De sfeer van vrienden onder elkaar is ook in een andere taal te bereiken, al zullen er moderators bij moeten komen.
Dat een Duitser, of een andere buitenlander, welkom is en we best wel eens in zijn taal iets willen posten is al wel duidelijk, sporadisch gebeurt dit ook met Dwayne.
Een aantal leden van ons zijn echter ook actief op buitenlandse fora, ik schat in dat dat het meest Engelstalig zal zijn, maar er kunnen leden zijn die bijvoorbeeld in het Duits, Frans, Spaans of Italiaans corresponderen. Op die fora kunnen uiterst interessante topic voorbij komen. Bovendien kan het lucratief zijn om contacten in het buitenland te hebben, al was het maar om andere tabakken te verkrijgen (al dan niet illegaal), of om ter plekke een "vertegenwoordiger" te hebben als wij bijvoorbeeld de Brebbia fabriek willen bezichtigen. Een "gids" tijdens jouw vakantie om speciale tabakszaken te bezoeken is ook nooit weg!

De grote vraag is dus of wij ons forum Nederlandstalig willen houden, lekker knus gezellig en behapbaar, of gaan we het forum de volgende stap naar volwassenheid laten maken en internationaler worden en ook in vreemde talen topics aanleveren. Het is forumtechnisch best mogelijk een aparte sectie te maken voor Engels, Duits, Frans of welke taal dan ook. De sfeer van vrienden onder elkaar is ook in een andere taal te bereiken, al zullen er moderators bij moeten komen.
Dat een Duitser, of een andere buitenlander, welkom is en we best wel eens in zijn taal iets willen posten is al wel duidelijk, sporadisch gebeurt dit ook met Dwayne.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
-
Welkom wat mij betreft. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.
Non sum qualis eram
- Huub
Hallo,
Ik heb er geen enkel bezwaar tegen. Ben zelf lid van een van de fora voor Duitse pijprokers en wordt daar altijd aller vriendelijkst bejegend. Heb er zelfs een aantal vrienden aan over gehouden o.a. de pijpen- en sieradenmaker Hans Joachim Ziglowski.
Fijne dag verder,
Huub
Ik heb er geen enkel bezwaar tegen. Ben zelf lid van een van de fora voor Duitse pijprokers en wordt daar altijd aller vriendelijkst bejegend. Heb er zelfs een aantal vrienden aan over gehouden o.a. de pijpen- en sieradenmaker Hans Joachim Ziglowski.
Fijne dag verder,
Huub
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Vanuit deze link: http://www.speld.nl/2013/08/29/anglicis ... r-bon-ton/
Het aantal Engelse leenwoorden in onze taal is het afgelopen jaar met tien procent gestegen. Taalkundigen maken zich zorgen.
Jan Dijkstra, neerlandicus aan de Vrije Universiteit, vindt de toename onwenselijk: “Woorden van Nederlandse origine vormen niet alleen de crème de la crème van ons vocabulaire maar ook het pièce de résistance van onze contemporaine couleur locale. Door de saillante entree van Engelse leenwoorden is het cachet van onze flux de bouche op zijn retour: het prestige van het Nederlands pur sang is passé.”
Volgens Dijkstra is er te weinig respect voor de moedertaal: “Het is bon ton om Amerikaanse termen en passant in ons repertoire op te nemen, zonder te zoeken naar Nederlandstalige remplaçanten. Enfin, dat notoire dedain voor de eigen taal is au fond het echec van ons nationale discours.”
Mensen die het tij pogen te keren, krijgen met weerstand te maken: “Du moment dat je sans rancune een cordon sanitaire voor anglicismen bepleit, word je en plein public als larmoyant enfant terrible avant la lettre weggebonjourd door de éminence grise. Mocht deze misère een fait accompli blijken, soit. Toch blijf ik cordon bleu hopen op een renaissance van linguïstische grandeur.”
Ook taalkundige Wim Bakker is bezorgd: “Het is zum kotzen. Angelsaksische spielerei an sich is sowieso salonfähig geworden en een hetze tegen die kitsch lijkt überhaupt niet eens in frage. Einzelgängers die er anders over denken, worden rücksichtslos kaltgestellt.”
Bakker vindt het onzin dat onze taal geen bezieling zou hebben: “Volgens sommigen heeft het Nederlands geen schwung, maar dat is quatsch. Ik krijg een unheimisch gevoel bij het hineininterpretieren van onze leitkultur en dat is echt geen weltschmerz voor de bühne.”
Gijs Jans, leraar Noors in Waalwijk, is minder pessimistisch: “Personlig denk ik dat het Nederlands kraftig nok is om invloeden fra utlandet te vær.”
Het aantal Engelse leenwoorden in onze taal is het afgelopen jaar met tien procent gestegen. Taalkundigen maken zich zorgen.
Jan Dijkstra, neerlandicus aan de Vrije Universiteit, vindt de toename onwenselijk: “Woorden van Nederlandse origine vormen niet alleen de crème de la crème van ons vocabulaire maar ook het pièce de résistance van onze contemporaine couleur locale. Door de saillante entree van Engelse leenwoorden is het cachet van onze flux de bouche op zijn retour: het prestige van het Nederlands pur sang is passé.”
Volgens Dijkstra is er te weinig respect voor de moedertaal: “Het is bon ton om Amerikaanse termen en passant in ons repertoire op te nemen, zonder te zoeken naar Nederlandstalige remplaçanten. Enfin, dat notoire dedain voor de eigen taal is au fond het echec van ons nationale discours.”
Mensen die het tij pogen te keren, krijgen met weerstand te maken: “Du moment dat je sans rancune een cordon sanitaire voor anglicismen bepleit, word je en plein public als larmoyant enfant terrible avant la lettre weggebonjourd door de éminence grise. Mocht deze misère een fait accompli blijken, soit. Toch blijf ik cordon bleu hopen op een renaissance van linguïstische grandeur.”
Ook taalkundige Wim Bakker is bezorgd: “Het is zum kotzen. Angelsaksische spielerei an sich is sowieso salonfähig geworden en een hetze tegen die kitsch lijkt überhaupt niet eens in frage. Einzelgängers die er anders over denken, worden rücksichtslos kaltgestellt.”
Bakker vindt het onzin dat onze taal geen bezieling zou hebben: “Volgens sommigen heeft het Nederlands geen schwung, maar dat is quatsch. Ik krijg een unheimisch gevoel bij het hineininterpretieren van onze leitkultur en dat is echt geen weltschmerz voor de bühne.”
Gijs Jans, leraar Noors in Waalwijk, is minder pessimistisch: “Personlig denk ik dat het Nederlands kraftig nok is om invloeden fra utlandet te vær.”
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
- dinck
Grosso modo kan ik mij daar wel in vinden, al moeten we argumenten natuurlijk niet ad infinitum herhalen.
Nou lijkt mij, die Jan Dijkstra, de Nederlands taal ook niet helemaal machtig :
mrgreen:
Wat een taal gebruik

Wat een taal gebruik

Non sum qualis eram
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Moet wel even vermeld worden dat 'De speld' een satirische website is 

An item at rest cannot be stopped.
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
- Dukdalf
Geen beter vermaak dan meta-vermaakRobbie-san schreef:Nou lijkt mij, die Jan Dijkstra, de Nederlands taal ook niet helemaal machtig :![]()
![]()
mrgreen:
Wat een taal gebruik

- Eelco
- Contacteer:
En De Speld heeft een minstens zo villein en grappig Duits zusje, der Postillion.Bananabox-Ninja schreef:Moet wel even vermeld worden dat 'De speld' een satirische website is
Mijn ervaring is dat mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn niet echt veel hebben te zoeken in een Nederlandstalig forum. Je mist toch het overgrote deel van de on-topic en off-topic conversaties. En, zoals eerder gemeld, draadjes in een andere taal (Engels, Duits, Fries) bloeden vaak snel dood. Eventueel zou een 'internationaal hoekje' kunnen functioneren, maar niet-Nederlandstaligen zullen waarschijnlijk toch eerder kiezen voor een forum als Smokersforums. Ze zijn welkom dus, maar ik zou er geen hoge verwachtingen van hebben of er veel moeite voor doen.
- Eliminator
- Moderator
Hoe zit het met dit topic trouwens, vooralsnog geen Duits (of slechts Duits sprekend dan) lid mogen verwelkomen ?!
- teunis
Ik heb wel visitekaartjes achtergelaten, maar het loopt inderdaad niet echt storm....
Niet schieten is altijd mis, maar in dit geval heb ik niet raak geschoten.
Wellicht moet er maar een slotje op dit topic.
De algemene mening is overigens wel duidelijk geworden.
Niet schieten is altijd mis, maar in dit geval heb ik niet raak geschoten.
Wellicht moet er maar een slotje op dit topic.
De algemene mening is overigens wel duidelijk geworden.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
- capricorn
mijEliminator schreef:Hoe zit het met dit topic trouwens, vooralsnog geen Duits (of slechts Duits sprekend dan) lid mogen verwelkomen ?!
ik ben Duitser
- Eliminator
- Moderator
I know, er zijn ook meerdere in Duitsland wonende leden,... het ging om slechts Duits sprekende nieuwe leden, helaas is dat uitgebleven.
- rivulus
Je zult het moeten doen met slecht Duits sprekende nieuwe leden. Daar hebben we gelukkig zat van....Eliminator schreef:I know, er zijn ook meerdere in Duitsland wonende leden,... het ging om slechts Duits sprekende nieuwe leden, helaas is dat uitgebleven.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service
Robert W. Service
- lestat
Ha ha
Die is goed

Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705