Brand: Flandria
Tin Description: None provided.
Country of Origin: BE
Curing Group: Fire Cured
Contents:
Kentucky
Cut: Shag
Packaging: 40g pouch
Prijs/beschikbaarheid
Dit is één van de oudere tabaksklassiekers hier in België. Toen ik erachter kwam dat dit de eerste pijptabak is geweest dat ik ooit in mijn leven heb geroken (via de neus welteverstaan!), wist ik meteen dat ik hem zelf eens moest proberen. Hij rook zo heerlijk toen ik als kind, naast mijn voetbalcoach stond, die hem dan uit een statige billiard rookte.
Voor de prijs moet u het verdorie, niet laten! Ik heb 3,90euro betaald voor een pouch van 40g. Ik denk dat de recentere prijs wel meer rond de 4,10 euro zal liggen, maar hoe dan ook is dit één van de meest voordelige, mij bekend, op de markt. Ik denk dat deze tabak niet overdreven moeilijk te vinden is. In de winkels kwam ik hem regelmatig al eens tegen. Online moet hij ook zeker te vinden zijn voor de nieuwsgierige liefhebber.
Geur/snede uit de pouch
Ik weet dat er met veel nostalgie over de Tonka-boon wordt gesproken. Die tegenwoordig verboden is om te gebruiken, door haar kankerverwekkende eigenschappen. Wel vreemd als je nagaat dat je de boon mag drinken, eten,... Maar niet roken... Naar verluid hebben de blenders deze hier op andere wijze nog grotendeels in kunnen stoppen, ik vermoed met een aroma? Hij ruikt dan ook heerlijk, wat ook uniek is aan deze Semois blend is dat ze er nectar hebben ingestoken. Dat geeft het een zalig aangenaam zoete geur. Het is niet je typische Semois tabak, en net dat maakt hem de moeite waard.
De snede is zogezegd voor de pijp, maar is toch vrij dun. Vergelijkbaar met Shag. Ik veronderstel dat men hier ook sigaretten van kan rollen.
Brandbaarheid/eerste indruk
Zoals elke Semois tabak, raad ik een goede grote kop aan en de tabak vast genoeg stoppen. Er geraakt een behoorlijke hoeveelheid in de kop. Wat me meteen opviel in de pouch is dat deze veel vochtiger is dan alle andere Semois tabakken die ik reeds heb gehad. Ik had dus een beetje bang voor de brandbaarheid, maar zoals het een Semois tabak betaamt laat deze zich ook heerlijk aansteken. Tabak krult mooi op, door zijn iets hogere vochtigheidsgraad, kan het zijn dat je af en toe in het begin nog eens moet bijvlammen. Maar nadien gaat het als een trein!
De smaak is overweldigend. Ik vind het een goede tabak omdat hij niet zo droog brand als de typische Semois. Hierdoor kan ik langer lurken zonder een droge keel te krijgen. Ook proef je duidelijk een zoetje, maar niets overweldigend, het is zo subtiel dat je er echt op moet zoeken. Het sigaar-achtige aroma is zeker aanwezig. Eureka! Het is wel degelijk een Semois.
Roken/roomnote
Iets wat me altijd een beetje stoort bij tabakken als Semois. Is dat als je een tijdje bent aan het roken hij vaak bitter/zurig gaat smaken en je die droge keel krijgt. Bij deze is dat veel minder aanwezig, ik gok door zijn nectar/honing toevoeging? Dit maakt hem draaglijker om eens even goed van door te roken.
De roomnote, zou een zeer zoet sigaar aroma zijn, met een meer natuurlijkere toets dan de typische zware sigaren geur. Volgens mijn broer dan toch.
Nicotine/rookduur
Ik heb er twee op een dag gerookt, de eerste in een gemiddelde kop. Dan doe je ongeveer drie kwartier over een pijp. Wat al redelijk wat is, want met de klassieke Semois deed ik maar een half uurtje in diezelfde pijp. Later heb ik hem nog eens gestopt in een grotere kop. Het was een pijp waar ik maar geen klik mee kreeg, dus ik dacht van hem eens een kans te geven met Semois, en eureka! Dit is de tabak voor deze pijp. Over deze pijp heb ik anderhalf uur gedaan, wat nooit gezien is bij Semois voor mij. Dus al bij al, kan je hem wel onder de noemer van Semois plaatsen, met een hele kleine maar!
Na deze pijp kreeg ik wel wat last van Nicotine. Niets ergs, maar je merkt toch wel dat er voldoende nicotine in zit.
Conclusie
Semois rokers, zoekt u afwisseling van de klassieke Semois? Zoek niet verder, hier is uw tabak. Mensen die voorzichtig willen kennis maken met Semois? Zoek niet verder, hier is uw tabak! Ik zal hem alleszins opnieuw kopen en in mijn vaste roulatie houden.
Het is een heerlijke tabak, die prijs-kwaliteit met kop en schouders boven vele andere uitsteekt. Het is niet meteen de hoogvlieger/luxe tabak, daar is hij ook niet voor bedoeld. Hij rookt gewoon heerlijk weg. Voor de prijs moet u het alleszins niet laten en indien hij u niet bevalt? U kan mijn adres via PB bekomen...

Edit: Dit blijkt een Vlaamse tabak te zijn, wordt in Oost-Vlaanderen (Kruishoutem) geproduceerd door het bedrijf Flandria.