Verschuiving van smaak
-
robvoorburg
Verschuiving van smaak
Dat geldt ook voor tabak. Alhoewel ik in mijn omgeving mensen ken die slechts 1 merk roken gedurende de jaren dat ze pijproken.
Mijn leraar geschiedenis vroeger rookte Golden Blend van Mac Barens, de man van een nicht van mij uitsluitend Voortrekker, Bob van Renssen alleen Amphora bruin, een vroeger schoolvriendje uitsluitend Virginia van Mac Baren.
Ik vind dat vreemd, het is toch in zekere zin spannend een tabak te ontdekken waar je nog meer genot aan beleefd dan andere merken. Nou is smaak nogal individueel bepaald.
Daarnaast maakt je smaakt door de jaren een ontwikkeling door. Dus wat ik nu waardeer hoeft voor een ander niet op te gaan.
Wanneer je een verslag van een tabak leest op het Forum of op Tobacco Revieuws moet je dat met een korrel zout nemen. Terecht.
Dit wordt anders wanneer je de moeite neemt van 1 persoon een aantal verslagen te lezen en deze te vergelijken met je eigen ondervinding. Dan heb je nog een aanknopingspunt, waardoor je zou kunnen overwegen zo'n tabak eens te proberen.
Zo'n meeting als in Leerdam is een uitgelezen mogelijkheid voorbeelden uit te wisselen.
Op het bovenstaande kwam ik doordat Klaas (Upper Ten) in Leerdam naar me toe kwam en zei ik heb een lekkere tabak bij me, die jij ook zal waarderen, omdat we dezelfde smaak hebben. (en inderdaad een hele lekkere tabak)
Daarnaast zei Klaas nog iets dat mij bezighoudt. Hij zei nu ik wat ouder word lijkt het of ik nog meer geniet van een pijp dan vroeger.
Is dat een mengeling van ervaring en leeftijd?
Je weet hoe je een pijp moet roken, dus alle aandacht kan je aan de tabak geven, je hebt je favoriete tabakken ontdekt door de jaren, je hebt de rust gevonden te zitten en er bewust van te genieten, je weet ook weer uit ervaring dat je rustig moet roken om obtimaal te genieten.
Dat soort dingen? Denk dat er wat inzit.
Mijn leraar geschiedenis vroeger rookte Golden Blend van Mac Barens, de man van een nicht van mij uitsluitend Voortrekker, Bob van Renssen alleen Amphora bruin, een vroeger schoolvriendje uitsluitend Virginia van Mac Baren.
Ik vind dat vreemd, het is toch in zekere zin spannend een tabak te ontdekken waar je nog meer genot aan beleefd dan andere merken. Nou is smaak nogal individueel bepaald.
Daarnaast maakt je smaakt door de jaren een ontwikkeling door. Dus wat ik nu waardeer hoeft voor een ander niet op te gaan.
Wanneer je een verslag van een tabak leest op het Forum of op Tobacco Revieuws moet je dat met een korrel zout nemen. Terecht.
Dit wordt anders wanneer je de moeite neemt van 1 persoon een aantal verslagen te lezen en deze te vergelijken met je eigen ondervinding. Dan heb je nog een aanknopingspunt, waardoor je zou kunnen overwegen zo'n tabak eens te proberen.
Zo'n meeting als in Leerdam is een uitgelezen mogelijkheid voorbeelden uit te wisselen.
Op het bovenstaande kwam ik doordat Klaas (Upper Ten) in Leerdam naar me toe kwam en zei ik heb een lekkere tabak bij me, die jij ook zal waarderen, omdat we dezelfde smaak hebben. (en inderdaad een hele lekkere tabak)
Daarnaast zei Klaas nog iets dat mij bezighoudt. Hij zei nu ik wat ouder word lijkt het of ik nog meer geniet van een pijp dan vroeger.
Is dat een mengeling van ervaring en leeftijd?
Je weet hoe je een pijp moet roken, dus alle aandacht kan je aan de tabak geven, je hebt je favoriete tabakken ontdekt door de jaren, je hebt de rust gevonden te zitten en er bewust van te genieten, je weet ook weer uit ervaring dat je rustig moet roken om obtimaal te genieten.
Dat soort dingen? Denk dat er wat inzit.
-
metaltommy
ik heb een beetje een stratigie uitgezet voor mezelf. een "gewone" elke dag tabak die niet te duur is, die mag wisselen van soort tot soort, nu is dat dus sail-varianten, maar kan ook later iets anders worden. en de kwaliteits tabakken zoals SG, peterson e.d. voor savonds rustig na het eten om echt van te genieten. natuurlijk ook gewoon verschillende tabakken kopen blijft tocht erg leuk en spannend hoe het smaken zal.
-
Bommel
Het is inderdaad zo dat naar mate je ouder wordt je meer geniet en niet alleen van de tabak maar eigenlijk van alles.
Wel is het zo dat, mede door dit forum, de tabak zoektocht intenser lijkt te worden.
Vroeger bleef ik hangen aan Neptune en rolde ik ook naar Alsbo black.
Nu begin ik een ruim palet aan te schaffen omdat mijn smaak aan het veranderen is.
Van Lakatia had ik nog nooit gehoord, nu blijk ik tabak in huis te hebben met deze toevoeging erin.
En het gekke is dat mijn omgeving, lees Vrouw Bommel, nu meer van "zuivere" tabakken room-note begint te houden dan van de meer gesausde.
Wat een mooi vooruit zicht.
Wel is het zo dat, mede door dit forum, de tabak zoektocht intenser lijkt te worden.
Vroeger bleef ik hangen aan Neptune en rolde ik ook naar Alsbo black.
Nu begin ik een ruim palet aan te schaffen omdat mijn smaak aan het veranderen is.
Van Lakatia had ik nog nooit gehoord, nu blijk ik tabak in huis te hebben met deze toevoeging erin.
En het gekke is dat mijn omgeving, lees Vrouw Bommel, nu meer van "zuivere" tabakken room-note begint te houden dan van de meer gesausde.
Wat een mooi vooruit zicht.
-
metaltommy
-
smoorder
- Dichter des Forum
-
drfretboard
-
Bommel
-
robvoorburg
Op de achtergrond zal dat best mee kunnen spelen. Heb wel eens gehoord dat je je van je eigen sterfelijkheid bewust wordt na het heengaan van je eigen ouders.
Vroeger rookte ik een pijp en zodra deze op was ,was het klaar. Vaak had ik niet het geduld de pijp leeg te roken, ik rookte te snel, kortom ik nam er geen tijd voor en dat is nou net essentieel.
Bij mij is het pas van het laatste jaar dat ik er nog meer dan vroeger van geniet en dat het meer is dan alleen het consumeren van de tabak.
Het is een rustgevend ritueel waar veel meer omheenzit dan velen denken.
Dit Forum heeft die gedachte mede tot leven gebracht. Wanneer ik zie dat er een groep mensen vrijwel dagelijks zo hartstochtelijk bezig is dan moet het wel meer zijn.
Daarnaast ontdek je een welwillende bereidheid onder de leden om mensen van advies en dergelijke te voorzien, ongeacht leeftijd, ervaring, beurs enzovoort.
Verder bewijzen meetings dat er belangstelling is samen een pijp te roken en ervaringen, pijpen, tabak, tampers en wat dies meer zij uit te wisselen.
Wij zijn er al lang achter dat pijprokers een apart slag is. De techniek valt goed onder de knie te krijgen, maar dan ben je er nog niet. Het moet als het ware in je aard zitten, anders hou je dit niet je leven vol.
Vroeger rookte ik een pijp en zodra deze op was ,was het klaar. Vaak had ik niet het geduld de pijp leeg te roken, ik rookte te snel, kortom ik nam er geen tijd voor en dat is nou net essentieel.
Bij mij is het pas van het laatste jaar dat ik er nog meer dan vroeger van geniet en dat het meer is dan alleen het consumeren van de tabak.
Het is een rustgevend ritueel waar veel meer omheenzit dan velen denken.
Dit Forum heeft die gedachte mede tot leven gebracht. Wanneer ik zie dat er een groep mensen vrijwel dagelijks zo hartstochtelijk bezig is dan moet het wel meer zijn.
Daarnaast ontdek je een welwillende bereidheid onder de leden om mensen van advies en dergelijke te voorzien, ongeacht leeftijd, ervaring, beurs enzovoort.
Verder bewijzen meetings dat er belangstelling is samen een pijp te roken en ervaringen, pijpen, tabak, tampers en wat dies meer zij uit te wisselen.
Wij zijn er al lang achter dat pijprokers een apart slag is. De techniek valt goed onder de knie te krijgen, maar dan ben je er nog niet. Het moet als het ware in je aard zitten, anders hou je dit niet je leven vol.
-
Bommel
-
Godfrey59
Verschuiving van smaak
Heel langzaam in de 35 jaar pijproken is mijn smaak aan het verschuiven van zoete toppings en toevoegingen naar natuurlijke zoetjes door fermenteren en de natuurlijke suikers in bv Virginia , naar momenteel complexe English blends waar ook zoet, drop, chocolade in te ondekken valt maar dan op een andere manier bereikt .
In mijn ogen is op smaak brengen van een tabak door middel van sausen en toppings de makkelijke manier, terwijl blenden dmv diverse tabaksoorten mengen, fermenteren,roosteren etc de echte masterblender zijn kunnen laat zien.
Godfrey
In mijn ogen is op smaak brengen van een tabak door middel van sausen en toppings de makkelijke manier, terwijl blenden dmv diverse tabaksoorten mengen, fermenteren,roosteren etc de echte masterblender zijn kunnen laat zien.
Godfrey
-
robvoorburg
Re: Verschuiving van smaak
Daar ben ik ook achter, leuk te lezen, want het is een aparte ervaring.
Ik ervoer het een paar jaar geleden als een plotse verdieping, waar
ik nooit spijt van heb gehad.
Sterker het heeft mijn lol in het genieten van een goede pijp juist
vergroot.
Ik ervoer het een paar jaar geleden als een plotse verdieping, waar
ik nooit spijt van heb gehad.
Sterker het heeft mijn lol in het genieten van een goede pijp juist
vergroot.
-
PhilipV
Ik zit momenteel in een overgangsfase op dit vlak. Enerzijds wil ik verder dan aromaten waardoor ik steeds meer en meer English en Oriental blends aan het roken ben, maar anderzijds kan ik mijn toparomaten niet missen. We zien wel wat de toekomst ons brengt!
-
kiske
Herkenbaar. Bij mij ging het wat sneller. Maar mijn voorkeur ligt voortaan 100% bij ongesausde tabak en tabakmixtures. Waarbij ik zowel een 100% semois een virginia, als een mooie mixture en alles daartussen erg kan waarderen. Uitzonderingen voor mij zijn de lakeland houdende tabakken. Daar kan ik niet aan wennen.
-
Arno
Idem, zeep smeer ik wel op mijn lichaam, dat wil ik niet proevenkiske wrote:Uitzonderingen voor mij zijn de lakeland houdende tabakken. Daar kan ik niet aan wennen.
-
Sidekickelvis
Wat zijn eigenlijk bekende Lakeland tabakken? Kan me er niets bij voorstellen maar heb ze misschien onwetende al gerookt.
-
Geloof
Lakeland, lappeland, lelelap, aleppap, aleppo.Arno wrote:Idem, zeep smeer ik wel op mijn lichaam, dat wil ik niet proevenkiske wrote:Uitzonderingen voor mij zijn de lakeland houdende tabakken. Daar kan ik niet aan wennen.
Ah ZEEP
-
The_Undertaker
- Administrator
Was al een topicje voor, soort van, dus even samengevoegd 
-
Eliminator
- Moderator
De meeste Gawith Hoggarth tabakken hebben die lakeland smaak, sommige minimaal, andere 'right in your face' (Dark Flake Scented) en vooral die laatste heeft me doen afkicken op elke tabak die er maar een vleugje van heeft,....
Verder herken ik het verhaal, net zoals bij Kiske is het in een stroomversnelling gegaan, wellicht door de invloeden/ervaringen van dit forum,.... en dat bedoel ik niet als meeloper, maar omdat ervaringen die vroeger 'door de jaren heen' kwamen bij de nieuwe generatie opgepakt worden door de snelle sampleruil.
Verder herken ik het verhaal, net zoals bij Kiske is het in een stroomversnelling gegaan, wellicht door de invloeden/ervaringen van dit forum,.... en dat bedoel ik niet als meeloper, maar omdat ervaringen die vroeger 'door de jaren heen' kwamen bij de nieuwe generatie opgepakt worden door de snelle sampleruil.
-
kiske
Geloof wrote:Lakeland, lappeland, lelelap, aleppap, aleppo.Arno wrote:Idem, zeep smeer ik wel op mijn lichaam, dat wil ik niet proevenkiske wrote:Uitzonderingen voor mij zijn de lakeland houdende tabakken. Daar kan ik niet aan wennen.
Ah ZEEP
Aleppo, goed voor alles!
Nou mooi nie! Zo'n blok is veel te groot, da krijg ik met 3 glazen water nog nie doorgeslikt! Ook als plugtabak is het me erg tegengevallen, hoewel de pijp wel lekker fris ruikt nu! Alleen die ghost he.
-
Bommel
Probeer eens zonder laurierbes olie.kiske wrote:Geloof wrote:Lakeland, lappeland, lelelap, aleppap, aleppo.Arno wrote:Idem, zeep smeer ik wel op mijn lichaam, dat wil ik niet proevenkiske wrote:Uitzonderingen voor mij zijn de lakeland houdende tabakken. Daar kan ik niet aan wennen.
Ah ZEEP
Aleppo, goed voor alles!
Nou mooi nie! Zo'n blok is veel te groot, da krijg ik met 3 glazen water nog nie doorgeslikt! Ook als plugtabak is het me erg tegengevallen, hoewel de pijp wel lekker fris ruikt nu! Alleen die ghost he.
-
Sidekickelvis
Maar geen 'over the counter' tabakken in Nederland? Van G&H nog niet veel gerookt namelijk. Dat zepige had ik wel een beetje bij Red Rapparee de eerste keer.Eliminator wrote:De meeste Gawith Hoggarth tabakken hebben die lakeland smaak, sommige minimaal, andere 'right in your face' (Dark Flake Scented) en vooral die laatste heeft me doen afkicken op elke tabak die er maar een vleugje van heeft,....
-
Bommel
Ik had in het begin met Grousemor van , hum wat proef ik nu, maar kan het best waarderen.
Hoewel ik niet eens weet of deze tabak Lakeland heeft.
Hoewel ik niet eens weet of deze tabak Lakeland heeft.
-
Eliminator
- Moderator
Het is dat ik het niet meer in huis heb (thank god) maar anders had ik de heren graag een sample 'Dark Flake Scented' toegezonden,.... dan is het voor eens en altijd duidelijk wat 'Lakeland' is.
p.s. bij Grousemoor weet ik het niet, maar bij de Red Rapparee is het zeker geen lakeland smaak die waarneembaar is,........ ben geen Arno, maar dat denk ik met zekerheid te kunnen zeggen.
p.s. bij Grousemoor weet ik het niet, maar bij de Red Rapparee is het zeker geen lakeland smaak die waarneembaar is,........ ben geen Arno, maar dat denk ik met zekerheid te kunnen zeggen.
-
Ribbon
De enige die je momenteel in NL kunt aanschaffen is Hyde Park van Peterson (geproduceerd door G&H).Sidekickelvis wrote:Maar geen 'over the counter' tabakken in Nederland? Van G&H nog niet veel gerookt namelijk. Dat zepige had ik wel een beetje bij Red Rapparee de eerste keer.Eliminator wrote:De meeste Gawith Hoggarth tabakken hebben die lakeland smaak, sommige minimaal, andere 'right in your face' (Dark Flake Scented) en vooral die laatste heeft me doen afkicken op elke tabak die er maar een vleugje van heeft,....
-
Godfrey59
Hoi ,
De Grousemoor heeft het een klein beetje . De Dark flake scented die Eli omschrijft is the right stuff en ook hun Ennerdale mag er wezen
. You hate it or love it , en je moet het een beetje leren roken idem als de latakia . De geurige ( eigenlijk grassige ) smaak komt door hun manier van persen / fermenteren en toevoeging van natuurlijke bloem en kruiden essence welke ontstaan zijn in de tijd dat het in Engeland verboden was toppings of andere on natuurlijke zaken aan de tabak toe te voegen . Om toch aromatics te kunnen maken hebben ze deze manier van blenden ontwikkeld wat een zeer hoge kennis vergt .
Er is een hele groep liefhebbers die zweren bij Lakeland tabakken en hun geuren . En het is met deze zeer interessante tabak zo dat je niet moet af gaan op de eerste paar bowls . Begin een met de Ennerdale , zoek een goede stoel en rook met korte pufjes eens deze Lakeland en vertel dan eens wat je er van vindt . 9 van de 10 dat hij goed bevalt , en geeft een heerlijke apparte roomnote . Zelf geniet ik af en toe heerlijk van de Dark flake scented op een rustig moment een erg lekkere tabak , geen al day smoke maar daar is deze ook niet voor bedoelt .
Lakeland een erg ondergewaardeerde soort die je moet leren roken voor de pijproker die wat meer diepte en ondekking in zijn tabak zoekt .
Godfrey
De Grousemoor heeft het een klein beetje . De Dark flake scented die Eli omschrijft is the right stuff en ook hun Ennerdale mag er wezen
Er is een hele groep liefhebbers die zweren bij Lakeland tabakken en hun geuren . En het is met deze zeer interessante tabak zo dat je niet moet af gaan op de eerste paar bowls . Begin een met de Ennerdale , zoek een goede stoel en rook met korte pufjes eens deze Lakeland en vertel dan eens wat je er van vindt . 9 van de 10 dat hij goed bevalt , en geeft een heerlijke apparte roomnote . Zelf geniet ik af en toe heerlijk van de Dark flake scented op een rustig moment een erg lekkere tabak , geen al day smoke maar daar is deze ook niet voor bedoelt .
Lakeland een erg ondergewaardeerde soort die je moet leren roken voor de pijproker die wat meer diepte en ondekking in zijn tabak zoekt .
Godfrey
-
kiske
Godfrey59 wrote:Hoi ,
De Grousemoor heeft het een klein beetje . De Dark flake scented die Eli omschrijft is the right stuff en ook hun Ennerdale mag er wezen. You hate it or love it , en je moet het een beetje leren roken idem als de latakia . De geurige ( eigenlijk grassige ) smaak komt door hun manier van persen / fermenteren en toevoeging van natuurlijke bloem en kruiden essence welke ontstaan zijn in de tijd dat het in Engeland verboden was toppings of andere on natuurlijke zaken aan de tabak toe te voegen . Om toch aromatics te kunnen maken hebben ze deze manier van blenden ontwikkeld wat een zeer hoge kennis vergt .
Godfrey
Hoi Godfrey!
Mooi gesproken en normaal zou ik je advies ook zeker ter harte nemen. Echter op deze smaak reageer ik zo heftig dat ik er niet aan zou kunnen beginnen enigszins re wennen. Ik krijg per direct een maag die protesteert en dan moet ik vlug stoppen met roken want anders gaat de inhoud hiervan in den toilet verdwijnen. Ik weet ook niet hoe het komt.
-
Godfrey59
Hoi Keeskiske wrote:Godfrey59 wrote:Hoi ,
De Grousemoor heeft het een klein beetje . De Dark flake scented die Eli omschrijft is the right stuff en ook hun Ennerdale mag er wezen. You hate it or love it , en je moet het een beetje leren roken idem als de latakia . De geurige ( eigenlijk grassige ) smaak komt door hun manier van persen / fermenteren en toevoeging van natuurlijke bloem en kruiden essence welke ontstaan zijn in de tijd dat het in Engeland verboden was toppings of andere on natuurlijke zaken aan de tabak toe te voegen . Om toch aromatics te kunnen maken hebben ze deze manier van blenden ontwikkeld wat een zeer hoge kennis vergt .
Godfrey
Hoi Godfrey!
Mooi gesproken en normaal zou ik je advies ook zeker ter harte nemen. Echter op deze smaak reageer ik zo heftig dat ik er niet aan zou kunnen beginnen enigszins re wennen. Ik krijg per direct een maag die protesteert en dan moet ik vlug stoppen met roken want anders gaat de inhoud hiervan in den toilet verdwijnen. Ik weet ook niet hoe het komt.
Er is een hoop verschil in de Lakeland van G&H . Ze hebben bijna allemaal een floral note , maar bij de ene is dit een citrus/bergamot like en de ander meer rose en geranium . enz . Je moet de juiste smaak voor jezelf erin ontdekken . Lakeland het beste roken in een erg kleine kop en je zult zien dat hij je gaat bevallen ( als liefhebber van natuurlijke tabakken) .
Godfrey
-
Sidekickelvis
Grousemoor vind ik erg lekker dus misschien moet ik me eens een blik Hyde Park aanschaffen en kijken wat er nou zo speciaal lekker of smerig is aan Lakeland.
-
Godfrey59
Jorg , Hydepark komt niet echt in de buurt qua beleving . Om te beginnen is Ennerdale een aanrader .
Godfrey
Godfrey
-
Ribbon
Klopt Godfrey. Maar die is dan weer niet in NL te koop.