Beste mensen,
in de post hierboven zien jullie al een aantal van mijn Zenith pijpen. Vorige week heb ik er eentje bijgekocht. Ik had dus een dilemma. Waar zette ik deze nieuwe aanwinst? Onder "Nieuwe aanwinsten?, "Zenith" of toch onder "Wat is je droompijp?" Want deze pijp wilde ik zo graag omdat hij zop lijkt op één van mijn droompijpen: de doodgewone, oerhollandse kleipijp. Ik zie de Zenith pijp toch als een soort verlengstuk van deze pijpen die in de 17e en 18e eeuw zo gemeengoed waren:
Als een soort van uitontwikkeling: beter dan dit krijg je niet, als het gaat om keramische / kleien pijpen! En de vorm van mijn aanwinst lijkt ook op die goeie, oude, vertrouwde kleipijp. Dat is ook een reden waaarom ik destijds een Manhattan had aangeschaft; die lijkt er ook zo op.
Maar goed, op naar dit model dus: hier is 'ie!

Zoals je kan zien, is het de derde pijp van boven op de volgende pagina:
http://www.pijpenkabinet.nl/Smokiana/04-Zenith.html. Nou zie ik op deze site niet staan hoe dit model dan heet, dus ik ben benieuwd of iemand van jullie me hierbij kan helpen. De grap is, de pijp was enorm afgeleefd (er waren een paar forse slagtanden ingezet) en ik ben flink aan het poetsen en boenen geweest. Tijdens dat schoonmaken heb ik nog niks gemerkt, maar nu ik de foto terugkijk, zie ik dat er "Old Mokum" op staat! Maar goed, dat is de naam van de serie, niet van de pijp zelf, geloof ik.
Hieronder nog een andere foto, zonder flits. Hier kan je heel goed zien dat het wit geworden is tot de bekende caramelkleur:

Wat is 'ie mooi hè!
Nou zag ik ook het volgende tijdens het schoonmaken:

Het is wat vaag, maar hopelijk toch duidelijk zichtbaar: er loopt een lijn over de kop van de pijp, van boven tot onder. Diezelfde lijn zit ook aan de achterkant en loopt tot op de tige. Volgens mij is dit dus duidelijk de lijn die de gietnaad van de mal aangeeft. Ik hoop binnenkort weer eens langs te gaan bij het pijpenkabinet, dus ik zal daar eens navragen (check ik meteen og zij de naam weten van dit model).
Nou hebben de Zenith pijpen een paar ongelofelijke voordelen:
- Er komen geen krassen op zoals bij hout wel kan gebeuren.
- Een lucifer te lang bij de kop houden is niet erg: hij verbrandt/verkleurt niet.
- Je kan werkelijk de hele dag als een stoomtrein roken zonder dat hij verzadigd raakt.
- Hij rookt heel koel en zonder pruttelen.
- Schoonmaken is simpel: de kop behoeft geen beurt te krijgen. Liever zelfs geen koollaag, dus hooguit wat kool weghalen (heb ik overigens tot nu toe bij geen enkel model gedaan). In heftige gevallen kan je de kop gewoon onder de kraan houden en klaar is Kees.
Deze pijp heeft ook al die voordelen.
Maar er zitten ook wat nadelen aan:
- Het is en blijft keramiek. Dus als ik 'm laat vallen van mondhoogte op mijn plavuizen, dan is 'ie in stukken.
- Het is en blijft keramiek. Dus hij weegt meer dan een bruyèrepijp. Tussen de tanden klemmen zit er eigenlijk niet in met de modellen die ik heb.
Totdat ik deze pijp kreeg. Deze pijp lijkt dat nadeel een stuk minder te hebben, omdat de steel niet zo lang is. Hij hangt eigenlijk best wel lekker tussen de tanden. De kop hangt dan wel evenwijdig met de vloer, dus opletten dat er geen as uit rolt, maar het valt me niet tegen. Ik ga hem deze week eens inroken en kijken of ik 'm inderdaad zonder handen kan roken.
Nou, ik ga er zuinig aan mee doen, en ik ga nadenken om al die mooie pijpen (en anderen) uit de koffer te halen en op een mooie manier ten toon te spreiden.