Hulp nodig bij een nieuwe pijp.

Alles over de pijp zelf...
Egoraa

Hulp nodig bij een nieuwe pijp.

Bericht door Egoraa »

Gegroet pijprokers,

Als een echte leek betreft pijproken wil ik mezelf toch wagen aan de pijp. En zou graag beginnen met een schone lei.

Me oog viel als eerst op een Vauen start set maar na het een en ander te hebben doorgelezen waaronder 'Tabakspijpen voor beginners', begin ik sterk te twijfelen aan mijn eerste keus.

Aangezien ik tussen Dublin en Liverpool vaar, heb ik een zaakje genaamd JamesFox.ie gevonden en is mijn oog gevallen op een Peterson Tankard Rustic Pipe.
Dit pijpje betreft zonder filter en de meningen zijn daarover verdeeld wat beginners aan gaat.

Wat ik graag zou willen is een beginners allround pijpje die om kan gaan met verschillende tabakken.

Hoe denken jullie erover, zou dat Peterson Tankard pijpje wat zijn voor een beginner? Of zou ik toch meer moeten kijken naar andere basic modelletjes?

Gr, E
“The hardest job kids face today is learning good manners without seeing any.” - Fred Astaire

kiske

Re: Hulp nodig bij een nieuwe pijp.

Bericht door kiske »

Mooie pijp!

Mooie site ook, maar wat een tabaksprijzen zeg.

Velen vinden het aan te raden om met een rechte(re) pijp te starten. Wat dat betreft zit je dus goed.

Helaas zie ik geen afmetingen bij de pijp staan, maar de ketelwand lijkt me wat aan de dunne kant. Omdat je vooral in het begin te snel en/of te heet zal roken kies je daarmee voor een weinig vergevingsgezinde pijp. Hoe meer materiaal, hoe meer warmte en vocht kan worden opgenomen. Later, als er een goede koollaag in je pijp is gevormd (ofwel de pijp is ingerookt) zal dit door deze laag ook worden verminderd. Echter kies je nu ook nog net voor een merk dat erom bekend staat en ik spreek tegelijkertijd uit ervaring, dat het heel lang duurt voor ze ingerookt zijn. Ik ben een groot liefhebber van Peterson en het zijn geweldige rokers, maar dit alles maakt het een minder geschikte pijp om mee te starten.

Tenslotte is vanwege het snel/heet roken in het begin en tegelijkertijd daardoor het optreden van vocht in de pijp het mijns inziens erg aan te raden om een filterpijp te kiezen. Je kunt een filterpijp ook zonder filter roken. Een niet-filterpijp nooit met.

Helaas vallen we in herhaling, maar kijk eens naar een gebruikte (reeds ingerookte) pijp op puffaway. Keurig opgeknapt, schoongemaakt en ontsmet voor een geweldige prijs. Daarmee maak je het jezelf makkelijker om de beginprobleempjes het hoofd te bieden, je bent geen kapitaal kwijt als je het niets vindt en kunt zo'n pijp ook weer makkelijk op dit forum verkopen als je stopt of voortaan precies weet wat je wilt.

Succes met je keuze!

En vooral, veel belangrijker, veel plezier ervan!

Lonny

Bericht door Lonny »

Weinig aan bovenstaand toe te voegen. Maar wat ik persoonlijk fijn vind is een niet te grote kop.
Een kleinere kop met iets langere rechte steel rookt voor mij als beginneling (nu een klein jaartje bezig) het prettigst.
De rooksessie duurt dan ook niet te lang en de kop wordt minder heet dan als je een grotere hebt en die volstopt. Vooral omdat je te snel zal roken in het begin,al was het maar om de pijp brandend te houden. Een langere steel rookt iets koeler. Succes en plezier ermee.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Let op, deze pijp heeft ook weer wat aparts, namelijk een Peterson lip; het ronde uiteinde van het mondstuk, met het gaatje van boven.

Afbeelding

De bedoeling daarvan is dat de rook wat minder scherp op de tong brandt. Niet iedereen is liefhebben van die mondstukken, en de pijpenrager-truc gat er in elk geval niet bij. Even mailen; veel Peterson's kunnen met P-lip geleverd worden, maar ook op verzoek met een normaal 'fish tail' mondstuk.

Aangaande filter of niet; zoals Kiske ook al schreef, een filterpijp kun je net zo goed zonder filter roken, een filterloze pijp kun je niet met filter roken.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Egoraa

Bericht door Egoraa »

Oke bedankt voor de informatie en de tip betreft het mondstuk!!

Ik zal dus moeten kijken naar een dikwandige pijp met filter/ zonder filter (9mm dan maar?).
Eventueel lichtgebogen en een fishtail mondstuk.

En ik denk dat ik een middel formaat kop het prettigst zal vinden want ik wil toch regelmatig gaan roken en zeker tot een uur willen genieten van een pijp. (het duur van een sessie is natuurlijk ook afhankelijk van het tabaksoort).

Maar is het niet zo, als je de sessie wat korter wil houden dat je dan gewoon wat minder tabak in je kop stopt?
Tevens lijkt mij het inroken van zo'n pijp ook een leuke ervaring!!

trouwens kan ik niks vinden op puffaway :oops:
“The hardest job kids face today is learning good manners without seeing any.” - Fred Astaire

kiske

Bericht door kiske »

Dat je puffaway niet kunt vinden komt omdat er nu natuurlijk net iets aan verandert. :wink: Op onderstaande link zie je wat uitleg en vindt je de nieuwe site. http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... 63&start=0
Veel plezier met kiezen!

En inderdaad, er staat nergens dat je een pijp altijd helemaal moet vullen. Bij minder tijd gewoon een halve pijp stoppen en lekker roken.

Succes!

Paasei

Bericht door Paasei »

Ik heb een Peterson barrel...
Eigenlijk het zelfde pijpje, alleen de buitenkant is wat afgerond.
Niet bepaald een beginnerspijp. Leuk, klein, maar de P-lip kan een probleem vormen.
Bij deze modelletjes heb je niet de keuze van een fishtail, trouwens.
Fijn papieren 4 mm filter kan trouwens weer wel in deze pijp, maar dan wordt de trek heel wat zwaarder. In een 9mm pijp is het 'trekverschil' tussen met en zonder filter veel kleiner.

Afbeelding
Koninklijke Eikel Des Forums.

Paasei

Bericht door Paasei »

Om een voorbeeld te geven, deze zou al een goede start kunnen zijn van bij puffaway :

http://www.puffaway.eu/epages/78107735. ... oducts/099

Het is dan wel geen rechte, maar het scheelt niet veel.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Lonny

Bericht door Lonny »

kiske schreef:
En inderdaad, er staat nergens dat je een pijp altijd helemaal moet vullen. Bij minder tijd gewoon een halve pijp stoppen en lekker roken.

Succes!
Klopt natuurlijk Kiske.
Maar nou heb ik zelf een paar pijpen met een grotere een paar met een kleinere kop.
En voor mij is de beleving van een volle kleine pijp anders dan een half volle grote.....
Denk dat het iets persoonlijks is. Maar zo is het met veel zaken aangaande het pijproken heb ik gemerkt. Dat is wat het juist zo boeiend maakt.

Egoraa

Bericht door Egoraa »

Bedankt voor de antwoorden!
En ik denk dat het verstandigst is als ik voorlopig weg blijf van een Peterson Tankard.

Even rondgesnuffeld te hebben op puffaway vielen mij ogen voor de;

- Jean Claude (vind ik heel mooi).
http://www.puffaway.eu/epages/78107735. ... oducts/097

- Amphora apart
http://www.puffaway.eu/epages/78107735. ... oducts/108

- Big Ben Special
http://www.puffaway.eu/epages/78107735. ... oducts/098

Iemand nog adviezen waar ik op moet letten? Wat wel en wat vooral niet?

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Van de drie hierboven zou ik voor de Big Ben gaan. Het is een rechte filterpijp die wel wat mishandeling kan hebben. De ketel is niet zo klein als die van de Amphora waar je, door het snelle roken wat iedereen in het begin doet, maar een korte tijd van zal genieten. De Jean Claude heeft een meerschuimen inleg wat toch heel anders rookt en smaakt dan een houten pijp.

Maar aangezien de 3 pijpen samen ongeveer net zo veel kosten als een starterset of een goedkope merkpijp kun je het kiezen natuurlijk ook overslaan....... Een pijp kun je namelijk maar 1 keer per dag roken i.v.m. het vocht wat er in gaat zitten.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Een pijp kun je namelijk maar 1 keer per dag roken i.v.m. het vocht wat er in gaat zitten.
Kan wel vaker natuurlijk, volledig eigen keus, maar het komt de smaak, de kwaliteit, en de levensduur van de pijp niet ten goede.

Zo zijn er ook meningen dat je een pijp beter maar een keer per week zou roken. Zelf, in een nogal vochtig huis, merk ik dat 1 dag rust voor een pijp eigenlijk net te kort is. 2 tot 3 dagen werkt bij mij goed.
Groet, Mark

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Deadl0ck schreef:
Een pijp kun je namelijk maar 1 keer per dag roken i.v.m. het vocht wat er in gaat zitten.
Kan wel vaker natuurlijk, volledig eigen keus, maar het komt de smaak, de kwaliteit, en de levensduur van de pijp niet ten goede.

Zo zijn er ook meningen dat je een pijp beter maar een keer per week zou roken. Zelf, in een nogal vochtig huis, merk ik dat 1 dag rust voor een pijp eigenlijk net te kort is. 2 tot 3 dagen werkt bij mij goed.
Ik laat mijn neus in de regel beslissen.

Egoraa

Bericht door Egoraa »

Sidekickelvis schreef:
Maar aangezien de 3 pijpen samen ongeveer net zo veel kosten als een starterset of een goedkope merkpijp kun je het kiezen natuurlijk ook overslaan........
Daarom...

Maar hoe deden ze dat vroeger dan? Of hadden de beste stomers meerdere pijpen om te genieten van hun tabak?

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Egoraa schreef:
Sidekickelvis schreef:
Maar aangezien de 3 pijpen samen ongeveer net zo veel kosten als een starterset of een goedkope merkpijp kun je het kiezen natuurlijk ook overslaan........
Daarom...

Maar hoe deden ze dat vroeger dan? Of hadden de beste stomers meerdere pijpen om te genieten van hun tabak?
Ze rookten hem aan bonken en kochten dan een nieuwe. Er zijn er die het nog zo doen. Ieder jaar 1 pijp. Het komt de smaak niet ten goede.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

kiske

Bericht door kiske »

Toen werd meer gerookt om aan de nicotinebehoefte te voldoen dan om de smaak. De pijproker had waarschijnlijk een tong van leer. Tegenwoordig rookt men veel meer voor de smaak.

robvoorburg

Inderdaad grappig dat het gedrag van de gemiddelde pijproker de laatste
40/50 jaar best anders is geworden.
De pijp werd gerookt en gebruikt zoals hierboven aangegeven, veelal bezat
men niet meer dan 2 of 3 exemplaren en vaak niet zoveel duurder dan de
prijs van een mandjespijp.

Daarnaast hadden de meesten een "vaste" pijptabak waar niet snel van werd
afgeweken.
Het schoonmaken van een pijp na een rookbeurt was toen een ondergeschoven
kindje. (mijn broers maakten een pijp pas schoon wanneer deze niet meer
wilde trekken. :oops: )

Egoraa

Bericht door Egoraa »

Haha leuk om te weten!
Dus het pijp roken is de laatste jaren meer een deftig iets geworden.
Er zullen natuurlijk wel een paar hardcore stomers zijn die roken voor de nicotine?

Nou, ik heb 4 pijpjes bij puffaway. besteld.
Hoop dat ze rond de woensdag middag aankomen want dan zit ik ook weer thuis!!

robvoorburg

Een pijp rook je juist niet voor de nicotine, daar zijn sigaretten/shag
voor.

Egoraa

Bericht door Egoraa »

Net als elke sigaar die ik rook, rook ik ook wel eens een gedeelte over de longen.

Maar ik zal zeker uitkijken met een pijp voordat ik mezelf wezeloos sta te proesten!!
Rustig en kalm aan beginnen is geboden!!

Martijn Zwatelman

Bericht door Martijn Zwatelman »

Waarom zou je over je longen roken? Daar zitten immers je smaakpapillen niet? :)
En het is wel een stuk ongezonder, natuurlijk.

kiske

Bericht door kiske »

Egoraa schreef:Haha leuk om te weten!
Dus het pijp roken is de laatste jaren meer een deftig iets geworden.
Er zullen natuurlijk wel een paar hardcore stomers zijn die roken voor de nicotine?

Nou, ik heb 4 pijpjes bij puffaway. besteld.
Hoop dat ze rond de woensdag middag aankomen want dan zit ik ook weer thuis!!
4 stuks! Kijk, dat gaat goed komen!

Egoraa

Bericht door Egoraa »

Martijn Zwatelman schreef:Waarom zou je over je longen roken? Daar zitten immers je smaakpapillen niet? :)
En het is wel een stuk ongezonder, natuurlijk.
Tsjah... :roll:
We gaan het binnenkort wel meemaken!! :mrgreen:
kiske schreef:4 stuks! Kijk, dat gaat goed komen!
Zo is dat!!

Egoraa

Bericht door Egoraa »

Vanmiddag thuis gekomen en zag een briefje van de postbode dat ze een pakketje hadden afgeleverd bij mijn buren.
Ik kon natuurlijk al raden wat het was, een pakketje van Annie69.

Ben gelijk maar even snel langs Van Dalen in R'dam gefietst.
En gevraagd of ze nog een beginners tabakje hadden. Overigens werd de latakia sterk afgeraden.

Hoe dan ook een tinnetje Dunhill Early Morning en een baaltje Mac Baren Vanilla Toffee Cream gehaald.
Zo ook de nodige filters, pijpenraggers en stampertje meegenomen.

Net een pijpje vol gestopt met wat Early Morning. Eerste laagje heel licht aangedrukt, tweede laagje iets meer en laatste laagje met wat meer druk.
Tabak ging snel uit, en hijst heeel erg licht. Denk toch te licht aangestampt?
Wel een beetje tong-bite maar zeker niet storend en totaal geen last gehad van te warm worden ondanks dat ik de pijp best snel had opgerookt :oops:

En wat is het zwaar zeg vergeleken sigaren/ shag etc. :roll:
Heb de komende uren even wel voldoende gedampt haha.

Nog even een fotootje.
Afbeelding

Asmodeus

Bericht door Asmodeus »

Egoraa schreef:Vanmiddag thuis gekomen en zag een briefje van de postbode dat ze een pakketje hadden afgeleverd bij mijn buren.
Ik kon natuurlijk al raden wat het was, een pakketje van Annie69.

Ben gelijk maar even snel langs Van Dalen in R'dam gefietst.
En gevraagd of ze nog een beginners tabakje hadden. Overigens werd de latakia sterk afgeraden.

Hoe dan ook een tinnetje Dunhill Early Morning en een baaltje Mac Baren Vanilla Toffee Cream gehaald.
Zo ook de nodige filters, pijpenraggers en stampertje meegenomen.

Net een pijpje vol gestopt met wat Early Morning. Eerste laagje heel licht aangedrukt, tweede laagje iets meer en laatste laagje met wat meer druk.
Tabak ging snel uit, en hijst heeel erg licht. Denk toch te licht aangestampt?
Wel een beetje tong-bite maar zeker niet storend en totaal geen last gehad van te warm worden ondanks dat ik de pijp best snel had opgerookt :oops:

En wat is het zwaar zeg vergeleken sigaren/ shag etc. :roll:
Heb de komende uren even wel voldoende gedampt haha.

Nog even een fotootje.
Afbeelding
Ik denk dat je iets vaster moet stoppen, tot je een beetje weerstand ondervindt bij het trekken. Gefeliciteerd met je eerste pijpen en tabakken, er zullen er vast nog vele volgen [emoji106]

Egoraa

Bericht door Egoraa »

Asmodeus schreef: Ik denk dat je iets vaster moet stoppen, tot je een beetje weerstand ondervindt bij het trekken. Gefeliciteerd met je eerste pijpen en tabakken, er zullen er vast nog vele volgen [emoji106]
Bedankt en voor de tip die ik over het hoofd had gezien....

Bij de volgende pijp zal ik eerst lurken voordat ik hem aansteek!

Arclaud

Bericht door Arclaud »

Mooi begin!
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

kiske

Bericht door kiske »

Wat geweldig om te lezen hoe het je afgaat. Ook een heel mooie foto, echt een sfeerplaatje! Je kunt al spreken van een startende collectie!

De tabak voor het stoppen goed losmaken (over flakes hebben we het later wel een keer) en de pijp in minstens 3 lagen aanbrengen. Ikzelf doe dat meestal in 4 of 5 lagen.

De eerste laag, ongeveer 1/2 van de pijp vullen met losse tabak en deze babyzacht aandrukken de 2e laag de pijp vol doen met losse tabak en met een kinderhand aandrukken. Wederom de pijp vullen en met een dameshand aandrukken. Na iedere keer aandrukken aan de pijp zuigen of er niet te hard is aangedrukt en er voldoende trek overblijft. Ik ga altijd voor een miniem maar duidelijk waarneembaar beetje meer weerstand dan wanneer de pijp leeg is. Blijkt er dan nog tabak in de pijp bij te kunnen dan vul je bij tot er een klein beetje tabak boven de pijp uitsteekt en dit druk je aan met je duim. Niet met de top, maar de binnenkant van je bovenste kootje. Hiermee voorkom je dat je de tabak te hard en/of te diep aandrukt. Op termijn ontwikkel je vanzelf een 6e zintuig voor hoe je een pijp stopt. Bedenk echter, een pijp die veel te vast is gestopt is vaak een verloren zaak. Een te los gestopte pijp kun je altijd nog wat meer met de tamper aandrukken tijdens het roken.

Succes!

Egoraa

Bericht door Egoraa »

Bedankt voor de tip en zal ze zeker meenemen naar de volgende pijp!

En die wil ik graag alweer opsteken maar ik zit nog vol van de vorige :roll:

robvoorburg

Veel pijprokers nemen zich bij iedere vers gestopte pijp voor
deze nog beter te roken dan de vorige, ik ook.

Plaats reactie