advies gevraagd: Virginia shag

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Ribbon

advies gevraagd: Virginia shag

Bericht door Ribbon »

Iedere pijproker heeft zo zijn of haar eigen specifieke gewoontes m.b.t. de tijdstippen van roken en welke tabak daarbij horen. Omdat ik veel late diensten werk vind ik het heerlijk om aan het einde van de ochtend voor de lunch een pijpje te roken. Ik ben erachter gekomen dat een wat lichtere Virginia in shag-vorm ideaal is voor die momenten. Een een flinke kop zorgt voor precies de goede rookduur. Momenteel vervult de Niemeyer Anchor Mixture die rol perfect.

Omdat er een einde komt aan mijn pot Anchor ben ik op zoek naar een waardige vervanger. Ik ben bekend met Robert McConnell Special London Mild, maar die vond ik qua smaak tegenvallen. Voortrekker heb ik altijd in huis, maar past niet altijd goed bij het moment 's morgens. Daarnaast is VT geen pure Virginia.
Ik heb gelezen over Black Shag van McClelland, maar die schijnt vrij stevig te zijn qua nicotine.

Een lang verhaal kort. Ik zoek een Virginia shag-cut tabak die niet al te zwaar is, maar wel goed smaakt. :)
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

oldgreenfield

Re: advies gevraagd: Virginia shag

Bericht door oldgreenfield »

Beste Ribbon,
ik weet niet of je de tabacco locator kent van smokingpipes. Met jouw wensen levert onderstaande tabak op.
Misschien heb je hier wat aan?

Gawith Hoggarth & Co.
Kendal Gold

Fribourg & Treyer
BlackJack 50g

Gawith Hoggarth & Co.
Dark Bird's Eye

McClelland
221-B Series: Black Shag

Gawith Hoggarth & Co.
Kendal Mixture

http://www.smokingpipes.com/searchtobacco/search.cfm
Problemen zijn zo opgelost, wonderen duren wat langer.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Nee, die kon ik nog niet. Zo te zien lijkt de Kendal Gold het meest in mijn plaatje te passen.

Bedankt oldgreenfield. :)
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Bedankt voor het meedenken Immler. Echter; de McConnell is een VaPer (in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden).
Die van Planta bevat ook Burley.
Die van Diehl lijkt me ook interessant, al wordt er hierbij gesproken over een typische Hollandse mix(?) Wat dat precies inhoudt weet ik niet, maar ik verwacht wat zoetigs. Ik ga dit nog even uitzoeken.

Ik ben dus ook zoek naar een pure Virginia shagtabak zonder poespas. :wink:

Immler

Bericht door Immler »

k kocht onderstaande wel eens op Schiphol.
Erg nat in het pakje maar qua smaak best,
Maar ook niet 100 procent puur.
https://shop.a-kerk.nl/020-shag/1313/go ... -shag.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Virginia
Afbeelding

Freark

Bericht door Freark »

Ribbon schreef:Bedankt voor het meedenken Immler. Echter; de McConnell is een VaPer (in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden).
Die van Planta bevat ook Burley.
Die van Diehl lijkt me ook interessant, al wordt er hierbij gesproken over een typische Hollandse mix(?) Wat dat precies inhoudt weet ik niet, maar ik verwacht wat zoetigs. Ik ga dit nog even uitzoeken.

Ik ben dus ook zoek naar een pure Virginia shagtabak zonder poespas. :wink:
Ik neem wel een blikje Black Shag mee naar Heukelum voor een sample of om hem direct te degusteren.
Ik zou het trouwens eerder een hele fijne ribbon cut dan een shag noemen. De smaak en geur is voor mij rechttoe-rechtaan tabak, geen subtiliteiten. Ik vind hem lekker roken uit een kleinere kop. Geen nicotine-bom, al kan ik wat dat betreft wel een hoop hebben.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

smoking-rob

Bericht door smoking-rob »

Mac Baren Virginia no.1, wel een ready rubbed dus grof maar is natuurlijk wel fijn te wrijven tot een shag-achtige pluk tabak.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Freark schreef:
Ik neem wel een blikje Black Shag mee naar Heukelum voor een sample of om hem direct te degusteren.
Ik zou het trouwens eerder een hele fijne ribbon cut dan een shag noemen. De smaak en geur is voor mij rechttoe-rechtaan tabak, geen subtiliteiten. Ik vind hem lekker roken uit een kleinere kop. Geen nicotine-bom, al kan ik wat dat betreft wel een hoop hebben.
Fijn Freark, ik ben benieuwd. Het lijkt me dat de sessies met een kleine kop wel redelijk kort zijn dan, of valt dat wel mee?
smoking-rob schreef:Mac Baren Virginia no.1, wel een ready rubbed dus grof maar is natuurlijk wel fijn te wrijven tot een shag-achtige pluk tabak.
Daar heb ik nog een blik van in de kast staan. Ben alleen een beetje huiverig ivm de vele matige recensies die hij krijgt...

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Ribbon schreef:
Freark schreef:
Fijn Freark, ik ben benieuwd. Het lijkt me dat de sessies met een kleine kop wel redelijk kort zijn dan, of valt dat wel mee?
smoking-rob schreef:Mac Baren Virginia no.1, wel een ready rubbed dus grof maar is natuurlijk wel fijn te wrijven tot een shag-achtige pluk tabak.
Daar heb ik nog een blik van in de kast staan. Ben alleen een beetje huiverig ivm de vele matige recensies die hij krijgt...
Ik zal een flinke sample voor je meenemen naar Heukelum, kun je het blik nog even dicht laten. Ik vind hem zeker niet slecht. Geen topper op welk vlak dan ook maar ook zeker niet slecht.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Wowbagger schreef:Ik zal een flinke sample voor je meenemen naar Heukelum, kun je het blik nog even dicht laten. Ik vind hem zeker niet slecht. Geen topper op welk vlak dan ook maar ook zeker niet slecht.
Ook fijn. :D

Het besluit om een Virginia nog wat langer dicht te laten lijkt me sowieso niet verkeerd ;)

Freark

Bericht door Freark »

Ribbon schreef:
Freark schreef:
Kleinere kop. Een standaard Falcon kop gaat toch wel een uur mee.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

pruimer

Bericht door pruimer »

en al wat gevonden van Virginia Shag?

Gawith Hoggarth de ambachtelijke fabrikant uit Kendal heeft wel over de 40 soorten shag als je van fijngesneden tabak houd:

http://mysmokingshop.co.uk/index2.php?m ... 07&cat=101

Ik heb vandaag wat van de beide Dutch varianten aangeschaft die ze aanbieden. Is met verzendkosten meegerekend wel wat duurder dan een shag in NL kopen maar volgens mij heb je hier echt iets goeds mee in handen.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Ik ga eerst even oriënteren voor ik wat (bulk) ga aanschaffen. Heb ondertussen de Black Shag van McClelland geprobeerd, en die komt qua sterkte en smaak goed in de buurt van wat ik zoek. Hij bevat imho helemaal niet veel nicotine, voor 's avonds is hij zelfs wat aan de slappe kant. Het is echter geen shag-cut, ondanks wat de naam doet vermoeden.

Eerst maar even wat samples van de G&H zien te scoren alvorens hier wat van in te slaan. Voor je het weet zit je met potten vol Lakeland. :wink: Voorlopig heb ik nog voldoende Anchor...

Satyr

Bericht door Satyr »

Ik vind de Virginia No.1 van MacBaren ook zeker niet slecht. Vergeleken met bijvoorbeeld FVF wel wat zoeter, vind het een honing-achtige smaak hebben. Maar zeker niet vies. Wel wat steviger stoppen en voorzichtig roken, het is nogal bijtgraag.
Een tevreden roker is geen onruststoker.

Plaats reactie