Ach en wee, wat maak ik nu toch mee? (Mondstuk verknold?)

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Rens

Re: Ach en wee, wat maak ik nu toch mee? (Mondstuk verknold?

Bericht door Rens »

Kees Flake schreef:Rens je moet hem zo dikwils reinigen tot het water niet meer bruin ziet.
Dan pas kun je gaan polijsten met jif .
Succes ziet er al wel een stuk beter uit.
Het was niet écht bruin meer, maar ik zal hem er gewoon nog eens inzetten. Ik denk tegelijk met wat andere mondstukken, genoeg ruimte in die pot! Wat er nog opzit zal ook aanslag zijn.. ik gok er maar op. Zo niet, dan is 't maar een goedkoop pijpje.
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Rens

Bericht door Rens »

Inmiddels heb ik nog een ander mondstuk d'r bij gezet in de Oxi, 't leek me zonde om dat niet te doen. Afgelopen middag heb ik beide er even uitgehaald want ook een stukje eboniet wil vast af en toe op het droge even op adem komen, op een comfortabele handdoek.
Zie:
Het mondstuk dat er al een aantal dagen af en in staat te bruisen:
Afbeelding
Afbeelding

't Papiertje er naast heb ik alleen vochtig gemaakt en toen een paar keer gewreven. Er komt dus nog geel vanaf, maar het lijkt me gek dat zo ver van het stuk dat tussen de lippen zit nog nicotine zou zitten? :?:

En het nieuwe mondstuk:
Afbeelding

Het begint er nu op te lijken dat het hele mondstuk gewoon erg goor was, maar ik betwijfel of het ook niet komt door het staan in de Oxi! Iemand wat vergelijkbaars meegemaakt? Wanneer ik er lichtjes aan krab dan komt het er namelijk wel af..
Zo eerst nog eens een bouwmarkt bezoeken om te kijken of men staalwol 0000 in het assortiment heeft. :)
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Je verwijderd geen nicotine maar geoxideerd eboniet.
Groet, Mark

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Precies, en dat eboniet oxideert alleen maar sneller en dieper naarmate je het meer blootstelt aan de 'oxy-action' of hoe dat spul ook heet.

rivulus

Bericht door rivulus »

Ik heb net 000 en 00000 (5x) binnen van deze toko:
http://www.onlineonderhoudshop.nl/Staalwol-onderhoud

Bouwmarkten gaan meestal niet zo ver met hun schuurspullen, die doen alleen raamkozijnen en stoppen bij P600 schuurpapier en 0 staalwol. je moet autoherstellers en dergelijke hebben voor het fijnere schuurpapier en polijstspul.

Mijn workflow is nu:

- Bleek (logo beschermen met vaseline) in een glas, glas weer in ultrasoonbad
- water in ultrasoonbad om alle bleek er weer uit te krijgen
- staalwol 000
- (indien nodig) deukjes uitdiepen met dremel, opvullen met zwarte acrylaatlijm + vlakschuren
- staalwol 00000
- polijstschijf katoen + tripoli (=puimsteenpoeder pasta)
- polijstschijf flanel + kunststof pilijst staaf (geen idee wat er exact inzit)

Doe niet altijd alle stappen, hangt er een beetje vanaf. Kijk uit met bleek en metalen delen (dat geldt ook voor het ultrasoonbad zelf)
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Rens schreef:Inmiddels heb ik nog een ander mondstuk d'r bij gezet in de Oxi, 't leek me zonde om dat niet te doen. Afgelopen middag heb ik beide er even uitgehaald want ook een stukje eboniet wil vast af en toe op het droge even op adem komen, op een comfortabele handdoek.
Zie:
Afbeelding
Afbeelding

't Papiertje er naast heb ik alleen vochtig gemaakt en toen een paar keer gewreven. Er komt dus nog geel vanaf, maar het lijkt me gek dat zo ver van het stuk dat tussen de lippen zit nog nicotine zou zitten? :?:

En het nieuwe mondstuk:
Afbeelding

Het begint er nu op te lijken dat het hele mondstuk gewoon erg goor was, maar ik betwijfel of het ook niet komt door het staan in de Oxi! Iemand wat vergelijkbaars meegemaakt? Wanneer ik er lichtjes aan krab dan komt het er namelijk wel af..
Zo eerst nog eens een bouwmarkt bezoeken om te kijken of men staalwol 0000 in het assortiment heeft. :)
Als ik deze foto zie ben ik bang dat het einde verhaal is . Te lang in de Oxi ( waar ik geen voorstander van ben ) Een stem polijsten met stem polish en vervolgens met stem wax behandelen . Je krijgt dan een perfect resultaat .
Allemaal leuk de huis tuin en keukenmiddelen , alleen hebben ze mij altijd geleerd om spullen te gebruiken waar ze voor bedoelt zijn :lol:

Bruin af blijven geven heeft niets te maken met nicotine zoals deadlock aangeeft maar je bent het eboniet aan het oplossen :( Krijg je hem nog zwart ?, ben ik bang dat de stem verschrikkelijk gaat smaken.

Godfrey

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

Rens sommige dingen ben ik eens met de andere leden echter niet alles.
Wat ik zie bij het rechte mondstuk die witte aanslag komt van het aluminium.(als ik het goed zie is dat pijpje van aluminium)
Eigenlijk moet ik mijn excuses aanbieden want bij mijn advies had ik moeten zetten dat als het bruin wordt spoelen en weer opnieuw doen.
Net zolang tot het water niet meer bruin wordt maar niet laten liggen maar tussendoor constant spoelen.
Zo als ik hoor van jouw gaat de aanslag er met vochtig doekje vanaf dus dit is goed maar wel het resultaat van te lang laten liggen.
Ik zelf schuur daarna de mondstukken met waterproef schuurpapier 600 dat ik eerst over staal haal om het scherpe eraf te halen.(schuren met veel water mondstuk moet onder liggen)
Volgens mij kun je daarna beginnen met polijsten met jif dit wordt een langdurige kwestie en je moet doorzettingsvermogen hebben.
In principe zijn ze verknalt dus je hebt niks te verliezen mocht het niet lukken geef mij een PB en we zoeken een oplossing.
In jouw geval kun je ook fijne staalwol gebruiken en ook deze gebruik ik met water en eerst fijner maken op een stukje staal.
Succes en we horen het wel.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Rens

Bericht door Rens »

Godfrey59 schreef:
Rens schreef:Inmiddels heb ik nog een ander mondstuk d'r bij gezet in de Oxi, 't leek me zonde om dat niet te doen. Afgelopen middag heb ik beide er even uitgehaald want ook een stukje eboniet wil vast af en toe op het droge even op adem komen, op een comfortabele handdoek.
Zie:
Afbeelding
Afbeelding

En het nieuwe mondstuk:
Afbeelding

Als ik deze foto zie ben ik bang dat het einde verhaal is . Te lang in de Oxi ( waar ik geen voorstander van ben ) Een stem polijsten met stem polish en vervolgens met stem wax behandelen . Je krijgt dan een perfect resultaat .
Allemaal leuk de huis tuin en keukenmiddelen , alleen hebben ze mij altijd geleerd om spullen te gebruiken waar ze voor bedoelt zijn :lol:

Bruin af blijven geven heeft niets te maken met nicotine zoals deadlock aangeeft maar je bent het eboniet aan het oplossen :( Krijg je hem nog zwart ?, ben ik bang dat de stem verschrikkelijk gaat smaken.

Godfrey
Ja ik denk dat ik ook niet meer aan de Oxi ga in het vervolg. De eerste keer kwam de rommel er los van, maar daarna had ik gewoon zo'n schoonmaakkit ter hand moeten nemen, zoals hierboven gelinkt is door janneman. Kan me dan ook goed vinden in wat je zegt, maar goed, het was de eerste keer en gelukkig waren het twee goedkopere pijpen. Jammer genoeg had eentje wel een érg leuke en hanteerbare vorm. Reden te meer om op jouw site rond te kijken, waar ik de prachtige Hilson calabash limited uitgebreid heb bewonderd. Het is dat ik zo'n arme sloeber ben.
Toch ga ik proberen met de was en dergelijke te kijken of ik 'r nog chocolade van kan maken.

Rens

Bericht door Rens »

Dukdalf schreef:Precies, en dat eboniet oxideert alleen maar sneller en dieper naarmate je het meer blootstelt aan de 'oxy-action' of hoe dat spul ook heet.
Deadl0ck schreef:Je verwijderd geen nicotine maar geoxideerd eboniet.
Waar ik al bang voor was. Er ging al een lampje branden toen het begon te kleuren op plekken die de nicotine niet bereikt kan hebben, tenzij de vorige eigenaar een potje kon deepthroaten van heb ik jou daar.

rivulus schreef:Ik heb net 000 en 00000 (5x) binnen van deze toko:
http://www.onlineonderhoudshop.nl/Staalwol-onderhoud

Bouwmarkten gaan meestal niet zo ver met hun schuurspullen, die doen alleen raamkozijnen en stoppen bij P600 schuurpapier en 0 staalwol. je moet autoherstellers en dergelijke hebben voor het fijnere schuurpapier en polijstspul.

Mijn workflow is nu:

- Bleek (logo beschermen met vaseline) in een glas, glas weer in ultrasoonbad
- water in ultrasoonbad om alle bleek er weer uit te krijgen
- staalwol 000
- (indien nodig) deukjes uitdiepen met dremel, opvullen met zwarte acrylaatlijm + vlakschuren
- staalwol 00000
- polijstschijf katoen + tripoli (=puimsteenpoeder pasta)
- polijstschijf flanel + kunststof pilijst staaf (geen idee wat er exact inzit)

Doe niet altijd alle stappen, hangt er een beetje vanaf. Kijk uit met bleek en metalen delen (dat geldt ook voor het ultrasoonbad zelf)
Informatie die ik ter harte heb genomen. Mocht ik hier uit gaan komen dan trek ik je wel even aan je denkbeeldige snor met een plan. Dank!
Overigens, die deukjes, die diep je toch niet uit als er bijtgaten zitten bij de richel aan de rand van het mondstuk?

Rens

Bericht door Rens »

Kees Flake schreef:Rens sommige dingen ben ik eens met de andere leden echter niet alles.
Wat ik zie bij het rechte mondstuk die witte aanslag komt van het aluminium.(als ik het goed zie is dat pijpje van aluminium)
Eigenlijk moet ik mijn excuses aanbieden want bij mijn advies had ik moeten zetten dat als het bruin wordt spoelen en weer opnieuw doen.
Net zolang tot het water niet meer bruin wordt maar niet laten liggen maar tussendoor constant spoelen.
Zo als ik hoor van jouw gaat de aanslag er met vochtig doekje vanaf dus dit is goed maar wel het resultaat van te lang laten liggen.
Ik zelf schuur daarna de mondstukken met waterproef schuurpapier 600 dat ik eerst over staal haal om het scherpe eraf te halen.(schuren met veel water mondstuk moet onder liggen)
Volgens mij kun je daarna beginnen met polijsten met jif dit wordt een langdurige kwestie en je moet doorzettingsvermogen hebben.
In principe zijn ze verknalt dus je hebt niks te verliezen mocht het niet lukken geef mij een PB en we zoeken een oplossing.
In jouw geval kun je ook fijne staalwol gebruiken en ook deze gebruik ik met water en eerst fijner maken op een stukje staal.
Van het aluminium? Geen idee dat dat kon, eigenlijk. Vroeg me wel af of ik dat wel in de Oxi moest zetten. Je zegt dat 't goed is, maar ik krijg de indruk dat ik nu eboniet aan het verknollen ben, dus als je daar nog een zonnestraaltje ziet dan laat 't me zeker weten. :lol:
Als de kit binnen is dan ga ik wel zien hoe ver ik kom. Aan m'n doorzettingsvermogen zal het niet liggen, het werken aan dit soort dingen vind ik erg leuk. Ontspanning! Maar als ik hier nog staalwol bovenop ga gebruiken denk ik dat ik wel heel veel eboniet verlies.

rivulus

Bericht door rivulus »

Rens schreef:Overigens, die deukjes, die diep je toch niet uit als er bijtgaten zitten bij de richel aan de rand van het mondstuk?
Het is niet zozeer uitdiepen, maar zorgen dat het gat schoon is zodat de lijm goed hecht. Omdat het kleine deukjes zijn van tanden kom je er met schuurpapier/staalwol niet goed in.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

Rens als het goed is verlies je niet veel eboniet want de staalwol moet eigenlijk polijsten zijn.
Probeer het maar en als het niet lukt geef een PB en dan kijk ik wat ik kan doen voor je.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Plaats reactie