Ik zocht verder maar ook van andere pijpmakers lag de prijs te hoog. Bovendien zijn er niet veel pijpmakers die deze pijp maken. Toch vond ik na enig zoekwerk een Amerikaanse pijpmaker die bereid was er één te maken voor een bescheiden prijs. Kort daarna werd de man echter ernstig ziek en tot op heden heeft hij zijn hobby/ werk nog niet hervat. Hopelijk wordt de beste man snel beter. Natuurlijk heeft deze pijp me nooit losgelaten. Onlangs liet ik een Castello 55 shape maken door Carlos Volpe (tot grote tevredenheid). Na veel babbelen met Carlos kwam uiteraard van het één het ander. Carlos wou best proberen er één te maken voor me. Carlos weet dat ik dol ben op sandblasts en stelde me voor om een eskimo te maken van arbutus. Arbutus is familie van bruyere en wordt ook wel strawberry wood genoemd. Het is geen hout van een aardbeistruik, zoals de naam doet vermoeden. Het heeft die naam te danken aan zijn rode en aardbeivormige vruchten. Arbutus heeft het voordeel om mooiere sandblasts te leveren. Voor een gladde pijp zou het dan weer minder mooi zijn als bruyere. Verder zou Arbutus ook erg koel en droog roken.
Tegenwoordig gebruiken steeds meer pijpmakers deze houtsoort. Vooral Paolo Becker is er erg bedreven in, maar ook Chris Askwith, Nate King, Ryan Alden, Gio, Doc pipes...
Als Carlos deze houtsoort wil gebruiken voor deze pijp, laat ik hem daarin vrij. Nu is hij dus begonnen aan één van mijn droompijpen en probeer hier wat stapjes in het ontwikkelingsproces te laten zien. Hier zijn de eerste plaatjes. Het gaat dus om de linkse pijp op de eerste foto's.