Een pijp maken op de huis-tuin en keuken manier
- dewitte
Re: Een pijp maken op de huis-tuin en keuken manier
MacGyver had het niet beter gekunnen.
- Eliminator
- Moderator
- Immler
Nette pijp en v.w.b. het giftig zijn van hout:
bron> wood databaseAllergies/Toxicity: Although severe reactions are quite uncommon, oak has been reported as a sensitizer. Usually most common reactions simply include eye and skin irritation, as well as asthma-like symptoms.
-
Mooie pijp.
Ter inspiratie een link naar een bushcraftforum waar ook iemand pijpen maakt.
Hoewel, jouw pijp vind ik mooier.
http://www.bushcraftuk.com/forum/showth ... p?t=109751
Ter inspiratie een link naar een bushcraftforum waar ook iemand pijpen maakt.
Hoewel, jouw pijp vind ik mooier.

http://www.bushcraftuk.com/forum/showth ... p?t=109751
- Rous
Als eerste bedankt voor de leuke reacties!!!
Wat betreft het schadelijk zijn van eikenhout wist ik niet, bedankt voor de waarschuwingen.
Ik heb eerst nagezocht op internet en op pipedia vond ik een lijstje met alternatieve houtsoorten en zag eiken daar tussen staan. Dus ik wist niet beter dan dat het safe was.
Wel merkte ik bij het inroken dat ie behoorlijk scherp was en de blaren me zowat in m'n mond stonden maar dat relateerde ik meer aan het korte steel en mondstukje.
Inmiddels rookt ie als een trein en vooral troost slices (waar de ketelmaat precies passend voor is) zijn echt een genot.
@gezel bedankt voor de link.
Wat betreft het schadelijk zijn van eikenhout wist ik niet, bedankt voor de waarschuwingen.
Ik heb eerst nagezocht op internet en op pipedia vond ik een lijstje met alternatieve houtsoorten en zag eiken daar tussen staan. Dus ik wist niet beter dan dat het safe was.
Wel merkte ik bij het inroken dat ie behoorlijk scherp was en de blaren me zowat in m'n mond stonden maar dat relateerde ik meer aan het korte steel en mondstukje.
Inmiddels rookt ie als een trein en vooral troost slices (waar de ketelmaat precies passend voor is) zijn echt een genot.
@gezel bedankt voor de link.
- meindert
Goed vakmanschaft ,mooi pijpje , zet hem op de schoorsteenmantel voor de sier , niet meer roken,
het is hier al vaker vermeld , eikenhout is niet geschikt om uit te roken.
Als alternatief voor bruyere kun je hout gebruiken van vruchtbomen , vooral olijf en kers zijn zeer geschikt!
maar ook , peer,aardbei,walnoot,appel, ebben,pruim andaman-sheesham, palisander en mahonie!
Als alternatief voor bruyere kun je hout gebruiken van vruchtbomen , vooral olijf en kers zijn zeer geschikt!
maar ook , peer,aardbei,walnoot,appel, ebben,pruim andaman-sheesham, palisander en mahonie!
Groet van Pijpmaker Meindert
as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !
- Rous
Nou kreeg ik vandeweek een stuk esdoorn. Is dat ook ongeschikt.
-
Geen idee ten aan zien van Esdoorn, heb het niet eerder als geschikte
houtsoort voor tabakspijpen voorbij zien komen.
Bruyère is voor mij de enige houtsoort die het meest geschikt is om
tabak uit te roken, het heeft zich al eeuwen bewezen.
Het bruyère is knoerthard en komt uit de wortel van een heideplant die
rond de Middellandse zee groeit.
Zou dit in bomen groeien, dan denk ik dat de bouw deze houtsoort al
lang omarmt zou hebben als geschikt materiaal voor o.a. kozijnen.
houtsoort voor tabakspijpen voorbij zien komen.
Bruyère is voor mij de enige houtsoort die het meest geschikt is om
tabak uit te roken, het heeft zich al eeuwen bewezen.
Het bruyère is knoerthard en komt uit de wortel van een heideplant die
rond de Middellandse zee groeit.
Zou dit in bomen groeien, dan denk ik dat de bouw deze houtsoort al
lang omarmt zou hebben als geschikt materiaal voor o.a. kozijnen.
- Asmodeus
Mahonie is dus ook geschikt als rookhout ?meindert schreef:Goed vakmanschaft ,mooi pijpje , zet hem op de schoorsteenmantel voor de sier , niet meer roken,
Lijkt me mooi, een mahonie pijp. Dat hout is echt overal goed voor: meubels, gitaren en pijpen [emoji2]
- meindert
Volgens mijn informatie is Esdoorn wel geschikt om een pijp van te maken!
van esdoorn word ook kinderspeelgoed gemaakt , dus niet giftig!!!
van esdoorn word ook kinderspeelgoed gemaakt , dus niet giftig!!!
-
Mijn eerste pijpje was ook een huis- tuin- en keukenmodel. Hij is niet mooi, maar wel heel functioneel. En stiekem vind ik hem wel een beetje mooi. Zoals ik zei in het introductie-topic, 'rustiek' is denk ik het toepasselijke woord. Dat, of je bent als maker gewoon enigszins blind voor de lelijkheid van je creatie. Een beetje zoals sommige mensen waarvan alleen een moeder kan houden.
Maar goed. De kop is gemaakt van een tak populier die ik in het bos had gevonden. Stuk vanaf gezaagd en mee naar huis genomen. Eenmaal thuis aangekomen even geschild met het zakmes en er met de houtrasp op. Dan met het zakmes een gat gemaakt en uitgehold. Een gaatje waar de stelen in passen erin boren met de punt van een smalle schaar. Inderdaad, 'stelen'. Want dat is het leuke met deze pijp, de steel kan eruit worden gehaald. Ondanks dat ik geen lijm heb gebruikt, heeft het een mooie dichte sluiting. De bijgevoegde foto is met de korte steel, makkelijker om mee te nemen. Kan er ook een lange steel in doen en dan heb ik een instant-soortvan-churchwarden. Daarna heb ik de kop wat ronding gegeven met de houtrasp en het hout ingewreven met olijfolie. Kop is presto! De steel is gewoon een stukje bamboe, afgezaagd tussen twee knopen. Daartussen is de halm alleen gevuld met een poreus, sponsachtig vulsel. Dat kan er makkelijk worden uitgeduwd met behulp van een saté-prikker. Een uiteinde van de steel snij ik dan wat schuin af, waardoor je een 'lipje' krijgt met een kleine opening om de rook in te trekken. Nu gewoon die kant van de steel in de kop duwen en klaar! Een avondje werk, veel avondjes rookplezier.

Kleine tip voor mensen die de kop en steel willen lijmen maar bouwmarktlijm niet vertrouwen: trek een dagje de natuur in. Zoek een mooie den en kijk of hij een 'wond' heeft waar dennenhars uit komt. Verzamel die dennenhars, een klont zo groot als een eurostuk geeft je al aardig wat lijm. Pak tevens wat houtskool en vermeng het met de dennenhars. Als het mengsel zwart van kleur is, is het genoeg houtskool. Verwarm dit mengsel tot het vloeibaar en kleverig wordt en je hebt een natuurlijke lijm die niet toxisch is en zeer resistent tegen allerlei omstandigheden (zowel hitte als vocht). Aanbrengen met een stokje en gewoon gebruiken als lijm. Daarna even laten drogen en klaar.
Of eikenhout giftig is weet ik niet, maar eikels zijn dat wel. Maar met een grote maar. Eikels kan je behandelen om ze eetbaar te maken. Met water kan je het looizuur of tannine eruit spoelen of koken. Dat is een lang, en afhankelijk van hoe je het doet, ingewikkeld procedé dat ik hier niet uit ga typen (kwestie van bij het onderwerp te blijven). Maar wel erg lekker en voedzaam.

Maar goed. De kop is gemaakt van een tak populier die ik in het bos had gevonden. Stuk vanaf gezaagd en mee naar huis genomen. Eenmaal thuis aangekomen even geschild met het zakmes en er met de houtrasp op. Dan met het zakmes een gat gemaakt en uitgehold. Een gaatje waar de stelen in passen erin boren met de punt van een smalle schaar. Inderdaad, 'stelen'. Want dat is het leuke met deze pijp, de steel kan eruit worden gehaald. Ondanks dat ik geen lijm heb gebruikt, heeft het een mooie dichte sluiting. De bijgevoegde foto is met de korte steel, makkelijker om mee te nemen. Kan er ook een lange steel in doen en dan heb ik een instant-soortvan-churchwarden. Daarna heb ik de kop wat ronding gegeven met de houtrasp en het hout ingewreven met olijfolie. Kop is presto! De steel is gewoon een stukje bamboe, afgezaagd tussen twee knopen. Daartussen is de halm alleen gevuld met een poreus, sponsachtig vulsel. Dat kan er makkelijk worden uitgeduwd met behulp van een saté-prikker. Een uiteinde van de steel snij ik dan wat schuin af, waardoor je een 'lipje' krijgt met een kleine opening om de rook in te trekken. Nu gewoon die kant van de steel in de kop duwen en klaar! Een avondje werk, veel avondjes rookplezier.

Kleine tip voor mensen die de kop en steel willen lijmen maar bouwmarktlijm niet vertrouwen: trek een dagje de natuur in. Zoek een mooie den en kijk of hij een 'wond' heeft waar dennenhars uit komt. Verzamel die dennenhars, een klont zo groot als een eurostuk geeft je al aardig wat lijm. Pak tevens wat houtskool en vermeng het met de dennenhars. Als het mengsel zwart van kleur is, is het genoeg houtskool. Verwarm dit mengsel tot het vloeibaar en kleverig wordt en je hebt een natuurlijke lijm die niet toxisch is en zeer resistent tegen allerlei omstandigheden (zowel hitte als vocht). Aanbrengen met een stokje en gewoon gebruiken als lijm. Daarna even laten drogen en klaar.
Of eikenhout giftig is weet ik niet, maar eikels zijn dat wel. Maar met een grote maar. Eikels kan je behandelen om ze eetbaar te maken. Met water kan je het looizuur of tannine eruit spoelen of koken. Dat is een lang, en afhankelijk van hoe je het doet, ingewikkeld procedé dat ik hier niet uit ga typen (kwestie van bij het onderwerp te blijven). Maar wel erg lekker en voedzaam.
Een tevreden roker is geen onruststoker.
- Bart Iron
- Moderator
- teunis
@Rous: mocht je de pijp niet meer willen roken en ook niet als sier wegzetten: doe mij haar maar, ik rook d'r wel!meindert schreef:Goed vakmanschaft ,mooi pijpje , zet hem op de schoorsteenmantel voor de sier , niet meer roken,
@Meindert: wat bedoel je met aardbei als alternatief hout? Ik denk dat je niet goed vertaald hebt vanuit het Engels

Oak en beech (eik en beuk) worden wel degelijk als alternatief genoemd. Waarom zou jij het niet als alternatief willen gebruiken?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
- Marielle32
- meindert
Ik heb een keer een stuk hout gekregen die afkomstig was van een soort aardbeiboom/struik dus niet de aardbeiplant die wij kennen.teunis schreef:@Rous: mocht je de pijp niet meer willen roken en ook niet als sier wegzetten: doe mij haar maar, ik rook d'r wel!meindert schreef:Goed vakmanschaft ,mooi pijpje , zet hem op de schoorsteenmantel voor de sier , niet meer roken,
@Meindert: wat bedoel je met aardbei als alternatief hout? Ik denk dat je niet goed vertaald hebt vanuit het Engels![]()
Oak en beech (eik en beuk) worden wel degelijk als alternatief genoemd. Waarom zou jij het niet als alternatief willen gebruiken?
Ik heb een lijstje met hout dat geschikt is voor pijpmaken , daar komt Eik niet in voor en dan ben ik daar erg voorzichtig mee!
Maar als jij zeker weet dat Eik geschikt is , neem ik dat van je aan!
Als je een internet adres hebt waar meer info is over houtsoorten , houd ik mij aanbevolen?
- Rous
Waar ik wel achter ben gekomen is dat omdat eik een dikke nerf heeft wat een stuk zachter en poreuzer is dan de rest van het hout en de pijp daardoor lastig inrookt en op de nerf snel inbrand.
Dus idd niet ideaal.
Dus idd niet ideaal.
- Rous
@teunis meen je dat nou?dat vind ik een mooi compliment. Maar sorry omdat dit m'n eerste zelfgemaakte is houd ik deze, ook al komt ie op de schoorsteenmantel. Heb nu echter wel de smaak te pakken dus zou misschien een "replica" kunnen maken:-)
- Geoff
@ Rous: Dat is een geinig pijpje! Leuk om te zien wat je met beperkte middelen en een portie geduld kan bereiken!
@ Satyr: Zelfs The A-team had het je niet kunnen nadoen!
@ Satyr: Zelfs The A-team had het je niet kunnen nadoen!

“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -
- Bart Iron
- Moderator
Satyr schreef: Een beetje zoals sommige mensen waarvan alleen een moeder kan houden.![]()