Satyr
-
Satyr
Goedenavond, ochtend of ander tijdstip, afhankelijk van het moment van lezen.
Een goede maand geleden had ik een eerste kennismaking met het pijproken. Ik was aan het zoeken naar alternatieve kruiden om bier mee te bitteren, daar ik geen hop voor handen had. Duizendblad en bijvoet, allebei wilde kruiden, bleken daarvoor zeer geschikt en in de natuur zeer voorradig. Beide kruiden zijn ook prima te roken als ze gedroogd zijn, duizendblad is zelfs heel lekker. Heel zacht en zelfs ietwat zoet. Geïntrigeerd zocht ik verder en kwam ik uit bij mensen die een pijp fabriceerden met allerhande natuurlijke materialen: van maiskolven tot stukken berkenhout met een hol stukje riet als steel. En zo geschiedde. Ook ik ging een pijp maken, een mooie tak gezocht(vermoedelijk populier), stokje afgesneden, uitgehold met een zakmes en behandeld met olijfolie, gat in gemaakt voor de steel (een uitgehold stukje bamboe) en ik had een pijp. Toegegeven, het ziet er wat sjofel uit, maar ach, ik noem het liever 'rustiek'. Eerlijk gezegd vind ik hem, ook in vergelijking met 'echte' pijpen, echt nog wel lekker roken. Het zuigt ietwat licht misschien, dat wel.
Natuurlijk hielden we het niet bij kruiden. Ondanks mijn algemene aversie voor sigaretten, begon ik toch ook nieuwsgierig te worden naar pijptabak. Hogere kwaliteit, meer smaak en smaken, minder verslavend.. Niets dan goeds, toch? Aldus ging ik naar de dichtsbijzijnde tabakswinkel. Toen ik zei dat ik nogal groen was op gebied van pijp roken, raadde de meneer achter de toonbank me een pakje Clan aan, want "dat is wat zoetig en al jaren de standaard bij pijprokers". Ik kom thuis, volg keurig instructies op over hoe een pijp te stoppen en aan te steken (waarvoor hartelijk dank, Janneman!) en wordt beloond met... wel, ik wil het netjes houden. Ik was al bijna klaar om er de brui aan te geven, tot ik las dat de algemene consensus toch wel was dat Clan goed is om.. wel, het is nergens goed voor, zo bleek.
Nu zijn we echter een paar goede tabakken later en ik ben verkocht. De Dunhill Early Morning Pipe (die niet alleen 's ochtends lekker is), Florina Semois en Amphora rood hebben me meer dan overtuigd.
Dat is mijn pijprook avontuur tot op heden. En wie ik ben? Een simpele student in de journalistiek, 23 lentes jong en inwoner van het Belgische grondgebied. Een die een nieuwe ontspanning gevonden heeft, maar die nog maar weinig ervaren is in de kunst.
Ook wil ik nogmaals, en deze keer in een aparte paragraaf, Janneman bedanken. Je filmpjes hebben me uitstekend geholpen. En niet alleen was je pijprookboek zeer behulpzaam en informatief, het is ook nog eens plezier om te lezen.
Een goede maand geleden had ik een eerste kennismaking met het pijproken. Ik was aan het zoeken naar alternatieve kruiden om bier mee te bitteren, daar ik geen hop voor handen had. Duizendblad en bijvoet, allebei wilde kruiden, bleken daarvoor zeer geschikt en in de natuur zeer voorradig. Beide kruiden zijn ook prima te roken als ze gedroogd zijn, duizendblad is zelfs heel lekker. Heel zacht en zelfs ietwat zoet. Geïntrigeerd zocht ik verder en kwam ik uit bij mensen die een pijp fabriceerden met allerhande natuurlijke materialen: van maiskolven tot stukken berkenhout met een hol stukje riet als steel. En zo geschiedde. Ook ik ging een pijp maken, een mooie tak gezocht(vermoedelijk populier), stokje afgesneden, uitgehold met een zakmes en behandeld met olijfolie, gat in gemaakt voor de steel (een uitgehold stukje bamboe) en ik had een pijp. Toegegeven, het ziet er wat sjofel uit, maar ach, ik noem het liever 'rustiek'. Eerlijk gezegd vind ik hem, ook in vergelijking met 'echte' pijpen, echt nog wel lekker roken. Het zuigt ietwat licht misschien, dat wel.
Natuurlijk hielden we het niet bij kruiden. Ondanks mijn algemene aversie voor sigaretten, begon ik toch ook nieuwsgierig te worden naar pijptabak. Hogere kwaliteit, meer smaak en smaken, minder verslavend.. Niets dan goeds, toch? Aldus ging ik naar de dichtsbijzijnde tabakswinkel. Toen ik zei dat ik nogal groen was op gebied van pijp roken, raadde de meneer achter de toonbank me een pakje Clan aan, want "dat is wat zoetig en al jaren de standaard bij pijprokers". Ik kom thuis, volg keurig instructies op over hoe een pijp te stoppen en aan te steken (waarvoor hartelijk dank, Janneman!) en wordt beloond met... wel, ik wil het netjes houden. Ik was al bijna klaar om er de brui aan te geven, tot ik las dat de algemene consensus toch wel was dat Clan goed is om.. wel, het is nergens goed voor, zo bleek.
Nu zijn we echter een paar goede tabakken later en ik ben verkocht. De Dunhill Early Morning Pipe (die niet alleen 's ochtends lekker is), Florina Semois en Amphora rood hebben me meer dan overtuigd.
Dat is mijn pijprook avontuur tot op heden. En wie ik ben? Een simpele student in de journalistiek, 23 lentes jong en inwoner van het Belgische grondgebied. Een die een nieuwe ontspanning gevonden heeft, maar die nog maar weinig ervaren is in de kunst.
Ook wil ik nogmaals, en deze keer in een aparte paragraaf, Janneman bedanken. Je filmpjes hebben me uitstekend geholpen. En niet alleen was je pijprookboek zeer behulpzaam en informatief, het is ook nog eens plezier om te lezen.
Een tevreden roker is geen onruststoker.
- dinck
Re: Satyr hier
Wat een leuk beginnersverhaal, ik hoop dat je op dit forum genoeg inspiratie vindt voor aangeaam roken.
Overigens is er recent op dit forum ook een topic gestart over het roken van theebladeren, al dan niet bij de pijptabak bijgemengd.
Overigens is er recent op dit forum ook een topic gestart over het roken van theebladeren, al dan niet bij de pijptabak bijgemengd.
Momenteel ziet het er zeer zeker naar uit van wel!
Thee heb ik ook ooit gerookt, maar was er destijds niet zo weg van. Dat is ondertussen wel een jaar of zeven geleden, toen ik de stoere jongen was die theezakjes omrolde tot sigaretten. Misschien moet ik het ooit eens opnieuw proberen.
(Overigens heb ik mezelf al op een -dt fout betrapt, voor een journalist in spe een doodzonde).
Thee heb ik ook ooit gerookt, maar was er destijds niet zo weg van. Dat is ondertussen wel een jaar of zeven geleden, toen ik de stoere jongen was die theezakjes omrolde tot sigaretten. Misschien moet ik het ooit eens opnieuw proberen.
(Overigens heb ik mezelf al op een -dt fout betrapt, voor een journalist in spe een doodzonde).
- Kees Flake
- Smokomang
Heel leuk verhaal en heel erg welkomSatyr schreef:Goedenavond, ochtend of ander tijdstip, afhankelijk van het moment van lezen.
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.
-
Welkom onder ons, gelukkig heb je de "Clan-ervaring" inmiddels achter de rug.
Tussen pijpen, merken en verschillende vormen valt veel te ontdekken, wat de
tabak betreft geldt hetzelfde.
Al met al zijn er veel combinaties mogelijk, wanneer je weet vol te houden zal
er langzaam maar zeker iets ontstaan waarvan je zelf zegt zoiets had ik mij
erbij voorgesteld.
Geduld en doorzetten, het loont de moeite!
Besteed aandacht aan het onderhoud van je pijpen, maak ze schoon na een
rookbeurt en geef ze rust.
Veel plezier hier!
Tussen pijpen, merken en verschillende vormen valt veel te ontdekken, wat de
tabak betreft geldt hetzelfde.
Al met al zijn er veel combinaties mogelijk, wanneer je weet vol te houden zal
er langzaam maar zeker iets ontstaan waarvan je zelf zegt zoiets had ik mij
erbij voorgesteld.
Geduld en doorzetten, het loont de moeite!
Besteed aandacht aan het onderhoud van je pijpen, maak ze schoon na een
rookbeurt en geef ze rust.
Veel plezier hier!
- Asmodeus
Welkom!
- Eliminator
- Moderator
- Marielle32
Re: Satyr
Van harte welkom ook ik ben een beginner en dit forum is super je vind er alle info en nog veel meer ! Als je van zoet houd dan heb ik ook nog wel wat om te proberen. Heb je interesse stuur maar een PB.
- lestat
En nog een warm welkom
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
-
Andere tabak kan ik wel waarderen, zeker de Dunhill EMP vind ik erg lekker, maar ik ben wel een zoetekauw, inderdaad.Marielle32 schreef:Van harte welkom ook ik ben een beginner en dit forum is super je vind er alle info en nog veel meer ! Als je van zoet houd dan heb ik ook nog wel wat om te proberen. Heb je interesse stuur maar een PB.
Heel erg bedankt voor het aanbod, maar.. Ik woon op het moment nog thuis. En thuis hebben ze het niet zo op roken. Thuis zijn ze na 40 jaar zwaar kettingroken van de ene dag op de andere moeten stoppen omwille van een (zware) nicotinevergiftiging en verslaving die uit de hand liep. Ik wil niet klinken als een puber die stiekem sigaretten rookt na schooltijd, maar ik vind het nog niet het goede moment om thuis te informeren over mijn verse voorliefde voor de pijp en pijptabak.
Ik ben wel heel geïnteresseerd in wat voor tabak je in gedachte had?
- Marielle32
Peterson special reserve 2014, Mac Baren Vanille caramel cream of winslow nr.1 zijn erg zoet en met name de 1e en 3e behoren nu tot mijn favoriet.Satyr schreef:Andere tabak kan ik wel waarderen, zeker de Dunhill EMP vind ik erg lekker, maar ik ben wel een zoetekauw, inderdaad.Marielle32 schreef:Van harte welkom ook ik ben een beginner en dit forum is super je vind er alle info en nog veel meer ! Als je van zoet houd dan heb ik ook nog wel wat om te proberen. Heb je interesse stuur maar een PB.
Heel erg bedankt voor het aanbod, maar.. Ik woon op het moment nog thuis. En thuis hebben ze het niet zo op roken. Thuis zijn ze na 40 jaar zwaar kettingroken van de ene dag op de andere moeten stoppen omwille van een (zware) nicotinevergiftiging en verslaving die uit de hand liep. Ik wil niet klinken als een puber die stiekem sigaretten rookt na schooltijd, maar ik vind het nog niet het goede moment om thuis te informeren over mijn verse voorliefde voor de pijp en pijptabak.
Ik ben wel heel geïnteresseerd in wat voor tabak je in gedachte had?
-
Daar heb ik eerst inderdaad wat onderzoek naar gedaan, maar vermoedelijk heb ik een mooi stuk populier (zilvergrijze bast met horizontale strepen). En die schijnt niet giftig te zijn. De eerste keer die pijp roken gaf de rook een heel zoete houtsmaak. Eigenlijk was dat nog niet eens zo vies.Welkom!
Let op met materialen waarvan je een pijp maakt, sommige houtsoorten zijn giftig.
Daar ga ik eens wat meer over lezen! Dank je!Peterson special reserve 2014, Mac Baren Vanille caramel cream of winslow nr.1 zijn erg zoet en met name de 1e en 3e behoren nu tot mijn favoriet.
En natuurlijk nog iedereen dank voor al de welkoms.
- The_Undertaker
- Administrator
Van harte welkom! Mooi verhaal!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Welkom en veel plezier alhier
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
- Meester W
Hartelijk welkom !
Een interessant en goed geschreven verhaal dat ik met interesse heb gelezen
Overigens,doch dit geheel terzijde ,Clantabak gebruik ik uitsluitend ter verdelging van mieren in het koetshuis
Een interessant en goed geschreven verhaal dat ik met interesse heb gelezen
Overigens,doch dit geheel terzijde ,Clantabak gebruik ik uitsluitend ter verdelging van mieren in het koetshuis
I wasn’t born to follow..