Zijn Duitsers welkom?
- teunis
Zijn Duitsers welkom?
Dames en heren,
Zoals jullie weten doe ik vaak tabaksboodschappen in Nordhorn. Ik heb aan Dietmar (de baas van tabakswaren Strohm) gevraagd of hij veel Nederlandse pijprokers in de zaak krijgt. Er komen er wel wat. Onze kaartjes neerleggen is dan een mogelijkheid.
Nu zit er een addertje onder het gras, er kunnen dan ook kaartjes worden meegenomen door Duitsers. Zolang zij Nederlands spreken c.q. schrijven is dat nicht so slim. Zelfs het Nedersaksisch zou nog kunnen, we krijgen dan berichten in de streektaal drents/twents.
Maar wat nu als een enthousiaste duitse Duitser in hoogduits ons forum wil verrijken? hoe internationaal zijn wij? Willen we alleen in Nederlands communiceren of zijn wij genegen om in Duits of Engels te schrijven?
Wat is jullie mening?
Zoals jullie weten doe ik vaak tabaksboodschappen in Nordhorn. Ik heb aan Dietmar (de baas van tabakswaren Strohm) gevraagd of hij veel Nederlandse pijprokers in de zaak krijgt. Er komen er wel wat. Onze kaartjes neerleggen is dan een mogelijkheid.
Nu zit er een addertje onder het gras, er kunnen dan ook kaartjes worden meegenomen door Duitsers. Zolang zij Nederlands spreken c.q. schrijven is dat nicht so slim. Zelfs het Nedersaksisch zou nog kunnen, we krijgen dan berichten in de streektaal drents/twents.
Maar wat nu als een enthousiaste duitse Duitser in hoogduits ons forum wil verrijken? hoe internationaal zijn wij? Willen we alleen in Nederlands communiceren of zijn wij genegen om in Duits of Engels te schrijven?
Wat is jullie mening?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
- Arno
- Contacteer:
- Eliminator
- Moderator
Re: Zijn Duitsers welkom?
Heb er ook geen moeite mee om evt vragen van Duiters in het Duits te beantwoorden (zover ik de taal machtig ben dan), net zoals we dat idd bij Dwayne doen in het Engels, maar de normale gesprekken/topics moeten wel in het Nederlands blijven, zeker omdat ik weet dat we meerdere mensen hier hebben die buitenlandse talen vreemd zijn.
Dus welkom, jazeker, maar denk wel dat we er voor moeten waken dat de voertaal wel Nederlands blijft !
Dus welkom, jazeker, maar denk wel dat we er voor moeten waken dat de voertaal wel Nederlands blijft !
- Bommel
Ik kan alleen Van Kooten en de Bie Duits, maar of ze daar de humor van inzien. 

- Eliminator
- Moderator
Wo ist die Bahnhof ?
Nu probeerde ik juist als Rotterdammer geen geintje te maken over het verwelkomen van Duitsers 

Heb ik geen enkel probleem mee
hoe meer zielen hoe meer vreugd.
Godfrey

Godfrey
- capricorn
Als Duitsers niet welkom zijn zou ik als Duitser moeten vertrekken
- teunis
na ja, natuurlich blijbt die voertaal hollands. wir sind immers ein hollands/vlaams forum?Eliminator schreef:Heb er ook geen moeite mee om evt vragen van Duiters in het Duits te beantwoorden (zover ik de taal machtig ben dan), net zoals we dat idd bij Dwayne doen in het Engels, maar de normale gesprekken/topics moeten wel in het Nederlands blijven, zeker omdat ik weet dat we meerdere mensen hier hebben die buitenlandse talen vreemd zijn.
Het zou nur schade wezen als ich kaartsjen bij Dietmar niederlegte und als ein Duitser zou willen reagieren, wir hem nicht zu woord kunden oder wilden staan.
Veel Duitsers verwacht ik ook niet, immers één blik op ons forum en hij is weg, hij kan het niet lezen. Maar er hoeft er maar 1 te zijn die bijvoorbeeld het wel kan lezen, maar geen Nederlands kan schrijven en wel Duits. Zeker in een grensstreek zou mij dat niet verbazen.
- teunis
We hebben ook Nederlandse leden die in Duitsland wonen. We hebben zelfs Nederlandse leden die in noorwegen of zo wonen. We hebben Dwayne.capricorn schreef:Als Duitsers niet welkom zijn zou ik als Duitser moeten vertrekken
Ik bedoel dus de Duitser die het Nederlands onvoldoende machtig is om in die taal te posten en het in het Duits of het Diets doet. Zouden we voldoende reageren op zijn topics en hem niet links laten liggen en daardoor minder gastvrij te zijn of over te komen?
- Bommel
Volgens mij zijn veel Duitsers ook de Engelse taal machtig dus een probleem moet het niet zijn.
- Bommel
We zijn een gastvrij volkje Teunis.teunis schreef:We hebben ook Nederlandse leden die in Duitsland wonen. We hebben zelfs Nederlandse leden die in noorwegen of zo wonen. We hebben Dwayne.capricorn schreef:Als Duitsers niet welkom zijn zou ik als Duitser moeten vertrekken
Ik bedoel dus de Duitser die het Nederlands onvoldoende machtig is om in die taal te posten en het in het Duits of het Diets doet. Zouden we voldoende reageren op zijn topics en hem niet links laten liggen en daardoor minder gastvrij te zijn of over te komen?
- Marielle32
Leuk toch ! Duits bij mij niet foutloos engels is beter maar dat mag de pret niet drukken toch ?
- dinck
Prima, but don't mention the war!
I dont stink it kan mieg ein fuck ferrekken wo jemaants hois lives nondeju!
-
OnlineUpper Ten
Geldige sketch Dinck. Een van mijn favorieten.
Een andere is van Monty Phyton hoe de Duitsers te verslaan.
Uitschakelen door het roepen van een grap.
TELL THE JOKE.
Een andere is van Monty Phyton hoe de Duitsers te verslaan.
TELL THE JOKE.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie
- Lonny
En in Luxemburg ook eentjeteunis schreef:
We hebben ook Nederlandse leden die in Duitsland wonen. We hebben zelfs Nederlandse leden die in noorwegen of zo wonen.

- dinck
Oh jaa!Upper Ten schreef: Een andere is van Monty Phyton hoe de Duitsers te verslaan.
TELL THE JOKE.
- lindbergh-nl
Duits, Engels, prima, maar Frans red ik niet.
Karel

Karel
- Calinero
Macht mir kein flaus aus, las mal kommen. 

Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!
- Geoff
Das ist mir scheissegal! 

“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -
- JoskeB
Ik vind dit geen probleem, zeker niet omdat er regelmatig diverse forumleden naar Duitsland gaan om tabak, pijpen en andere zaken in te kopen. Wat mij betreft zijn ze welkom op dit forum.
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed
-
Mir macht es auch kein Flaus aus, maar mijn eigen ervaring met Duitsers (ook met degenen die vlak over de grens wonen) is dat voor verreweg de meesten de kennis van het Nederlands toch te beperkt is om veel plezier van een Nederlandstalig forum te hebben. Een enorme toestroom van Duitsers op het forum lijkt me dus niet zo waarschijnlijk; Duitsers die alleen in het Duits kunnen antwoorden zullen ook moeite hebben onze Nederlandse posts te volgen. En als we toch eens een Duitse post zien verschijnen, ach, wat zou dat?
- MilleLuci
- Contacteer:
Zitten wel meer nationaliteiten alhier 

- Dukdalf
En daarmee is zoals ik het zie het hek van de dam gegaan, want waarom wel in het Engels en niet in het Fries, het Duits, Frans of Nedersaksisch zoals teunis voorstelde? We hebben leden die ook op een buitenlands forum actief zijn, maar die doen dat dan wel in de enige taal van dat forum. Sinds we Engels als tweede taal geaccepteerd hebben op dit forum bestaat er een tweedeling onder de leden: zij die wel alles kunnen lezen en zij die dat niet kunnen. Dit forum had altijd een haarscherpe taalgrens die ergens door Voeren liep, vermoed ik. Veel Walen hebben we immers niet onder ons? Of het nu ten gunste is van het Engels of het Italiaans, die unieke eigenschap van een enkele gedeelde taal kun je maar eens opgeven. Eerlijk gezegd vind ik dat de schriftelijke communicatie in onze moerstaal zowel in uiterlijk als inhoud af en toe al voor genoeg verwarring zorgt, dus laat die vreemde talen nog maar even zittenArno schreef:Met Dwayne schrijven we al in het Engels..

- The_Undertaker
- Administrator
Steunt den Vaderlandsche cultuur!!!Dukdalf schreef:En daarmee is zoals ik het zie het hek van de dam gegaan, want waarom wel in het Engels en niet in het Fries, het Duits, Frans of Nedersaksisch zoals teunis voorstelde? We hebben leden die ook op een buitenlands forum actief zijn, maar die doen dat dan wel in de enige taal van dat forum. Sinds we Engels als tweede taal geaccepteerd hebben op dit forum bestaat er een tweedeling onder de leden: zij die wel alles kunnen lezen en zij die dat niet kunnen. Dit forum had altijd een haarscherpe taalgrens die ergens door Voeren liep, vermoed ik. Veel Walen hebben we immers niet onder ons? Of het nu ten gunste is van het Engels of het Italiaans, die unieke eigenschap van een enkele gedeelde taal kun je maar eens opgeven. Eerlijk gezegd vind ik dat de schriftelijke communicatie in onze moerstaal zowel in uiterlijk als inhoud af en toe al voor genoeg verwarring zorgt, dus laat die vreemde talen nog maar even zittenArno schreef:Met Dwayne schrijven we al in het Engels...

"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
- dinck
Je hebt geen ongelijk, maar ik geloof anderzijds ook niet dat om het even welke buitenlanders (voor zover zij geen Nederlands spreken) zich hier en masse zullen melden. Ook Dwayne is voor zover ik daarover kan oordelern, niet erg actief op het forum en zeker niet in de meer algemene topics.Dukdalf schreef:Eerlijk gezegd vind ik dat de schriftelijke communicatie in onze moerstaal zowel in uiterlijk als inhoud af en toe al voor genoeg verwarring zorgt, dus laat die vreemde talen nog maar even zitten.
Hm, over moerstaal gesproken... Volgens mij, maar over naamvallen in het Nederlands weet ik ook niet al te veel, is 'cultuur' een vrouwelijk woord en dan moet het niet 'den' maar 'de' zijn, en als het wel 'den' zou zijn dan ook 'vaderlandschen' en dan zonder hoofdletter. Hedendaags Nederlands is voor velen al moeilijk genoeg.The_Undertaker schreef:Steunt den Vaderlandsche cultuur!!!

Een massa aanstormende buitenlanders vrees ik ook niet. Waar het mij om ging is dat met een eenvoudig en goedbedoeld gebaar wij wel iets belangrijks hebben opgegeven: het Nederlands als enige voertaal, de tweede en laatste eigenschap die ons bindt afgezien van de pijp. Als we dat niet erg vinden zou een topic in het Duits etcetera ook moeten kunnen, lijkt me.dinck schreef: Je hebt geen ongelijk, maar ik geloof anderzijds ook niet dat om het even welke buitenlanders (voor zover zij geen Nederlands spreken) zich hier en masse zullen melden. Ook Dwayne is voor zover ik daarover kan oordelern, niet erg actief op het forum en zeker niet in de meer algemene topics.
- dinck
Ik begrijp wat je bedoelt, eigenlijk vind je het jammer dat er ook wel eens iets in het Engels gepost wordt maar dan maakt het ook minder uit als er eens iets in het Duits wordt geschreven.