Ik ben nu een tijdje geleden opnieuw begonnen met pijproken. Na wat startproblemen met tonguebite e.d. rook ik nu langzamer, minder snelle pufjes. Daarmee ook minder rookontwikkeling en een minder hete pijpenkop. Deze blijft in de hand goed vast te houden. Echter, wat ik daarbij heb opgemerkt is dat bij het aansteken relatief veel rook komt, iets meer warmte en meer smaak. Daarna zakt het tempo weer wat af naar kleine sipjes en daarmee ook minder smaak. Het lijkt dat voor een aantal tabakken die ik probeer (door de virginia?) er meer smaken naar voren komen als ik iets steviger rook. Er komt dan meer rook, meer nootachtige smaken en meer zoetigheid naar voren. Dat bevalt mij wel, echter de pijp gaat dan merkbaar heter roken, zowel de bowl als op de tong (meer prikkeling).
Is dit herkenbaar? Puffen jullie gewoon wat harder om die smaak te krijgen of moet ik meer leren de nuances van de tabak tijdens het 'sippen' te ontdekken.
Tabakken waarbij ik dit opmerkte: Sir William Mixture, Peterson's Sherlock Holmes, Balkan Mixture Gawith&H.
Bas
Techniekvraag: de 'juiste' verbrandingswarmte/puftechniek
- Bas
- Paasei
Re: Techniekvraag: de 'juiste' verbrandingswarmte/puftechnie
Geen idee hoeveel pijpen je bezit, maar wissel es een keer van pijp.
Kan best zijn dat de ene tabak beter uitkomt in een zekere pijp die dan weer helemaal niet overeenkomt met een andere tabak.
Kan best zijn dat de ene tabak beter uitkomt in een zekere pijp die dan weer helemaal niet overeenkomt met een andere tabak.
Koninklijke Eikel Des Forums.
-
Een goede vraag! Ik ben ook nieuwsgierig naar het antwoord, want ik heb hier ook last van. Een goede rookontwikkeling brengt zeker meer smaak met zich mee maar dat voel ik op mijn tong. Te weinig rook proef ik niet. Nu heb ik een aantal keer een wat mij betreft 'goede trek' gehad, precies warm genoeg en vol van smaak. Zo'n momentje dat ik dacht, 'aahh, zo hoort de tabak dus te smaken'. Dit was echter niet vaker dan een paar keer per pijp. Ook ik ben dus zeer benieuwd hoe ervaren pijprokers dit afdwingen!
Ik merk overigens dat mijn tong minder gevoelig wordt voor de smaak als ik een paar keer een te hete teug naar binnen heb gezogen. Althans, zo lijkt dat. Heb jij hier ook last van Bas?
Ik merk overigens dat mijn tong minder gevoelig wordt voor de smaak als ik een paar keer een te hete teug naar binnen heb gezogen. Althans, zo lijkt dat. Heb jij hier ook last van Bas?
- Marco big-ben
aldoende leert men hoe en op wat voor manier dan ook hij het best de tabak"tot zijn recht kan laten komen", "natte tabak rookt anders dan droge tabak"
grote en kleine diameters van de pijp hebben ook een bepalende rol!
roken met filters of geen filter hebben ook een bepalende rol!
zelfs de manier van stoppen van de pijp is zeer belangrijk, en verschild van tabak tot tabak
janneman heeft hier veel overgeschreven.
maar niet minder belangrijk in mij ogen heeft je eigen lichamelijke gesteldheid hier ook mee te maken ben ik een beetje verkouden is mijn smaak beleving ook anders,...
nat roken doordat je zelf spuug in het mondstuk brengt is ook een bij komend iets
de smaakbeleving van mij kan heel anders zijn dan van jou, de een houd van zoet terwijl de ander van latakia houd en visa versa.
het tong branden word steeds minder na mate, alles in je mond gewent raakt aan de hete rook,nicotine en en andere verbrandings- gassen die vrij komen bij het verbranden van tabak!
er zijn pijp rokers die bijna nooit problemen hebben, mijn vader bijvoorbeeld had nooit last ,maar mijn oom die ook een tijd pijp gerookt heeft, is er mee gestopt om dat hij niks anders had dan een zere tong en verhemelte!
dit is mijn mening een andere roker kan hier pal tegen overstaan
wat ik hiermee zeg is dat de beleving "van het roken" dus zeer verschillend ervaren kan worden
grote en kleine diameters van de pijp hebben ook een bepalende rol!
roken met filters of geen filter hebben ook een bepalende rol!
zelfs de manier van stoppen van de pijp is zeer belangrijk, en verschild van tabak tot tabak
janneman heeft hier veel overgeschreven.
maar niet minder belangrijk in mij ogen heeft je eigen lichamelijke gesteldheid hier ook mee te maken ben ik een beetje verkouden is mijn smaak beleving ook anders,...
nat roken doordat je zelf spuug in het mondstuk brengt is ook een bij komend iets
de smaakbeleving van mij kan heel anders zijn dan van jou, de een houd van zoet terwijl de ander van latakia houd en visa versa.
het tong branden word steeds minder na mate, alles in je mond gewent raakt aan de hete rook,nicotine en en andere verbrandings- gassen die vrij komen bij het verbranden van tabak!
er zijn pijp rokers die bijna nooit problemen hebben, mijn vader bijvoorbeeld had nooit last ,maar mijn oom die ook een tijd pijp gerookt heeft, is er mee gestopt om dat hij niks anders had dan een zere tong en verhemelte!
dit is mijn mening een andere roker kan hier pal tegen overstaan
wat ik hiermee zeg is dat de beleving "van het roken" dus zeer verschillend ervaren kan worden
Groet
Marco
'Nunc Aut Nunquam'
Marco
'Nunc Aut Nunquam'
-
Mij bevalt het best de pijp zo rustig mogelijk te roken, zorgen dat de pijp
net niet uitgaat dus, het is een beetje balanceren, maar uiteindelijk weet je
niet beter.
Het lukt mij het best met pijpen die ik al jaren rook, de tabak lijkt er beter
in te blijven gloeien en deze smaken bovendien prima.
Geef een pijp na een rookbeurt rust, net zolang tot je neus zegt: hij ruikt
weer lekker en regelmatig, desnoods iedere keer, schoonmaken.
niet beter.
- Marco big-ben
robvoorburg schreef:Mij bevalt het best de pijp zo rustig mogelijk te roken, zorgen dat de pijp
niet beter.
+1
mooi geschreven rob
Groet
Marco
'Nunc Aut Nunquam'
Marco
'Nunc Aut Nunquam'
-
Dank Marco, vergat nog door te geven de tabak met enige regelmaat
aan te drukken, het best lukt dit mij door de pijp te blijven roken terwijl
je de tabak aandrukt, zo kan je de juiste weerstand het best bepalen.
aan te drukken, het best lukt dit mij door de pijp te blijven roken terwijl
je de tabak aandrukt, zo kan je de juiste weerstand het best bepalen.
- Deadl0ck
Er is van afdwingen geen sprake. Pijproken is een organisch proces, en soms komt het voor dat ik een pijp halverwege zo vervelend vind worden dat ze zonder pardon leeg word gemaakt in de asbak, terwijl ik een paar dagen later, dezelfde pijp en tabak teleurgesteld in de kop kijk omdat alle tabak weg is, en er alleen witte as achter blijft. Die dagen had ik vroeger weinig, maar tegenwoordig veel vaker.
Juist omdat het een organisch proces is, is er moeilijk over te oordelen. Ik weet van mezelf dat ik warm rook, en aan de kop merk ik dat deze soms te heet word, een van de redenen dat ik graag grote koppen heb. Maar ik ken ook mensen die zo koel roken dat de pijp amper warm voelt.
Mijn punt is, probeer vooral je eigen balans te vinden tussen de tongbite, en de smaak, en naarmate je vordert krijg je er meer handigheid in.
Juist omdat het een organisch proces is, is er moeilijk over te oordelen. Ik weet van mezelf dat ik warm rook, en aan de kop merk ik dat deze soms te heet word, een van de redenen dat ik graag grote koppen heb. Maar ik ken ook mensen die zo koel roken dat de pijp amper warm voelt.
Mijn punt is, probeer vooral je eigen balans te vinden tussen de tongbite, en de smaak, en naarmate je vordert krijg je er meer handigheid in.
Groet, Mark
- Bas
Ik vermoed ook wel dat dit komt met de tijd. Mijn mond lijkt ook wat te wennen en sneller te acclimatiseren na het roken (geen dikke halve week last bijv.)
Het maakt idd uit welke pijp en filter e.d. maar doorgaans ligt mijn smaak voorkeurs-punt toch iets hoger op de warmte schaal dan goed is voor mijn mond.
En zoals Nicomz schrijft heb ik soms een aantal momenten tijdens het roken van een 'magic moment' de tabak is dat op zijn lekkerst, ik rook relatief rustig, er komt vrij veel rook per puf vrij, ook als ik langzaam trek. Vaker pas als ik over de helft ben (en de onderste tabak wat gestoomd is?).
De warmte hangt ook niet altijd samen met de wijze van roken, soms rook ik rustig, en wordt de kop steeds warmer en denk ik he: hoe kan dit?? Andersom kan ook, dan puf je behoorlijk door en het heeft nagenoeg geen effect op de warmte van de kop.
Veel interessants in ieder geval om te ontdekken
Het maakt idd uit welke pijp en filter e.d. maar doorgaans ligt mijn smaak voorkeurs-punt toch iets hoger op de warmte schaal dan goed is voor mijn mond.
En zoals Nicomz schrijft heb ik soms een aantal momenten tijdens het roken van een 'magic moment' de tabak is dat op zijn lekkerst, ik rook relatief rustig, er komt vrij veel rook per puf vrij, ook als ik langzaam trek. Vaker pas als ik over de helft ben (en de onderste tabak wat gestoomd is?).
De warmte hangt ook niet altijd samen met de wijze van roken, soms rook ik rustig, en wordt de kop steeds warmer en denk ik he: hoe kan dit?? Andersom kan ook, dan puf je behoorlijk door en het heeft nagenoeg geen effect op de warmte van de kop.
Veel interessants in ieder geval om te ontdekken

- janneman
- Contacteer:
Ik vrees dat er inderdaad geen magisch recept is dat een voortdurend perfect rookgenot garandeert. Om te beginnen is het al een heel individuele zaak; veel rokers herkennen zich wel in wat Robvoorburg schrijft; kalm aan, schone pijp, zulke zaken helpen. Maar tegelijk is bijvoorbeeld ons aller Jos een aanzienlijk stevigere doordamper, en hij geniet er niet minder om!
In feite geeft Nicnomz het heel goed aan; zo af en toe lukt het helemaal, en dat is een 'aaah'-ervaring...
Gelukkig is het wel zo dat in de loop der tijd, met meer ervaring, dat moment vaker gaat voorkomen en langer gaat duren... Maar dan nog, zelfs de meest ervaren roker heeft periodes waarop het gewoon niet wil lukken (iemand, ik ben vergeten wie, heeft daar nog eens een draadje over gestart). Soms helpt dan gewoon rust nemen en nog eens met volle aandacht beginnen, maar soms moet je ook even geduld hebben. Als ik zelf zo'n periode heb dan begin ik net alsof ik een nieuwe pijp heb die ik weer moet inroken; 1/3e pijp, 2/3e pijp, en zo langzaam opbouwen en met aandacht mijn hele roken weer eens even bestuderen.
De constatering van Bas herken ik van mezelf; de beste momenten en smaak heb ik doorgaans pas in de 2e helft van een pijp. Het is vooral zaak om dat soort dingen te herkennen, en je manier van roken daarop aan te passen. Dat is de ervaring waardoor het uiteindelijk steeds vaker lukt. En inderdaad, verschillende tabakken, verschillende pijpen, alles maakt uit. Vandaar dat je er een leven mee kunt vullen...
Overigens heeft voor zover ik weet tonguebite meestal niet rechtstreeks met warmte te maken, maar meer met de zuurgraad van de rook. Die wordt wel alkalischer naarmate je heter rookt, en dat alkalische deel kan meer bijten op de tong (zoals 'hete' pepertjes dat doen). Omdat dat alkalischer worden gebeurd als je sneller rookt en de tabak dus heter verbrand, lijkt het direct aan de temperatuur verbonden te zijn. Maar als je bijvoorbeeld met een langere steel rookt, of gewone tabak in een waterpijp stopt wordt de rook wel duidelijk koeler in temperatuur, maar kun je nog steeds last hebben van tonguebite (in de kop loopt de temperatuur nog steeds gewoon op als je sneller rookt, en dus wordt de rook toch alkalischer).
(Om iets preciezer te zijn: er komen niet meer alkalische bestanddelen vrij bij heet roken, maar andere onderdelen worden meer aan water gebonden en blijven in de kop achter, waardoor het aandeel alkalische bestanddelen in de rook hoger uitkomt).
In feite geeft Nicnomz het heel goed aan; zo af en toe lukt het helemaal, en dat is een 'aaah'-ervaring...
Gelukkig is het wel zo dat in de loop der tijd, met meer ervaring, dat moment vaker gaat voorkomen en langer gaat duren... Maar dan nog, zelfs de meest ervaren roker heeft periodes waarop het gewoon niet wil lukken (iemand, ik ben vergeten wie, heeft daar nog eens een draadje over gestart). Soms helpt dan gewoon rust nemen en nog eens met volle aandacht beginnen, maar soms moet je ook even geduld hebben. Als ik zelf zo'n periode heb dan begin ik net alsof ik een nieuwe pijp heb die ik weer moet inroken; 1/3e pijp, 2/3e pijp, en zo langzaam opbouwen en met aandacht mijn hele roken weer eens even bestuderen.
De constatering van Bas herken ik van mezelf; de beste momenten en smaak heb ik doorgaans pas in de 2e helft van een pijp. Het is vooral zaak om dat soort dingen te herkennen, en je manier van roken daarop aan te passen. Dat is de ervaring waardoor het uiteindelijk steeds vaker lukt. En inderdaad, verschillende tabakken, verschillende pijpen, alles maakt uit. Vandaar dat je er een leven mee kunt vullen...
Overigens heeft voor zover ik weet tonguebite meestal niet rechtstreeks met warmte te maken, maar meer met de zuurgraad van de rook. Die wordt wel alkalischer naarmate je heter rookt, en dat alkalische deel kan meer bijten op de tong (zoals 'hete' pepertjes dat doen). Omdat dat alkalischer worden gebeurd als je sneller rookt en de tabak dus heter verbrand, lijkt het direct aan de temperatuur verbonden te zijn. Maar als je bijvoorbeeld met een langere steel rookt, of gewone tabak in een waterpijp stopt wordt de rook wel duidelijk koeler in temperatuur, maar kun je nog steeds last hebben van tonguebite (in de kop loopt de temperatuur nog steeds gewoon op als je sneller rookt, en dus wordt de rook toch alkalischer).
(Om iets preciezer te zijn: er komen niet meer alkalische bestanddelen vrij bij heet roken, maar andere onderdelen worden meer aan water gebonden en blijven in de kop achter, waardoor het aandeel alkalische bestanddelen in de rook hoger uitkomt).
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Bas
Dank voor je uitgebreide antwoord Janneman!
Het is idd heel persoonlijk en een ontspannen zoeken naar de meest prettige ervaring.
Het verhaal is helder tav de alkalische kant en chemische aspecten van tongue burn. Laatst rookte ik vooral met het mondstuk meer in de mond en niet voorin, maar daarna irriteerde juist het puntje van mijn tong notabene. W.s. Dus de chemische reactie.
Zou de irritatie veroorzaakt door deze variant ook schadelijk of ongezond zijn?
Een irritatie door rode peper, volgens mij door capsaine, is dat geloof ik niet. 't voelt alleen wel zo.
Het is idd heel persoonlijk en een ontspannen zoeken naar de meest prettige ervaring.
Het verhaal is helder tav de alkalische kant en chemische aspecten van tongue burn. Laatst rookte ik vooral met het mondstuk meer in de mond en niet voorin, maar daarna irriteerde juist het puntje van mijn tong notabene. W.s. Dus de chemische reactie.
Zou de irritatie veroorzaakt door deze variant ook schadelijk of ongezond zijn?
Een irritatie door rode peper, volgens mij door capsaine, is dat geloof ik niet. 't voelt alleen wel zo.