Afgelopen zondag heb ik mijn tabakscollectie eens nagelopen en het viel me toen op dat er meerdere blikken waren die nog dicht waren maar waar de geur van de tabak uitkwam, hieruit bleek dat deze blikken niet echt vacuüm waren en ik heb ze toen omgepakt in grip-lock zakken (met blik en al). Gezien het feit dat ik niet zo hard rook leek mij dit veiliger om uitdroging te voorkomen.
De afgelopen dagen las ik over de vacuüm gesteldheid van blikken en pouches etc en het viel me op dat er nog geen onderwerp over was.
Dus bij deze leek het me een goed idee om een topic te openen om aan te geven over welke blikken er wel en niet vacuüm zijn en te bepraten hoe men het beste kan opslaan.
Zelf maak ik onderscheid in vacuüm en "vacuüm".
Bij vacuüm is het blik echt 100% luchtdicht en bij "vacuüm" ruik je de tabak door de seal heen.
Vacuüm
- Peterson's 50 grams blikken
- Rattray's - Bagpiper's Dream
- Robert McConnel - Red Roses
- Solani 50 grams blikken
- Dunhill 50 grams blikken
- Samual Gawaith 50 grams blikken
"Vacuüm"
- Peterson's jaar blikken
- WØ Larsen jaar blikken
- WØ Larsen 100 grams potten
- Winsløw No. 1
- Winsløw Harlequin
- John Aylesbury 100 grams potten
Als eerste opzet en naar eigen bevinding ingevuld.
Zelf bewaar ik al mijn dichte blikken nu in grip-lock zakken ten einde volledige uitdroging tegen te gaan.
Wat vinden jullie?
Vacuüm of "Vacuüm"
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Vacuüm of "Vacuüm"
Laatst gewijzigd door Bananabox-Ninja op 12 sep 2014 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
- dinck
Re: Vacuüm of "Vacuüm"
Waarbij een grip lock ook niet echt luchtdicht is, maar het zou wat kunnen helpen.
Mijn eigen plan is mijn tabak in flakeblikjes over te pakken - vanwege de handzame portionering - en deze dan met een vacumeermachine in een vacuüm getrokken zakje te bewaren.
Mijn eigen plan is mijn tabak in flakeblikjes over te pakken - vanwege de handzame portionering - en deze dan met een vacumeermachine in een vacuüm getrokken zakje te bewaren.
Persoonlijk gaat me dit een stapje te ver. Het is me nog niet eerder voorgekomen dat een dicht blik bij openmaken droge tabak bevatte. Ook op smaakgebied heb ik nog geen slechte ervaringen met blikken die naar tabak ruiken (dat zijn er aardig wat) of blikken waarbij je de inhoud bij schudden voelt bewegen.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Blij te horen dat het je niet Is overkomen Ribbon
Persoonlijk mij ook nog niet, maar ik hoorde hier en daar op het forum dat er mede-PRF-ers er wel eens mee geconfronteerd worden.
Persoonlijk mij ook nog niet, maar ik hoorde hier en daar op het forum dat er mede-PRF-ers er wel eens mee geconfronteerd worden.
An item at rest cannot be stopped.
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
-
OnlineSidekickelvis
De 100 grams blikken met scharnierdeksel van bijvoorbeeld Peterson drogen wel uit naarmate ze langer gelagerd worden is mijn ervaring. Maar niets wat een vochtsteentje niet op kan lossen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
MacBaren, Ashton, Rattrays, Dunhill, Peterson, Robert Mac Connel, Troost, Sir Williams, Winslow, PRF Tabak, Orlik, Samuel Gawith enzovoorts blikken sluiten prima in mijn beleving. Enkele heb ik meer dan een jaar opgeslaven voor ik ze opende. Misschien is dit te kort om uit te drogen.
Bij alle tabak in blik die ik gekocht heb is het me enkel een keer bij een blik Samuel Gawith Balkan flake gebeurd dat de inhoud was uitgedroogd. Andere blikken van dezelfde tabak hadden dit niet.
Misschien bij meerdere jaren lageren wel van toepassing?
Bij alle tabak in blik die ik gekocht heb is het me enkel een keer bij een blik Samuel Gawith Balkan flake gebeurd dat de inhoud was uitgedroogd. Andere blikken van dezelfde tabak hadden dit niet.
Misschien bij meerdere jaren lageren wel van toepassing?
- gewoon ik
en ik dacht dat het over de spelling van het woord ging gaan
sorry, mijn ervaring met zip-lock zakjes is dat die niet luchtdicht zijn. Ik heb nog enkele staaljes gevonden (lagen onderaan/achteraan een schof) en die zijn koekedroog. Zijn staaltjes van Wuustwezel.
Herbevochtigen is lastig omdat er net redelijk wat vocht terug uit verdwijnt.
(tenminste als grip-lock en zip-lock hetzelfde is)

sorry, mijn ervaring met zip-lock zakjes is dat die niet luchtdicht zijn. Ik heb nog enkele staaljes gevonden (lagen onderaan/achteraan een schof) en die zijn koekedroog. Zijn staaltjes van Wuustwezel.
Herbevochtigen is lastig omdat er net redelijk wat vocht terug uit verdwijnt.
(tenminste als grip-lock en zip-lock hetzelfde is)
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal
Dit is ook waarom veel Amerikaanse merken verkiezen om de tabak in te blikken ipv een vacuum seal ring.
Godfrey
Godfrey
- janneman
- Contacteer:
Even voor de goeie orde; niet alles wat in blik zit is als vacuümblik bedoeld. De WO Larsen jaartabakken en de Winslow Harlequin zijn geen vacuümblikken, ze zijn alleen mooi en goed verpakt in blik, dat is wat anders (met iets plastic/cellofaan-achtigs in het blik). Ik vermoed dat de aanwezigheid van een plastic binnenverpakking wat dat aangaat al iets zegt. De meeste vacuümblikken hebben een papieren binnenverpakking.
In feite zijn er zelfs drie soorten blikken;
1: Het sierblik (WO Larsen en Harlequin bijvoorbeeld)
2: luchtdicht maar niet vacuum: de tabak zit losjes en met lucht in een blik, je kunt 'met de tabak rammelen' terwijl het blik nog gesloten is (vroeger bijvoorbeeld de blikjes met een 'rip-deksel' zoals Williams, en in feite ook onze forum-tabakken). In feite zijn de meeste pouches ook zoiets, al zijn dat dus geen blikken.
3: de bekende vacuümblikken zoals Troost, Neptune, Samuel Gawith en dergelijke.
Als eerste indicatie -als ik het niet weet- kijk ik of een blik een 'munt-richel' heeft, zo'n inkeping waar je een munt in kunt zetten om het blik open te wrikken. Als die er niet is ga ik ervan uit dat de tabak niet vacuüm verpakt is. Doorgaans kun je bij de meeste vacuüm blikken ook zien dat de metalen deksel wat hol is, wat naar binnen gezogen.
Met echte vacuümblikken kan wel eens wat misgaan, zodat ze niet meer vacuüm zijn, maar in mijn ervaring is dat erg zeldzaam. Bij de blikken die er niet als vacuümblik uitzien ga ik ervan uit dat ze ook minder houdbaar zijn, of in elk geval niet bedoeld zijn voor extreem lang bewaren. Het feit dat bijvoorbeeld de Larsen jaartabak en de Harlequin aromatische tabakken zijn maakt al duidelijk dat er geen positief effect van jaren bewaren te verwachten is (behalve in de beurs). Het gaat vast wel, maar dat zijn niet de eerste kandidaten. Een pure Virginia daarentegen...
In feite zijn er zelfs drie soorten blikken;
1: Het sierblik (WO Larsen en Harlequin bijvoorbeeld)
2: luchtdicht maar niet vacuum: de tabak zit losjes en met lucht in een blik, je kunt 'met de tabak rammelen' terwijl het blik nog gesloten is (vroeger bijvoorbeeld de blikjes met een 'rip-deksel' zoals Williams, en in feite ook onze forum-tabakken). In feite zijn de meeste pouches ook zoiets, al zijn dat dus geen blikken.
3: de bekende vacuümblikken zoals Troost, Neptune, Samuel Gawith en dergelijke.
Als eerste indicatie -als ik het niet weet- kijk ik of een blik een 'munt-richel' heeft, zo'n inkeping waar je een munt in kunt zetten om het blik open te wrikken. Als die er niet is ga ik ervan uit dat de tabak niet vacuüm verpakt is. Doorgaans kun je bij de meeste vacuüm blikken ook zien dat de metalen deksel wat hol is, wat naar binnen gezogen.
Met echte vacuümblikken kan wel eens wat misgaan, zodat ze niet meer vacuüm zijn, maar in mijn ervaring is dat erg zeldzaam. Bij de blikken die er niet als vacuümblik uitzien ga ik ervan uit dat ze ook minder houdbaar zijn, of in elk geval niet bedoeld zijn voor extreem lang bewaren. Het feit dat bijvoorbeeld de Larsen jaartabak en de Harlequin aromatische tabakken zijn maakt al duidelijk dat er geen positief effect van jaren bewaren te verwachten is (behalve in de beurs). Het gaat vast wel, maar dat zijn niet de eerste kandidaten. Een pure Virginia daarentegen...
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Marco big-ben
alleen gelamineerde kunststoffen en glas zijn gegarandeerd voor om onder vacuüm te kunnen verpakken(langdurig), denk aan een weckpot met een rubberen prijsring (deze verliest op den duur de werking door uitdroging!)
het probleem is altijd de seal (sluiting)
maar aan alles hangt een prijskaartje, goede vacuüm vers verpakkingen zijn zeer duur, omdat je zeer geavanceerde machines nodig hebt!
de blikken doosjes met de plastic afdichting kunnen luchtdicht zijn en onder vacuüm verpakt worden maar deze seal behouden dit ook maar voor een bepaalde gegarandeerde tijd.
dus niet voor jarenlange opslag!
hier komt ook nog eens bij dat de meeste tabak machinaal verpakt word en daar gaat waarschijnlijk ook nog wel eens wat mis, weet ik uit ervaring met vacuüm verpakken!!
kocht laatst een pakje mcbaren die was ook lek zoals wij dit noemen, de tabak was gort droog,zelfs na een paar weken in de winkel gelegen te hebben.
hier boven genoemde gelamineerde plastics, meestal drie lagen plastic plus een gemetalliseerde laag(denk aan chips of pinda's verpakkingen ) hebben een zeer grootte lucht dichtheid oftewel anti-poreus.
een zip bag is van zich zelf al poreus door de eenlaags plastic en zip sluiting dus niet geschikt voor langdurige of zelfs onder druk lageren.
of de doe-het-zelf-vacuüm-zak-verpak-machientjes deze zijn mits goed ingesteld zeer goed te gebruiken, voor dit product
dus wat bbn zegt is gegarandeerd mogelijk!
het probleem is altijd de seal (sluiting)
maar aan alles hangt een prijskaartje, goede vacuüm vers verpakkingen zijn zeer duur, omdat je zeer geavanceerde machines nodig hebt!
de blikken doosjes met de plastic afdichting kunnen luchtdicht zijn en onder vacuüm verpakt worden maar deze seal behouden dit ook maar voor een bepaalde gegarandeerde tijd.
dus niet voor jarenlange opslag!
hier komt ook nog eens bij dat de meeste tabak machinaal verpakt word en daar gaat waarschijnlijk ook nog wel eens wat mis, weet ik uit ervaring met vacuüm verpakken!!
kocht laatst een pakje mcbaren die was ook lek zoals wij dit noemen, de tabak was gort droog,zelfs na een paar weken in de winkel gelegen te hebben.
hier boven genoemde gelamineerde plastics, meestal drie lagen plastic plus een gemetalliseerde laag(denk aan chips of pinda's verpakkingen ) hebben een zeer grootte lucht dichtheid oftewel anti-poreus.
een zip bag is van zich zelf al poreus door de eenlaags plastic en zip sluiting dus niet geschikt voor langdurige of zelfs onder druk lageren.
of de doe-het-zelf-vacuüm-zak-verpak-machientjes deze zijn mits goed ingesteld zeer goed te gebruiken, voor dit product
dus wat bbn zegt is gegarandeerd mogelijk!
Groet
Marco
'Nunc Aut Nunquam'
Marco
'Nunc Aut Nunquam'