De laatste dagen smaakt de Neptune me op de één of andere manier niet meer. Dit was altijd een favoriet voor als ik eens zin had in iets zoets maar om de één of andere reden rookt hij niet meer lekker weg, al kan ik niet precies zeggen waarom. Hoe dan ook, de laatste paar Neptune-sessies waren telkens een teleurstelling. Omdat ik toch af en toe behoefte aan zoetigheid heb op zoek naar een vervanger, en al lezend was mijn oog hier op het commentaar op de groene Sail gevallen. Toen ik vanochtend bij de plaatselijke Bruna was zag ik hem daar staan en dacht, ach, waarom zal ik hem niet eens gewoon proberen.
Vandaag een paar pijpjes ervan gerookt, rustig aan tafel met een lekkere bak koffie erbij, maar ook eentje vanmiddag tijdens een lange wandeling (na een uur wandelen gestopt voor wat water en pijpje stoppen, met nog twee uur stappen voor de boeg

lekker hoor, zo'n part time dag). Na enkele pijpjes is het natuurlijk wat voorbarig om hem al meteen tot favoriet te bestempelen, maar ik vind het in ieder geval nu al een heel sympathiek tabakje.
Ja, het is zoet, maar veel meer dan dat. Om te beginnen is het tot mijn genoegen een niet-specifiek soort zoet; als iets bijv. herkenbaar naar caramel, vanille of één of ander herkenbaar fruit ruikt weet ik van te voren dat ik er halverwege de buil al genoeg van heb. Verder vind ik het zoet uitzonderlijk vol, rond en krachtig. Maar vooral is het niet alleen zoet, maar heeft het daarbij ook een heel kruidige, volle aardsheid die ervoor zorgt dat er behalve zoet ook wat te beleven valt. Naarmate je verder rookt worden die kruidige aardse noten steeds nadrukkelijker. Daarbij geeft hij een heerlijk "vette", romige bevredigende rook; misschien heeft het vleugje Latakia daar wat mee te maken, dat erin schijnt te zitten.
Rookt verder heel gemakkelijk, pas na driekwart pijp een keer bijvuren nodig. Brandt gemakkelijk en gelijkmatig, en opvallend droog. Totaal geen condens in de kop na het roken. Ook een tabak die heel geschikt is om buiten te roken als je wandelt of bezig bent, niet alleen omdat hij zo weinig aandacht vraagt, maar vooral ook omdat smaak en geur zo vol en krachtig zijn dat je er ook in minder gunstige omstandigheden van geniet, waar een subtielere tabak al helemaal verwaait. Nou ik erover nadenkt typeert hem dat wel aardig, trouwens: zoet, vol, kruidig en krachtig, maar niet subtiel. Maar wel erg lekker.
Kortom, hier nog één bij wie de Neptune het afgelegd heeft tegen deze "groene vriend". Voorlopig is dit mijn eerste keus voor de zoete trek.
Groet,
Gerard