Moggels,
Daar zijn we weer
Er is weer nieuws onder de zon. Dus dat zullen we eens even spreiden, nietwaar? De Limbourgsche Courant, staat voor u garant!
Welnu, wij hebben een tijdje terug vermeld dat we een andere draaibank hadden weten te bemachtigen. Het rooie gebakje namelijk. De Ferm uit `78. (ik blijf het een "merk" vinden hoor, gelukkig is dit wel degelijk)
Maar goeie, we hebben een en ander opgesteld uiteraard. Zelf bouten getapt, want ik had uiteraard niet meer de juiste bouten. En aangezien ik zo`n bank belachelijk vastzet, moet het ook vast! Vaster dan vast, als het maar vast is, want je kan niet vast genoeg vasten, als je vaster vast. Want dan heb je vast nog niet grondig gevast? Ja dat ja!

Dus vast die bank. (ik geloof op wel 8 tot 10 punten, echt belachelijk dus) Nu is er wat geks mee. Als je op de stop knop drukt, dan loopt ie heel even. De start knop kantelt naar binnen, en die stop je door weer op start te drukken. Huh? Ja ja, das ongeveer zoiets als Windows, daar moet je ook op start drukken om af te kunnen sluiten. Das toch raar!? Mahgoe, kan mij nie knallen want ik ben eruit. Ik weet waar het voor is.
De stopknop is bedoeld om een werkstuk snel op je bank te kunnen zetten. Man wat een genot. Je schroeft je stuk op de meenemer, dat houd je voor de bank, drukt op de stopknop en roeproep, hij draait em in no time erop! Ideaal dus voor Driesk`n!!
Man man wat een genot die bank zeg. Zelden (das gelogen, maar klinkt gewoon lekker) zo lekker gedraait. Lol. Maar eerlijk is eerlijk, het is echt fijn draaien. Hoger. Ik heb nu een schaal van rondom de 30cm erin hangen. Mooi kersenhout. En de dikke klapper komt nu. Ik heb van een vrind een S-beugel gekregen. Yihaaaa!! Had dat afgelopen weekend gevraagd of hij dat kon eventueel.
Jawel, maar ik moet effe kijken hoor. Nou, effe kijken. Maandagavond stond ie aan de deur! Met S-beugel!
Zie hier.
Jullie begrijpen dat dit mijn leven een stuk aangenamer maakt. Hahaaaa, wat een aanwinst man. Wat een feest zeg.
Kan niet beter zo. Je kunt mooi blijven volgen, en rond bochten is dit echt top of the bill. Geloof mij, dit is echt easy de peasy. Normaal sta je continu je beugel te stellen. (is ook niet erg), maar nu doe je het 100x minder!
Nou, en zoals jullie zien ben ik bezig aan een kersenhouten schaal.
Wat een warm hout is dat zeg. Schitterend gewoon.
Ben ook nog een project in eiken aan het opzetten, maar dat vergt wat meer tijd nog. Die word echt groot. ruim 45cm. En ik wil er bepaalde patronen in zien te krijgen door middel van pennen erin te slaan langs de gehele zijkant. In een soort elips vorm. En ik heb de hoop dat ik dat dan naar boven haal zodra ik ga uithollen. Iedere pen is of korter of langer als de andere, maar allemaal ongeveer dezelfde afstand in het hout.
Alleen is het zo groot, het werkstuk, dat het niet onder de kolomboor past!
Het plan is om de kolomboor los te maken, de voet te draaien. Daarna de kop losmaken en het geheel net boven de werkbank uit te laten komen. Workmate eronder zetten, en ik kan weer verder. Lullige is dat ik er ooit eentje heb gehad die dat kon via snelkoppeling. Zo`n klem systeem. Jammer dat ik die niet meer heb. Ach ja, dan zo
Even zien of ik daar nog een foto van heb overigens, ja van die schaal. Iedereen kent vast een kolomboor, daar is weinig aan te zien hahaha.
Even zoeken.
De onderkant is al zo glad als een baby-billetje. Mooi in de was gezet al. (nog een fraaie kras weghalen rondom de tennon en klaar is keesie) Daarna is het omdraaien en in de klauw plaatsen. Hoop dat dat goed gaat en kaarsje recht is, anders ben ik gefopt door El Foppo de grote fopmeester. We zullen zien. En dan is het kalmpjes aan de binnenkant uithollen.
Ik sta er met een grote gelaats-kap op, want ik vind het nogal een geweld wat er daar ronddraait hoor. Zeker als ik dadelijk gelijmde stukken ga doen, dan heb je de kans dat er wat springt natuurlijk. (je moet dus al goed lijmen en niet wat lafjes tegen elkaar plakken) Vandaar dat ik die pennen erin wil slaan bij dat andere project. Zo is het idee althans geboren. En dat wilde ik omturnen in iets moois, dus een patroon erin zetten.
Maar geboren uit veiligheid dus. Want een schijf van 45cm, met allemaal gelijmde stukken aan zich. Rrrr, moet er niet aan denken zeg!
Dus het enige dat gebeuren kan, dat is dat ze in twee stukken breekt. Want ik raak net niet het centrum stuk. Tjah, en of dat snel gebeuren zal? Ik denk van niet.
Allez, ik ga efkes paffen buut`n. Kopje koffie erbij en dan nog even op de bank een spelletje spelen. Lang leve de PS3! (en vette racegames of 1pers shooters). Euh, wie kent "Vaas"? Lool!
Groetsels daaro, waar je ook bent. Geniet v/d dag, ga ik ook doen. Enjoy!