Tom Eltang
Tom Eltang
Als er één pijpenmaker,liever nog kunstenaar,is die in Denemarken werkt en een eigen topic verdient dan is het Tom Eltang wel.
Op 6 jarige leeftijd stond hij voor een tabakszaak, kreeg een catalogus in handen en besloot dat hij ook pijpen wilde ontwerpen. Op 11-jarige leeftijd kon hij zijn droom realiseren met een kit van Dan Pipe. Later leerde hij meer over het vak in het atelier van ene Flemming. Tom maakte daar 's middags en 's avonds pijpen. Daarna heeft hij 2 weken in de fabriek van Larsen gewerkt maar hij voelde zich niet thuis in de sfeer die er heerste en in de manier waarop het pijpmaken werd benaderd. Op 16-jarige leeftijd (1974) werd hij geïntroduceerd bij Anne Julie en nadat hij enkele pijpen aan haar had laten zien mocht hij bij haar in de leer. Hij heeft 3 jaar bij haar gewerkt en naar zijn eigen zeggen enorm veel geleerd over het fenomeen pijp. Daarna kreeg hij een baan bij Pipe Dan (pijpen repareren) waar hij, weer naar eigen zeggen, enorm veel geleerd heeft over het al dan niet functioneren van een pijp. Na 3 jaar bij Pipe Dan te hebben gewerkt accepteerde Tom een baan bij Stanwell. Hij heeft daar tot 1980 gewerkt alvorens voor zichzelf te beginnen. Maar hij verkoopt nog steeds ontwerpen aan Stanwell. Volgens eigen zeggen zijn de modellen na no. 125 van zijn hand. (Wie er hedentendage allemaal ontwerpt voor Stanwell is mij niet duidelijk.)
Tom geniet het respect van bijna iedere pijpenmaker en veel jonge pijpenmakers geven aan beïnvloed te zijn door hem. Een voorbeeld daarvan is Frank Axmacher. Die heeft een tijdje bij Tom doorgebracht en als je, met name, de bamboepijpen van Frank bekijkt zie je de invloed van Eltang.
In 2003 heeft Tom een nieuw atelier betrokken. Tijdens de opening, dat een feest geweest moet zijn, was voor het eerst een 7-dagen set van zijn hand te zien. Tom maakt high-grade pijpen die ook dusdanig geprijsd zijn dat ze ver boven het budget van de doorsnee roker gaan.
Via de link, aanwezig op Pipedia kom je bij een artikel in Pipes Magazine dat ongetwijfeld dieper op de materie ingaat.
De geplaatste foto's geven slechts een kleine indruk van het werk van Eltang.
Op 6 jarige leeftijd stond hij voor een tabakszaak, kreeg een catalogus in handen en besloot dat hij ook pijpen wilde ontwerpen. Op 11-jarige leeftijd kon hij zijn droom realiseren met een kit van Dan Pipe. Later leerde hij meer over het vak in het atelier van ene Flemming. Tom maakte daar 's middags en 's avonds pijpen. Daarna heeft hij 2 weken in de fabriek van Larsen gewerkt maar hij voelde zich niet thuis in de sfeer die er heerste en in de manier waarop het pijpmaken werd benaderd. Op 16-jarige leeftijd (1974) werd hij geïntroduceerd bij Anne Julie en nadat hij enkele pijpen aan haar had laten zien mocht hij bij haar in de leer. Hij heeft 3 jaar bij haar gewerkt en naar zijn eigen zeggen enorm veel geleerd over het fenomeen pijp. Daarna kreeg hij een baan bij Pipe Dan (pijpen repareren) waar hij, weer naar eigen zeggen, enorm veel geleerd heeft over het al dan niet functioneren van een pijp. Na 3 jaar bij Pipe Dan te hebben gewerkt accepteerde Tom een baan bij Stanwell. Hij heeft daar tot 1980 gewerkt alvorens voor zichzelf te beginnen. Maar hij verkoopt nog steeds ontwerpen aan Stanwell. Volgens eigen zeggen zijn de modellen na no. 125 van zijn hand. (Wie er hedentendage allemaal ontwerpt voor Stanwell is mij niet duidelijk.)
Tom geniet het respect van bijna iedere pijpenmaker en veel jonge pijpenmakers geven aan beïnvloed te zijn door hem. Een voorbeeld daarvan is Frank Axmacher. Die heeft een tijdje bij Tom doorgebracht en als je, met name, de bamboepijpen van Frank bekijkt zie je de invloed van Eltang.
In 2003 heeft Tom een nieuw atelier betrokken. Tijdens de opening, dat een feest geweest moet zijn, was voor het eerst een 7-dagen set van zijn hand te zien. Tom maakt high-grade pijpen die ook dusdanig geprijsd zijn dat ze ver boven het budget van de doorsnee roker gaan.
Via de link, aanwezig op Pipedia kom je bij een artikel in Pipes Magazine dat ongetwijfeld dieper op de materie ingaat.
De geplaatste foto's geven slechts een kleine indruk van het werk van Eltang.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- maboc
- Eliminator
- Moderator
Re: Tom Eltang
Zeker niet ALLE Stanwell modellen ná no.125 zijn van zijn hand. In een ander topic heeft iemand daar een link naar een overzichtje gepost van nummers en ontwerpers voor Stanwell.
Van Poul Winsløw weet ik, dat hij ook regelmatig ontwerpen voor Stanwell maakt en gemaakt heeft. En vele anderen.
Verder is Eltang een zeer bekende en typisch Deense pijpenmaker. Veel stijlelementen die je ook bij andere Denen ziet. En dat spreekt een pijproker aan of niet. Mijn voorkeur heeft de Deense stijl zeker wel, niet alleen in pijpen, maar ook in het design van andere artikelen. Zoals mijn brilletje van Lindberg, bijvoorbeeld.
Van Poul Winsløw weet ik, dat hij ook regelmatig ontwerpen voor Stanwell maakt en gemaakt heeft. En vele anderen.
Verder is Eltang een zeer bekende en typisch Deense pijpenmaker. Veel stijlelementen die je ook bij andere Denen ziet. En dat spreekt een pijproker aan of niet. Mijn voorkeur heeft de Deense stijl zeker wel, niet alleen in pijpen, maar ook in het design van andere artikelen. Zoals mijn brilletje van Lindberg, bijvoorbeeld.

- Dukdalf
Het is misschien een onbelangrijk detail, maar die zeven-dagen set was voor het eerst te zien op de CPCC-show in Chicago in 2001. Eltang was toen helemaal 'hot' in Amerika en die set was de klapper van de show. Na afloop deelde ik een taxi met Eltang en hij wist toen te vertellen dat er al "twee dozijn" intekeningen op de set waren, op de eerste dag alleen. Over de totaalscore kreeg ik niet meer dan een vriendelijke glimlach te zien.Laafke schreef:In 2003 heeft Tom een nieuw atelier betrokken. Tijdens de opening, dat een feest geweest moet zijn, was voor het eerst een 7-dagen set van zijn hand te zien.
- jarnogab
Fantastisch knappe pijpen die je daar post.
Helaas niet binnen mijn budget, maar ach: een mens mag toch genieten van deze fraaie plaatjes.
Helaas niet binnen mijn budget, maar ach: een mens mag toch genieten van deze fraaie plaatjes.
Groeten,
jarnogab
jarnogab
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Ik ken zijn werk al via het amerikaanse forum, daar is hij inderdaad behoorlijk populair. Terecht ook, want hij is een van de beste pijpmakers die er zijn in mijn ogen. Werkelijk prachtig allemaal wat hij maakt!
Dank voor je aanvulling Dukdalf, ik vermeldde alleen maar wat bij Pipedia bekend staat.....
- Dukdalf
Pipedia is voor 95% betrouwbaar
. Die set maakte een enorme indruk, op zich is een zeven-dagen set natuurlijk al een rariteit maar zeven Eltangs in een bijpassende, fraaie kist deed veel mensen echt watertanden. Die horn op je laatste foto zat er ook bij, dacht ik.

- Dukdalf
Niet die horn, dus:

Vraagprijs: US $20.000,- (en toen was de dollar nog iets harder dan nu
).

Vraagprijs: US $20.000,- (en toen was de dollar nog iets harder dan nu

Hoe heb je dat aan je vrouw uitgelegd.....misschien dat ik er wat van leren kan
....... maar die Horn is wel één van zijn topstukken....
Mijn ervaring met Eltang pijpen is , als er al een pijp via een internetshop beschikbaar komt, dat voordat je beslissen kunt of je hem überhaupt kopen wilt hij al verkocht is. (Die Cutty spreekt mij ook erg aan!)

Mijn ervaring met Eltang pijpen is , als er al een pijp via een internetshop beschikbaar komt, dat voordat je beslissen kunt of je hem überhaupt kopen wilt hij al verkocht is. (Die Cutty spreekt mij ook erg aan!)
- Martin Romijn
- Contacteer:
Mocht je een Eltang willen Laafke, hier staan er nog een paar http://www.pfeifenstudio-frank.de/Pfeif ... eltang.htm
- Dukdalf
Ik heb hem niet gekocht: ik mocht hem alleen even lenen voor de foto 

Hallo Martin,
Alle modellen waar ik eventueel interesse heb zijn of al verkocht of liggen ver boven mijn budget.......
Alle modellen waar ik eventueel interesse heb zijn of al verkocht of liggen ver boven mijn budget.......
- MfOx
Er is ook een Cutty van Eltang te koop op de http://www.danishpipeshop.com/group.asp?group=128 (en dat voor slechts € 520,-
).
Uiteraard ook andere types...

Uiteraard ook andere types...
Zo gauw een pijp een beetje interessant word (zoals die Horn en zo) dan vliegt de prijs richting 1000 euro en hoger. Ik weet dat de shop in Denemarken is en toch schrik ik iedere keer weer van de prijs vermeld in DKK....... 

- Huub
Tom Eltang's nieuwe stain.
Hallo,
Op de site van Smokingpipe.com las ik dat Tom Eltang de van hem bekende Golden Contrast Stain niet meer verder gaat gebruiken.
Ik vond pijpen met die stain, die hij gedurende enkele decennia gebruikte altijd wondermooi.
Hij heeft een nieuwe stain ontwikkeld.
Indien geïnteresseerd: zie http://www.smokingpipes.com/smokingpipe ... -new-stain
Groet,
Huub
Op de site van Smokingpipe.com las ik dat Tom Eltang de van hem bekende Golden Contrast Stain niet meer verder gaat gebruiken.
Ik vond pijpen met die stain, die hij gedurende enkele decennia gebruikte altijd wondermooi.
Hij heeft een nieuwe stain ontwikkeld.
Indien geïnteresseerd: zie http://www.smokingpipes.com/smokingpipe ... -new-stain
Groet,
Huub
- Immler
Re: Tom Eltang's nieuwe stain.
Ik ben van deze nieuwe ook wel onder de indruk Huub.
Komt mij overigens wel bekend voor maar het geheugen laat mij even in de steek.
- Ribbon
Erg mooi inderdaad.
Toch vraag ik me af hoe Eltang's pijpen er in het echt uitzien en of dit veel verschilt van de foto's online.
Toch vraag ik me af hoe Eltang's pijpen er in het echt uitzien en of dit veel verschilt van de foto's online.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
- Huub
Hallo Immler,
Ik vind de nieuwe ook wel mooi.
Het lijkt een beetje op de stain die wijlen Peter Hedegaard heel vaak gebruikte op zijn pijpen met mooi train, vind ik.
Fijne avond,
Huub
Ik vind de nieuwe ook wel mooi.
Het lijkt een beetje op de stain die wijlen Peter Hedegaard heel vaak gebruikte op zijn pijpen met mooi train, vind ik.
Fijne avond,
Huub
Immler schreef:Ik ben van deze nieuwe ook wel onder de indruk Huub.
- Eliminator
- Moderator