Opening niet midden in de ketel

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
lindbergh-nl

Opening niet midden in de ketel

Bericht door lindbergh-nl »

Ik heb een Peterson system 31 gewonnen op eBay. Rookt prima tot het laatste gedeelte. Het gat zit nl. niet in het midden van de ketel. Nou heb ik hier op het forum ergens gelezen "nou zijn daar ook wel oplossingen voor", maar ik heb de oplossing niet gevonden. Wat is hiervoor een oplossing? Het gebruik van die zgn. pipe screens? Of moet ik aan de slag met een pasta?

Karel

dinck

Re: Opening niet midden in de ketel

Bericht door dinck »

Niet midden in de ketel is wat anders dan niet onderin de ketel. Als het rookkanaal te hoog in de ketel uitomt zou pipe mud een oplossing kunnen zijn. Bij een van mijn pijpen is dat overigens het geval, maar ik heb de pipe mud nog niet geprobeerd, gewoon omdat ik teveel andere goed rokende pijpen heb.

Voor jouw probleem zou het misschien helpen te weten hoe ver het rookkanaal uit het midden ligt. Ik kan me voorstellen dat het kanaal excentrisch iets uitgeboord zou kunnen worden, maar dat zou mijns inziens alleen kunnen als je ongeveer één milimeter moet corrigeren.

Kun je een foto maken van de ketel? Als je een pijpenrager gebruikt wordt de afwijking wat duidelijker.

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Je kunt die laatste paar microgrammen tabak natuurlijk ook gewoon met de as wegmikken. Is rook pijpen zelden helemaal schoon leeg. Gebeurt me alleen af en toe bij een vulling met Voortrekker, de enige baai die ik rook. Dan gaat het eigenlijk altijd om inroken trouwens.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

lindbergh-nl

Bericht door lindbergh-nl »

Zo ziet het eruit.
Afbeelding
Hiij heeft een afwijking naar links(vanuit rookpositie gezien), dat is denk ik niet zo'n probleem, en zit te ver naar het mondstuk toe waardoor hij niet op het diepste punt van de ketel uitkomt. Nou is het een system, dus het gat is van boven naar beneden geboord en komt uit in die vocht opvangruimte. Ik zou hem een mm of zo meer naar voren kunnen uitboren.

Karel

Edit: Ik vond de volgende discussie over pipe mud. http://pipesmagazine.com/forums/topic/p ... giant-post. Lijkt me een poging waard om te experimenteren met hout as.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik weet niet of dit een zo groot probleem is, ik zie zo niet hoe ver de pijpenrager boven de bodem van de ketel zit, maar het lijkt nogal mee te vallen.
Het 'niet in het midden' hoeft inderdaad geen probleem te zijn, zoals Sidekickelvis ook al schreef. Hou je inderdaad normaal een prop (droge, rookbare) tabak over als je deze pijp rookt? Zo nee, dan niet aan klooien zou ik zeggen...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie