ik krijg geen pijp meer normaal gerookt!
ik krijg geen pijp meer normaal gerookt!
Zoals al een beschreven in een ander topic is er op het gebied van mijn gezondheid van alles gaande. 1 van de zaken is een concentratiespanne van ongeveer nul.
Dit heeft niet bepaald fijne gevolgen. Pijpen die veel te vast of veel te los zijn gestopt, pruttelende pijpen, veel te (onbewust) gehaast roken, natte proppen onderin, pijpenkoppen zo heet dat ik ze niet vast kan pakken (ik ben een klemmer en kom daar dus veel te laat achter), smakeloos paffen, constant bijvlammen. Gelukkig heb ik een voorkeur voor Engelse mixtures met latakia waardoor tonghbite redelijk achterwege blijft. Ook ben ik een redelijke vuurvreter merk ik.
Hierdoor is de ontspanning die ik uit het pijproken haal soms ver weg of wordt deze zelfs omgezet in irritatie. Vooral omdat ik me er soms echt toe zet en er dan binnen enkele minuten achterkom dat ik weer als een tabaksverfikkende barbaar bezig ben.
Gelukkig heb ik sinds kort weer wat hoop dat alles weer langzaam goed zal komen. Ik hoop daarbij dat ik straks ook weer kan gaan genieten van een pijp.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben (gehad)?
Dit heeft niet bepaald fijne gevolgen. Pijpen die veel te vast of veel te los zijn gestopt, pruttelende pijpen, veel te (onbewust) gehaast roken, natte proppen onderin, pijpenkoppen zo heet dat ik ze niet vast kan pakken (ik ben een klemmer en kom daar dus veel te laat achter), smakeloos paffen, constant bijvlammen. Gelukkig heb ik een voorkeur voor Engelse mixtures met latakia waardoor tonghbite redelijk achterwege blijft. Ook ben ik een redelijke vuurvreter merk ik.
Hierdoor is de ontspanning die ik uit het pijproken haal soms ver weg of wordt deze zelfs omgezet in irritatie. Vooral omdat ik me er soms echt toe zet en er dan binnen enkele minuten achterkom dat ik weer als een tabaksverfikkende barbaar bezig ben.
Gelukkig heb ik sinds kort weer wat hoop dat alles weer langzaam goed zal komen. Ik hoop daarbij dat ik straks ook weer kan gaan genieten van een pijp.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben (gehad)?
- The_Undertaker
- Administrator
Re: ik krijg geen pijp meer normaal gerookt!
Ook ik heb zo'n periode gekend. Niks wilde fatsoenlijk roken, en dezelfde problemen als waar jij tegenaan loopt. De oorzaak weet ik niet, ik denk op dat moment gewoon te druk in het hoofd...
De oplossing voor mij was, enkele weken niet roken, het even helemaal los laten (ik rook vrij weinig, dus de tijdsduur van loslaten was dan ook wat langer). Daarna ging het stoppen weer 'als vanouds' voor zover je daar na anderhalf jaar pijproken van kunt spreken
De oplossing voor mij was, enkele weken niet roken, het even helemaal los laten (ik rook vrij weinig, dus de tijdsduur van loslaten was dan ook wat langer). Daarna ging het stoppen weer 'als vanouds' voor zover je daar na anderhalf jaar pijproken van kunt spreken

"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
- Nekker
- Erelid
Ook ik heb die periode in mijn leven gehad. En ik kan niet meer akkoord gaan, als met UT's opmerking hierboven. Namelijk rook even niet, tot je er weer heel veel zin in krijgt. Dan hersteld het zich vanzelf...
Groet, Nekker
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
- Immler
Ook hier herkenning.
Onrust in het hoofd gaat slecht samen met een pijp.
Onrust in het hoofd gaat slecht samen met een pijp.
- dewitte
Je bent niet alleen Kiske. Ik voel ondertussen heel goed aan wanneer ik de pijp beter aan de kant laat.
- Sidekickelvis
Ook ik heb momenteel niet de rust om van een pijp te genieten. Te veel stress denk ik. Komt wel weer.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
Hallo Kees ,goede vriend . We gaan niet de pijp aan maarten geven [-X . Ik ken het probleem en probeer eens een super ongecompliceerde en makkelijke tabak . de IQ van lane is er zo een , al gooi je hem in je bowl en besteed er totaal geen aandacht aan , dan nog brand hij prachtig mooi weg , trek je eraan als een stoomlok dan nog geen enkele tongbite of vieze smaak . Maar een probleem voor jou , het is een aromatic anders had ik je er wel wat van opgestuurt .
Vraag Arno anders eens welke in jouw smaakrange onder bovenstaande eigenschappen kan vallen . Kies verder een makkelijke pijp en only die alleen . Niet teveel wisselen van verschillende pijpen. Een Terminus is in mijn ogen zo een ongecompliceert droogrokend geval , maar dat is mijn persoonlijke mening.
En mocht je er even doorheen zitten kom ik je wel even een bezoekje brengen ter ondersteuning
Godfrey
Vraag Arno anders eens welke in jouw smaakrange onder bovenstaande eigenschappen kan vallen . Kies verder een makkelijke pijp en only die alleen . Niet teveel wisselen van verschillende pijpen. Een Terminus is in mijn ogen zo een ongecompliceert droogrokend geval , maar dat is mijn persoonlijke mening.
En mocht je er even doorheen zitten kom ik je wel even een bezoekje brengen ter ondersteuning

Godfrey
- Eliminator
- Moderator
Een makkelijke tabak, een pijp die wat meer vocht aan kan (cobje of meerschuim), ach, ik denk je het allemaal wel weet,..... als de rust er niet is wordt het hem niet, take your time en laat 'de pijp' geen graadmeter zijn, kom tot rust kerel.
De pijp is, net zoals (de gemiddelde) pijproker, easy-going, die wacht echt wel op je !
De pijp is, net zoals (de gemiddelde) pijproker, easy-going, die wacht echt wel op je !
Dank voor jullie reacties!
De herkenbaarheid geeft mij de zekerheid dat het wel weer op zijn pootjes terecht komt.
Enne Godfrey, nimmer heb ik de gedachte gehad om te stoppen! Het voordeel van latakia is dat het heerlijk zacht, bijna romig rookt. Het is alleen jammer dat van enige smaak, laat staan smaaknuances, nu geen sprake is. Dit in combinatie met het genoemde maakt dat pijproken nu niet de rustgevende bezigheid is waarvan ik zo heerlijk kan genieten.
Gelukkig geven de reacties weer wat ik al hoopte; da kumt wel wir unnuh keer!
Mag alleen wel heel vlug gebeuren van mij!
De herkenbaarheid geeft mij de zekerheid dat het wel weer op zijn pootjes terecht komt.
Enne Godfrey, nimmer heb ik de gedachte gehad om te stoppen! Het voordeel van latakia is dat het heerlijk zacht, bijna romig rookt. Het is alleen jammer dat van enige smaak, laat staan smaaknuances, nu geen sprake is. Dit in combinatie met het genoemde maakt dat pijproken nu niet de rustgevende bezigheid is waarvan ik zo heerlijk kan genieten.
Gelukkig geven de reacties weer wat ik al hoopte; da kumt wel wir unnuh keer!
Mag alleen wel heel vlug gebeuren van mij!
- The_Undertaker
- Administrator
Kalm aan man, kalm aan, en rap 'n beetje.kiske schreef: Mag alleen wel heel vlug gebeuren van mij!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
- MilleLuci
- Contacteer:
Rustig aan, niets moet. En als het even niet gaat den vingers niet branden aan de ketel!
Er moet rust zijn om te kunnen genieten van een smoke! Komt echt wel weer dat de rust om de hoek komt kijken.
Er moet rust zijn om te kunnen genieten van een smoke! Komt echt wel weer dat de rust om de hoek komt kijken.
- Geoff
"Geduld is een deugd," zei mijn grootmoeder altijd. Alles komt hoogstwaarschijnlijk op zijn pootjes terrecht. Probeer je niet op te boeien, dat heeft slechts een averechts effect.kiske schreef:Mag alleen wel heel vlug gebeuren van mij!
Heel veel goede moed gewenst, Kiske!
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -
- teunis
Wat zal ik zeggen KIske...
Je bent lang genoeg op aarde om te weten dat ALLES met spiralende cirkels ronddraait, en dat de rust om van een pijp te genieten ook weer terugkomt; anders, meer niet persé slechter.
Sommige draadjes volg ik bewust niet, en zo is het mij dus ook ontgaan wat er op dit moment minder gaat in jouw leven, hoef ik ook niet te weten, maar omdat ook die cirkel een spiraal maakt, kom je hier beslist uit (wellicht met behulp van anderen en/of medicijnen), heb je een leercurve doorgemaakt, ben je veranderd maar er niet persé slechter van geworden en kom je weer in rustiger "pijprookwater".
Je bent lang genoeg op aarde om te weten dat ALLES met spiralende cirkels ronddraait, en dat de rust om van een pijp te genieten ook weer terugkomt; anders, meer niet persé slechter.
Sommige draadjes volg ik bewust niet, en zo is het mij dus ook ontgaan wat er op dit moment minder gaat in jouw leven, hoef ik ook niet te weten, maar omdat ook die cirkel een spiraal maakt, kom je hier beslist uit (wellicht met behulp van anderen en/of medicijnen), heb je een leercurve doorgemaakt, ben je veranderd maar er niet persé slechter van geworden en kom je weer in rustiger "pijprookwater".
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
-
Uit ervaring weet ik dat Teunis de waarheid spreekt Kiske,
helaas vergt het meestal veel tijd, maar goed komen zal
het!
Vertrouw erop!
helaas vergt het meestal veel tijd, maar goed komen zal
het!
Vertrouw erop!
- Berend72
Voor mij ook heel herkenbaar, maar ook erg drukke en vooral turbulente tijd achter de rug. Kom laatste tijd weinig toe aan pijproken, druk met werk, verhuizing, ´s avonds ook nog veel te doen.. dus geen rust in de kop. Nu ik verhuizing achter de rug heb begin ik wel weer wat meer te roken dan 1 pijp per week......
Vandaag toevallig weer 1 gerookt
Vandaag toevallig weer 1 gerookt

Nulla Tenaci Invia Est Via
- Kees Flake
Kiske punt een beterschap en vind je rust weer want dat heb je nodig.
Toen ik pas in de WW zat lukte het roken ook niet en een pijpje maken helemaal niet.
Toch gaat het roken weer goed en een pijpje maken lukt ook steeds beter.
Humor en lachen zijn nog steeds het beste medicijn en dat doen we de laatste tijd veel.
Toen ik op internet aan het kijken was naar een pijpje kwam ik een foto tegen met humor en moest gelijk aan jouw denken.
Kijk zelf eens wat je er van vind en zie er de humor van in dan komt het allemaal goed.

Toen ik pas in de WW zat lukte het roken ook niet en een pijpje maken helemaal niet.
Toch gaat het roken weer goed en een pijpje maken lukt ook steeds beter.
Humor en lachen zijn nog steeds het beste medicijn en dat doen we de laatste tijd veel.
Toen ik op internet aan het kijken was naar een pijpje kwam ik een foto tegen met humor en moest gelijk aan jouw denken.
Kijk zelf eens wat je er van vind en zie er de humor van in dan komt het allemaal goed.

De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.
gr. kees Flake
gr. kees Flake
- janneman
- Contacteer:
Een pijp is beter dan welk medisch meetinstrument ook, vooral om geestelijke gesteldheid te meten Kiske. Geen nood, vroeger of later trekt het vanzelf weer bij! Ik heb het ook wel vaker gehad, het mooie is dat de pijp op gegeven moment ook als eerste een signaal geeft dat dingen weer beter beginnen te gaan...
Als ik zo'n slechte periode heb schakel ik vaak terug naar iets wat bijna inroken is; geen volle pijp, maar een halfje of nog minder, met een tabak die ik voor mij normaal redelijk probleemloos is. En vooral niet bang zijn om weg te leggen als het niet smaakt. En dan, ineens, uit de blauwe of grijze lucht, smaakt zo'n kort pijpje weer naar meer, is het jammer dat hij al leeg is... Het is bijna alsof ik mezelf ben aan't inroken tijdens zulke sessies.
Als ik zo'n slechte periode heb schakel ik vaak terug naar iets wat bijna inroken is; geen volle pijp, maar een halfje of nog minder, met een tabak die ik voor mij normaal redelijk probleemloos is. En vooral niet bang zijn om weg te leggen als het niet smaakt. En dan, ineens, uit de blauwe of grijze lucht, smaakt zo'n kort pijpje weer naar meer, is het jammer dat hij al leeg is... Het is bijna alsof ik mezelf ben aan't inroken tijdens zulke sessies.
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Berend72
Dat is mooi gezegd Janneman, zo had ik t nog niet gezien
Nulla Tenaci Invia Est Via
- kenny001
deze periode heb ik onlangs ook gehad rook nu bijna een jaar pijp en de laatste 3 maanden veel stress gehad met verhuis en dergelijke en kwam ook niet toe aan roken telkens ik een pijpje stopte was ik deze beu naar enkele keren trekken en kon ik er niet van genieten nu sedert een maand weer rustig in de nieuwe woning te wonen kan ik weer heerlijk genieten van mijn pijpje
mvg kenny
mvg kenny
En weer een wijze les toegevoegd aan je naslagwerk / pipesmokers biblejanneman schreef:Een pijp is beter dan welk medisch meetinstrument ook, vooral om geestelijke gesteldheid te meten Kiske. Geen nood, vroeger of later trekt het vanzelf weer bij! Ik heb het ook wel vaker gehad, het mooie is dat de pijp op gegeven moment ook als eerste een signaal geeft dat dingen weer beter beginnen te gaan...

Godfrey
- ljaarsveld
En als je het nu eens omdraait? De pijp niet als graadmeter, maar als medicijn? Er eens echt even heel bewust voor gaan zitten. Mooie thee erbij (alcohol is absoluut een slechte raadgever 'when there is fire in the head' ) tabak even laten drogen op een mooi schaaltje. Losplukken... Stoppen.... Een lucifer aansteken.... Eerste vlam.... Tabak wat zwart laten worden.... Tampen.... 2e vlam... En dan heeel rustig en heel bewust de tabak haar werk laten doen... Kortom: Zen en de kunst van het pijproken. Succes!
Ceci n'est pas une pipe
Dank allen voor de suggesties. Enkele heb ik toegepast en enkele lagen me minder. Het feit dat enkelen van jullie hetzelfde probleem hadden toen zaken niet zo lekker liepen heeft me ook gerustgesteld.
De laatste dagen heb ik me iedere dag heel bewust een half uurtje afgezonderd van alle prikkels, zelfs geen muziek. In dat half uurtje heel secuur een half pijpje gestopt en gerookt en ja, het lukt me weer en nog belangrijker het smaakt me weer!
Het allermooiste echter is dat dit half uurtje me weer een stukje rust en ontspanning geeft. Het is een kloteperiode die ik door moet en er blijven allerlei vervelende zaken bijkomen. Op de een of andere manier is het toch gelukt om weer een stukje ontspanning in de dag te krijgen. Dat was ook nodig en dat maakt me weer een beetje hoopvol.
De laatste dagen heb ik me iedere dag heel bewust een half uurtje afgezonderd van alle prikkels, zelfs geen muziek. In dat half uurtje heel secuur een half pijpje gestopt en gerookt en ja, het lukt me weer en nog belangrijker het smaakt me weer!
Het allermooiste echter is dat dit half uurtje me weer een stukje rust en ontspanning geeft. Het is een kloteperiode die ik door moet en er blijven allerlei vervelende zaken bijkomen. Op de een of andere manier is het toch gelukt om weer een stukje ontspanning in de dag te krijgen. Dat was ook nodig en dat maakt me weer een beetje hoopvol.
- Eliminator
- Moderator
Da's fijn om te lezen Kiske kerel, hoopvol betekend vertrouwen en da's de grootste stap, hopelijk blijven de tegenslagen nu voor een lange tijd uit !
Hoe gaat de kleine viervoeter inmiddels met de med's ?
Hoe gaat de kleine viervoeter inmiddels met de med's ?
Hoi Peter,
Ik kopieer hier even een bericht dat ik hierover al naar enkelen die ernaar vroegen in pb heb verzonden. Dit is de huidige stand van zaken.
Het lijkt vooralsnog iets beter te gaan. Hij heeft nog weinig controle over zijn achterpoten en nog pijn in zijn nek en rug. Vooral de pijn lijkt echter een stuk minder te zijn. Volgens de dierenarts is het beeld wat positiever.
Misschien dat de tijd en injecties het nog verder verbeteren. Zolang het niet slechter gaat blijven we dat traject volgen. We hebben in ieder geval weer wat hoop. Ook lijkt Tinus zich wat te schikken in het feit dat hij bijna de hele dag in een bench zit. Dat maakt het ook wat draaglijker.
Het is echt moeilijk een beestje dat er niks van begrijpt te moeten behandelen alsof hij straf heeft, ook al is dat voor zijn eigen bestwil. Je kunt het wel uitredeneren, maar je gevoel is totaal anders. Ook het niet goed in je vel zitten maakt dat het allemaal harder binnenkomt.
We zitten tussen hoop en vrees nu en zullen af moeten wachten hoe het zich verder ontwikkeld.
Ik kopieer hier even een bericht dat ik hierover al naar enkelen die ernaar vroegen in pb heb verzonden. Dit is de huidige stand van zaken.
Het lijkt vooralsnog iets beter te gaan. Hij heeft nog weinig controle over zijn achterpoten en nog pijn in zijn nek en rug. Vooral de pijn lijkt echter een stuk minder te zijn. Volgens de dierenarts is het beeld wat positiever.
Misschien dat de tijd en injecties het nog verder verbeteren. Zolang het niet slechter gaat blijven we dat traject volgen. We hebben in ieder geval weer wat hoop. Ook lijkt Tinus zich wat te schikken in het feit dat hij bijna de hele dag in een bench zit. Dat maakt het ook wat draaglijker.
Het is echt moeilijk een beestje dat er niks van begrijpt te moeten behandelen alsof hij straf heeft, ook al is dat voor zijn eigen bestwil. Je kunt het wel uitredeneren, maar je gevoel is totaal anders. Ook het niet goed in je vel zitten maakt dat het allemaal harder binnenkomt.
We zitten tussen hoop en vrees nu en zullen af moeten wachten hoe het zich verder ontwikkeld.
- Eliminator
- Moderator
Gelukkig toch licht hoopvolle berichtgeving, nog een lange weg te gaan en zekerheid is er nog niet, maar beter dit dan de andere optie, laat dit doorzetten, zou te gek zijn.
De onmacht maakt je moedeloos, dat snap ik goed, je kunt het het beestje niet uitleggen, maar toch,.... en dat meen ik oprecht, niet om je beter te laten voelen, want zo werkt het toch niet,.. maar toch ben ik van mening dat ze meer begrijpen dan wij soms denken.
Andersom is dat ook, praten kunnen ze niet, maar elke oplettende baas haalt zo veel uit een blik, een uitdrukking in de ogen, ze praten niet, maar laten ons duidelijk weten wat ze bedoelen.
En ik denk dat dat op deze manier ook werkt, niet in zoveel woorden uiteraard, het precieze hoe en wat snappen ze niet, maar als het baasje laat blijken dat het even moet, maar dat het verder 'wel goed is' (dus geen straf) denk ik dat ze dat best door hebben.
Ze 'snappen' niet, maar 'voelen' wel en ik denk dat dat ook blijkt uit je woorden, hij schikt zich naar de situatie, omdat hij 'voelt' dat het goed is, dat het even moet, omdat het baasje dat laat blijken.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen, neem het jezelf niet meer kwalijk dan dat hij doet, het moet even, het beestje houdt onvoorwaardelijk van z'n baasje,...... ook al moet hij van de baas even in de bench blijven !
p.s. en om geen ruzie met die mooie dame van je te krijgen, 'baasje' kan evengoed 'vrouwtje' zijn, het gaat even om het principe

De onmacht maakt je moedeloos, dat snap ik goed, je kunt het het beestje niet uitleggen, maar toch,.... en dat meen ik oprecht, niet om je beter te laten voelen, want zo werkt het toch niet,.. maar toch ben ik van mening dat ze meer begrijpen dan wij soms denken.
Andersom is dat ook, praten kunnen ze niet, maar elke oplettende baas haalt zo veel uit een blik, een uitdrukking in de ogen, ze praten niet, maar laten ons duidelijk weten wat ze bedoelen.
En ik denk dat dat op deze manier ook werkt, niet in zoveel woorden uiteraard, het precieze hoe en wat snappen ze niet, maar als het baasje laat blijken dat het even moet, maar dat het verder 'wel goed is' (dus geen straf) denk ik dat ze dat best door hebben.
Ze 'snappen' niet, maar 'voelen' wel en ik denk dat dat ook blijkt uit je woorden, hij schikt zich naar de situatie, omdat hij 'voelt' dat het goed is, dat het even moet, omdat het baasje dat laat blijken.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen, neem het jezelf niet meer kwalijk dan dat hij doet, het moet even, het beestje houdt onvoorwaardelijk van z'n baasje,...... ook al moet hij van de baas even in de bench blijven !
p.s. en om geen ruzie met die mooie dame van je te krijgen, 'baasje' kan evengoed 'vrouwtje' zijn, het gaat even om het principe

- Bommel
Dat is heel mooi en waar opgetekend Eli.
Dieren praten door middel van gedrag en gelaatsuitdrukking, lees ogen ed.
Dus een goed oplettend baasje/vrouwtje begrijpt die non-verbale informatie.
En in sommige gevallen duurt dat even omdat de situatie tegenstrijdig is tov het gevoel van het baasje/vrouwtje.
Dieren praten door middel van gedrag en gelaatsuitdrukking, lees ogen ed.
Dus een goed oplettend baasje/vrouwtje begrijpt die non-verbale informatie.
En in sommige gevallen duurt dat even omdat de situatie tegenstrijdig is tov het gevoel van het baasje/vrouwtje.