Blaasjes in de beits
- Cousteau
Blaasjes in de beits
Dag allemaal,
Zoals aangegeven in het voorsteltopic ben ik een anfänger op pijprookgebied. Een paar weekenden gelden ben ik begonnen met m'n eerste pijp. Inmiddels heb ik last van blaren. Gelukkig niet op de tong, maar op de zij- en onderkant van de pijp...
Nadat de pijp best heet was geworden na de eerste rooksessies ontstonden er wat blaartjes in de beits en na een tikje ertegen met m'n nagel viel daar de beits eraf. Nu geef ik niet echt om het esthetische aspect van de afwerking van de pijp (mag best wat 'karakter' zichtbaar zijn), maar toch vraag ik me af of dit normaal is bij een te heet gerookte pijp. Moet er wel bij zeggen dat de pijp op een gegeven moment te heet was om beet te pakken.
Alvast bedankt voor de feedback!
Groet, Cousteau
Zoals aangegeven in het voorsteltopic ben ik een anfänger op pijprookgebied. Een paar weekenden gelden ben ik begonnen met m'n eerste pijp. Inmiddels heb ik last van blaren. Gelukkig niet op de tong, maar op de zij- en onderkant van de pijp...
Nadat de pijp best heet was geworden na de eerste rooksessies ontstonden er wat blaartjes in de beits en na een tikje ertegen met m'n nagel viel daar de beits eraf. Nu geef ik niet echt om het esthetische aspect van de afwerking van de pijp (mag best wat 'karakter' zichtbaar zijn), maar toch vraag ik me af of dit normaal is bij een te heet gerookte pijp. Moet er wel bij zeggen dat de pijp op een gegeven moment te heet was om beet te pakken.
Alvast bedankt voor de feedback!
Groet, Cousteau
Laatst gewijzigd door Bart Iron op 21 jun 2014 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel veranderd. vorige titel: Blaren
Reden: Titel veranderd. vorige titel: Blaren
"From birth, man carries the weight of gravity on his shoulders. He is bolted to the earth. But man has only to sink beneath the surface, and he is free." JC
- Bommel
Re: Blaren!
Hier is al een topic aan gewijd Cousteau.
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=7663
En wellicht rook je ook te snel en trek je ferm aan de pijp.
Iets rustiger roken voorkomt dat de pijp zo heet wordt dat het niet te vatten is.
Ook de pijp te vast stoppen met de tabak kan zorgen dat je te moet trekken aan de pijp om het haan de gang te houden.
Des al niet te min mag een pijp geen blazen vertonen.
Is het een nieuwe pijp dan zal ik het melden bij de winkel waar deze is aangekocht.
In veel gevallen gaat deze pijp dan retour naar de fabrikant of pijpenmaker.
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=7663
En wellicht rook je ook te snel en trek je ferm aan de pijp.
Iets rustiger roken voorkomt dat de pijp zo heet wordt dat het niet te vatten is.
Ook de pijp te vast stoppen met de tabak kan zorgen dat je te moet trekken aan de pijp om het haan de gang te houden.
Des al niet te min mag een pijp geen blazen vertonen.
Is het een nieuwe pijp dan zal ik het melden bij de winkel waar deze is aangekocht.
In veel gevallen gaat deze pijp dan retour naar de fabrikant of pijpenmaker.
- Cousteau
Dank Bommel, ik had van te voren even gezocht op 'blaren' maar niets relevants gevonden. Nogmaals, maakt het mij niet zoveel uit. En al helemaal niet omdat het m'n eerste pijpje betreft. Vroeg me alleen af of dit vaker kan gebeuren (toekomstige duurdere pijp). Het kan dus voorkomen bij gelakte pijpen. Weer wat geleerd.
Terug naar winkel gaat sowieso niet; pijp is een goedkope aanwinst via marktplaats (pijp was overigens wel ongerookt).
Terug naar winkel gaat sowieso niet; pijp is een goedkope aanwinst via marktplaats (pijp was overigens wel ongerookt).
"From birth, man carries the weight of gravity on his shoulders. He is bolted to the earth. But man has only to sink beneath the surface, and he is free." JC
- Bommel
Ik heb 1 zwaar gelakte pijp, BB Nautic Black, en 3 pijpen met een glans lak finish, BB Home en Forest, Hilson Azure, die ik al enkele jaren rook.
Ik heb nog geen blaasje kunnen ontdekken.
Het lijkt wel of de lakken van tegenwoordig van andere kwaliteit zijn of dat er minder rusttijd tussen de lak lagen gegund wordt.
Mij andere pijpen zijn afgewerkt met wax en dus gegarandeerd geen blazen.
Ik heb nog geen blaasje kunnen ontdekken.
Het lijkt wel of de lakken van tegenwoordig van andere kwaliteit zijn of dat er minder rusttijd tussen de lak lagen gegund wordt.
Mij andere pijpen zijn afgewerkt met wax en dus gegarandeerd geen blazen.
-
Bruyère
Het lijkt me ook wel dat rustiger roken een oplossing kan geven. En euh, geen gelakte pijpen maar gewaxte pijpen kopen, iets minder gevoelig voor slijtage. Een klein tikje zal je naderhand niet merken met dat soort pijpen.
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...
- Marco big-ben
- janneman
- Contacteer:
Rustiger roken lijkt me wel het eerste advies, 'te heet om beet te pakken' klinkt alsof het wel iets minder mag (al zijn niet alle handen even vuurvast natuurlijk). En dit is inderdaad iets dat bij gelakte pijpen eerder mis gaat dan bij een pijp met alleen beits en was. Maar er zijn ook genoeg gelakte pijpen die het wel goed doen, zonder blaren en dergelijke.
Je gaf al aan dat het hier om een pijp van marktplaats ging, en gelukkig niet al te duur. Als zoiets voorkomt bij nieuw gekochte duurdere pijpen van gerespecteerde merken dan is het doorgaans reden om terug te gaan, en in verreweg de meeste gevallen wordt zo'n pijp gewoon vervangen. Pijpen blijven voor een groot deel handwerk met natuurlijke materialen, en er kan wel eens wat mis gaan. Iets lastiger is dat het soms met een hele serie mis is gegaan, waardoor het niet mogelijk is om een zelfde model te krijgen dat dit probleem niet heeft.
Je gaf al aan dat het hier om een pijp van marktplaats ging, en gelukkig niet al te duur. Als zoiets voorkomt bij nieuw gekochte duurdere pijpen van gerespecteerde merken dan is het doorgaans reden om terug te gaan, en in verreweg de meeste gevallen wordt zo'n pijp gewoon vervangen. Pijpen blijven voor een groot deel handwerk met natuurlijke materialen, en er kan wel eens wat mis gaan. Iets lastiger is dat het soms met een hele serie mis is gegaan, waardoor het niet mogelijk is om een zelfde model te krijgen dat dit probleem niet heeft.
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Cousteau
Heren, dank voor de antwoorden. Rustiger roken en de pijp minder heet laten worden is inderdaad het belangrijkste. Gelukkig lukt dit nu al beter dan tijdens de eerste 5 sessies. Toen werd de kop (met name de onderkant) echt van het ene op het andere moment loei heet. Hieronder een foto van de 'schade'. Inmiddels heb ik 50g Neptue gerookt in de pijp en er begint nu een mooi koollaagje te ontstaan.
@Janneman, inderdaad een koopje van Marktplaats dus geen enkel probleem. Mocht in in de toekomst wellicht een duurdere pijp in de speciaalzaak kopen, dan gaan we er mee terug.

@Janneman, inderdaad een koopje van Marktplaats dus geen enkel probleem. Mocht in in de toekomst wellicht een duurdere pijp in de speciaalzaak kopen, dan gaan we er mee terug.

- Marco big-ben
Re: Blaasjes in de beits
Dit is nou typisch het probleem dat vocht altijd langs de weg van de minste weerstand door hout heen gaat, zal daar op dat deel van het hout iets poreuzer(dichtheid) zijn dan op andere plekken op deze kop!
En daar waar je de pijp gekocht had misschien de omgevings-relatieve hoge vochtigheid zijn geweest!
Denk dat dit eigenlijk niet of nauwelijks te voorkomen was! en inderdaad zal dit niet gebeuren bij gebeitste pijpen omdat die vocht regulerend zijn
Bij kozijnen zie je dit ook wel eens blaren op het hout ontstaan, omdat het vocht in het hout daar zijn weg naar buiten zoekt altijd van warm naar koud.
Groet
Marco
En daar waar je de pijp gekocht had misschien de omgevings-relatieve hoge vochtigheid zijn geweest!
Denk dat dit eigenlijk niet of nauwelijks te voorkomen was! en inderdaad zal dit niet gebeuren bij gebeitste pijpen omdat die vocht regulerend zijn
Bij kozijnen zie je dit ook wel eens blaren op het hout ontstaan, omdat het vocht in het hout daar zijn weg naar buiten zoekt altijd van warm naar koud.
Groet
Marco
Groet
Marco
'Nunc Aut Nunquam'
Marco
'Nunc Aut Nunquam'
- MaartenS
Marco big-ben schreef:
Bij kozijnen zie je dit ook wel eens blaren op het hout ontstaan,
omdat het vocht in het hout daar zijn weg naar buiten zoekt altijd van warm naar koud.
Groet
Marco
Nou heb ik nog nooit met een kozijn gerookt,
maar het zal wel een aparte ervaring zijn...
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.
Barbara Marciniak
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.
Barbara Marciniak
- Bommel
- meindert
Dit komt mij bekend voor , mijn pijpen worden soms ook flink warm , ik heb dit ook
gehad met gelakte pijpen , daarom wax ik al mijn eigen gemaakte pijpen in plaats van lakken,
bij gewaxte pijpen heb je dit probleem niet.
Ook merk ik dat een warme gelakte pijp een soms beetje kleverig aanvoelt.
Mijn gekochte gelakte pijpen heb ik allemaal opnieuw geschuurd , gepolijst en opnieuw
in de canaubawax gezet!
gehad met gelakte pijpen , daarom wax ik al mijn eigen gemaakte pijpen in plaats van lakken,
bij gewaxte pijpen heb je dit probleem niet.
Ook merk ik dat een warme gelakte pijp een soms beetje kleverig aanvoelt.
Mijn gekochte gelakte pijpen heb ik allemaal opnieuw geschuurd , gepolijst en opnieuw
in de canaubawax gezet!
Groet van Pijpmaker Meindert
as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !
as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !