Speciale pijp voor latakia
-
Serge
Speciale pijp voor latakia
Heren latakiarokers, vraag; is het verstandig om een speciale pijp te hebben voor latakia tabakken?
Kennis is macht, karakter is meer.
- Kees Flake
Re: Speciale pijp voor latakia
Als je alleen latakia rookt kan het met de zelfde pijp.
Maar ik rook nooit latakia maar wel flake.
Doch echter houd ik pijpen apart voor verschillende soorten flake.
Mijn mening is houd pijpen apart voor verschillende soorten tabak of het nu latakia is of flake of iets anders.
Rook pas drie jaar pijp maar er zullen andere hun mening ook geven en dan kun je ,je conclusie nog trekken.
Maar ik rook nooit latakia maar wel flake.
Doch echter houd ik pijpen apart voor verschillende soorten flake.
Mijn mening is houd pijpen apart voor verschillende soorten tabak of het nu latakia is of flake of iets anders.
Rook pas drie jaar pijp maar er zullen andere hun mening ook geven en dan kun je ,je conclusie nog trekken.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.
gr. kees Flake
gr. kees Flake
- Eliminator
- Moderator
Als je naast latakia, zoete of wat meer neutrale tabakken rookt is het idd aan te raden voor de latakia (evengoed als voor de andere tabakken) een aparte pijp vrij te houden.
Er zijn tabakken (latakia is er daar zeker een van) die een behoorlijke ghost achterlaten (bijsmaak in de toekomstige rooksessies) in de pijp.
Er zijn tabakken (latakia is er daar zeker een van) die een behoorlijke ghost achterlaten (bijsmaak in de toekomstige rooksessies) in de pijp.
-
Winslow Collector
Min of meer een drie-deling in de combi's "pijp en tabaksoort":
Voor Latakia heb ik enkele pijpen, waar ik dan ook alleen Latakia in rook.
Voor de Va/Per's heb ik enkele pijpen, waar ik alleen de niet tot weinig ge-aromatiseerde tabakken in rook.
Voor de aromatische tabakken (bij mij het meest gerookt), heb ik de meeste pijpen voor gereserveerd, waar dus nooit Latakia in komt, maar heel soms wel eens een neutralere tabak.
Voor de extremere zoete tabakken, zoals BiBo en Mediterraneo, heb ik wel wat pijpjes apart, maar verder binnen elke tabakssoort rook ik verschillende tabakken uit mijn pijpen.
Mijn "normaal" gearomatiseerde assortiment tabakken gaat dus door elkaar in de pijpen. Rook ik de ene keer een fruittabakje, kan in die zelfde pijp dagen of weken later zomaar een vanille-tabakje gestookt worden, of een andere fruitsoort als topping in de tabak.
Voor flakes (eender welke tabakscategorie) liefst wat hogere en smallere ketel, de meeste losse tabak in een normaal tot "vierkante" (hoogte nagenoeg gelijk aan diameter) ketels.
Voor Latakia heb ik enkele pijpen, waar ik dan ook alleen Latakia in rook.
Voor de Va/Per's heb ik enkele pijpen, waar ik alleen de niet tot weinig ge-aromatiseerde tabakken in rook.
Voor de aromatische tabakken (bij mij het meest gerookt), heb ik de meeste pijpen voor gereserveerd, waar dus nooit Latakia in komt, maar heel soms wel eens een neutralere tabak.
Voor de extremere zoete tabakken, zoals BiBo en Mediterraneo, heb ik wel wat pijpjes apart, maar verder binnen elke tabakssoort rook ik verschillende tabakken uit mijn pijpen.
Mijn "normaal" gearomatiseerde assortiment tabakken gaat dus door elkaar in de pijpen. Rook ik de ene keer een fruittabakje, kan in die zelfde pijp dagen of weken later zomaar een vanille-tabakje gestookt worden, of een andere fruitsoort als topping in de tabak.
Voor flakes (eender welke tabakscategorie) liefst wat hogere en smallere ketel, de meeste losse tabak in een normaal tot "vierkante" (hoogte nagenoeg gelijk aan diameter) ketels.
-
robvoorburg
Toen ik nog alle soorten tabakken rookte, gebruikte ik alles door elkaar.
Ik vond dat de latakia vaak een apart accent toevoegde aan zoete tabak.
Nu ik uitsluitend nog latakia rook hoef ik over de vraag niet verder na te
denken.
Wel merk ik dat ik enige pijpen niet meer gebruik gezien de vorm, latakia
smaakt mij het best uit een niet al te hoge en wat bredere kop, latakia
flakes uit een iets smallere en wat hogere kop bevalt goed.
Ik vond dat de latakia vaak een apart accent toevoegde aan zoete tabak.
Nu ik uitsluitend nog latakia rook hoef ik over de vraag niet verder na te
denken.
Wel merk ik dat ik enige pijpen niet meer gebruik gezien de vorm, latakia
smaakt mij het best uit een niet al te hoge en wat bredere kop, latakia
flakes uit een iets smallere en wat hogere kop bevalt goed.
-
Godfrey59
Volgens kenners is er maar een pijp waar de Latakia het lekkerste in rookt en wel die van Morta hout.
De aarde en turf nuances van de pijp zouden de Latakia prima aanvullen en een apparte beleving zijn.
Just my two cents
ik heb er verschillende in handen gehad maar nog nooit eentje gerookt met een Latakia achtige tabak.
Godfrey.
De aarde en turf nuances van de pijp zouden de Latakia prima aanvullen en een apparte beleving zijn.
Just my two cents
Godfrey.
-
Serge
Beetje offtopic misschien maar met welke latakia zou ik het beste kunnen beginnen als latakiamaagd?
- Wowbagger
Ik zou zeggen Rattrays Red Rapparee.
- Arno
- Contacteer:
-
kiske
Dunhill standard mixture mellow of Mac Baren plumcake.
Als je me je adres pb't stuur ik je graag wat samples op. Ik heb op het moment echter niet beide genoemde open, maar wel enkele andere waarmee je het pallet van licht naar zwaar latakiahoudend kunt ontdekken
Als je me je adres pb't stuur ik je graag wat samples op. Ik heb op het moment echter niet beide genoemde open, maar wel enkele andere waarmee je het pallet van licht naar zwaar latakiahoudend kunt ontdekken
- St Patrick
Britts Balkan...

*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****
- Eliminator
- Moderator
+1, zo ook de chocolate flake van SG, ook met een snufje latakiaWowbagger schreef:Ik zou zeggen Rattrays Red Rapparee.
-
robvoorburg
Scotch Cut en Skiff Mixture (beiden Samuel Gawith) bevatten
een bescheiden hoeveelheid latakia en roken zeer plezierig.
een bescheiden hoeveelheid latakia en roken zeer plezierig.
- Paasei
Het is maar wat je wil he...
In at the deep end, of eerst even je tenen nat maken?
In at the deep end, of eerst even je tenen nat maken?
Koninklijke Eikel Des Forums.
-
Serge
Kiske ik heb inmiddels een pb gestuurd. Wat is dit toch een mooi forum! !
-
Serge
Heb inmiddels de samples van Kiske binnen... Nu nog ff wachten op een pijp die ik besteld heb bij Annie.
kiske hartelijk dank!!!
kiske hartelijk dank!!!
-
Serge
Alle anderen; hartelijk dank voor jullie suggesties. Ik waardeer het zeer!!
- xGORRIT
Ik vind de ghost van Latakia juist prettig als ik daarna virginia rook.
Maar ik zal geen aromatic in een pijp doen waar ik onlangs latakia in heb gerookt,
Maar ik zal geen aromatic in een pijp doen waar ik onlangs latakia in heb gerookt,
- janneman
- Contacteer:
Qua vorm van de ketel gaat ook mijn voorkeur bij Latakia wel uit naar de wat vierkantere (dus iets lager dan normale) ketel. En doorgaans ook niet overdreven groot; Latakia is doorgaans een rustige brander, met toch een wat sterkere smaak, dus een uurtje roken is wel genoeg.
Voor de nasmaak in de pijp is het meer zo dat ik wat pijpen speciaal reserveer voor tabakken met de lichtste smaken, zoals virginia's of baai. De meeste tabak laat wel iets van een smaakje achter in een pijp, al trekt die nasmaak ook wel weer weg met een aantal keren roken. Bij sterk smakende tabakken blijft soms meer en soms minder nasmaak achter, maar als ik een andere sterk smakende tabak in die pijp stop dan is de vorige smaak wel snel weg. Bij de baaitabakken geldt dat wat minder; als ik daar van tevoren een erg zoete tabak of een zware latakia uit heb gerookt blijf je dat nog lang door de baai een proeven. Vandaar dat het vooral mijn baaipijpen zijn die ik redelijk apart hou.
Latakia laat -in mijn smaakbeleving- trouwens een smaakje achter dat vaak opvallend goed combineert met andere tabakken. Een zekere zwaarte, waardoor andere tabakken uit die pijp de eerste paar keer wat voller kunnen smaken.
Overigens is ook dat pijpen reserveren meestal geen blijvende zaak. Een pijp kan een aantal jaren Latakia of Baai pijp zijn, en dan verschuiven naar wat anders, en een andere pijp is ineens mijn meest favoriete baaipijp... Zo merk ik dat ik deze zomer wel heel vaak naar mijn corncobs grijp voor Baai en Semois (met dank aan BNN voor zijn actie
) Mijn gebruikelijke baaipijpen zien dit jaar ook wel eens ander gebruik.
Voor de nasmaak in de pijp is het meer zo dat ik wat pijpen speciaal reserveer voor tabakken met de lichtste smaken, zoals virginia's of baai. De meeste tabak laat wel iets van een smaakje achter in een pijp, al trekt die nasmaak ook wel weer weg met een aantal keren roken. Bij sterk smakende tabakken blijft soms meer en soms minder nasmaak achter, maar als ik een andere sterk smakende tabak in die pijp stop dan is de vorige smaak wel snel weg. Bij de baaitabakken geldt dat wat minder; als ik daar van tevoren een erg zoete tabak of een zware latakia uit heb gerookt blijf je dat nog lang door de baai een proeven. Vandaar dat het vooral mijn baaipijpen zijn die ik redelijk apart hou.
Latakia laat -in mijn smaakbeleving- trouwens een smaakje achter dat vaak opvallend goed combineert met andere tabakken. Een zekere zwaarte, waardoor andere tabakken uit die pijp de eerste paar keer wat voller kunnen smaken.
Overigens is ook dat pijpen reserveren meestal geen blijvende zaak. Een pijp kan een aantal jaren Latakia of Baai pijp zijn, en dan verschuiven naar wat anders, en een andere pijp is ineens mijn meest favoriete baaipijp... Zo merk ik dat ik deze zomer wel heel vaak naar mijn corncobs grijp voor Baai en Semois (met dank aan BNN voor zijn actie
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
-
Serge
Heren... ik kan u vertellen dat ik de dunhill nightcap een heerlijke tabak vind. Ik vind latakia erg lekker.
Heb een prachtige pijp gekocht via annie en daar zat weer gratis een tweede pijp bij. Ongelooflijk dit forum.
Heb een prachtige pijp gekocht via annie en daar zat weer gratis een tweede pijp bij. Ongelooflijk dit forum.
-
Serge
Zit hier nu heerlijk te genieten van mijn georg Jensen granat met daarin de vandaag binnen gekomen Dunhill nightcap....ik vind latakia heerlijk blijkt...
-
robvoorburg
Ahum, wanneer latakia bevalt, dan zijn er lekkerder dan de
"nieuwe" Dunhill Nightcap voorhanden.
De meesten helaas buiten Nederland verkrijgbaar.
"nieuwe" Dunhill Nightcap voorhanden.
De meesten helaas buiten Nederland verkrijgbaar.
-
Serge
Moet toch ergens beginnen heh haha....mijn latakia reis is nog maar net begonnen rob.
-
robvoorburg
Geeft niks, beter van een gemiddelde latakia naar het summum,
dan andersom.
dan andersom.