Formaat, niet vorm. Mis ik iets?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Bommel

Re: Formaat, niet vorm. Mis ik iets?

Bericht door Bommel »

Ronald57 schreef:
Arno schreef:
Laafke schreef:@WC Ik indertijd bij Rudi in de winkel was toen de eerste waren binnengekomen. Maar ik merk aan je toon dat het beter is dat ik jouw postjes niet meer lees dus je gaat weer op negeer. Ajuu de mazzel
Wat is er mis met de toon van WC? Ik zie nergens bedreigingen, scheldwoorden etc.? Hij zegt gewoon eerlijk en met kennis van zaken waar het op staat.
Ik ben hier nog niet zo ontzettend lang maar vond aan de toon van Laafke niet zoveel mis en om eerlijk te zeggen, meneer Winslow Collector zou dingen op een iets minder betweterige toon kunnen zeggen misschien?

Maar jongens, het gaat hier om het formaat van een pijp en het effect op het rookgenot.
Dus is deze discussie gesloten en dient niet meer opgerakeld te worden.
Ik denk dat meningen over deze discussie beter per PB met de betreffende heren afgedaan kunnen worden en niet meer in deze topic............AJB.
Afbeelding

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Bommel schreef: Ik denk dat meningen over deze discussie beter per PB met de betreffende heren afgedaan kunnen worden en niet meer in deze topic............AJB.
Hear hear.....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

keesvg

Bericht door keesvg »

Ik heb nooit dat ik last heb dat de pijp te groot is voor het rookmoment dat ik wil, omdat ik totaal geen problemen heb om de pijp uit te laten gaan en een uur of soms zelfs een halve dag later weer op te pakken en er weer vrolijk mee verder rook. Soms heb ik rooksessies uit een pijp die een hele middagen duren, ik rook een minuutje of 15 en laat hem als hij uitgaat gerust een half uurtje naast me liggen.

Werner

Bericht door Werner »

Oh man, ik zou nu zo graag jullie allemaal deelgenoot willen maken van mijn kennis op het gebied van de transactionele analyse en ego-posities daarin... maar 't mag niet van Bommel, dus dan hou ik 't maar voor me :(

Voor wat betreft 't topic sluit ik me aan bij Calinero... ik ben errug groot, ook mijn handen en mijn hoofd (essentiële onderdelen), dus een kleine pijp "verzuipt" nogal bij mij :D Een groter model ligt prettiger in de hand en hangt beter in het gezicht!

Werner

Bericht door Werner »

keesvg schreef:Ik heb nooit dat ik last heb dat de pijp te groot is voor het rookmoment dat ik wil, omdat ik totaal geen problemen heb om de pijp uit te laten gaan en een uur of soms zelfs een halve dag later weer op te pakken en er weer vrolijk mee verder rook. Soms heb ik rooksessies uit een pijp die een hele middagen duren, ik rook een minuutje of 15 en laat hem als hij uitgaat gerust een half uurtje naast me liggen.

Dat kan ik overigens ook echt prima. Is vooral lekker handig tussen afspraken in!

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Werner schreef:Oh man, ik zou nu zo graag jullie allemaal deelgenoot willen maken van mijn kennis op het gebied van de transactionele analyse en ego-posities daarin... maar 't mag niet van Bommel, dus dan hou ik 't maar voor me :(
Dan begin je toch een nieuw topic?
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Ronald57 schreef:Ik vraag me af of jullie meningen hebben over het genieten van tabak in combinatie van het formaat van de pijp.
Natuurlijk is bekend dat de vorm – breed, smal, hoog, lang – invloed heeft op verschillende soorten tabak, maar heeft het formaat dat ook?
Ik vraag het omdat ik al vanaf mijn 16e pijpen koop die vrij klein zijn. Rond die tijd maakte een grote pijp me bang, ik dacht dat ik er misselijk
van zou worden en dat ik voor gek zou staan. Een kleinere pijp leek me eleganter en nu op mijn 56e rook ik nog altijd kleine pijp(jes)en van het
formaat Dunhill groep 1, 2 en 3.

Mis ik iets? Heeft een grote kop meer te bieden?
Wanneer ik thuis ben, dan rook ik het liefst een wat groter model pijp. Het liefst rook
ik een pijp "uit de hand" , een wat grotere pijp geeft mij het gevoel van meer houvast.
Daarnaast, zoals door anderen aangegeven, absorbeert zo'n pijp de warmte beter.

Buitenshuis voldoet een wat kleiner model vaak handiger, omdat ik deze dan veelal in de
mond houd.
Verkijk je overigens niet op de inhoud van een pijpenkop. Zo heb ik een wat grotere
pijp, waar verrassend weinig tabak ingaat, terwijl ik een Dunhill pot (neus-
warmer) heb waar een sloot tabak in verdwijnt.

Henk de Jong

Bericht door Henk de Jong »

Ik rook vaak flakes in mijn kleine pijpjes. Losser gesneden tabak levert hierin een rooktijd op van ongeveer een half uur en dat vind ik doorgaans echt te kort. Om een mixture te verstoken gebruik ik een Dunhill groep 4 of equivalent daarvan. Grote pijpen vind ik meer geschikt om baai-tabak of Semois in te roken.

Ik ben benieuwd wat jij voor tabak in je pijpjes stopt, Ronald.

Tammalone

Bericht door Tammalone »

Kan iemand mij vertellen wat er verstaan wordt onder groot of klein
Is rond de 33 mm klein, zoals ik de meeste maten herken.en wanneer is een kop of bowl groot?
Of zit ik helemaal fout.

dinck

Bericht door dinck »

Het gaat hierbij om de inwendige maten van de ketel, 33mm zou wijzen op een zgn. speciekuip of echoput waarvan Bananaboxninja een groot liefhebber is. Tot een diameter van 17mm kun je m.i. spreken van een kleine kop, 18 - 21mm een standaardformaat en 22 - 24mm vind ik al groot (al is dit ook een beetje afhankelijk van de diepte en daarmee van het effectief vulvolume). Bij Princen en Pots is de verhouding diepte/dia minder dan ca. 1,75, bij andere modellen gaat dat tot ongeveer 2,5 en wordt de verhouding nog groter dan worden de pijpen meestal Chimneys genoemd.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

We kunnen er eindeloos maten aan hangen,.. en terecht ook, we hebben allemaal een eigen indicatie van 'klein' en 'groot',.. maar eigenlijk is het verschrikkelijk persoonlijk,..... zoals alles !

Sommige vinden alles '19 cm' :mrgreen:
Afbeelding

Rob

Bericht door Rob »

Bananabox-Ninja schreef:
Werner schreef:Oh man, ik zou nu zo graag jullie allemaal deelgenoot willen maken van mijn kennis op het gebied van de transactionele analyse en ego-posities daarin... maar 't mag niet van Bommel, dus dan hou ik 't maar voor me :(
Dan begin je toch een nieuw topic?
Dan doe ik mee! Gaan we het dan ook hebben over kruistransacties en Karpman's dramadriehoek? :D

Plaats reactie