Fishtail

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Tammalone

Fishtail

Bericht door Tammalone »

Ik heb na jaren mijn pijpen weer ter hand genomen en tabak gekocht.
Ik rook vnl. Big Ben pijpen met filter.
Nu ik naar een nieuwe pijp op zoek ben lees ik over de Peterson pijp met fishtail of P-lip.

Kan iemand mij vertellen wat dat betekent.

VikingRedBeard

Re: Fishtail

Bericht door VikingRedBeard »

Het fishtail mondstuk is wat er voor het merendeel gemaakt word voor pijpen. Peterson heeft in zijn collectie de zogenoemde p-lip waarbij het rookkanaal wat meer aan de bovenkant uitkomt van het mondstuk. Maar een foto zegt meer dan 1000woorden, dus ik hoop dat je er een idee bij krijgt. *Correct me if i'm wrong.

Afbeelding
Dit is het P-lip systeem.
Beware of the Viking

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Fishtail mondstuk

Afbeelding

P-lip mondstuk

Afbeelding
Afbeelding

Tammalone

Bericht door Tammalone »

Mijn dank, ik ga er eens een proberen. Maar ik moet zeggen mijn 3 BigBens bevallen ook heel goed. Ik heb ze al jaren en sinds kort verwen ik mijzelf en hen weer.

Bommel

Bericht door Bommel »

Tammalone schreef:Mijn dank, ik ga er eens een proberen. Maar ik moet zeggen mijn 3 BigBens bevallen ook heel goed. Ik heb ze al jaren en sinds kort verwen ik mijzelf en hen weer.
Dan gaat de P-lip eer zorgen voor nieuwe gewenning.
Maar eenmaal gewent en de weg gevonden om dit mondstuk te klemmen is het verbazing wekkend hoe fijn dit rookt.
Afbeelding

meindert

Bericht door meindert »

Ik ben een liefhebber van Peterson Pijpen en het liefst met P-lip!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

De P lip zou volgens kenners een betere smaakbeleving van de tabak geven ? De rook komt eerst tegen het gehemelte in de mond ipv direct achter in de keel . De smaakreceptoren in het gehemelte zouden gevoeliger zijn als die achter in de keel .

Godfrey

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Godfrey59 schreef:De P lip zou volgens kenners een betere smaakbeleving van de tabak geven ? De rook komt eerst tegen het gehemelte in de mond ipv direct achter in de keel . De smaakreceptoren in het gehemelte zouden gevoeliger zijn als die achter in de keel .

Godfrey
De kenners in Dublin zeker? :wink:

Ik ben bekend met beide types mondstukken en merk totaal geen verschil. Bij het roken vult de rook de mond en zal uiteindelijk bij alle receptoren terecht komen, ongeacht welk mondstuk.

Wat ik wel aannemelijk acht is dat je minder snel last van een tongbite krijgt als je een p-lip gebruikt. Dit is vrij logisch omdat de relatief hete rook die uit het mondstuk komt eerst in contact komt met het gehemelte i.p.v. de tong, dit afgaande op mijn eigen boerenverstand en ervaringen.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

meindert

Bericht door meindert »

Nu we het toch over mondstukken hebben , wie kan mij vertellen wat de functie van het gleufje is in een Fishtail mondstuk!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Massis
Administrator

Bericht door Massis »

Fishtail is toch gewoon een generieke vormaanduiding voor een mondstuk?

een mondstuk dat halfweg smaller wordt, en naar het bit toe terug breder - zoals de staart van een vis ... - heet bij mijn weten een fishtail mondstuk? Net zoals het mondstuk dat Arno aangaf. Dat is toch niets specifieks van Peterson, of vergis ik me daarin?
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Massis schreef:Fishtail is toch gewoon een generieke vormaanduiding voor een mondstuk?

een mondstuk dat halfweg smaller wordt, en naar het bit toe terug breder - zoals de staart van een vis ... - heet bij mijn weten een fishtail mondstuk? Net zoals het mondstuk dat Arno aangaf. Dat is toch niets specifieks van Peterson, of vergis ik me daarin?
Dat heeft niemand hierboven ook beweerd.

Plaats reactie