tabak zet zich af van tegen binnenwand

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
bart78

tabak zet zich af van tegen binnenwand

Bericht door bart78 »

hallo allen,

ik ben nog steeds een beginneling wat pijproken betreft, doch het lukt steeds beter een pijp aan te steken en er enige tijd kunnen van te genieten.
wel worstel ik de laatste tijd duidelijk met het volgende probleem:
na een tijd roken blijkt dat ik zuivere lucht binnen zuig. dit is ook duidelijk te horen aan het 'fluitende' geluid dat elke aanzuig met zich meebrengt.

bij nadere inspectie van de ketel blijkt dan dat op bepaalde plaatsen de tabak niet meer tegen de zijwand van de ketel komt.
er ontstaan een soort van klein kratertjes waar de luchtstroom vrij spel heeft en de pijp natuurlijk niet meer brandende kan gehouden worden.

waarschijnlijk hebben menig onder jullie met dit zelfde probleem reeds geworsteld.
wat is de oorzaak hiervan precies?
ligt het aan het stoppen? manier van roken? manier van tabak terug aandrukken?

alle tips zijn welkom,

groeten,

Bart

Paasei

Re: tabak zet zich af van tegen binnenwand

Bericht door Paasei »

Dat is een nieuwe...

Enige wat ik zo zou kunnen zeggen is, wat gelijmatiger aandrukken tijdens het roken.
Moest het kunnen, neem eens een foto de volgende keer.
Koninklijke Eikel Des Forums.

bart78

Bericht door bart78 »

ik rook samen met nog iemand anders de pijp.... en we hebben beiden hetzelfde probleem.
het is dus zeker niet pijp afhankelijk.
moet zijn dat we beiden hetzelfde verkeerd doen .... maar wat is de grote vraag natuurlijk ......

capricorn

Bericht door capricorn »

het is van belang welke tabak je gebruikt en hoe je de pijp vult.
welke stopmethodiek gebruik je

dinck

Bericht door dinck »

Het is waarschijnlijk een kwestie van niet gelijkmatig stoppen, maar tijdens het roken kun je dat aardig compenseren door regelmatig te tampen als je merkt dat de trek lichter wordt.

Hoe stoppen jullie? Misschien is het al te licht als je begint, bij het trekken moet je wel wat weerstand ondervinden (men zegt ongeveer evenveel als van een milkshake door een rietje, maar ik drink geen melk...)

kiske

Bericht door kiske »

Ik heb dat wel eens als ik een flake te los heb gestopt. Met wat voor tabak heb jij er last van?

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Je kunt eens proberen de tabak aan de randen van de ketel goed aan te drukken. Dus de pijp steeds een stukje verdraaien en een beetje stevig (niet al te vast, dit trucje moet je door ervaring leren)aandrukken aan de randen.

Gevolg kán zijn, dat je dan de centrale laag wat eerder weg rookt, maar daar kun je met de tamper steeds wat tabak vanaf de rand op drukken, tijdens het roken.

Het stoppen van de pijp is erg persoonlijk, de een stopt graag los, de ander vast en zoals hier al geschreven is, verschilt de techniek ook per tabakssamenstelling en -vochtigheid. Gewoon blijven proberen, als je iets verandert dan steeds maar 1 ding veranderen en blijven oefenen. Ik ken nog niet één pijproker, die het nooit onder de knie heeft gekregen.

Succes.

gezel

Bericht door gezel »

Ik stop de pijp vrij vast.
Met de priem druk ik dan van bovenaf een gaatje tot op de bodem.
Tussendoor uitgaan is voor de meeste pijprokers normaal.
Tenzij je een wedstrijdroker bent of wilt zijn.
Halfleeg laat ik meestal wat overtollig as eruit vallen.
Vaak zie ik dan een krater.
Met de priem duw ik de tabak van de zijkant naar het midden.
Eve tampen en verder roken.

Diverse keren dat de pijp uitgaat, zie ik als een pauze in het roken.
5, 10 of 15 minuten laten liggen, eventueel de tabak wat oprakelen, tampen en dan weer verder roken.

bart78

Bericht door bart78 »

Iedereen reeds bedankt voor het antwoord.

we roken momenteel 2 soorten tabak : de Mc baren Verginia (ready rubbed ) en een W.O. Larsen - Golden dream. deze laatste is fijner qua structuur.
we hebben het probleem met beide tabaks.

hoe we een pijp stoppen .... en dan spreek ik voor mezelf: ik laat er de tabak los invallen.... redelijk vol en duw dan aan met mijn wijsvinger tot er nog een half gevulde pijp over schiet ....
vervolgens terug bijvullen en aantampen met de tamper. weer bijvullen en aantampen met de tamper ,......

helemaal in het begin dat ik pijprookte stopte ik veel te vast. nadien dan uitgeslingerd naar het veel te los stoppen. heb dit een hele tijd zo gedaan met als gevolg dat de pijp snel brandt en dat er nat gerookt werd.
nu stop ik terug wat vaster.... en daarmee lukt het pijproken beter.

wat is volgens jullie een goede manier voor het tampen tijdens het roken? trekjes nemen tijdens het tampen? ik wrijf als het ware met de tamper over de tabak ..... is niet echt aanduwen eigenijk .

wat ik vooral leer is dat we moeten blijven proberen en oefenen. dat doen we ook maar verdere tips / bedenkingen zijn steeds welkom.

Bommel

Bericht door Bommel »

Als ik de pijp stop gebruik ik nooit een tamper, ik druk de tabak met een vinger aan.
Zo houd ik het gevoel hoe stevig ik aan druk.
De tamper moet bij mij het werk doen tijdens het roken........als dat nodig is.
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Ook hier een 'vingervuller' (dat gaat problemen opleveren :oops: ), tampen doe ik weinig (rook vrijwel alleen flakes en die tamp ik per definitie minder), maar bij een loose cut raadt ik je aan te tampen met de pijp in de mond zodat je de weerstand tijdens het tampen kan voelen door lichtjes de trek te checken, heb je het eenmaal in de vingers zul je dat minder hoeven doen, maar zeker als je tegen problemen aan loopt kan dat mogelijk helpen.
Afbeelding

capricorn

Bericht door capricorn »

Hier enkel stop methodes je moet de beste voor je zelf vinden

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Ik vul ook liever met de vinger, net als de heren boven mij, en wrijf altijd voorzichtig met de duim over de rand, zodat die goed stevig zijn. Pas als de dame op temperatuur is gaat de tamper erin.

Het fluiten tijdens het pijpen had ik vroeger ook last van, wat ik me daarbij gerealiseerd heb naar verloop van tijd... fluiten tijdens het pijpen is zeer onbeleefd. Kwestie van rustiger trekken, minder sterke luchtstroom veroorzaken. dat geeft ook tijd om niet alleen de buitenranden, maar ook de binnenkant op te warmen, zodat ook van binnen het gaat smeulen. Dit komt ook nog eens de smaak tijdens het pijpen ten goede.

Oh en eli? Graag gedaan...
Groet, Mark

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Deadlock toch! [-X Een echte heer weet wanneer hij een uitnodiging moet afslaan.. :mrgreen:

Ik kwam dit nog tegen over het putjesroken:
Bommel schreef:Kijk ook of je een totaal gloei bed in de ketel hebt.
Het kan zijn dat je onbewust een soort van Putjesrook techniek heb zo nu en dan.
Dat betekend dat je in het midden snel naar de bodem rookt terwijl aan de rand van de ketel nog ongebrand tabak zit die je dan weer naar beneden tampt.
Als je dan de pijp weer bijvlamt dan rook je ook as naast de tabak.
Interessant topic overigens: http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?p=48130

Eelco
Contacteer:

Bericht door Eelco »

Ik ken dat probleem. Vrijwel altijd trad (treedt :roll: ) het op als ik de pijp te gehaast, te ongecoördineerd heb gestopt. En/of als ik de pijp niet bewust genoeg rook (of als het buiten iets te hard waait). Vaak gewoon eigen schuld, dikke bult. Moet je maar wat beter je best doen!

Je kunt in dit soort situaties proberen de tabak in de juiste positie te manoeuvreren met je pipetool, extra hard aan de pijp gaan trekken in de hoop dat de tabak op de juiste plaats valt, voorzichtig de onderkant van de kop bekloppen (deze methode werkt, mits het probleem niet te groot is en je een goed 'klopzintuig' hebt), maar in de meeste gevallen resulteert het in een veel te snel rookproces. Waarom zou je het dan doen? Omdat je al begonnen bent met te veel haast of ongeduld, en deze methoden passen bij je mentale toestand.

Wat wel kan werken: neem een pauze, laat de pijp volledig afkoelen. Stamp de tabak aan, haal een pijpenrager door de pijp, haal diep adem, en steek de pijp in alle rust opnieuw aan. Mocht de pijp nog steeds 'valse lucht' trekken, is het tijd om de tabak te verwijderen en gewoon helemaal opnieuw te beginnen.

Probeer eens de 'Frank-methode' om je pijp te stoppen (edit: dat was al gesuggereerd, en ik sluit me daarbij aan).

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Het klinkt me inderdaad naar een mengsel van te losse tabak en te hard trekken, maar het probleem is dat zoiets voor iedereen anders is. Ik behoor wel tot de wat stevigere stoppers geloof ik, maar dat kan ook heel goed aan de tabakken die ik rook liggen. Als een pijp te los gestopt is moet je wel sneller roken om hem aan te houden, vandaar dat dit ook vaker samen voorkomt.
Tijdens het roken neem ik trekjes terwijl ik de tabak aandruk met de tamper, zo voel ik tenminste wat ik doe. Ik druk dat toch wel vrij stevig. De meeste tabakken kunnen tijdens het stoppen alvast redelijk aangedrukt worden. Precies dei MacB. Virginia Nr. 1 heeft in mij boekje inderdaad een aantekening over het stoppen; je stopt de pijp vol, en na het aansteken blijk je ineens maar een halve pijp te hebben gestopt... Het is dus een tabak die wat steviger gestopt mag worden.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Ik sluit mezelf bij hetgeen hierboven omschreven... Wat wel heel erg belangrijk is: kalmte en geduld, but most off all enjoy!!!!! Pijproker is een manier van leven en daarin zijn rust en geduld (het grote genieten) toch echt de rode draad des levens...

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

Ondanks dat ik ook nog maar een beginner ben heb ik misschien nog wel een tip voor je.
Heb in het begin ook te los gestopt maar hoe kom je daar achter.(bij mij kwam ik erachter dat pijp te warm werd en niet volledig leeg te roken.)
Heb toen filmpje van Janneman nog eens bekeken en mij viel hier bij op dat Janneman tijdens het stoppen van de pijp constant zoog om te kijken of hij niet te vast stopte.
Een pijp gepakt met tabak en iedere keer vullen en controleren of de tabak niet te vast kwam te zitten.( ik heb dit net zolang gedaan tot dat ik het onder de knie had)
Op een gegeven moment krijg je het gevoel hoe hard je de tabak moet aandrukken en dit is bij iedere tabak verschillend.
Ik hoop dat je er iets aan hebt en wens je succes en vooral niet opgeven als je het onder de knie hebt wordt het alleen maar leuker.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Wellicht de tabak iets meer ready-rubbed maken dan die al is? Ik wrijf het regelmatig nog even extra uit alvorens het te stoppen.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Grappig door de vraag te lezen realiseer ik mij dat het stoppen en
roken van een pijp zo'n automatisme is geworden, dat ik even
moest nadenken hoe ik het nou zelf doe.

capricorn

Bericht door capricorn »

is het niet zo, hoe fijner de tabak omzo heter de rook en omzo sneller is de pijp gerookt.

het lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk dat twee mensen die bij elkaar zijn dezelfde fout bij het vullen maken.

mijn vraag hebben jullie pijpen die verkeerd lucht trekken?
hebben jullie grote kopen (van de pijp), welke shape etc?

ik denk als jullie precies aangeven wat voor gereedschap jullie hebben het probleem beter bezien kan worden

Plaats reactie