Formaat, niet vorm. Mis ik iets?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Ronald57

Formaat, niet vorm. Mis ik iets?

Bericht door Ronald57 »

Ik vraag me af of jullie meningen hebben over het genieten van tabak in combinatie van het formaat van de pijp.
Natuurlijk is bekend dat de vorm – breed, smal, hoog, lang – invloed heeft op verschillende soorten tabak, maar heeft het formaat dat ook?
Ik vraag het omdat ik al vanaf mijn 16e pijpen koop die vrij klein zijn. Rond die tijd maakte een grote pijp me bang, ik dacht dat ik er misselijk
van zou worden en dat ik voor gek zou staan. Een kleinere pijp leek me eleganter en nu op mijn 56e rook ik nog altijd kleine pijp(jes)en van het
formaat Dunhill groep 1, 2 en 3.

Mis ik iets? Heeft een grote kop meer te bieden?

Calinero

Re: Formaat, niet vorm. Mis ik iets?

Bericht door Calinero »

Ik dat de maat van je pijp iets persoonlijk is. Ik wil bijvoorbeeld graag dat er een volledige Flake in de kop past, vooral bij aromatische!
Bovendien ben ik niet één van de kleinste, ik vind een wat grotere pijp beter bij me staan.
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Ik heb ook wel een soort van ideale maat van de ketel en houd niet van overdadig veel hout daaromheen. Ben dus ook geen fan van sommige modellen van Winslow omdat er gewoon teveel hout om zit. BBN daarentegen heeft het liefst een regenton met mondstuk volgens mij.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Sidekickelvis schreef:BBN daarentegen heeft het liefst een regenton met mondstuk volgens mij.
Daar is geen woord van gelogen :mrgreen:
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Ronald57

Bericht door Ronald57 »

Sidekickelvis schreef:Ik heb ook wel een soort van ideale maat van de ketel en houd niet van overdadig veel hout daaromheen. Ben dus ook geen fan van sommige modellen van Winslow omdat er gewoon teveel hout om zit. BBN daarentegen heeft het liefst een regenton met mondstuk volgens mij.
Ik weet dat het hier vloeken in de kerk is, maar ik heb ook niets met Winslow. Ik zou daar twee pijpen uit maken denk ik.

Laafke

Bericht door Laafke »

Helemaal mee eens, Winslow is totally overdone en gehyped.

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Je weet dat je jezelf opzet voor een snedige terugkoppeling aangaande Wallenstein he Laafke? ;)

"Ninja des forums"

Laafke

Bericht door Laafke »

Ik ben over Wallenstein uitgeschreven BBN. Ik heb nauwelijks contact meer, hij beantwoord geen mails meer en noem maar op.Hij heeft mij toegezegd om me regelmatig van fotomateriaal te voorzien, hij beloofde een overzichtsfoto van de Chicago show....allemaal niets van gekomen. Verder volg ik hem nog wel op op dasKunstportal....maar wat ik zie is meer van hetzelfde. Heb zelf 2 van de Wallensteins die ik had verkocht. De derde was een huwelijksgeschenk dus die gaat nooit weg. Dus Wallenstein.....als U begrijpt wat ik bedoel :P
En mocht er toch kiritiek op Wallenstein komen dan laat ik dat moeiteloos van me afglijden. In mijn ogen neemt hij dezelfde houding aan als Tom Eltang. Enfin hij doet maar.

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Het verschil wat ik persoonlijk merk, als iemand die niet zo zeer van grote ketels, maar wel van grote pijpen houd, is dat een grote pijp en een kleine pijp toch zeer verschillend roken, al was het alleen maar omdat de grote pijp meer hout heeft om de temperatuur kwijt te kunnen.

Ik kan mijn 2 pokers, mijn winslows niet op dezelfde manier roken als dat ik mijn petersons kan roken, bijvoorbeeld. Daar moet ik bij de laatstgenoemde echt veel geconcentreerder letten op hoe ik rook, hoe hard en hoe vaak ik trek, omdat het hout veel dunner is, en dus veel minder vergevend is qua roken.
Groet, Mark

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Ik rook sneller brandende tabakken uit een grotere kop. Semois bijvoorbeeld, die rook ik uit m'n Peterson 307. Een tabak met een hele stevige smaak (latakia, rope, etc.) rook ik weer uit een kleinere kop. Ik heb dan geen zin om meer dan een uur met zo'n tabak bezig te zijn.

Voor de rest hangt het natuurlijk allemaal van je persoonlijke voorkeur af. :) (dus naast de vorm maakt de maat zeker een verschil)

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik zit ook een beetje in het spoor van Gyscoprotheres; hoelang ben ik bezig met een pijp roken? Op gegeven moment wil ik ook wel weer eens wat anders, en één van mijn echt grote koppen vol met een traag brandende flake zou me zomaar 2 tot 3 uur roken opleveren. Ergens komt een punt van genoeg is genoeg...
Maar diezelfde enorme koppen laten me wel een vol uur van Semois genieten, die het bij mij in de meeste 'normale' koppen niet verder dan een dik half uur schopt. Globaal kom ik er dus op uit dat ik graag een uurtje rook, en dat het formaat van de pijp wordt afgestemd op hoe een tabak brand om op dat uurtje uit te komen.

Dat uur roken heeft overigens bij mij wel wat met smaak te maken; het type tabakken dat ik rook smaakt me doorgaans het beste in het laatste half uur, niet in het eerste half uur. Daar zitten vermoedelijk een paar factoren achter:

Blijkbaar moet tabak in z'n geheel ook een beetje op temperatuur komen voor hij verbrand, om zijn smaak optimaal af te geven.

Tijdens het roken wordt tabak wat natter, maar dan wel met 'warm' water en zelfs stoom. Ook dat zou wel eens kunnen helpen smaak los te maken.

En wie weet maakt alle rook die er dat eerste half uur doorheen gaat ook wel wat uit in de smaak van dat tweede half uur...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Ik denk idd een combi van tabaksvoorkeur tov formaat pijp. Ik rook voornamelijk virginia en ik ben fan van korte forse pijpen... Het is uiteindelijk toch allemaal persoonlijk...

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Laafke schreef:Helemaal mee eens, Winslow is totally overdone en gehyped.
Heb je zelf Winslows of heb je ze gehad?

Zelf ben ik in de paar jaar dat ik nu pijp rook meer gaan roken uit kleinere bowls. Prince modellen (die ik veel rook) heb je niet echt met heel grote bowls plus dat ik een klein uurtje per pijp wel genoeg vind. Aromatische tabakken rook ik nog wel uit wat grotere bowls en dat geldt ook voor de wat lichtere Virginia tabakken.
Afbeelding

Laafke

Bericht door Laafke »

Ja Arno ik was één van de eersten hier in Zeeland die een Winslow kocht. Het model had iets weg van een Stanwell no 19

Afbeelding
Stanwell no 19

Daarna heb ik er ongeveer nog 10 gekocht. Toen begon ik t twijfelen, de pijpen werden me te zwaar, het design begon me tegen te staan.
Maar de grootste vraag voor mij was: hhoe kan een pijpenmaker die zoveel op reis is voor PR zo'n jaarproduktie halen?? Inmidddels is me duidelijk geworden dat hij een aantal medewerker in dienst heeft die het grote werk doen en hijzelf de finishing touch. Maar doe daar dan niet schimmig over en laat gewoon weten hoe je aan de jaarproduktie komt.

Ik heb een Neerup, uit de fabriek van Peder Jeppesen, maar ik wist van te voren dat Peder geen moer met deze pijp te maken heeft. Wel is het zo dat hijzelf een Poker heeft gedraaid en gefinished in een finish die eigenlijk alleen voor de duurdere modellen is bedoeld, en door zijn dochter naar de DPS heeft laten brengen voor mij. Voor hetzelfde geld als een standaard Poker en met een gratis Tamper erbij.
En die Poker gr 2 is van dezelfde grootte als een Winslow, en toch ligt hij lekkerder in de mond.

Laafke

Bericht door Laafke »

Dit was ook één van mijn Winslows

Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Laafke schreef:Ja Arno ik was één van de eersten hier in Zeeland die een Winslow kocht.
En dat weetje zeker, omdat...?
Laafke schreef:Maar de grootste vraag voor mij was: hhoe kan een pijpenmaker die zoveel op reis is voor PR zo'n jaarproduktie halen?? Inmidddels is me duidelijk geworden dat hij een aantal medewerker in dienst heeft die het grote werk doen en hijzelf de finishing touch. Maar doe daar dan niet schimmig over en laat gewoon weten hoe je aan de jaarproduktie komt.
En wat is zijn jaarproductie dan precies? Want daarover gaan vele verhaaltjes, bijna allemaal onwaar. Sommigen zeggen dat hij 6000 pijpen per jaar maakt, maar dat is schromelijk overdreven.

Bovendien heb ik Poul er nooit een geheim over zien/horen maken, dat hij al minstens 25 jaar met 1-2 medewerkers werkt (zolang ik al Winsløws koop in ieder geval); vroeger 2 man vast in dienst, maar eentje zag een carrière als buschauffeur meer zitten, nu 1 vaste medewerker en af en toe hulp van een familielid). En weet je wat die doen? Precies het tegenovergestelde wat jij denkt (weer eens): want Poul maakt de vormen, Poul boort de ketel en het rookkanaal, Poul bepaalt de vorm van het mondstuk, Poul laat de nerf de vorm bepalen, Poul maakt zijn eigen mengsels acryl voor de kunststof applicaties.

De afwerking (lakken, polijsten) en de rustificering wordt grotendeels door zijn medewerker(s) gedaan. De Crowns worden wél grotendeels door zijn medewerkers gemaakt.

Als je iets schrijft, zorg er dan voor dat je weet waarover je het hebt. Er lezen hier ook mensen mee die nieuw zijn in deze wereld en op deze manier aan hun info willen komen. Zorg dan dat die info juist is. Dit forum is meer dan een merk of een medeforumlid afzeiken: het biedt informatie voor pijprokers!!! Zorg dan dat die correct is.

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Laafke schreef: Maar doe daar dan niet schimmig over en laat gewoon weten hoe je aan de jaarproduktie komt.
Wanneer heeft de man er ooit schimmig over gedaan dan? Ik heb met 3 minuten zoeken al een artikel van 17 jaar geleden, van de hand van een auteur van pijpboeken, waarin staat dat Heer Winsløw 2 assistenten heeft, en een jaarproductie van 900 pijpen.
Groet, Mark

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Laafke schreef:Ja Arno ik was één van de eersten hier in Zeeland die een Winslow kocht. Het model had iets weg van een Stanwell no 19

Daarna heb ik er ongeveer nog 10 gekocht. Toen begon ik t twijfelen, de pijpen werden me te zwaar, het design begon me tegen te staan.
Maar de grootste vraag voor mij was: hhoe kan een pijpenmaker die zoveel op reis is voor PR zo'n jaarproduktie halen?? Inmidddels is me duidelijk geworden dat hij een aantal medewerker in dienst heeft die het grote werk doen en hijzelf de finishing touch. Maar doe daar dan niet schimmig over en laat gewoon weten hoe je aan de jaarproduktie komt.
Dus Winslow is totally overdone en gehyped omdat de pijpen niet meer aan jouw eisen voldeden (te zwaar en design ging je tegen staan)? Zijn dat geen persoonlijke dingen die niets te maken hebben met de kwaliteit van Winslow pijpen in het algemeen?
En waarom zou Winslow openbaar maken wat hij jaarlijks produceert aan mensen die er niets mee te maken hebben? De Blokker in het dorp verteld mij toch ook niet wat ze jaarlijks aan broodroosters verkopen? Ik vind bovendien dat ik daar ook niets mee te maken heb.
Afbeelding

Laafke

Bericht door Laafke »

@WC Ik indertijd bij Rudi in de winkel was toen de eerste waren binnengekomen. Maar ik merk aan je toon dat het beter is dat ik jouw postjes niet meer lees dus je gaat weer op negeer. Ajuu de mazzel

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Het ging een korte tijd goed, helaas val je wederom in herhaling Laafke.
Voel je niet zo snel op je jongeheer getrapt en trek je wat aan van de meningen van anderen hier, zoveel mensen zoveel meningen.
Los van 'meningen' zijn er ook 'feiten' die vaak anders liggen dan jij je voorstelt.

Ga met mensen in discussie zonder op 'negeer' te drukken, als je geen discussie wilt schrijf dan ook geen posts waarvan je van te voren weet dat ze een discussie uit lokken.

'Jouw mening' is geen feit ! Dat blijkt wel uit het feit dat je eerst Wallenstein verdedigd of het je zoon is en als je geen reactie krijgt op een mail je hem laat vallen als een stampvoetende puber omdat je geen aandacht krijgt.

Ik denk,... nee, ik durf zelfs te zeggen dat ik WEET waarom Gubbels, Peterson en zelfs jouw geliefde Wallenstein geen antwoord meer geven op jouw vragen is omdat je ze plat mailt, jij MOET weten wat er speelt, wat ze maken, wanneer, wat hun omzet is, hoe ze leven, de kleur van de onderbroek die ze dragen, zaken waar je geen enkele recht toe heb.

Wees nou eens een consument, geniet van de zaken die je bevalt en koop geen dingen van mensen die je niet bevalt, zonder ze direct zwart te maken,...

Winslows heb je gehad, meerdere zelfs,.... de klik is er niet meer, geen probleem,.. dat mag !
Maar waarom zijn ze dan 'overrated', je WEET dat je daar mensen tegen de schenen schopt, vele Winslow liefhebbers hier en die verklaar je op deze manier dus blijkbaar allemaal voor gek.

Gek hé, dat je dan commentaar krijgt, ZEKER van mensen die Poul Winslow persoonlijk kennen en er meer van weten dan 'de gemiddelde gebruiker' en hoewel je dat zelf vast anders ervaart, dan zijn 99% van de mensen van ons 'een gemiddelde gebruiker' net zoals jij.

Je bent WEER de boel aan het opstoken en als er dan mensen reageren is het 'ik negeer jouw wel weer',.... zoek dan de discussie niet op !

En als je nu denkt dat het verwijderen van posts van jouw gaat helpen (zoals je meestal reageert als ik commentaar lever) kan ik je bij deze uit je droom helpen, verwijderen van posts gaat niet helpen.
Het stoppen met PLAATSEN van dit soort posts gaat helpen, want bij een volgende keer op deze manier reageren volgt er een ban,..... ik ben er een beetje klaar mee.
Discussie hebben we eerder gehad, waarschuwingen hebben we eerder gehad, we komen blijkbaar niet binnen.

Maar de bron van de sfeer van de laatste tijd ga ik zeer binnenkort elimineren als het zo door blijft gaan,...... ga ik eindelijk mijn naam eens eer aan doen !!
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Laafke schreef:@WC Ik indertijd bij Rudi in de winkel was toen de eerste waren binnengekomen. Maar ik merk aan je toon dat het beter is dat ik jouw postjes niet meer lees dus je gaat weer op negeer. Ajuu de mazzel
Wat is er mis met de toon van WC? Ik zie nergens bedreigingen, scheldwoorden etc.? Hij zegt gewoon eerlijk en met kennis van zaken waar het op staat.
Afbeelding

Laafke

Bericht door Laafke »

Goed Eli ik zal me koest houden. Alleen dit wil ik graag even rechtzetten: ik mail bedrijven niet plat, ik krijg van 9 op 10 antwoord. Het geval Gubbels is bij meerderen bekend, die hebben dezelfde ervaring.

Eliminator
Moderator

Ik kan lezen Laafke, je mailt meer met pijpenmakers dan de rest van dit 700+ tellende forum bij elkaar, ikzelf en meerdere hier krijgen keurig antwoord van alle pijpenmakers die we mailen.
Los daarvan zegt het feit dat je Wallenstein laat vallen als een baksteen terwijl je hem tot voor kort verdedigde met je leven puur omdat hij niet reageert meer over jouw dan over Wallenstein !

Meestal probeer ik wel vanonder mijn moderator-pet te reageren maar ook ik heb m'n grenzen, dus de laatste posts zijn misschien wat minder politiek correct dan van mij gewend maar eens is het klaar, het opstoken van discussies is klaar, zeker als je niet de behoefte hebt ze uit te zingen, en het zwartmaken van hartwerkende en alom gerespecteerde pijpenmakers is klaar, ZELFS van Wallenstein !
Ik heb niets met de pijpen van de beste man, maar het zwartmaken omdat de heer Laafke geen antwoord krijgt op mail nummero -tig is klaar !
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel »

En nu graag on-topic heren, ook al ben ik geen moderator. :evil:
Verregaande discussies over wel of niet liefhebber zijn van welk pijpenmaker dan ook is hier niet de plaats.
Het gaat hier over het formaat, vorm van een pijp en de daarbij ervaarde rook genot.
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Bommel schreef:En nu graag on-topic heren, ook al ben ik geen moderator. :evil:
Verregaande discussies over wel of niet liefhebber zijn van welk pijpenmaker dan ook is hier niet de plaats.
Het gaat hier over het formaat, vorm van een pijp en de daarbij ervaarde rook genot.
Helemaal goed, Bommel. Maar ik wilde toch de foutief verstrekte info even rechtzetten. Deadl0ck, Arno en Eliminator: dank voor het wél normaal lezen van mijn post.

On-topic dan weer, zoals Bommel terecht stelt:
Zoals meerderen al hebben aangegeven, is een "losse" tabak (zoals een baai of andere, van nature nogal droge, blends) prima te roken in een groot formaat ketel.
Wil je een zware aromatische tabak of een stevige jongen als een latakia in een grote ketel roken, weet dan dat je bij rustig roken echt wel even onderweg bent. Zoal Janneman en anderen al aangaven: hoeveel zin heb je om een bepaalde tabak 2 uren (en +) te roken? Geheel persoonlijke voorkeur van de roker, denk ik.

Bij het formaat van de ketel gaat het om de inhoud van de tabakskamer. Of daar dan een dunne of dikke rand hout omheen zit is een tweeledige voorkeurskwestie: de ene van wat de roker mooi/prettig vindt om te zien, de andere dat (zoals Deadlock al aangaf) je bij een relatief dunne wand eerder je vingers brandt bij te snel roken en dat een dikkere wand de warmte beter verdeelt. En die laatste dus "vergevingsgezinder" rookt voor degene die een wat hoger rooktempo heeft.

Als laatste puntje op een groot formaat ketel: je trekt tijdens het roken met een forse ketel veel langer de aroma's, de rook en het vocht door de onderste prop tabak. Die gaat na een uurtje echt in smaak/ervaring veranderen en voor velen wordt dat er niet lekkerder op.

En natuurlijk: een grote ketel hoef je niet per se helemaal vol te stoppen. Half of driekwart kan ook. Dus vind je een grote ketel esthetisch wel fraai (of een grote pijpenkop past beter bij het eigen formaat hoofd :wink: ), kun je daar uiteraard ook een Latakia of zware aromaat in roken: gewoon niet te vol stoppen.

My 2 cents on the matter.

Eliminator
Moderator

Bommel schreef:En nu graag on-topic heren, ook al ben ik geen moderator. :evil:
Point taken,...... hopelijk ben ik niet de enige !

Ontopic !
Afbeelding

dewitte

Bericht door dewitte »

Ook hier een voorkeur voor pijpen met een kleine tabakskamer. Ik ben niet de persoon om 2 uur aan een pijp te lurken, een uurtje is meer dan voldoende.
Ik koop nu voornamelijk princen omdat ze geschikt zijn voor latakia, maar ook voor flakes. Maar ik ben ook op de uitkijk naar billiards, maar dan geen te grote.
Ik zou zeggen dat 4cm diep echt mijn max is.

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Sidekickelvis schreef:Ik heb ook wel een soort van ideale maat van de ketel en houd niet van overdadig veel hout daaromheen. Ben dus ook geen fan van sommige modellen van Winslow omdat er gewoon teveel hout om zit. BBN daarentegen heeft het liefst een regenton met mondstuk volgens mij.
Als het even meezit gaat BBN die ook krijgen :wink:

Godfrey

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Dan weet je meer dan mij Godfrey.

*denkt*

Oh wacht!!

Ja idd!!

:mrgreen:

"Ninja des forums"

Ronald57

Bericht door Ronald57 »

Arno schreef:
Laafke schreef:@WC Ik indertijd bij Rudi in de winkel was toen de eerste waren binnengekomen. Maar ik merk aan je toon dat het beter is dat ik jouw postjes niet meer lees dus je gaat weer op negeer. Ajuu de mazzel
Wat is er mis met de toon van WC? Ik zie nergens bedreigingen, scheldwoorden etc.? Hij zegt gewoon eerlijk en met kennis van zaken waar het op staat.
Ik ben hier nog niet zo ontzettend lang maar vond aan de toon van Laafke niet zoveel mis en om eerlijk te zeggen, meneer Winslow Collector zou dingen op een iets minder betweterige toon kunnen zeggen misschien?

Maar jongens, het gaat hier om het formaat van een pijp en het effect op het rookgenot.

Plaats reactie