Ik heb nu de sigaret definitief afgezworen (kost nog altijd veel moeite) en ben weer fulltime met de pijp aan de slag. Voor mijn verjaardag kreeg ik een Stanwell Hans Christian Anderson cadeau en om mee te nemen buitenshuis kocht ik zelf een Big Ben Bora... Ik ben van beide erg tevreden. Maar ik heb nog een vijftiental andere, o.a. een Jensen, een kleine Butz Choquin, een Chacom en nog enkele andere. Ik zou die pijpen weer rookklaar willen maken, zodat ik binnenkort een beetje op mijn gevoel kan kiezen en ook andere tabaksoorten kan proberen.
Vraag is : hoe begin ik hier aan? Ik heb op dit forum al een aantal tips gevonden, maar ik blijf toch zitten met een aantal vragen.
1. Hoe krijg je de ebonieten steel van zo'n pijp weer mooi zwart? Bestaan daar producten (of keuken- en tuinmiddeltjes) voor?
2. Hoe kun je de koolaanslag in de kop verwijderen? Er wordt hier vaak gepraat over een "ruimer". Wat is dat? En waar vind ik er een? In België is het aantal tabakspeciaalzaken op één hand te tellen en de zaak waar ik mijn tabak koop heeft het niet.
3. Hoe rook je zo'n gebruikte pijp weer in? Kan dat op de normale manier? (Mijn grootvader vertelde me lang geleden dat hij daar cognac of whisky voor gebruikte, maar ik heb geen flauw idee waar dat op sloeg).
4. Of is al het vorige gewoon onmogelijk en moet ik het maar opgeven mijn gebruikte pijpen weer tot leven te krijgen?
Excuus voor dit toch wel lange eerste epistel