Dunhill uit de jaren '20 met een uit de jaren '20 smaak...
- Ronald57
Dunhill uit de jaren '20 met een uit de jaren '20 smaak...
Een paar jaar geleden kocht ik op ebay een Dunhill pijp uit de jaren '20 in de shape 47,een "innertube", een prachtige bulldog, misschien wel de mooiste vorm bulldog die ik ken (met een kleine hoek erin)
De pijp was in mooie conditie en kwam met de originele doos, boekjes en twee patent innertubes (met dezelfde nummers als de pijp) en aan de binnenzijde van de ketel kon je goed zien dat de vorige eigenaar een zeer ervaren pijproker was geweest: vrijwel helemaal egaal was de koolaanslag, tot in het diepste gedeelte; echt prachtig om te zien.
De ebay verkoper kende ik niet, maar aangezien de pijp een prachtig patina had en prachtige vlammen in het hout had, en ik gewoonweg mijn zinnen op het ding had gezet, heb ik er behoorlijk veel voor betaald. Geloof niet dat ik trouwens ooit zoveel voor een pijp betaalde, maar goed.
Ik begon de pijp bij ontvangst schoon te maken en kwam erachter dat zelfs na 45 ragers met vrijwel pure alcohol het mondstuk niet schoon werd. Zelfs na de laatste keer bleef er bruine uitslag uit komen. Op zichzelf vond ik dit geen probleem, het is een oude pijp en wat moet je verwachten.
Nu komt het: Hoe prachtig ik de pijp ook vind, en wat ik er ook in rook, altijd en eeuwig blijft er een prominente bijsmaak aanwezig en die is parfum achting, alsof (en dit kan heel goed het geval zijn) de verkoper een agressief goedje heeft gebruikt.
Mijn vraag aan jullie: hoe kan ik zorgen dat hij normaal gaat smaken? Ik heb de ketel heel voorzichtig geschuurd aan de binnenzijde, met een stukje schuurpapier en de toplaag (nog geen halve millimeter) aan kool weggenomen, zout en alcohol gedaan – waar het zout overigens vrijwel wit bij bleef, wat vreemd is – en dus het mondstuk eindeloos gereinigd.
De pijp was in mooie conditie en kwam met de originele doos, boekjes en twee patent innertubes (met dezelfde nummers als de pijp) en aan de binnenzijde van de ketel kon je goed zien dat de vorige eigenaar een zeer ervaren pijproker was geweest: vrijwel helemaal egaal was de koolaanslag, tot in het diepste gedeelte; echt prachtig om te zien.
De ebay verkoper kende ik niet, maar aangezien de pijp een prachtig patina had en prachtige vlammen in het hout had, en ik gewoonweg mijn zinnen op het ding had gezet, heb ik er behoorlijk veel voor betaald. Geloof niet dat ik trouwens ooit zoveel voor een pijp betaalde, maar goed.
Ik begon de pijp bij ontvangst schoon te maken en kwam erachter dat zelfs na 45 ragers met vrijwel pure alcohol het mondstuk niet schoon werd. Zelfs na de laatste keer bleef er bruine uitslag uit komen. Op zichzelf vond ik dit geen probleem, het is een oude pijp en wat moet je verwachten.
Nu komt het: Hoe prachtig ik de pijp ook vind, en wat ik er ook in rook, altijd en eeuwig blijft er een prominente bijsmaak aanwezig en die is parfum achting, alsof (en dit kan heel goed het geval zijn) de verkoper een agressief goedje heeft gebruikt.
Mijn vraag aan jullie: hoe kan ik zorgen dat hij normaal gaat smaken? Ik heb de ketel heel voorzichtig geschuurd aan de binnenzijde, met een stukje schuurpapier en de toplaag (nog geen halve millimeter) aan kool weggenomen, zout en alcohol gedaan – waar het zout overigens vrijwel wit bij bleef, wat vreemd is – en dus het mondstuk eindeloos gereinigd.
- dinck
Re: Dunhill uit de jaren '20 met een uit de jaren '20 smaak.
Ik heb hetzelfde probleem met een oude Comoy Grand Slam, al zou ik de smaak eerder als zeep omschrijven. Toen ik de pijp kreeg was het mondstuk erg verweerd en smaakte afschuwelijk (ik heb er aan gelikt!). De buitenkant is na veel poetsen enigszins opgeknapt maar nog niet gitzwart. Het rookkanaal is waarschijnlijk net zo geoxideerd, ik ben nog steeds van plan die te lijf te gaan met een stevoige borstel.
Readburd
Ik maak regelmatig gebruik van een zgn. pipe retort (zie voor uitleg o.a. dit artikel of google eens op "pipe retort").
Ik heb zo'n setje ooit eens op ebay gekocht.
Soms zijn meerdere sessie nodig, maar ik heb er goede ervaringen mee voor met name dit soort problemen.
Ik heb zo'n setje ooit eens op ebay gekocht.
Soms zijn meerdere sessie nodig, maar ik heb er goede ervaringen mee voor met name dit soort problemen.
-
keesvg
Volgens mij had ik pas iets in de blog van over the hill gelezen over het gehele mondstuk in de bleek en dan meer pijpen ragers het rook kanaal doorborstelen. Ik weet het niet zeker, ik zal het morgen nog proberen op te zoeken.
- MaartenS
Hallo,
Wat ik zelf gebruik voor de pijpsteel reiniging
Misschien een grove methode maar werkt wel :
"Surprimo" van de Blokker of Marskramer ong 5,50 Euri een spuitflacon
Dit is een Super alles ontvetter !!
niet op je blote handen spuiten!
Lost alle nicotine aanslag op...
Is wel agresief ( niet op aluminium gebruiken), niet lang laten inweken ,
afspoelen met redelijk warm water en dan weer op/in spuiten
evt mee werken met een pijp-rager,
die komt er zwart uit maar spoelt zo weer brand schoon..
Niet op het hout gebruiken want ook de carnaubawax laag lost op !!
verkleurde pijpstelen moeten toch weer gepolijst worden..
Ik lees ook dat een ultrasoon reiniger uit komst kan bieden,
maar helaas die bezit ik (nog) niet dus daar kan ik geen juist antwoord over geven
M.v.Gr Maarten
P.s. krijg er ook mijn meerschuim pijp brand schoon mee,
en die is nog steeds niet beschadigt door dit middel..
maar helaas die bezit ik (nog) niet dus daar kan ik geen juist antwoord over geven
M.v.Gr Maarten
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.
Barbara Marciniak
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.
Barbara Marciniak
-
Botje
Thanks dit is een tip die ik ook wel kan gebruiken!MaartenS schreef:Hallo,
M.v.Gr Maarten
“You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.”
- "Winston Churchill"
- "Winston Churchill"
- smoking-rob
Die parfum smaak kan ook een zwaar geval van ghosting zijn, wellicht heeft de vorige eigenaar er alleen Lakeland (achtige) tabak in gerookt. Ik mis in je verhaal het grondig schoonmaken van het rookkanaal van de pijp zelf, misschien heb je dit niet gedaan omdat je met de innertubes rookt? Gebruik je wel de "harde" pijpenreinigers, die met borsteltjes er in? Werken veel beter, ook icm alcohol. Weet je ook zeker dat de gebruikte alcohol niet geparfumeerd is? Zelf gebruik ik bij voorkeur Tendo's van de apotheek, die is heel neutraal.
Veel van mijn geld gaat in rook op...
- richard75
- Contacteer:
Zojuist een paar nieuwe tips opgepakt van een Engels forum die misschien van toepassing zijn voor jouw geval:
Rookkanaal van de steel is intern goed te reinigen/polijsten met een grove rager en tandpasta! Even op de elektrische boormachine en, volgens zeggen, klaar in no time!
Voor vreemde ghost smaakjes van het bruyere heb ik een methode gelezen met actieve koolstofkorrels (aquarium) en opwarmen in de oven! De schrijver van het stuk heeft er een zeer hardnekkige ghosting van aromatische tabakken mee uit een pijp gekregen... Zal morgen het artikel wel even opzoeken.
Rookkanaal van de steel is intern goed te reinigen/polijsten met een grove rager en tandpasta! Even op de elektrische boormachine en, volgens zeggen, klaar in no time!
Voor vreemde ghost smaakjes van het bruyere heb ik een methode gelezen met actieve koolstofkorrels (aquarium) en opwarmen in de oven! De schrijver van het stuk heeft er een zeer hardnekkige ghosting van aromatische tabakken mee uit een pijp gekregen... Zal morgen het artikel wel even opzoeken.
"Gun Bruyere een tweede ronde, weggooien is zonde!"
"Een pijp is voor een onrustige ziel gelijk aan de liefkozingen van een moeder bij haar zieke kind"
Indiaans gezegde
"Een pijp is voor een onrustige ziel gelijk aan de liefkozingen van een moeder bij haar zieke kind"
Indiaans gezegde
- Ronald57
Hartelijk dank allemaal!
En Smoking-Rob: Nee gebruikte alleen de zachte... Misschien komt het toch nog goed.
En Smoking-Rob: Nee gebruikte alleen de zachte... Misschien komt het toch nog goed.
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Voor je met al die chemicaliën gaat werken zou ik idd eerst die harde ragers en de 96% alcohol proberenRonald57 schreef:Hartelijk dank allemaal!
@MaartenS: deze tip kreeg ik van Richard75. probeer eens Dasty van de Wibra, dezelfde resultaten maar net iets zachter voor zowel de portemonnee als het mondstuk.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
- Ribbon
Ik heb ooit het zelfde probleem gehad met twee Le Nuvole pijpen. Beide waren waarschijnlijk gebruikt voor Lakeland tabakken. Het heeft bij mij geholpen de boel op een grondige manier schoon te maken en de zout/alcoholmethode voor de ketel te gebruiken. Ook toen was er nog een klein 'ghostje' over, maar die verdween na enkele rookbeurten. Even doorzetten dus, zowel bij het reinigen als het roken. En gebruik niet teveel chemische middelen om een chemische smaak te verwijderen. Een pijp is geen vieze koelkast. Blijven rageren, er moet een moment zijn dat de rager er schoon uitkomt.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
- Kees Flake
Leg het mondstuk in warm water met soda en herhaal dit totdat en geen nicotine meer zichtbaar is.
De ketel schuur je op tot hij blank is en dan insmeren met rookpasta.
En probeer het dan nog eens succes en ik hoor het wel.
De ketel schuur je op tot hij blank is en dan insmeren met rookpasta.
En probeer het dan nog eens succes en ik hoor het wel.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.
gr. kees Flake
gr. kees Flake
-
Whitesnake
Unieke pijp maar ik vrees dat er niet veel aan te doen valt.
- richard75
- Contacteer:
En dan wel de neon kleurige "ontvetter"Bananabox-Ninja schreef:Voor je met al die chemicaliën gaat werken zou ik idd eerst die harde ragers en de 96% alcohol proberenRonald57 schreef:Hartelijk dank allemaal!
@MaartenS: deze tip kreeg ik van Richard75. probeer eens Dasty van de Wibra, dezelfde resultaten maar net iets zachter voor zowel de portemonnee als het mondstuk.
Works wonders!
"Gun Bruyere een tweede ronde, weggooien is zonde!"
Indiaans gezegde
Indiaans gezegde
- Ronald57
Het kaal maken van de ketel lijkt me bij zo'n oude pijp geen goed idee.
Eigenlijk moet je bij zo'n pijp weinig doen, of veranderen, maar zaak blijft dat het smaakje erg aanwezig is.
Aan lakelands heb ik nog niet gedacht, en aan lakelands met een casing van dubro citroen al helemaal niet
Eigenlijk moet je bij zo'n pijp weinig doen, of veranderen, maar zaak blijft dat het smaakje erg aanwezig is.
Aan lakelands heb ik nog niet gedacht, en aan lakelands met een casing van dubro citroen al helemaal niet
- Arno
- Contacteer:
Klinkt ook als St. Bruno.Ronald57 schreef:Het kaal maken van de ketel lijkt me bij zo'n oude pijp geen goed idee.
- smoking-rob
Tsja, als ie daarmee behandeld is geweest dan leef ik met je mee!
Toch zeggen de bronnen dat je in principe alle smaakjes er met de tijd uit moet kunnen roken, maar ja, die weg daarna toe hè...
Toch zeggen de bronnen dat je in principe alle smaakjes er met de tijd uit moet kunnen roken, maar ja, die weg daarna toe hè...
Veel van mijn geld gaat in rook op...
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Misschien ga ik teveel met laboranten om, maar je zou er een 'rook-machine' opstelling kunnen maken die dat voor je doet.smoking-rob schreef:Toch zeggen de bronnen dat je in principe alle smaakjes er met de tijd uit moet kunnen roken, maar ja, die weg daarna toe hè...
An item at rest cannot be stopped.
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
- Bart Iron
- Moderator
Zoiets als dit?Bananabox-Ninja schreef:Misschien ga ik teveel met laboranten om, maar je zou er een 'rook-machine' opstelling kunnen maken die dat voor je doet.smoking-rob schreef:Toch zeggen de bronnen dat je in principe alle smaakjes er met de tijd uit moet kunnen roken, maar ja, die weg daarna toe hè...
-
Godfrey59
Ik blijf het zeggen . Gooi hem in een goede ultrasoon bad en hij komt eruit als nieuw . Alles , maar dan ook alles wat er tot in de kleinste porieen in zit komt los zonder chemicalien en andere huismiddelen. even naspoelen met water en klaar .
( geen ultrasoon van Blokker van 19,95 ) maar eentje die de tandarts gebruikt .
Mischien kun je het goed met je tandarts en mag hij er daar even in
Godfrey
( geen ultrasoon van Blokker van 19,95 ) maar eentje die de tandarts gebruikt .
Mischien kun je het goed met je tandarts en mag hij er daar even in
Godfrey
- meindert
Ik doe de mondstukken ook in de ultrasoon met een klein beetje soda!
en zoals Fred zegt , een goede ultrasoon , lukt het je niet , mag je het
mondstuk naar mij opsturen ,( kost je alleen een paar postzegels) , ik doe
hem voor je in de ultrasoon en polijst hem opnieuw!
en zoals Fred zegt , een goede ultrasoon , lukt het je niet , mag je het
mondstuk naar mij opsturen ,( kost je alleen een paar postzegels) , ik doe
hem voor je in de ultrasoon en polijst hem opnieuw!
Groet van Pijpmaker Meindert
as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !
as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !