Moro pipes?

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Bommel

Moro pipes?

Bericht door Bommel »

Door dit forum wordt je kennis ontwikkeld omtrend het roken van den pijp maar ook van de vele merken die op de markt zijn en waren.
Je gaat als "Jonge" forumer eens goed naar je pijpenkabinet, in mijn geval mandje, kijken en dan bekijk je de verzameling eens van dicht bij.
Dan valt het ineens op dat je een pijp hebt die al jaren de mondhoeken gesiert heeft maar dat het merk je onbekent voorkomt omdat je simpel weg nooit naar een merkje gezocht hebt.
Een pijp is een pijp dacht je vroeger.
Maar nu zit je met een vraag, ik dus om precies te zijn.
Sinds vandaag blijk ik al vanaf mij 18e een Moro Gealbriar of Moro Bealbriar te bezitten, het begin van het merk is door slijtage wat vervaagt.
Is iemand bekent met dit merk?
Via internet is niets te vinden maar ik ben wel nieuwsgierig over de pijp die al zoveel meegemaakt heeft.
Afbeelding

Vandaahl
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Ik heb ook even rondgekeken, maar helaas geen resultaat. :cry:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Bommel

Bericht door Bommel »

Vandaahl schreef:Ik heb ook even rondgekeken, maar helaas geen resultaat. :cry:
Kan ook een mandjespijp zijn.
Is tie gewoon op z'n plaats in mijn pijpenmandje :lol: :lol:
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik gok dan alvast op Moro Realbriar...

En dat laatste - realbriar- duidt inderdaad op een pijp uit de lagere regionen van de winkelschappen. Het duidt ook op een pijp van voor pak hem beet 1970 en vermoedelijk nog wel wat ouder. Aanduidingen als 'Real Briar' en 'Genuine Bryuere' stonden vooral op pijpen die zo goedkoop waren dat iemand ervan overtuigd moest worden dat de pijp toch echt van fatsoenlijk hout was gemaakt. Ik heb de indruk dat dat soort aanduidingen in de jaren '70 al zeldzaam begonnen te worden.

Overigens was nu net de charme van mandjes pijpen dat er in zo'n mandje ook altijd een paar echt goeie pijpen staken, zeg maar om het algehele niveau wat op te krikken. Ik heb een Lindberg Comfort die nog echt uit zo'n mandje komt, en Lindberg was blijkbaar ook zo'n typisch mandjes-pijpen-merk. Maar iedereen die ik ken die een Lindberg heeft is er tevreden over...

We houden een oogje open voor Moro...

Groet, Janneman

richard75
Contacteer:

Re: Moro pipes?

Bericht door richard75 »

Oude koeien misschien, maar vandaag zat tussen mijn nieuwste setje pijpen zowaar eentje met de aanduiding "Real Briar / MORO" :) Best nog wel een apart model ook, zal proberen er een plaatje van te schieten zometeen! ;)

UPDATE (foto)

Afbeelding

Overigens, ik vermoed dat MORO een verwijzing kan zijn naar de Moro Sigar Co. welke eind 60er jaren is opgekocht door een grotere firma, Altadis U.S.A.. Wellicht als handreiking laten maken naar de pijp- en sigaarrokende klant. Ik heb een soortgelijke pijp gemarkeerd G. DE GRAAFF, en deze bleek eind 60er jaren in opdracht van de gelijknamige zaak in Den Haag gemaakt te zijn om de klanten een "eigenmerk" pijp te kunnen aanbieden.
"Gun Bruyere een tweede ronde, weggooien is zonde!"

"Een pijp is voor een onrustige ziel gelijk aan de liefkozingen van een moeder bij haar zieke kind"
Indiaans gezegde

Botje

Bericht door Botje »

Thanks voor die update, nu zie ik dit topic ook aangezien ik gisteren een nieuwe verzameling pijpen heb gekregen waar een aantal bij zaten met daarop Real Briar of Bruyère.. dat zijn dus cheapos helaas:P
“You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.”

- "Winston Churchill"

Bommel

Bericht door Bommel »

Dank Richard voor deze aanvulling aan de queste van Moro.
En leuk te weten dat er meer van dit "merk" rond dwalen.
Misschien ontstaat er in de toekomst wel een Moro Meeting. :lol:
Afbeelding

meindert

Bericht door meindert »

Hier ook een moro in de collectie!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Bommel

Bericht door Bommel »

Hopa, weer een. :lol:
Afbeelding

richard75
Contacteer:

Bericht door richard75 »

Ik ben nog aan het zoeken, maar ik geloof dat ik ietsje verder kom inmiddels :)
Inmiddels heb ik in mijn collectie een tweetal met Real Briar gemerkte pijpen. Beide hebben in capitaal schrift er iets onder staan. Aangezien het NIET een model betreft, vermoedde ik een merk-verwijzing. Enig zoekwerk levert (voor mijn pijpen) het volgende op:

Real Briar
MORO

Waarschijnlijk een verwijzing naar de Moro Sigar Co. (maakte ook (pijp)tabak) welke eind 60er jaren is opgekocht door een grotere firma, Altadis U.S.A. en dus is opgehouden te bestaan. Ik heb documenten gevonden welke de Moro Sigar Co. net als hieronder, plaatsen in de 30er jaren.

Real Briar
NOBBY

Nobby is een tabaks merk geweest in de U.S.A. in de 30er jaren. Er is niet veel meer over te vinden, maar op de veilingsites staan regelmatig Tabakszegels waar de 'Nobby Spun Roll' op vermeld werd.

Wie de daadwerkelijke fabrikant is, blijft onbekend, maar dat dit met de tabakken te maken heeft is wel duidelijk aan het worden. Misschien een soort van promotie materiaal? Of zegeltjes/coupons sparen bij de tabak en daar een pijp mee kunnen kopen o.i.d.? D.E. doet tegenwoordig net zoiets, spaar bij de koffie voor leuke kopjes etc.

UPDATE Ik vond net in de Roanoak krant uit 1902 een zegeltjes spaar actie van sigaren en tabakken (Nobby Spun Roll word hier ook genoemd) zodat men deze kon inruilen tegen goederen (4000 zegels voor een Winchester bijvoorbeeld!). Nu nog een actie vinden waarbij ook een pijp tot de mogelijkheden behoord ;)

En dat bij overname en/of faillisement de boel is opgekocht om verder als 'mandjespijp' te worden versleten is ook geen raar idee dunkt mij...

Ben benieuwd of er meer mensen zijn met pijpen waar de zelfde markering qua "real briar" gevolgd door een naam in hoofdletters op voorkomt :D En of deze dan te herleiden zijn naar een tabaksmerk/soort/fabrikant.
Laatst gewijzigd door richard75 op 11 apr 2014 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

"Een pijp is voor een onrustige ziel gelijk aan de liefkozingen van een moeder bij haar zieke kind"
Indiaans gezegde

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Veel mensen die Real Briar zien laten dit soort pijpen meestal links liggen, maar ik kan het mis hebben :)
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

richard75
Contacteer:

Bericht door richard75 »

Bananabox-Ninja schreef:Veel mensen die Real Briar zien laten dit soort pijpen meestal links liggen, maar ik kan het mis hebben :)
Er zijn altijd van die fanatiekelingen die hele partijen opkopen ;)

Indiaans gezegde

richard75
Contacteer:

Bericht door richard75 »

Indiaans gezegde

Plaats reactie