kruidnagelgeur in tabak
kruidnagelgeur in tabak
de stonehenge van abenaki
heeft een fantastische kruidnagel/specerij lucht in zich
komt dat daadwerkelijk van specerij,
of is er een tabaksoort (latakia bijv.) die dat veroorzaakt
Re: kruidnagelgeur in tabak
Ik vermoed (zeer sterk), dat dit een bijwerking van vanille is. Vanille is zeer nauw familie van kruidnagel en kaneel.
Dit is zo als aroma in whisky, waar vaak vanille in te herkennen is, en de aroma's in pijptabak zijn niet anders.
Dit is zo als aroma in whisky, waar vaak vanille in te herkennen is, en de aroma's in pijptabak zijn niet anders.
- Arno
- Contacteer:
Ruik maar eens aan Planta's Black Vanilla als je die ooit rookt. Ik ruik dan ook soms kruidnagel.heerenpijp schreef:de stonehenge van abenaki
-
Ik ben toevallig deze Planta aan het roken en ik herken dat
ook, aangenaam.
ook, aangenaam.
- annie69
- Contacteer:
Volgens mij heb ik dan achter aan de rij gestaan toen ze de neuzen uitdeelde,ik ruik gewoon vanille. 

- Arno
- Contacteer:
Het is niet constant, die kruidnagelgeur. Soms komt het geurtje ervan uit de kop en dan valt het ook even op.annie69 schreef:Volgens mij heb ik dan achter aan de rij gestaan toen ze de neuzen uitdeelde,ik ruik gewoon vanille.
- Robert
- Contacteer:
Catch the moment. 

- Sidekickelvis
- Prutser
- Contacteer:
Kretek, erg lekker!
Zal vast wel geen pijptabak van zijn. Toch?
Groet,
Werner
Groet,
Werner
- Sidekickelvis
Heb jij een vijzel en kruidnagels?Prutser schreef:Kretek, erg lekker!
Groet,
Werner
Voila!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
Goed hey. De simpelste oplossingen zijn vaak de beste.Sidekickelvis schreef:Heb jij een vijzel en kruidnagels?Prutser schreef:Kretek, erg lekker!
Groet,
Werner
Voila!
Mocht je dit experiment gaan uitvoeren, Prutser, wees dan zéér bedachtzaam qua hoeveelheid. Sommige aroma's komen met enkele ppm's (parts per million, deeltjes per miljoen deeltjes, ofwel milligrammen per kilogram) al heel fors binnen. Dus héél rustig aan met toevoegen en langzaam opvoeren als het (nog) niet naar je zin is.
- Prutser
- Contacteer:
Haha, dat is een goed idee!
Ga kijken of ik van het weekend een testje kan doen.
Nog tips voor een bepaalde soort tabak om mee te mengen?
Groet,
Werner
Groet,
Werner
- Arno
- Contacteer:
Ik zou gaan voor een zo puur mogelijke Virginia.Prutser schreef:Haha, dat is een goed idee!
Groet,
Werner
Helemaal mee eens. Zo puur mogelijk als je kunt vinden. Hooguit een beetje Burley erin, wat op zich een zeer goede drager van andere aroma's is.Arno schreef:Ik zou gaan voor een zo puur mogelijke Virginia.Prutser schreef:Haha, dat is een goed idee!
Groet,
Werner
Virginia's met Perique, Oriëntaals of andere tabakken gaan al als blend een bepaalde richting op, waarbij het maar af te vragen is of de kruidnagel daar lekker mee samenwerkt.
Ofwel: twee afzonderlijk lekkere aroma's hoeven samen nog niet een lekker resultaat te geven. Kan wel, maar vaak werken ze elkaar tegen.
Vandaar zo puur mogelijk Virginia.
En "what the heck", gewoon een beetje experimenteren met verschillend plukjes tabak kan ook. En als je het goed wilt doen: op een of andere manier een beetje samengeperst laten rijpen, zodat de kruidnagel de tijd heeft door de tabak te mengen/blenden.
- teunis
Als kruidnagel en vanille familie zijn, en vanille af en toe al een kruidnagelgeur afgeeft....
Ik zou experimenteren met een vanilletabak, te meer omdat er erg veel merken met vanille voorhanden zijn.
Ik zou experimenteren met een vanilletabak, te meer omdat er erg veel merken met vanille voorhanden zijn.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
- Prutser
- Contacteer:
Van het wekend de 1e test gedaan:
Kruidnagel in de vijzel en daarna gemengd met tabak. (Sail naturel)
In de pijp gestopt, aangestoken.
Geur is goed, smaak.................. bitter!
Veel te veel kruidnagel er in gedaan.
Grotere bak gepakt en wat Mac Baren Vannila cream toegevoegd, goed gemengd en 2 dagen laten staan.
Gisterenavond een pijpje gestopt en..........geur goed, smaakt al een stuk beter!
We gaan vrolijk verder met experimenteren!
Groet,
Werner
Kruidnagel in de vijzel en daarna gemengd met tabak. (Sail naturel)
In de pijp gestopt, aangestoken.
Geur is goed, smaak.................. bitter!
Veel te veel kruidnagel er in gedaan.
Grotere bak gepakt en wat Mac Baren Vannila cream toegevoegd, goed gemengd en 2 dagen laten staan.
Gisterenavond een pijpje gestopt en..........geur goed, smaakt al een stuk beter!

We gaan vrolijk verder met experimenteren!
Groet,
Werner
- Major_Tom
hoe gaat het met dit experiment prutsert?
ik heb daarnet voor het eerst een kretek sigaret gerookt, nomnomnomnom
ik heb daarnet voor het eerst een kretek sigaret gerookt, nomnomnomnom

Prutser merkt op dat zijn mengsel bitter smaakte . Kruidnagels zijn er echter in honderden soorten van Peperig tot zoet en alles ertussenin . Om zo maar een zakje uit de winkel erbij te kiepen kan een verkeerde smaak geven . Djarum de grootste kretek leverancier en marktleider in Indonesie smaakt uitermate zoet terwijl Sukun een peperige smaak heeft .
Godfrey
Godfrey
-
Na deze bovenstaande stukjes de afgelopen weken te hebben gelezen de stoute schoenen opgezocht, aangetrokken en naar de toko gegaan en een zakje zoete kruidnagels gehaald. Heb hier namelijk een 'restjes' pot met een mix van allerlei tabakssoorten. De pot werd alleen maar voller want nooit kwam het tot een bevredigend rookgenot. Vier kruidnagels in een vijzel goed fijn gestampt maar niet tot een poeder..... fijne stukjes. Deze stukjes vermengd met 25 gram resttabak en 3 weken in de wekpot weggezet. Gisterenavond eerste pijpje gestopt. Moet zeggen niet onaangenaam. Je proeft allerlei soorten tabak verweven met de aangename smaak en geur van kruidnagels. De pot komt op deze manier wel leeg. Blijvertje? Mwaoh maar het is wel een oplossing voor restjes die maar liggen te liggen.
Als ik toen al wist wat ik nu weet was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen.
- Rob
Geinig experiment!
Ook leuk om te lezen dat oude posts nog steeds opgezocht en gelezen worden. Zie er namen dierbare pijprookvrienden tussen staan die mooie herinneringen oproepen.
Ook leuk om te lezen dat oude posts nog steeds opgezocht en gelezen worden. Zie er namen dierbare pijprookvrienden tussen staan die mooie herinneringen oproepen.
-
OnlineGR69
Grappig dit.
Als ik kretek kan krijgen rook ik het. Vind het echt lekker.
Vroeger gooide ik wel gestampte kruidnagel door mijn samson shag.
Mij Opa groeide op in Indië (nu Indonesia) en maakte zijn eigen kretek volgens een recept wat hij in de kampong oppikte als jongetje. Recept is helaas verloren gegaan.
Ik kan me voorstellen dat zo naturel mogelijke tabak met de juiste kruidnagel de gewenste smaak heeft.
Immers er bestaan ook kretek sigaren..
Als ik kretek kan krijgen rook ik het. Vind het echt lekker.
Vroeger gooide ik wel gestampte kruidnagel door mijn samson shag.
Mij Opa groeide op in Indië (nu Indonesia) en maakte zijn eigen kretek volgens een recept wat hij in de kampong oppikte als jongetje. Recept is helaas verloren gegaan.
Ik kan me voorstellen dat zo naturel mogelijke tabak met de juiste kruidnagel de gewenste smaak heeft.
Immers er bestaan ook kretek sigaren..
“In times of change, learners inherit the earth, while the learned find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists.”
Eric Hoffer
Eric Hoffer