Eboniet

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Laafke

Eboniet

Bericht door Laafke »

Dit is een vraag voor de experts onder ons: Kan eboniet door langdurig niet gebruik a.h.w. krimpen?? Ik heb een Blakemar Cavalier ( zie voor de foto even bij het Blakemar topic) en heb het gevoel dat de dop aan de onderkant vochtig wordt en dat hij valse lucht trekt. Is dat mogelijk of houdt ik mezelf voor de gek??

Immler

Re: Eboniet

Bericht door Immler »

Volgens het dikke materialenboek:
Ebonite is a hard, highly vulcanized rubber that contains sulfur ... That is, they may swell in damp conditions and shrink when drying out.
Toen ik verder las kwam ik ook tegen waar ik eigenlijk nog niet van had gehoord.
Wel dat eboniet zwavel bevat en ook loslaat (groen/grijze verkleuring) maar dat het zwavel(zuur) als zo schadelijk wordt gekenmerkt:
Ebonite is often mistaken for Bakelite in museum collections, because both are often hard, black plastics. Bakelite is relatively stable. Ebonite is a hard, highly vulcanized rubber that contains sulfur compounds, which react first with oxygen and then with water as the product ages, and eventually produce sulphuric acid. Ebonite therefore can have very acidic surfaces that are dangerous to other objects. Ebonite items must be separated, ventilated or placed in enclosures along with scavengers to trap acidic gases. Decreasing the relative humidity will also decrease the amount of acid produced.
Afbeelding

Laafke

Bericht door Laafke »

Dus als ik het goed begrijp zou ik het dopje een tijd in water moeten leggen zodat het zich volzuigt????

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik geloof niet dat eboniet zo heel veel krimpt bij droging. Hout daarentegen... Bij lang niet gerookte pijpen merk ik wel vaker dat het mondstuk erg los zit, ik hou het vooral op uitdroging van het hout. Doorgaans is het probleem ook weer weg na een paar keer roken.

Edit: ik zie dat die pijp inderdaad eboniet op eboniet of plastic is. Ik zou het nog steeds eerst eens met goed schoonmaken en een paar keer roken proberen...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Immler

Bericht door Immler »

In het boekje stond dat het verhogen van de relatieve vochtigheid het eboniet weer iets laat uitzetten.
Je zou bijna gaan denken aan een high-tech humidor. :D
Je zou een test kunnen doen. Mondstuk een nachtje bewaren in een vochtige omgeving of desnoods een
vochtige theedoek o,i,d,. Vervolgens weet je of het op deze manier werkt,
Afbeelding

Laafke

Bericht door Laafke »

Ik probeer eerst dde methode van Janneman samen het volgende...ik wikkel er een stukje plakban zodat hij geen valse lucht trekt. Lukt dat niet dan ga ik het eboniet bevochtigen Dank heren.

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Eboniet+water, zeker oud eboniet is geen goed idee, tenzij je uren aan het poetsen wil zijn om de vlekken / verwering/ zwavel lucht er weer uit te krijgen. Denk aan het verkleuren en verzwavelen door zonlicht. Soms gebeurt dat niet, maar op het moment dat je er vocht bij doet word het een drama. Heb ik met een pijp gehad van Brebbia, mondstuk was puntgaaf. Nam het tussen de lippen, en de smaak was binnen een seconde niet te harden, hele mondstuk groenbruin uitgeslagen waar mijn vochtige lippen het mondstuk (dat overigens nieuw uit de winkel kwam) hadden geraakt.

dus proberen brengt een zeker risico met zich mee. En als zo'n dopje van binnen opgepoetst moet worden weet je zeker dat ie niet meer past.

Overigens zou ik een stukje teflon tape gebruiken, geen plakband. Voor een euro of wat te krijgen bij elke doe het zelf zaak / ijzerhandel, word gebruikt om gas en water leidingen lucht dicht te krijgen, en er zit geen lijm aan.
Groet, Mark

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder »

wat eboniet betreft : het krimpt met de jaren.
oude klarinet : de ringen schuiven er zo af, de steunschroefjes van de sleutels zitten los;
oude oorspuiten: de schroefdraad van het tuitje is zo gekrompen dat het niet meer op de glazen tube past...
dat is niet te wijten is aan "verdampt water", eerder aan destabilisatie van de samenstelling.
" tape ertussen " blijft een huiveringwekkend idee, want als het hout vochtig wordt, dan zet het uit, en dan zal het rond de steel spannen.
mss en heel dun laagje teflon, nét passend op het randje van dicht, zodat het hout nog iets kan bewegen.

S.

Laafke

Bericht door Laafke »

Nadat ik de pijp vandaag nog eeens goed bekeken hebben zag ik dat het niet aan het eboniet (hoeft) ligt. Er zit nl een scheurtje van 0.75cm tot 1 cm in het onderste gedeelte van het hout, daar waar het dopje in zit.

Pieter

Bericht door Pieter »

Ik denk dat je een millimeter bedoelt, anders wel vreemd dat het je niet eerder is opgevallen.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Laafke

Bericht door Laafke »

Nee de maten kloppen. Ik heb de onderkant idd niet of nauwelijks bekeken, de maat is de lengte.

meindert

Bericht door meindert »

Laafke schreef:Nadat ik de pijp vandaag nog eeens goed bekeken hebben zag ik dat het niet aan het eboniet (hoeft) ligt. Er zit nl een scheurtje van 0.75cm tot 1 cm in het onderste gedeelte van het hout, daar waar het dopje in zit.
Dat verklaart alles, (op te lossen met een ring om de tige!)
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Pieter

Bericht door Pieter »

Laafke schreef:Nee de maten kloppen. Ik heb de onderkant idd niet of nauwelijks bekeken, de maat is de lengte.
O wacht even, lengte van de scheur natuurlijk, niet de breedte.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Plaats reactie