Pijproken meer weerstand ?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Godfrey59

Pijproken meer weerstand ?

Bericht door Godfrey59 »

Een Amerikaans onderzoek uit 5000 pijp en sigarenrokers toonde aan dat deze minder vatbaar zouden zijn voor griep en verkoudheid . ( ongeveer 20% ) Bij de tegenovergestelde groep sigarettenrokers die ook aan dit onderzoek mee werkte was juist een toename van 32% te zien :-T

Hoe zijn onze ervaringen daarmee ?

Godfrey

Hans1

Re: Pijproken meer weerstand ?

Bericht door Hans1 »

Ik heb al jaren geen griep gehad.
Ik rook sinds een kleine zes maanden pijp.
De hele maand februari blaf ik de longen uit mijn lijf, terugkerende koorts, spierpijn, koud/warm/ lamlendig en ik snuit hier alle supermarkten rijk aan hun superzachte zakdoekjes die me ondanks hun enorme fluwelen 'touch' een rauwe neus opleveren.

Kortom... ja, leuk onderzoek wel.

Timmy

Bericht door Timmy »

Is inderdaad frappant en moet toegeven dat ik bijna nooit verkouden ben. Volgens mij is latakia bacterieremmend.... mevr timmy loopt er ook voor weg.....

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert »

Ik meen ergens te hebben gelezen dat ook sigarettenrokers minder griep zouden krijgen.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Massis
Administrator

Bericht door Massis »

Ik las ook in een studie vorig jaar dat onderzoek aangetoond had dat pijprokers tot 40% minder kans hadden op prostaatkanker. Jammer genoeg vind ik de bron niet terug.
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Rob

Bericht door Rob »

Sinds ik rook heb ik alleen maar meer lichamelijke kwalen ervaren. Ik denk alleen niet dat er een verband is.

Massis
Administrator

Bericht door Massis »

Nou ik persoonlijk heb stukken minder last van rugpijn sinds ik pijprook, echt opmerkelijk. En ook mijn darmen die normaal nogal gevoelig zijn, lijken iets stabieler als ik wat meer pijprook...
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Ik voel me meestal lekker elaxed als ik een pijpje rook. En met dat gevoel hebben kwaaltjes geen kans om mijn aandacht te vragen, omdat ik dat niet WIL.

Niet roken is gebrek aan het inbouwen van rust- en genietmomenten. Zou dát niet de stress en kwaaltjes de kans geven zich te openbaren? Ik ben er zeker van dat meer dan de helft van ziekten en kwaaltjes "tussen de oren" begint. Dus lijkt het me nuttig om die zaken tussen de oren een beetje op orde te krijgen.

Tenminste, dat is mijn boerenfluitjes-psychologie-JanMetDePet-doktersadvies-HuisTuinEnKeuken-kwakzalversgedachte. :roll: :mrgreen:

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Winslow Collector schreef:Ik voel me meestal lekker elaxed als ik een pijpje rook. En met dat gevoel hebben kwaaltjes geen kans om mijn aandacht te vragen, omdat ik dat niet WIL.

Niet roken is gebrek aan het inbouwen van rust- en genietmomenten. Zou dát niet de stress en kwaaltjes de kans geven zich te openbaren? Ik ben er zeker van dat meer dan de helft van ziekten en kwaaltjes "tussen de oren" begint. Dus lijkt het me nuttig om die zaken tussen de oren een beetje op orde te krijgen.

Tenminste, dat is mijn boerenfluitjes-psychologie-JanMetDePet-doktersadvies-HuisTuinEnKeuken-kwakzalversgedachte. :roll: :mrgreen:
Hoi WC

Inderdaad van veel stress zal ook je weerstand verminderen en je weer vatbaarder worden voor virussen etc .
Jawel het inbouwen van rust en genietmomenten met een pijpje is belangrijk . Ik zou niet weten hoe het anders moet , dan zit je ook maar wat voor je uit te kijken :lol:

Maar er zullen wel niet veel mensen zijn die het roken van een pijp als therapie zien :-T

Godfrey

pacco

Bericht door pacco »

en een hesp die gerookt is smaakt lekkerder en bewaard langer

Hans1

Bericht door Hans1 »

Over dat onderzoek:
Door wie is dat uitgevoerd en op welke manier is dat onderzoek tot stand gekomen?

Ik lees wekelijks op allerlei nieuwssites over onderzoeken, maar niet vaak over de totstandkoming van de conclusies.
In het ene onderzoek is een dagelijks glaasje wijn erg nuttig voor je gezondheid.
In een volgend onderzoek staat weer dat zekere (toegevoegde) bestanddelen van de druif tot verminderde bloedtoevoer leiden in de linker kleine teen.
Ik heb wel eens het idee dat je gewoon een zelfverzonnen artikel uit de pen kan toveren. Je belt een redacteur op die het plaatst, zonder dat deze verder onderzoek doet naar de herkomst er van.

Winslow Collector schreef:Ik voel me meestal lekker elaxed als ik een pijpje rook. En met dat gevoel hebben kwaaltjes geen kans om mijn aandacht te vragen, omdat ik dat niet WIL.
Voor een wel zieke lezer zou dat als aanmatigend beschouwd kunnen worden, als in 'ik ben wel ziek... had ik maar net zo'n sterke wil als WC. WC zal mij wel een zwak figuur vinden dan.'
Uit bovenstaande zou je ook op kunnen maken dat als jij geen pijp rookt, je je niet op je gemak voelt en stress ervaart.
Oppassen dus, want op de momenten dat je even niet rookt, liggen kwaaltjes op de loer.

Winslow Collector schreef:Niet roken is gebrek aan het inbouwen van rust- en genietmomenten.
Postzegelverzamelaars doen het dus niet goed, als ze er geen pijp bij roken?
Of om het wat extremer te maken; een ultimate free fighter (of hoe dat dan ook heet) kan zich vast uitermate relaxed voelen na een gewonnen matpartij, al zitten de scheuren in zijn wenkbrauwen.
Winslow Collector schreef:Zou dát niet de stress en kwaaltjes de kans geven zich te openbaren? Ik ben er zeker van dat meer dan de helft van ziekten en kwaaltjes "tussen de oren" begint. Dus lijkt het me nuttig om die zaken tussen de oren een beetje op orde te krijgen.

Ja, daar ben ik het mee eens. Tenminste dat een gezonde geest minder kans geeft op bepaalde lichamelijke ongemakken.
Of dat om de helft gaat van alle kwalen en ziektes... geen idee.

WC: vat het niet persoonlijk op, zo is het niet bedoeld, maar ik mis enige nuance in je verhaal, of ik heb er over heen gelezen.

Als excuus kan ik aanvoeren: Ja, ik ben op dit moment ziek en rook al weken geen pijp.
Dus zo relaxed zit ik er niet bij.

Als laatste punt:
waarom is het voor een pijproker belangrijk om zekerheid te krijgen over hoe hij zich voelt door middel van het lezen van een onderzoek?
Als ik het topic 'hoe voel je je vandaag' zo doorlees zou ik de conclusie kunnen trekken dat de genoemde Amerikaanse onderzoekers zijn vergeten de Hollandse pijproker in hun onderzoek te betrekken. Dat had de uitkomst danig kunnen beïnvloeden.

Laafke

Bericht door Laafke »

Ondanks het feit dat ik behoorlijk wat stressvolle jaren achter de rug heb, geen pijpje kon roken, zijn griep, verkoudheid en meerdere kwaaltjes mij vreemd.

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Ik rook sinds 1977 pijp en ben er van 1987 tot 1990 een paar jaar mee gestopt . In die 3 jaar dat ik gestopt ben wel twee keer per jaar verkouden en griep in het winterseizoen. in 1990 weer begonnen met eigenlijk alleen Latakia achtige tabakken en sindsdien geen griep of verkoudheid meer gehad op een enkele uitzondering na .

Toeval ? of ligt het aan de pijp ? of aan de latakia ? ik kan er niets zinnigs over zeggen . Ik had het artikel wel uit willen lezen maar ik was aan de beurt bij de kapper :lol:

Godfrey

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Iemand heeft een verkoudheid. Rookt sigaretten. Hoest in hand. Pakt 5 minuten later sigaret. Vriend of kennis vraagt: "Hee, mag ik er ook een?" of erger: "Mag ik ook een trekje?" En zo gaan de bacteriën fijn verder.

Wij pijprokers doen dat een stuk minder. Want een pijp vraag je niet even om te lenen, en tabak krijg je vaak de hele pouch of blik aangereikt, en niet een sigaret, waar den bacillen al overheen kriebelen.

Mijn insteek.
Groet, Mark

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Het is sinds dat buitenroken dat het nadelig wordt voor de sigarettenmens. Allemaal in de regen staan lurken en hoesten in elkaars gezicht [WINKING FACE]
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal

Pieter

Bericht door Pieter »

Het lijk mij niet onaannemelijk dat rokers een verder onderdrukte hoestprikkel hebben. Immers zijn wij het gewend dat onze luchtwegen zitten volgeplakt met slijm door de nodige teerinname. Als gevolg merken wij het dus ook minder snel als dat een keertje wat meer is ten gevolg van een verkoudheid.

Ofwel, ik schat zo in dat rokers net zo vaak verkouden zijn als andere mensen, maar de symptomen manifesteren zich niet zo duidelijk, omdat roken voor een deel dezelfde symptomen veroorzaakt.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

@Gewoon ik: Je weet dat als je de ; en de ) gebruikt achter elkaar een ;) krijgt?
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Ja, duidelijk dat smileys invoegen vanuit mijn gsm niet werkt.
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Okay no worries maar het viel op :mrgreen:
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Plaats reactie