Tabakssmaak zoeken
- gewoon ik
Tabakssmaak zoeken
Ik heb een vraag, want in het bos der tabakssoorten ben ik verdwaald. Ik lees opsplitsingen in zoet en gesausd en lakita en ...
De basiszaken ken ik : lakita is een takakssoort en gesausde tabak is tabak met smaaktoevoegingen. En zo zijn er nog zaken. Die vind ik hier op het forum allemaal duidelijk terug.
Maar ik heb het gevoel dat je alle tabakken naast elkaar kan zetten op een zoetheidsschaal. En dat die schaal los staat van andere onderverdelingen (gesausd of niet, perique erin, ...) al bepalen die onderverdelingen wel min of meer een plaats op die zoetheidsschaal (de ene tabaksoort smaakt nu zoeter dan een andere, dus hoe meer in de mengeling, hoe zoeter).
Ik neem aan dat met zoet ook de smaak zoet bedoelt wordt. Dus hoe zoeter de tabak, hoe meer het weggeeft van suiker (laten we dat als een gekend referentiepunt van zoetheid nemen)?
Goed, stel dat hetgeen ik hierboven schrijf klopt, wat dan? Ik heb tot nu toe ervaring met 2 tabakken : MacBarren Golden Blend en WO Larson True Delight. Geen idee hoe die zich situeren in het bos. Uit eigen ervaring is die WO minder zoetig van smaak dan die MB. De WO smaakt meer naar tabak en dat vind ik lekkerder.
Is er dan een "logische" volgende stap? Een tabak in hetzelfde genre als die WO, maar die toch anders is? Of moet ik in het wilde weg gaan zoeken in de tabakscatalogus die hier op het forum staat en alle 475 soorten gaan lezen? Maar dan bots ik opnieuw tegen die muur van zoetigheid op en komt mijn gebrek aan ervaring terug bovendrijven. Er is keuzestress.
Graag enige richting of duiding in het bos is welkom. Zodat ik weet welke kant ik moet gaan zoeken en kijken.
Bedankt
De basiszaken ken ik : lakita is een takakssoort en gesausde tabak is tabak met smaaktoevoegingen. En zo zijn er nog zaken. Die vind ik hier op het forum allemaal duidelijk terug.
Maar ik heb het gevoel dat je alle tabakken naast elkaar kan zetten op een zoetheidsschaal. En dat die schaal los staat van andere onderverdelingen (gesausd of niet, perique erin, ...) al bepalen die onderverdelingen wel min of meer een plaats op die zoetheidsschaal (de ene tabaksoort smaakt nu zoeter dan een andere, dus hoe meer in de mengeling, hoe zoeter).
Ik neem aan dat met zoet ook de smaak zoet bedoelt wordt. Dus hoe zoeter de tabak, hoe meer het weggeeft van suiker (laten we dat als een gekend referentiepunt van zoetheid nemen)?
Goed, stel dat hetgeen ik hierboven schrijf klopt, wat dan? Ik heb tot nu toe ervaring met 2 tabakken : MacBarren Golden Blend en WO Larson True Delight. Geen idee hoe die zich situeren in het bos. Uit eigen ervaring is die WO minder zoetig van smaak dan die MB. De WO smaakt meer naar tabak en dat vind ik lekkerder.
Is er dan een "logische" volgende stap? Een tabak in hetzelfde genre als die WO, maar die toch anders is? Of moet ik in het wilde weg gaan zoeken in de tabakscatalogus die hier op het forum staat en alle 475 soorten gaan lezen? Maar dan bots ik opnieuw tegen die muur van zoetigheid op en komt mijn gebrek aan ervaring terug bovendrijven. Er is keuzestress.
Graag enige richting of duiding in het bos is welkom. Zodat ik weet welke kant ik moet gaan zoeken en kijken.
Bedankt
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal
Re: Tabakssmaak zoeken
Keuzestress? Haha ga eens bij een tabakszaak kijken met een flink assortiment, zoals Peter Heinrichs in Bergheim.
Maar je vraag is moeilijker dan je denkt. De twee tabakken die jij noemt, staan in mijn referentie bij de zwak-zoete tabakken, terwijl iemand met een referentie van een heel leven neutrale tabakken te hebben gerookt, dit als een zoet bommetje ervaart.
En vergis je niet: Latakia is geen echte tabakssoort, maar een resultaat van een proces. Ook zoiets met Cavendish, dat ook een proces is. Maar dat terzijde.
Daarnaast is zomaar een Virginia wel of niet zoet oemen ook heel moeilijk. Een tabaksblend bestaat vaak uit tientallen tabakken, bijvoorbeeld Virginia's met 1% nicotine en 30% suiker tot 15% nicotine en 2% suikers.
Kortom: een wirwar van mogelijkheden.
Maar je vraag is moeilijker dan je denkt. De twee tabakken die jij noemt, staan in mijn referentie bij de zwak-zoete tabakken, terwijl iemand met een referentie van een heel leven neutrale tabakken te hebben gerookt, dit als een zoet bommetje ervaart.
En vergis je niet: Latakia is geen echte tabakssoort, maar een resultaat van een proces. Ook zoiets met Cavendish, dat ook een proces is. Maar dat terzijde.
Daarnaast is zomaar een Virginia wel of niet zoet oemen ook heel moeilijk. Een tabaksblend bestaat vaak uit tientallen tabakken, bijvoorbeeld Virginia's met 1% nicotine en 30% suiker tot 15% nicotine en 2% suikers.
Kortom: een wirwar van mogelijkheden.
- Eliminator
- Moderator
En of het allemaal nog niet ingewikkeld genoeg is, ook de vorm van de tabak heeft invloed op de smaak en rookervaring, zelfs als de ingrediënten (nagenoeg) hetzelfde zijn, rook maar eens een flake naast een loose cut variant van eenzelfde tabak.
‘Smaak’ ook zo’n vervelende invloedfactor !
Veel proberen (naast de gezelligheid zijn de meetings daar erg goed voor) en zelf ervaren, de enige manier !
‘Smaak’ ook zo’n vervelende invloedfactor !
Veel proberen (naast de gezelligheid zijn de meetings daar erg goed voor) en zelf ervaren, de enige manier !
- gewoon ik
Die meeting zal ik ook zien als een leerschool, op smaakvlak dan. Daar eens rondneuzen.
WC : bedankt, je hebt het bos nog net dat tikkeltje groter gemaakt
Of zag ik het bos te klein in?
WC : bedankt, je hebt het bos nog net dat tikkeltje groter gemaakt

-
Ik kan mij voorstellen dat je bovenstaande reacties niet verwacht had.
Mogelijk ervaar je dat als een teleurstelling, aan de ene kant is dat een
beetje zo, aan de andere kant schuilt daar wel de uitdaging in er zelf
achter te komen waar jouw voorkeuren liggen.
Dan zal je ook nog wel eens voor een verrassing komen te staan. Dezelfde
tabak smaakt uit de ene pijp beter dan uit de andere. Dit kan verband
houden met de vorm en de van de inhoud van de kop, maar het kan
ook liggen aan jouw gemoedstoestand.
Verder is het mogelijk dat jouw smaak zich in de loop der jaren wijzigt.
Mogelijk ervaar je dat als een teleurstelling, aan de ene kant is dat een
beetje zo, aan de andere kant schuilt daar wel de uitdaging in er zelf
achter te komen waar jouw voorkeuren liggen.
Dan zal je ook nog wel eens voor een verrassing komen te staan. Dezelfde
tabak smaakt uit de ene pijp beter dan uit de andere. Dit kan verband
houden met de vorm en de van de inhoud van de kop, maar het kan
ook liggen aan jouw gemoedstoestand.
Verder is het mogelijk dat jouw smaak zich in de loop der jaren wijzigt.
Je eigen tabak smaak zul je zelf moeten ondekken . Nu naar 25 jaar ondek ik nog steeds iets nieuws wat lekker is , al heb ik wel een tabak die ik altijd in huis heb en waar ik steeds naar terug grijp . En ja het is een ondekkingstocht waar ik in al die jaren kilo,s tabak gekocht heb die na een pijpje direct in de prullenbak zijn beland of afgegeven aan diegene die het wel kon bekoren .
Dit zullen de meeste wel herkennen denk ik . In ieder geval succes met je reis in de wereld van tabak en pijp .
Godfrey
Dit zullen de meeste wel herkennen denk ik . In ieder geval succes met je reis in de wereld van tabak en pijp .
Godfrey
gewoon ik schreef:Die meeting zal ik ook zien als een leerschool, op smaakvlak dan. Daar eens rondneuzen.
WC : bedankt, je hebt het bos nog net dat tikkeltje groter gemaakt![]()

Wat Godfrey ook zegt: het is en blijft een ontdekkingstocht. Ook ik rook meer dan 25 jaar behoorlijk fanatiek pijp en ik heb het geluk gehad redelijk dicht met mijn neus op de nieuwtjes te hebben gezeten. Voornamelijk door een erg actieve tobacconist waar ik veel van heb mogen proeven en ervaren. En nog steeds voel ik me een kind in een onbekende wereld, waar er nog zo veel ongeproefde tabakken zijn en ik ook op dit forum nog steeds weer merknamen en versies lees die ik nog niet geprobeerd heb.
Die ontdekkingstocht is volgens mij levenslang. En dat is bepaald geen straf in dit geval.
Je zult je eigen voorkeur en richting wel bepalen. En dan nog zul je af en toe versteld staan van dingen die nieuw zijn, of die je vroeger niet lekker vond en nu opeens wel.
Ik kan je alleen maar aanraden om niet te krampachtig te zoeken en proberen. Pijproken is genieten, probeer wat je tegenkomt in rust en relaxed uit, zoals al aangegeven: probeer samples te krijgen van mensen, ruil je desnoods met samples van jouw tabakken die jou niet bevielen, en zonder een "bietser/profiteur" te willen zijn: probeer zoveel mogelijk te roken/ruiken/proeven. De meesten zullen je hier graag ter wille zijn om hun ervaringen (in de vorm van een plukje tabak) met je te delen.
En probeer over een aantal jaren weer eens dingen uit, die je NU niet aanspreken. Ik heb dat onlangs met Three Nuns gehad. Vond ik vroeger maar gewoontjes en de prijs niet waard. Nu waardeer ik die tabak opeens als zeer aangenaam, complexer dan ik ooit had voorgesteld en rook er momenteel zeker 2 x per dag een pijpje van.
Als je in Wuustwezel bent, ben je meer dan welkom pijpjes te stoppen uit de blikken die ik bij me heb.
- gewoon ik
Over de smaken kan ik alvast zeggen dat dit klopt
De MacBarren smaakt niet zo goed in de Stanwell die ik heb.
Nu, ik ging sowieso pas na Wuustwezel een nieuw pak tabak (minstens één
) kopen, ik weet nu al dat ik daar zal overwelmd worden met impressies.
Bon, ik zal maar alvast een hakmes zoeken en mijn eigen weg banen in het bos.
De MacBarren smaakt niet zo goed in de Stanwell die ik heb.
Nu, ik ging sowieso pas na Wuustwezel een nieuw pak tabak (minstens één

Bon, ik zal maar alvast een hakmes zoeken en mijn eigen weg banen in het bos.
- janneman
- Contacteer:
Vergeet bos, it's a jungle out there...
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Moonhowler
Ik kan alleen zeggen. Duik het bos in. Sample/koop.
There is only one way to find out. En als je iets hebt wat je niks vind is er over het algemeen wel iemand die met je kan/wil ruilen.
There is only one way to find out. En als je iets hebt wat je niks vind is er over het algemeen wel iemand die met je kan/wil ruilen.
Howling for the masses!
Alles voor de BTW (Bier, Tabak en Wartaal)
Mijn pijpen collectie: viewtopic.php?f=41&t=5573&p=157262#p157262
Mijn Tabak collectie: viewtopic.php?f=48&t=6027
Alles voor de BTW (Bier, Tabak en Wartaal)
Mijn pijpen collectie: viewtopic.php?f=41&t=5573&p=157262#p157262
Mijn Tabak collectie: viewtopic.php?f=48&t=6027
- Deadl0ck
Zoals anderen al aangeven... Als je midden in een regenwoud staat, is de enige manier eruit komen door je een weg te banen door de gewassen. Begin eens met een beetje ruimte om je heen te maken. probeer behalve wat zoet, ook een naturel of twee, of een latakia of twee. Dan weet je in ieder geval wat je op dit moment in de smaak valt, en dan weet je welke kant je je pad op moet zoeken.
Maar zoals gezegd, het ligt aan alles. Ik heb ook ongesausde tabak, en latakia, ondanks dat ik toch bovenal van de zoete tabakken ben. Maar het ligt aan je moment, aan wat je prettig vind, aan de pijpen die je hebt. Ik heb lange tijd een pijp gehad waar ik geen tabak in kon vinden die er fijn in rookte. Tot ik er eens een zeer sterke zoete tabak in stopte, en die kwam prima tot recht in deze pijp. Dat terwijl ik erover nadacht om de pijp te verkopen omdat ik er gewoon geen klik mee kon vinden.
Je blijft zoeken, ontdekken, en vind dan opeens de goede combi.
Zo heb ik ook nooit iets met prince model pijpen gehad. De vorm vond ik niet bijzonder, de pijpen waren niet mijn ding. De forum pijp van dit jaar, een prince model, bleek geweldig te zijn. Blijkt dat ik een rechte pijp met lichte kromming in het mondstuk dus briljant vind roken. Nooit verwacht. Dus als je de keuze tussen tabak al stressvol vind... wacht maar tot je PKZ krijgt, en gaat expirimenteren met pijp vormen om daar je ding in te vinden.
Maar zoals gezegd, het ligt aan alles. Ik heb ook ongesausde tabak, en latakia, ondanks dat ik toch bovenal van de zoete tabakken ben. Maar het ligt aan je moment, aan wat je prettig vind, aan de pijpen die je hebt. Ik heb lange tijd een pijp gehad waar ik geen tabak in kon vinden die er fijn in rookte. Tot ik er eens een zeer sterke zoete tabak in stopte, en die kwam prima tot recht in deze pijp. Dat terwijl ik erover nadacht om de pijp te verkopen omdat ik er gewoon geen klik mee kon vinden.
Je blijft zoeken, ontdekken, en vind dan opeens de goede combi.
Zo heb ik ook nooit iets met prince model pijpen gehad. De vorm vond ik niet bijzonder, de pijpen waren niet mijn ding. De forum pijp van dit jaar, een prince model, bleek geweldig te zijn. Blijkt dat ik een rechte pijp met lichte kromming in het mondstuk dus briljant vind roken. Nooit verwacht. Dus als je de keuze tussen tabak al stressvol vind... wacht maar tot je PKZ krijgt, en gaat expirimenteren met pijp vormen om daar je ding in te vinden.
Groet, Mark
- gewoon ik
Deadl0ck merci.
Wat is pkz?
Wat is pkz?
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Pijp
Koop
Ziekte
Gevolgd door TKZ
Tabak
Koop
Ziekte

Koop
Ziekte
Gevolgd door TKZ
Tabak
Koop
Ziekte

An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
- Deadl0ck
Met dank aan BNN die de vraag al beantwoord had.
Raar toch hoe zulke termen snel inburgeren en je dan denkt dat iedere deelnemer van het forum ze al kent.
Mijn excuus voor die aanname, Gewoon ik!
Raar toch hoe zulke termen snel inburgeren en je dan denkt dat iedere deelnemer van het forum ze al kent.
Mijn excuus voor die aanname, Gewoon ik!
Groet, Mark
Om een indicatie te krijgen van de tabakken die er zijn zou je ook bij www.tobaccoreviews.com kunnen kijken. Een gigantische basis van tabakken.
- Bommel
@Gewoon ik, toen ik zo'n 33 jaar gelden begon met pijproken was dat met Neptune en een het grootste deel van deze carrière is deze tabak mijn enige geweest.
Oké, zo af en toe een klein zij stapje naar enkele tabaken die mij niet meer bij gebleven zijn.
Maar opeens ontdekte ik Alsbo Black, die een rijke aanvulling werd van mijn "rijke" palet toen die tijd.
Wat later volgde Mac Baren Original Choice.
Toch bleef ik bij Neptune tot dat ik dit forum ontdekte en toen was het eind zoek.
Na jaren ontdekte ik dat er meer was dan Neptune, overigens een tabak die ik nog steeds met veel plezier rook, en ik heb me dan ook in het diepe gestort.
Omdat ik al een basis had van gesausde tabak bleef ik hierin veilig hangen, maar door meetings en sample ruilingen vergrootte ik mijn tabak wereld en veranderde langzaam mijn smaak.
Nu rook ik naast gesausde losse tabak ook flakes, iets wat mij vreemd was maar wat ik steeds meer ben gaan waarderen.
Ook tabak met Latakia heb ik ontdekt en tabak met iets van deze erin vind ik een smakelijke aanvulling.
Als ik naar mijn pijprook verleden kijk blijkt dit wat kleurloos en minder interessant, toch ook met groot genot, terwijl ik nu weet een veel rijkere tabak palet te hebben.
Maar vergeet niet dat dit deels kwam door het onbekende, in mijn begin tijd was er geen forum, en door het gebrek aan interesse.
Nu bereikt informatie veel sneller wat tot gevolg heeft een overstroming van aanbod.
Ik adviseer je dan ook rustig alles te ontdekken, op het forum om samples te vragen dat is geheel vrijblijvend en kosteloos, meetings te bezoeken en van die uitgangspunten te bepalen wat je smaak is.
Blijf die dan een tijdje vast houden en start dan met kleine uitstapjes.
Je zult zien dat langzaam je smaak verandert en dat je een oneindige weg ingeslagen bent naar de zoektocht naar de voor jou ultime tabak.
Oké, zo af en toe een klein zij stapje naar enkele tabaken die mij niet meer bij gebleven zijn.
Maar opeens ontdekte ik Alsbo Black, die een rijke aanvulling werd van mijn "rijke" palet toen die tijd.
Wat later volgde Mac Baren Original Choice.
Toch bleef ik bij Neptune tot dat ik dit forum ontdekte en toen was het eind zoek.

Na jaren ontdekte ik dat er meer was dan Neptune, overigens een tabak die ik nog steeds met veel plezier rook, en ik heb me dan ook in het diepe gestort.
Omdat ik al een basis had van gesausde tabak bleef ik hierin veilig hangen, maar door meetings en sample ruilingen vergrootte ik mijn tabak wereld en veranderde langzaam mijn smaak.
Nu rook ik naast gesausde losse tabak ook flakes, iets wat mij vreemd was maar wat ik steeds meer ben gaan waarderen.
Ook tabak met Latakia heb ik ontdekt en tabak met iets van deze erin vind ik een smakelijke aanvulling.
Als ik naar mijn pijprook verleden kijk blijkt dit wat kleurloos en minder interessant, toch ook met groot genot, terwijl ik nu weet een veel rijkere tabak palet te hebben.
Maar vergeet niet dat dit deels kwam door het onbekende, in mijn begin tijd was er geen forum, en door het gebrek aan interesse.
Nu bereikt informatie veel sneller wat tot gevolg heeft een overstroming van aanbod.
Ik adviseer je dan ook rustig alles te ontdekken, op het forum om samples te vragen dat is geheel vrijblijvend en kosteloos, meetings te bezoeken en van die uitgangspunten te bepalen wat je smaak is.
Blijf die dan een tijdje vast houden en start dan met kleine uitstapjes.
Je zult zien dat langzaam je smaak verandert en dat je een oneindige weg ingeslagen bent naar de zoektocht naar de voor jou ultime tabak.
- teunis
Zoals je kunt lezen is pijproken dus overduidelijk een kwestie van je eigen smaak en weg zoeken. De 1 houdt van bier, de ander van wijn.....
Ik stond enige jaren geleden op de zelfde plek in het bos als jij, met de zelfde vragen. Helaas is pijproken maar voor een deel te rationaliseren, en voor het allergrootste deel beleving.
Wat ik heb gedaan is naar de plaatselijke tabaksboer gehobbeld, daar bekeken wat het meest voorkomende merk was, in mijn geval MacBaren, een blik gekocht en roken. Bepaald wat ik er van vond. Dat vergeleken met tabaccoreviews en onze database. Het bleek al snel dat ik of geen smaakontwikkeling had of een zeer eigen mening.....
Door steeds een andere smaak of aroma van het zelfde merk te kopen, ben ik voor mijzelf wel gaan ontdekken wat ik lekker vindt. Ik kan nog steeds niet benoemen wat ik er lekker aan vindt, maar dat is voor mij niet van belang; een tabak bevalt mij of niet. Vanuit die basis ben ik nu andere tabakken en verschijningsvormen aan het roken (flakes, baai, Duitse tabak, Belgische tabak, enz). Nog steeds de makkelijk voorhanden zijnde merken in met name Duitsland, omdat ik 5 km van de grens woon en de tabak daar gewoon goedkoper is.
daarnaast vind ik het voor mijzelf geen nut hebben om een tabak te kopen die maar 1x voorbij komt en daarna nooit meer. Stel dat het bevalt, dan blijf ik tot mijn dood toe verlangen naar iets wat buiten mijn bereik ligt; zonde van mijn tijd en moeite.
Het resultaat na een aantal jaren is dat ik het bos nog lang niet uit ben, maar wel een basiskamp heb ingericht waarvanuit allerlei paden te onderzoeken zijn!
Ik stond enige jaren geleden op de zelfde plek in het bos als jij, met de zelfde vragen. Helaas is pijproken maar voor een deel te rationaliseren, en voor het allergrootste deel beleving.
Wat ik heb gedaan is naar de plaatselijke tabaksboer gehobbeld, daar bekeken wat het meest voorkomende merk was, in mijn geval MacBaren, een blik gekocht en roken. Bepaald wat ik er van vond. Dat vergeleken met tabaccoreviews en onze database. Het bleek al snel dat ik of geen smaakontwikkeling had of een zeer eigen mening.....
Door steeds een andere smaak of aroma van het zelfde merk te kopen, ben ik voor mijzelf wel gaan ontdekken wat ik lekker vindt. Ik kan nog steeds niet benoemen wat ik er lekker aan vindt, maar dat is voor mij niet van belang; een tabak bevalt mij of niet. Vanuit die basis ben ik nu andere tabakken en verschijningsvormen aan het roken (flakes, baai, Duitse tabak, Belgische tabak, enz). Nog steeds de makkelijk voorhanden zijnde merken in met name Duitsland, omdat ik 5 km van de grens woon en de tabak daar gewoon goedkoper is.

Het resultaat na een aantal jaren is dat ik het bos nog lang niet uit ben, maar wel een basiskamp heb ingericht waarvanuit allerlei paden te onderzoeken zijn!
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.