JAN ERIK
- Huub
JAN ERIK
Hallo,
Er is hier eens sprake geweest van een Nederlandse pijpenmaker ( geen professional ) die als ik mij goed herinner woonachtig is in Tiel.
Hij zou ook een eigen site hebben.
Kan iemand mij wat nadere informatie verstrekken?
Groet,
Huub
Er is hier eens sprake geweest van een Nederlandse pijpenmaker ( geen professional ) die als ik mij goed herinner woonachtig is in Tiel.
Groet,
Huub
-
Re: Nederlandse pijpenmaker
Huub, bedoel je misschien Jan Erik uit Elst (Gld)?Huub schreef:Hallo,
Groet,
Huub
De enige andere die ik nog weet is Croydon, maar ik mij te herinneren dat deze ergens uit de buurt van Almelo komt, maar dat weet ik niet zerker.
Wat wil je verder weten van Jan Erik (Dijkhorst)? Is een zeer goede kennis van me en heb al enkele van zijn unieke pijpen.
(sterker nog, ben zijn grootste klant tot nu toe).
- Eliminator
- Moderator
En ik zijn kleinste waarschijnlijk
maar niet minder tevreden overigens, integendeel !

- Huub
Hallo Readburd,
Dat is degee die ik bedoel. Heel erg bedankt voor de informatie.
Fijne dag verder,
Huub
Huub, bedoel je misschien Jan Erik uit Elst (Gld)?
Dat is degee die ik bedoel. Heel erg bedankt voor de informatie.
Fijne dag verder,
Huub
Huub, bedoel je misschien Jan Erik uit Elst (Gld)?
- Huub
Hallo Paul.Winslow Collector schreef:Wat wil je verder weten van Jan Erik (Dijkhorst)? Is een zeer goede kennis van me en heb al enkele van zijn unieke pijpen.
De informatie die ik nodig had heb ik al gekregen via het antwoord van Readburd.
Fijne dag,
Huub
- Deadl0ck
Beste man maakt bijzonder mooie pijpen. Wel in de catagorie "Dat ik ik mezelf nog niet bezitten" maar zo dacht ik een jaar geleden ook over niet-crown winsløw pijpen, en opeens heb ik ook daar 2 jaarpijpen een een unieke serie pijp van, dus zeg nooit nooit.Winslow Collector schreef:Wat wil je verder weten van Jan Erik (Dijkhorst)? Is een zeer goede kennis van me en heb al enkele van zijn unieke pijpen.
Groet, Mark
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Ik blijf me verbazen over de pijpen van Jan Erik, maar dan met name over de prijzen.
Ik gok dat ik gewoon ergens iets "niet zie" in zijn pijpen, want ik vind ze zelden speciaal.
Als ik dan zie dat ze zelfs bij Peter Heinrichs verkocht worden met prijzen tot €750 (http://www.peterheinrichs.de/pfeifen/er ... tml?c=1085) en gemiddeld rond de €350 trek ik toch grote ogen.
Persoonlijk heb ik voor dat geld liever een mooie Winslow of een Tsuge of, ...
Nu lijkt Heinrichs me op dat vlak ook stevig aan de prijs? Of zie ik dat verkeerd?
Ik gok dat ik gewoon ergens iets "niet zie" in zijn pijpen, want ik vind ze zelden speciaal.
Als ik dan zie dat ze zelfs bij Peter Heinrichs verkocht worden met prijzen tot €750 (http://www.peterheinrichs.de/pfeifen/er ... tml?c=1085) en gemiddeld rond de €350 trek ik toch grote ogen.
Nu lijkt Heinrichs me op dat vlak ook stevig aan de prijs? Of zie ik dat verkeerd?
- Martin Romijn
- Contacteer:
Massis schreef:Ik blijf me verbazen over de pijpen van Jan Erik, maar dan met name over de prijzen.
euhm....okay...qua vorm moet het maar net je smaak zijn..maareh...al eens naar de grain gekeken van de pijp van € 750,- ?
Of je iets wel of niet ziet in zijn pijpen, kan ik niet beoordelen, natuurlijk.Massis schreef:Ik blijf me verbazen over de pijpen van Jan Erik, maar dan met name over de prijzen.
Wat ik wél weet is (zonder de bedoeling Jan te moeten "verdedigen", of zo), dat Jan zéér mooi hout gebruikt, geheel foutloos en vaak een prachtige (straight) grain. Maar ook dát moet je (willen) zien; veel pijprokers malen niet om een mooie grain. Of vinden allerlei wild gevlamde nerven mooier (wat natuurlijk ook prima is) en weten niet hoe zeldzaam een fijne, smalle, straight grain eigenlijk is.
Verder is Jan een absolute perfectionist. Hij "rommelt" nooit om iets op te lossen in zijn pijpen. Als er ook maar IETS niet naar zijn zin is, gaat de pijp niet in de verkoop maar rookt hij hem zelf. En ja, hij heeft inderdaad al een paar van zijn eigen pijpen die hij zelf rookt.
En Jan is toch wel uniek in zijn creativiteit. Hij zoekt een stijl die hem past en aapt geen andere pijpmakers na. Tsja, of je dat mooi vindt of niet, is ieders persoonlijke smaak. Ik vind ook lang niet alles mooi wat Jan maakt, want hij heeft een bepaalde stijl van grote pijpen maken. Met mijn eigen dikke kop deins ik niet terug een grotere pijp te kopen, dus dat ben ik wel gewend, maar sommige Jan Erik's vind ik ook te grof voor mijn smaak. Echter, in sommige van zijn creaties zie ik toch wel speciale kenmerken, creativiteit en zeker de kwaliteit. Kwaliteit van zowel hout als afwerking en beide ontbreken nogal bij veel pijpmakers. Tenminste: in mijn ogen.

Verder denk ik dat Heinrichs zeker niet duurder is dan andere winkels. Zelfs vaak goedkoper, maar ik ken dan alleen de winkel in Bergheim. In Keulen ben ik nog niet geweest. Houd er rekening mee, dat in Keulen ander "publiek" winkelt dan in een klein industrie-dorpje Bergheim. In Bergheim heb ik de laatste keer Jan's pijpen ook niet zien liggen, terwijl ik weet dat hij ze toen al lang geleverd had aan Heinrichs.
En als vergelijking die je maakt met andere merken: ik heb enkele Jan Erik's met een zó ontzettend mooie grain en afwerking gekocht voor (misschien vriendenprijsje?) vér onder de € 500, waarvoor ik bij Winsløw toch bijna € 1100 zou moeten neertellen. En er zijn Dunhills, conventionele modellen en gelakt en/of gestraald van € 1400, waar ik absoluut de waarde/prijs niet aan af zie, behalve dat er een naam Dunhill op staat.
Natuurlijk is het kopen van een pijp een groot deel emotie, toch probeer ik ook wat rationele elementen mee te nemen in mijn beoordeling.
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Wat hout betreft moet ik je inderdaad gelijk geven, hij gebruikt steeds geweldig hout in onberispelijke staat, dus dat zal zeker een groot stuk van de prijs ook verklaren. Dat is overigens iets dat ik ook echt wel zie 
Prijzen bij heinrichs had ik het enkel over de webshop, dus wat dat met de winkels doet kan ik niets over zeggen, ben er nog niet zelf geraakt
Hij heeft in elk geval zoals je zei een geheel eigen stijl, en sommige pijpen vind ik best mooi en daarvan snap ik de prijs nog enigszins, zoals deze:
http://www.peterheinrichs.de/pfeifen/er ... tml?c=1085
Andere vind ik echt knullig overkomen alsof hij een beginner is (qua vormgeving en lijnenwerk dan, de afwerking van het bruyere is steeds uitmuntend):
De kamer zo assymetrisch in de kop, de taps toelopende tige die dan breder is als het mondstuk en afgeronde randen heeft, mij kan het niet bekoren.
Het valt me ook op dat het vooral de pijpen zijn in zijn typische stijl die ik wel mooi vind, en de pijpen die meer richting het "normale" gaan waar ik op afknap.
Maar goed, zoals ze zeggen (2000 jaar terug toch): "de gustibus et coloribus non disputandum"

Prijzen bij heinrichs had ik het enkel over de webshop, dus wat dat met de winkels doet kan ik niets over zeggen, ben er nog niet zelf geraakt

Hij heeft in elk geval zoals je zei een geheel eigen stijl, en sommige pijpen vind ik best mooi en daarvan snap ik de prijs nog enigszins, zoals deze:
Andere vind ik echt knullig overkomen alsof hij een beginner is (qua vormgeving en lijnenwerk dan, de afwerking van het bruyere is steeds uitmuntend):
De kamer zo assymetrisch in de kop, de taps toelopende tige die dan breder is als het mondstuk en afgeronde randen heeft, mij kan het niet bekoren.
Het valt me ook op dat het vooral de pijpen zijn in zijn typische stijl die ik wel mooi vind, en de pijpen die meer richting het "normale" gaan waar ik op afknap.
Maar goed, zoals ze zeggen (2000 jaar terug toch): "de gustibus et coloribus non disputandum"
Massis schreef:Maar goed, zoals ze zeggen (2000 jaar terug toch): "de gustibus et coloribus non disputandum"

Jan zal zelf, met zijn creaties/stijl, een eigen publiek hebben of krijgen. Niemand wordt gedwongen ze mooi of lelijk te moeten vinden. "De markt" bepaalt wel of Jan succes zal hebben met zijn ontwerpen, of dat hij misschien een andere lijn moet gaan volgen.
Die eerste link die je aanhaalt: zoiets heb ik dus ook van hem. IRL mooier als deze op de foto en toch wel wat anders uitgevoerd. Maar mij sprak hij wél aan, jij verafschuwt hem. En dat is prima en waarschijnlijk de reden, dat jij hem niet voor mijn neus hebt weggekaapt en zelf gekocht.

Sommige van die teampunk-achtige pijpen die hier aan foto's weleens voorbij komt vind ik ook waanzinnig mooi. En de extravagante creaties van Stephen Downie vind ik waanzinnig goed gelukt.
Ik heb, als 9 mm filterroker zijnde, zelfs een pijp van Jan met 2 filters. Eentje in een horizontaal deel van de pijp en eentje in het verticale deel. Geen pijp om mee over straat te lopen (groot, zwaar en voor velen een WTF-momentje)..., maar DROOG roken dat hij doet.

Kortom, ik bewonder elke poging van creativiteit binnen die 15 cm tussen de opening waar je de tabak in frummelt en dat gaatje waar je de rook doorheen zuigt. Maar sommige pogingen vind ik ook spuuglelijk en andere weer prachtig. Dat is de emotie die het (meestal hand- en) vakwerk oproept. Ik zit soms onbedoeld minuten lang met een pijp in mijn handen te draaien en te bekijken, vooraleer ik er tabak in stop. Ik zit dan gewoon het werk te bewonderen. Soms bij pijpen die al 20 jaar in mijn bezit zijn.
Voor degenen die het werk van Jan Erik kunnen waarderen, denk ik dat zijn pijpen ook die "droom en draai"-momentjes zullen krijgen.

Oh ja, nog een edit: Jan past nogal eens vlakke kanten aan een pijp toe. Voor wie zelf pijpen fabriceert, weet hoe moeilijk het is om dát goed en mooi voor elkaar te krijgen. Ook daar betaal je zeker een stuk van zijn arbeid voor.
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
kleine correctie: die uit de eerste link (van mijn vorige post) vond ik ook best wel mooi. De laatste vind ik niks 
Steampunk pijpen & het werk van Downie vind ik overigens ook helemaal geweldig!

Steampunk pijpen & het werk van Downie vind ik overigens ook helemaal geweldig!
- Sidekickelvis
Was je op vakantie?Winslow Collector schreef:Massis schreef:Maar goed, zoals ze zeggen (2000 jaar terug toch): "de gustibus et coloribus non disputandum"Juist. Ik was er 2000 jaar geleden niet bij, maar het zal best, dat ze dat toen zo zeiden.
![]()
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
Sidekickelvis schreef:Was je op vakantie?Winslow Collector schreef:Massis schreef:Maar goed, zoals ze zeggen (2000 jaar terug toch): "de gustibus et coloribus non disputandum"Juist. Ik was er 2000 jaar geleden niet bij, maar het zal best, dat ze dat toen zo zeiden.
![]()