Tabak voor een lange tijd bewaren
-
- Contacteer:
Tabak voor een lange tijd bewaren
Ik rook graag een pijpje als het het goede moment is.
Maar ik doe het maar af en toe, dus gebeurt het wel eens dat een blik tabak een maanden (Ja maanden zeg ik u) in de kast staat. Na zo'n lange tijd is die meestal uitgedroogd.
Is hier iets tegen te doen? of kan ik de tabak laten heropleven?
Dries
Maar ik doe het maar af en toe, dus gebeurt het wel eens dat een blik tabak een maanden (Ja maanden zeg ik u) in de kast staat. Na zo'n lange tijd is die meestal uitgedroogd.
Dries
De goede dingen in het leven:
Een goede scheerbeurt
Zonlicht
Tabak in een pijp
Brertellen
Muziek
Een goede scheerbeurt
Zonlicht
Tabak in een pijp
Brertellen
Muziek
- Arno
- Contacteer:
Re: Tabak voor een lange tijd bewaren
Jazeker! Door middel van vochtmunten (http://www.danpipe.de/de/Tabaktpfe/6301 ... uchter_316) of vochtstenen (http://www.tobaccoshop.nl/tobaccoshop/p ... cts_id/292). Je houdt de vochtmunt/steen even onder de kraan en stopt die dan tussen de tabak. Dan is het wachten en na een dag controleer je de vochtigheid. Is het goed, roken met die hap, niet goed, dan herhaal je de procedure.DriesM schreef:Ik rook graag een pijpje als het het goede moment is.
En gebruik alsjeblieft GEEN aardappelschillen of iets in die trant. Dat veroorzaakt schimmel en kan je de tabak weggooien..
-
In navolging van deze vraag heb ik er ook eentje.
Mijn ribbon-cut tabak gaat in weckpotten met een vochtmuntje en dat gaat prima. De flake tabakken blijven bij mij echter in hun blikjes, maar na een tweetal maanden heb ik het gevoel dat ze uitdrogen. Zou dit kunnen of beeld ik me wat in? Hoe houden jullie de flakes op vochtigheid?
Mijn ribbon-cut tabak gaat in weckpotten met een vochtmuntje en dat gaat prima. De flake tabakken blijven bij mij echter in hun blikjes, maar na een tweetal maanden heb ik het gevoel dat ze uitdrogen. Zou dit kunnen of beeld ik me wat in? Hoe houden jullie de flakes op vochtigheid?
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Op dezelfde manier als loose cut tabak.Arclaud schreef:In navolging van deze vraag heb ik er ook eentje.
Ik had wat uitgedroogde flakes liggen, muntje erbij en voila ze waren zo weer op vocht.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
-
Hmmm, ok. Misschien bij Ikea dan wat vierkante weckpotjes halen. Is lomper, maar luchtdicht en beter dan zo'n tinnen blik om vochtmuntjes bij te stoppen.Bananabox-Ninja schreef:Op dezelfde manier als loose cut tabak.Arclaud schreef:In navolging van deze vraag heb ik er ook eentje.
Ik had wat uitgedroogde flakes liggen, muntje erbij en voila ze waren zo weer op vocht.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Of bij de Blokker, die dingen kosten niks en je hebt er missschien 2-3 nodig,
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
- Eliminator
- Moderator
Kan idd prima, laat de flakes dan alleen niet als stapeltje liggen, maar pak een groter blikje oid en leg ze naast elkaar, gaat wat rapper.
Wat ook werkt (als je geen grotere verpakking voorhanden hebt), knip wat hele smalle strookjes van een koffiefilter af, bevochtig deze, en vouw die om en om tussen de flakes door (dan kun je ze wel als stapeltje laten liggen).
Niet te veel, niet te nat,... beter herhalen dan de boel te nat maken.
Wat ook werkt (als je geen grotere verpakking voorhanden hebt), knip wat hele smalle strookjes van een koffiefilter af, bevochtig deze, en vouw die om en om tussen de flakes door (dan kun je ze wel als stapeltje laten liggen).
Niet te veel, niet te nat,... beter herhalen dan de boel te nat maken.
- Sidekickelvis
Van Melita zijn er ronde filterpapiertjes te koop die precies in een ronde weckpot passen. Hoef je niet te knippen. Ik leg ze vochtig op de tabak in de pot en dat werkt erg goed moet ik zeggen. In blikjes gebruik ik vochtstenen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
En wie geen koffie meer zet met filters: keukenrol voldoet ook prima.
Wil je koffiefilters/keukenrolpapier niet té nat maken en tevens zuiverwater gebruiken, bevochtig ze dan even met demi-water of houdt ze even boven kokend water (fluitketel/waterkoker). Vochtigheid goed te doseren en zuiver water, zonder chloor, medicijnresten, e.d.
Ook voor de vochtsteentjes gebruik ik uitsluitend demiwater. Houdt ze kalkvrij en geen rotzooi in m'n tabak.
Wil je koffiefilters/keukenrolpapier niet té nat maken en tevens zuiverwater gebruiken, bevochtig ze dan even met demi-water of houdt ze even boven kokend water (fluitketel/waterkoker). Vochtigheid goed te doseren en zuiver water, zonder chloor, medicijnresten, e.d.
Ook voor de vochtsteentjes gebruik ik uitsluitend demiwater. Houdt ze kalkvrij en geen rotzooi in m'n tabak.
- Holmes
Ik zou graag tips hebben hoe ik de tabak voor langere tijd kan bewaren
Ik las op dit forum het volgende:
"Zelf gebruik ik een vacuüm seal apparaatje van de Action 14,95 en dito kunstof zakjes van 50 ct per 25 . De Bulk tabakken blijven mooi vacuüm , en nemen niet veel plaats in doordat je ze mooi kunt stapelen in de tabak kelder de zakjes zijn er in 50 / 100 / 250 en 500 gram."
Deze tekst vind ik niet meer terug op het forum anders had ik al een PB gestuurd.
Ik heb ondertussen van een vriend een seal apparaatje ter beschikking gekregen. Dit trekt echter niet volledig vacuüm. Voldoet het seal apparaatje van de ACTION aan de verwachtingen?
Groeten
"Zelf gebruik ik een vacuüm seal apparaatje van de Action 14,95 en dito kunstof zakjes van 50 ct per 25 . De Bulk tabakken blijven mooi vacuüm , en nemen niet veel plaats in doordat je ze mooi kunt stapelen in de tabak kelder de zakjes zijn er in 50 / 100 / 250 en 500 gram."
Deze tekst vind ik niet meer terug op het forum anders had ik al een PB gestuurd.
Ik heb ondertussen van een vriend een seal apparaatje ter beschikking gekregen. Dit trekt echter niet volledig vacuüm. Voldoet het seal apparaatje van de ACTION aan de verwachtingen?
Groeten

- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Dat was Godfrey Holmes
Godfrey59 schreef:Zelf gebruik een een vacuum seal apparaatje van de Action 14,95 en dito kunstof zakjes van 50 ct per 25 . De Bulk tabakken blijven mooi vacuum , en nemen niet veel plaats in doordat je ze mooi kunt stapelen in de tabak kelderde zakjes zijn er in 50 / 100 / 250 en 500 gram.
Godfrey
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
- Arno
- Contacteer:
Volgens mij was het Godfrey die dit zei.Holmes schreef:Ik zou graag tips hebben hoe ik de tabak voor langere tijd kan bewaren
Groeten
Maaruhm, nadeel is van een seal-bag, als die eenmaal open is zal de tabak erin vrij snel uitdrogen. Als je het bewaard in een weckpot blijft het nog wel even vers

(Edit: BBN is me weer eens voor...

- Holmes
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Ik doe mijn bestArno schreef:(Edit: BBN is me weer eens voor...)

"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
Pas op met vacuum trekken in een plastic zak.Holmes schreef:Ik zou graag tips hebben hoe ik de tabak voor langere tijd kan bewaren
Groeten
Heb dit al eerder geprobeerd, en het heeft de werking van kuilvoer bij de boer.
Tabak word vochtig, en begint een rottingsproces.
Beter is het om lege tabakblikken te nemen, hierin de tabak stoppen, en deze vacuum zuigen, desnoods met een vacuum zak.
Ergens hier op het forum heb ik dit al eerder beschreven, dus het zou te vinden moeten zijn.
PLUS NOG EEN NADEEL van vacumeren in zakjes (eigen ervaring en door tips hier op het forum veranderd):
De tabak wordt best sterk samengeperst en dit verkruimelt de structuur van de tabak. De grofheid van de vezels wordt voor een groot deel verkruimeld en dan krijg je dus veel tabak-"stof" die niet rookbaar is.
Beter is inderdaad in blikken vacumeren. Het staat ergens op het forum en ik doe het als volgt:
Bij mijn vacumeerapparaat ( http://www.kookwinkel.nl/webshop/27090- ... szwart.asp ) zitten drie potten ( http://www.kookwinkel.nl/webshop/27098- ... 3delig.asp ) waarvan ik de grootste gebruik. Daar passen 4 blikken in, die ik altijd nieuw koop bij DanPipe ( http://www.danpipe.de/de/Tabaktpfe/5001 ... -Dose_4256 ). Ik trek de pot met 4 blikken vacuum, laat dan weer lucht toe in de pot en haal de gevacumeerde blikken eruit. Werkt perfect en als ik de blikken open, geeft dit dezelfde "sis" als blikken van de tabaksfabrikant doen.
Voordeel is dat de tabak vacuum in het blik zit, maar de structuur niet in elkaar gefrut wordt, zoals in een zakje.
De tabak wordt best sterk samengeperst en dit verkruimelt de structuur van de tabak. De grofheid van de vezels wordt voor een groot deel verkruimeld en dan krijg je dus veel tabak-"stof" die niet rookbaar is.
Beter is inderdaad in blikken vacumeren. Het staat ergens op het forum en ik doe het als volgt:
Bij mijn vacumeerapparaat ( http://www.kookwinkel.nl/webshop/27090- ... szwart.asp ) zitten drie potten ( http://www.kookwinkel.nl/webshop/27098- ... 3delig.asp ) waarvan ik de grootste gebruik. Daar passen 4 blikken in, die ik altijd nieuw koop bij DanPipe ( http://www.danpipe.de/de/Tabaktpfe/5001 ... -Dose_4256 ). Ik trek de pot met 4 blikken vacuum, laat dan weer lucht toe in de pot en haal de gevacumeerde blikken eruit. Werkt perfect en als ik de blikken open, geeft dit dezelfde "sis" als blikken van de tabaksfabrikant doen.
Voordeel is dat de tabak vacuum in het blik zit, maar de structuur niet in elkaar gefrut wordt, zoals in een zakje.
Helemaal juist WC maar ik gebruik hiervoor de platte tabaksblikjes van 50 gram . Twee blikjes in een zak en vacuum trekken maar . Al heb ik wel vaker de tabak los in het zakje vacuum getrokken al laat ik hem dan niet helemaal tot het uiterste gaan .
Godfrey
Godfrey
Ja, zo kan dat natuurlijk ook.Godfrey59 schreef:Helemaal juist WC maar ik gebruik hiervoor de platte tabaksblikjes van 50 gram . Twee blikjes in een zak en vacuum trekken maar . ...............Godfrey

- Eelco
- Contacteer:
En compleet met geprinte labels. Georganiseerd hoor. Weet je zeker dat je geen Duits bloed in je aderen hebt? 

Mijn vrouw haar kant welEelco schreef:En compleet met geprinte labels. Georganiseerd hoor. Weet je zeker dat je geen Duits bloed in je aderen hebt?

Godfrey