Favoriete pijp(en)
- 

robvoorburg
Favoriete pijp(en)
Een paar geleden hebben we al eens zo'n draadje gehad. Om twee redenen leek
het mij aardig dit nog eens aan te snijden.
Ten eerste: in de tussenliggende tijd zijn er veel nieuwe leden bij gekomen en lijkt
het me leuk te lezen hoe hun ervaringen zijn en ten tweede merk ik dat
ik mijn mening wat moet bijstellen.
Ik herinner mij (2010) dat ik schreef al mijn pijpen bij toerbeurt te roken en niet
echte favorieten had. In dat jaar heb ik een stuk of 30 Winsløws gekocht en had
daar mijn handen vol aan. (van dit merk rookt alles goed)
Sinds een kleine twee jaar rook ik ook weer mijn oudere aankopen, pijpen die soms
20/30 jaar geen tabak meer gezien hebben. Aanvankelijk viel de hernieuwde
kennismaking nogal tegen, blijkbaar moet een pijp zo nu en dan gerookt worden,
anders loopt het leven eruit.
Door voet bij stuk te houden keerde de smaak uiteindelijk weer volledig terug bij
mijn ouwe getrouwen. Het betreft een Larsen, drie Dunhill's en een James Upshall.
Ik zal ongeveer de helft van mijn Winsløws weggegeven hebben, van de andere helft
kwamen er 4/5 bovendrijven die ik steeds weer pakte om lekker van te genieten.
Tien pijpen dus die bij uiteindelijk overbleven uit een veel groter aantal aankopen.
Toch, wanneer ik er nu op terugzie, kocht ik mijn favoriete pijp pas twee jaar geleden.
Een kromme meerschuimen pijp met wat zilverwerk. Gewoon een eenvoudig model.
Gezien de vorm van de kop geen geschikte pijp om mijn favoriete tabak (latakia)
uit te roken. Het gekke van het geval is dat ik er door te proberen achter kwam dat
de pijp en deze tabak voor elkaar gemaakt zijn.
Kan je zomaar een favoriete pijp gaan kopen? Denk het niet.
Ik houd vast een pijp in de winkel te kopen, of tijdens een meeting, niet via een foto.
Met al je kennis van zaken waaraan een beetje pijp technisch aan moet voldoen, heb
je 1 ding niet in de hand en dat geldt voor de maker, maar ook voor de verkoper:
Je weet niet hoe jouw favoriete keuze zich gaat gedragen wanneer je haar gaat roken!
Na enige decennia pijproken is het voor mij duidelijk dat een favoriete pijp niet
dagelijks voorbijkomt. Voor mij is het de combinatie van enige zaken, moeizaam dus,
aan de andere kant ook wel weer een uitdaging, want ooit zal je...
Samenvattend: voor mij is een favoriete pijp een pijp waarbij alles klopt.

het mij aardig dit nog eens aan te snijden.
Ten eerste: in de tussenliggende tijd zijn er veel nieuwe leden bij gekomen en lijkt
het me leuk te lezen hoe hun ervaringen zijn en ten tweede merk ik dat
ik mijn mening wat moet bijstellen.
Ik herinner mij (2010) dat ik schreef al mijn pijpen bij toerbeurt te roken en niet
echte favorieten had. In dat jaar heb ik een stuk of 30 Winsløws gekocht en had
daar mijn handen vol aan. (van dit merk rookt alles goed)
Sinds een kleine twee jaar rook ik ook weer mijn oudere aankopen, pijpen die soms
20/30 jaar geen tabak meer gezien hebben. Aanvankelijk viel de hernieuwde
kennismaking nogal tegen, blijkbaar moet een pijp zo nu en dan gerookt worden,
anders loopt het leven eruit.
Door voet bij stuk te houden keerde de smaak uiteindelijk weer volledig terug bij
mijn ouwe getrouwen. Het betreft een Larsen, drie Dunhill's en een James Upshall.
Ik zal ongeveer de helft van mijn Winsløws weggegeven hebben, van de andere helft
kwamen er 4/5 bovendrijven die ik steeds weer pakte om lekker van te genieten.
Tien pijpen dus die bij uiteindelijk overbleven uit een veel groter aantal aankopen.
Toch, wanneer ik er nu op terugzie, kocht ik mijn favoriete pijp pas twee jaar geleden.
Een kromme meerschuimen pijp met wat zilverwerk. Gewoon een eenvoudig model.
Gezien de vorm van de kop geen geschikte pijp om mijn favoriete tabak (latakia)
uit te roken. Het gekke van het geval is dat ik er door te proberen achter kwam dat
de pijp en deze tabak voor elkaar gemaakt zijn.
Kan je zomaar een favoriete pijp gaan kopen? Denk het niet.
Ik houd vast een pijp in de winkel te kopen, of tijdens een meeting, niet via een foto.
Met al je kennis van zaken waaraan een beetje pijp technisch aan moet voldoen, heb
je 1 ding niet in de hand en dat geldt voor de maker, maar ook voor de verkoper:
Je weet niet hoe jouw favoriete keuze zich gaat gedragen wanneer je haar gaat roken!
Na enige decennia pijproken is het voor mij duidelijk dat een favoriete pijp niet
dagelijks voorbijkomt. Voor mij is het de combinatie van enige zaken, moeizaam dus,
aan de andere kant ook wel weer een uitdaging, want ooit zal je...
Samenvattend: voor mij is een favoriete pijp een pijp waarbij alles klopt.
- 

Winslow Collector
Re: Favoriete pijp(en)
Dat denk ik ook niet. De favoriete pijpen "groeien" naar je toe, is mijn bescheiden mening. Soms in enkele rookbeurten wanneer de afmetingen en verhoudingen gewoon goed bij één van de favoriete tabakken past, soms pas na jaren steeds hernieuwde kennismaking.robvoorburg schreef:Kan je zomaar een favoriete pijp gaan kopen? Denk het niet.
- 

Stanwell
Ik ben nog dermate nieuw in het pijproken dat elke pijp mijn favoriete pijp kan zijn.
Maar ik voel vooral de drang verder te kijken.

Maar ik voel vooral de drang verder te kijken.
					Laatst gewijzigd door Stanwell op 14 feb 2014 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

- Bommel
Zo het stuk van Rob goed gelezen te hebben herken ik zijn betoog.
Alle pijpen van mij komen aan de beurt maar enkele worden toch vaker ter hand genomen.
Het gekke is dat in het verleden vaak de middel grote BigBens gerookt werden, nu zijn ze wandelmaatjes geworden, terwijl ik nu in huis de wat grotere dames rook.
En van die serie zijn er dus enkele die vaker mij helpen tot rust te komen.
Dat zijn de Winslow's, dank Rob voor de kennismaking met dit merk, de Stanwell 2000, wederom dank Rob, Silvano Oscar, BigBen Nautic Black en Hilson Azure.
Alle andere vergezellen mij in toerbeurt.

Alle pijpen van mij komen aan de beurt maar enkele worden toch vaker ter hand genomen.
Het gekke is dat in het verleden vaak de middel grote BigBens gerookt werden, nu zijn ze wandelmaatjes geworden, terwijl ik nu in huis de wat grotere dames rook.
En van die serie zijn er dus enkele die vaker mij helpen tot rust te komen.
Dat zijn de Winslow's, dank Rob voor de kennismaking met dit merk, de Stanwell 2000, wederom dank Rob, Silvano Oscar, BigBen Nautic Black en Hilson Azure.
Alle andere vergezellen mij in toerbeurt.
- Kees Flake
Als ik lees bij wat roken wij vandaag zie ik bij leden veel dezelfde pijpjes langs komen.
Zo ook bij mij rook nu een twee en half jaar pijp waarvan een dik jaar flake.
heb mijn collectie ook uit gebreid met verschillende pijpen maar grijp toch snel terug naar de oude garde.
Wel heb ik ondervonden dat in sommige pijpjes niet alles te roken is b.v. mijn Amphora faros 404 geen mac baren vanille cream.
Mijn mr borg black cherry met Janneman flake geweldig die pijp rookt trouwens geweldig.
momenteel ben ik mijn keuze qua tabak aan het testen welke flake en dan later ga ik daar een juist pijpje bij zoeken.
Moet wel zeggen mijn eigen gemaakt pokertje rookt ook fantastisch en hier kan je wel verschillende soorten flake in roken.
Heb wel de ervaring dat mijn voorkeur uitgaat naar een pijpje met kleine ketel voor de kortere rooksessies .
Hoop dat ik mijn forum pijp snel terug krijg dan kan ik die eens proberen met flake en ervaren hoe een duurder pijpje rookt.
Met sommige pijpjes wissel ik van tabak andere houd ik voor speciaal een soort tabak houd wel in dat je toch een bepaald aantal pijpjes moet hebben.
Ik heb nog een lange weg te gaan maar begin er steeds meer van te genieten en dat vind ik het belangrijks.

Zo ook bij mij rook nu een twee en half jaar pijp waarvan een dik jaar flake.
heb mijn collectie ook uit gebreid met verschillende pijpen maar grijp toch snel terug naar de oude garde.
Wel heb ik ondervonden dat in sommige pijpjes niet alles te roken is b.v. mijn Amphora faros 404 geen mac baren vanille cream.
Mijn mr borg black cherry met Janneman flake geweldig die pijp rookt trouwens geweldig.
momenteel ben ik mijn keuze qua tabak aan het testen welke flake en dan later ga ik daar een juist pijpje bij zoeken.
Moet wel zeggen mijn eigen gemaakt pokertje rookt ook fantastisch en hier kan je wel verschillende soorten flake in roken.
Heb wel de ervaring dat mijn voorkeur uitgaat naar een pijpje met kleine ketel voor de kortere rooksessies .
Hoop dat ik mijn forum pijp snel terug krijg dan kan ik die eens proberen met flake en ervaren hoe een duurder pijpje rookt.
Met sommige pijpjes wissel ik van tabak andere houd ik voor speciaal een soort tabak houd wel in dat je toch een bepaald aantal pijpjes moet hebben.
Ik heb nog een lange weg te gaan maar begin er steeds meer van te genieten en dat vind ik het belangrijks.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.
gr. kees Flake
						gr. kees Flake
- magicmarcello
Zoals Rob en Paul duidelijk aangeven; het blijkt een groeiproces te zijn...
Je kunt inderdaad niet zomaar even naar de winkel gaan en je favoriete pijp kopen.
Vanuit mijn visie en ervaringen ontstaan favoriete pijpen pas in de loop der tijd wanneer je de pijp beter bent gaan kennen en zich de ideale tabak voor die pijp heeft geopenbaard door proefondervindelijk uitproberen.
Je kent het wel, ineens is daar de AHA-erlebnis waarbij desbetreffende tabak wonderwel beter smaakt dan ooit uit desbetreffende specifieke pijp.
Als gevolg daarvan heb ik inmiddels een aantal favoriete combinaties gevonden in mijn collectie die ik koester.

Je kunt inderdaad niet zomaar even naar de winkel gaan en je favoriete pijp kopen.
Vanuit mijn visie en ervaringen ontstaan favoriete pijpen pas in de loop der tijd wanneer je de pijp beter bent gaan kennen en zich de ideale tabak voor die pijp heeft geopenbaard door proefondervindelijk uitproberen.
Je kent het wel, ineens is daar de AHA-erlebnis waarbij desbetreffende tabak wonderwel beter smaakt dan ooit uit desbetreffende specifieke pijp.
Als gevolg daarvan heb ik inmiddels een aantal favoriete combinaties gevonden in mijn collectie die ik koester.
- 

Laafke
Na enkele jaren vnl deense pijpen te hebben gerookt viel ik voor de Cutty.
Mijn favorieten:
Chacom Antique Cutty (volgens de verkoper moet het hout 100 jaar oud zijn....ahum??)
Rattray's Old Perth Natural (Cutty)
Wallenstein Cutty
Altinok Meerschuim Cutty (2x)
Peterson Barrel (2x)
Peterson Tankard
Ser Jacopo Picta 1 (Cutty)
Tom Eltang (Big) Sailor project (Cherrywood)
Wiener Kaffeehaus pfeife
Verder liggen er in mn kast nog wel een fors aantal pijpen maar om diverse redenen komen die niet meer aan bod.

Mijn favorieten:
Chacom Antique Cutty (volgens de verkoper moet het hout 100 jaar oud zijn....ahum??)
Rattray's Old Perth Natural (Cutty)
Wallenstein Cutty
Altinok Meerschuim Cutty (2x)
Peterson Barrel (2x)
Peterson Tankard
Ser Jacopo Picta 1 (Cutty)
Tom Eltang (Big) Sailor project (Cherrywood)
Wiener Kaffeehaus pfeife
Verder liggen er in mn kast nog wel een fors aantal pijpen maar om diverse redenen komen die niet meer aan bod.
- furioza
- Contacteer:
Dat is idd een goede. Maar wanneer ik over nadenk is het de pijp die ik het meeste pak zonder te weten waarom. Moet hier toch eens op gaan letten. 
Maar mijn favo is mijn cornhob van 3,95...

Maar mijn favo is mijn cornhob van 3,95...

- Prutser
- Contacteer:
Ik rook nog niet zo lang pijp. Ben begonnen met een merkloze pijp. Ging niet heel goed, nat en veel te scherp (tongbite). Filterpijp ging al wat beter. Met de komst van een Falcon werd het pijp roken echt stukken beter! Ideaal voor onderweg. Maar het meeste genot heb ik van mijn (gekregen   ) Terminus.
 ) Terminus.
Moet nog veel rookervaring opdoen om een pijp zonder filter in de brand te houden. 

Groet,
Werner

) Terminus.
 ) Terminus.Moet nog veel rookervaring opdoen om een pijp zonder filter in de brand te houden.

Groet,
Werner
- 

Whitesnake
Het zit namelijk zo...
Ik probeer regelmatig uit elke pijp te roken MAAR er zijn er enkelen waarmee ik een enorme klik heb.
Er zijn er waar de klik verminderd is en er zijn er waar ik geen affectie mee heb.
Mijn Terminus is een paard dat dagelijks werkt, net zoals enkele van mijn Petersons.
Soms doe ik er eentje van de hand of hou ik ze gewoon in mijn verzameling, afwachtend totdat er een "nieuwe" klik komt!

Ik probeer regelmatig uit elke pijp te roken MAAR er zijn er enkelen waarmee ik een enorme klik heb.
Er zijn er waar de klik verminderd is en er zijn er waar ik geen affectie mee heb.
Mijn Terminus is een paard dat dagelijks werkt, net zoals enkele van mijn Petersons.
Soms doe ik er eentje van de hand of hou ik ze gewoon in mijn verzameling, afwachtend totdat er een "nieuwe" klik komt!
- teunis
Ik kan mij niet zo heul veul voorstellen bij de term "een klik hebben", of de juiste tabak bij de juiste pijp zoeken. Alle door mij gerookte tabak hoort te smaken in alle pijpen die ik in bezit heb.  

Nu rook ik voor 99% zoete tabak, en daar lenen veel pijpen zich wel voor, dus wellicht is het ietwat gechargeerd wat ik hierboven beweerde, maar in grote lijnen klopt het wel. 

De Falcon is mijn echte werkpaard, en de 6 koppen wisselen dan ook regelmatig op een dag, en vaak komt dezelfde kop 2x voorbij. Ik rook dan ook niet echt rustig, dus langer dan een kwartier tot 20 minuten duurt de rooksessie niet en de tabak is een door Planta gemaakte vanille-kersen die ik per bulk koop in Duitsland (en omgerekend 3,65 euro per pakje kost). In de avond komt de Winslow, de BB, de Brebbia of de Hilson aan de lip hangen, vooral gestookt met BIBO of Elwood (no 1).
De Falcon heeft het grote voordeel geen pretenties te hebben, ontzettend snel is te reinigen en doordat de kop niet echt veel vocht opneemt, ook weer snel droog genoeg (vind ik) om weer gerookt te worden. Als je al van "een klik" kunt spreken, is dat niet echt om de rookeigenschappen (hoewel die van een Falcon ook beslist niet vervelend zijn), maar vooral om het gebruikersgemak.

Nu rook ik voor 99% zoete tabak, en daar lenen veel pijpen zich wel voor, dus wellicht is het ietwat gechargeerd wat ik hierboven beweerde, maar in grote lijnen klopt het wel.

De Falcon is mijn echte werkpaard, en de 6 koppen wisselen dan ook regelmatig op een dag, en vaak komt dezelfde kop 2x voorbij. Ik rook dan ook niet echt rustig, dus langer dan een kwartier tot 20 minuten duurt de rooksessie niet en de tabak is een door Planta gemaakte vanille-kersen die ik per bulk koop in Duitsland (en omgerekend 3,65 euro per pakje kost). In de avond komt de Winslow, de BB, de Brebbia of de Hilson aan de lip hangen, vooral gestookt met BIBO of Elwood (no 1).
De Falcon heeft het grote voordeel geen pretenties te hebben, ontzettend snel is te reinigen en doordat de kop niet echt veel vocht opneemt, ook weer snel droog genoeg (vind ik) om weer gerookt te worden. Als je al van "een klik" kunt spreken, is dat niet echt om de rookeigenschappen (hoewel die van een Falcon ook beslist niet vervelend zijn), maar vooral om het gebruikersgemak.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
						- 

Winslow Collector
Ook dat speelt zeker mee en is (wellicht onbewust) een belangrijke factor van "de klik".teunis schreef:Als je al van "een klik" kunt spreken, is dat niet echt om de rookeigenschappen (hoewel die van een Falcon ook beslist niet vervelend zijn), maar vooral om het gebruikersgemak.
Zo vind ik mijn LotR-pijpen allemaal fantastisch roken...., als ik niets te doen heb en ruim een uur mijn handen vrij heb. Maar ja, van gebruiksgemak tijdens bijvoorbeeld computerwerk kun je dan niet echt spreken. Dus die handelbaarheid, reiniging, gemak en dat soort zaken spelen zeker ook mee in de klik.
Denk ik.
Toch.
Ja.
- janneman
- Contacteer:
Het is mij eigenlijk in al die jaren niet gelukt om echt een aantal favorieten te benoemen die dat ook bleven. Hier spelen vele zaken een rol; welke tabakken op een bepaald moment mijn voorkeur hebben of hoe en waar ik meestal pijp rook (ook dat is in de loop der jaren wel een paar keer veranderd). 
Een aardig voorbeeld zijn bijvoorbeeld lange pijpen; heel lang had ik er twee, waarbij eentje met lange en korte steel, en ze werden niet zo heel veel gerookt (en die met twee stelen dan nog vaker met die korte steel). En toen kwam er een keer een derde leespijp bij die ik eigenlijk kocht vanwege de kleur en met het oog op de korte steel die erbij zat. In diezelfde tijd begon ik met vaste leesavonden in de week, en zie; ineens waren die drie leespijpen zowat mijn meest regelmatig gerookte pijpen. Iets vergelijkbaars gebeurde toen ik de relatief snelrokende grove en droge Semois ontdekte; ineens rook ik mijn pijpen met grote kop veel vaker dan voorheen, en bijvoorbeeld mijn Peterson Sherlock Holmes is fors op de ladder van favorieten gestegen. Het gebruiksgemak en de omstandigheden waaronder ik rook hebben dus in elk geval veel te maken met wat favoriet is. En sedert ik begonnen ben met regelmatig koffie met pijp op een terrasje werd mijn behoefte aan een setje falcons zo sterk dat ik, met meer dan genoeg bruikbare pijpen, toch maar bezweken ben. Sedertdien komen mijn andere pijpen nauwelijks nog de deur uit...
Maar ook het uiterlijk kan een rol spelen, en mijn smaak kan dan ook nog eens veranderen... Zo ben ik over het algemeen dol op klassieke modellen, maar omdat ik ondertussen genoeg klassiekers hebt wen ik eraan, en nu kijk ik vaker naar 'vreemde' modellen dan vroeger.
Een ander moeilijk ding blijft om bij aankoop al een goed beeld van een pijp te hebben. Zelfs na alle knuffelen en bestuderen in een winkel word ik na verloop van tijd vaak toch nog verrast door hoe mijn relatie met een pijp zich ontwikkelt. In heel grove lijnen lukt het me nog wel om bij aankoop al vast te stellen of iets een baai/semois pijp wordt, of een 'engelse tabak' of een flake pijp. Maar het komt toch vaak voor dat ik na een paar jaar ontdek dat ik een pijp eigenlijk veel vaker met iets anders rook dan ik bij aankoop gedacht had. Kortom, het kan bij mij alle kanten op, en tijden veranderen.
Ik heb er vanmiddag wat tijd aan besteed; ik ben voor mijn rek gaan staan en probeerde 14 favorieten vast te stellen. Een stuk of drie, vier lukt wel, maar daarna wordt het toch wel erg moeilijk...

Een aardig voorbeeld zijn bijvoorbeeld lange pijpen; heel lang had ik er twee, waarbij eentje met lange en korte steel, en ze werden niet zo heel veel gerookt (en die met twee stelen dan nog vaker met die korte steel). En toen kwam er een keer een derde leespijp bij die ik eigenlijk kocht vanwege de kleur en met het oog op de korte steel die erbij zat. In diezelfde tijd begon ik met vaste leesavonden in de week, en zie; ineens waren die drie leespijpen zowat mijn meest regelmatig gerookte pijpen. Iets vergelijkbaars gebeurde toen ik de relatief snelrokende grove en droge Semois ontdekte; ineens rook ik mijn pijpen met grote kop veel vaker dan voorheen, en bijvoorbeeld mijn Peterson Sherlock Holmes is fors op de ladder van favorieten gestegen. Het gebruiksgemak en de omstandigheden waaronder ik rook hebben dus in elk geval veel te maken met wat favoriet is. En sedert ik begonnen ben met regelmatig koffie met pijp op een terrasje werd mijn behoefte aan een setje falcons zo sterk dat ik, met meer dan genoeg bruikbare pijpen, toch maar bezweken ben. Sedertdien komen mijn andere pijpen nauwelijks nog de deur uit...
Maar ook het uiterlijk kan een rol spelen, en mijn smaak kan dan ook nog eens veranderen... Zo ben ik over het algemeen dol op klassieke modellen, maar omdat ik ondertussen genoeg klassiekers hebt wen ik eraan, en nu kijk ik vaker naar 'vreemde' modellen dan vroeger.
Een ander moeilijk ding blijft om bij aankoop al een goed beeld van een pijp te hebben. Zelfs na alle knuffelen en bestuderen in een winkel word ik na verloop van tijd vaak toch nog verrast door hoe mijn relatie met een pijp zich ontwikkelt. In heel grove lijnen lukt het me nog wel om bij aankoop al vast te stellen of iets een baai/semois pijp wordt, of een 'engelse tabak' of een flake pijp. Maar het komt toch vaak voor dat ik na een paar jaar ontdek dat ik een pijp eigenlijk veel vaker met iets anders rook dan ik bij aankoop gedacht had. Kortom, het kan bij mij alle kanten op, en tijden veranderen.
Ik heb er vanmiddag wat tijd aan besteed; ik ben voor mijn rek gaan staan en probeerde 14 favorieten vast te stellen. Een stuk of drie, vier lukt wel, maar daarna wordt het toch wel erg moeilijk...
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
						youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Bommel
- Struik
- Contacteer:
 mooi verhaal Janneman! Ik heb nu 6 pijpen en ik merk dat ik een voorkeur voor kleine koppen heb. Mijn favoriet is mijn 1e pijp nogsteeds.
  mooi verhaal Janneman! Ik heb nu 6 pijpen en ik merk dat ik een voorkeur voor kleine koppen heb. Mijn favoriet is mijn 1e pijp nogsteeds.- 

spitfire
Mijn favoriete pijp is een kleine Peterson 303 model. Uit deze pijp rook ik altijd Latakia tabak en altijd terug is het een verrassing hoe die pijp blijft smaken. Voor andere tabak heb ik andere pijpen die ik liefheb, voor flake Virginia tabak bijvoorbeeld is het een Chacom pijp Saint-Claude met gebogen steel, voor aromatische tabak rook ik het liefst uit de Peterson Marc Twain pijp. Zo zie je maar, afhankelijk van de tabak is er steeds weer een andere geliefde pijp.

- 

schoorsteen
toen ik begon met roken,dacht ik klein maar fijn dat past bij mij.
mijn zelfkennis was betreurenswaardig...
ik ben er na veel expirimenteren achtergekomen,dat een lichte
kromming of sterk gebogen,met een volwassen ketel het best bij
mij past.ook werd ik aangestoken door het verzamelvirus,en veroorloofde
me steeds luxere pijpen,mijn kroonjuwelen waren 2 winslows(helaas,te zwaar
om comfortabel te roken,)op 1 of andere manier had ik problemen met het roer.
dus van de hand gedaan,met pijn in mijn hart,want o,o,wat waren ze schoon.
en gaande weg ben ik er achter gekomen,(en ik hoop dak nie vloek in de kerk)
dat "goedkope"pijpen niet per definitie onrookbaar zijn,ik heb er een aantal
liggen die verrassend goed roken,kan er totaal nix op aan merken.
maar mijn favorieten nu zijn toch 3 meerschuim pijpen,die ik,jaja,via internet
in turkye besteld heb,voor een fractie wat ze in de winkel kosten,(voor in Nl 1 pijp
had ik er daar 3!!!!!!!!)met een mega garantie,want 1 pijp was licht beschadigt
en na een mailtje kreeg ik er zomaar nog 1 toegestuurd zonder pardon.
ze liggen goed in de mond/in de hand,roken koel,en rustig,er past een aardige
pluk tabak in en ja ze zijn gekromt.3 pijpen op de 1e plaats dus.

mijn zelfkennis was betreurenswaardig...
ik ben er na veel expirimenteren achtergekomen,dat een lichte
kromming of sterk gebogen,met een volwassen ketel het best bij
mij past.ook werd ik aangestoken door het verzamelvirus,en veroorloofde
me steeds luxere pijpen,mijn kroonjuwelen waren 2 winslows(helaas,te zwaar
om comfortabel te roken,)op 1 of andere manier had ik problemen met het roer.
dus van de hand gedaan,met pijn in mijn hart,want o,o,wat waren ze schoon.
maar mijn favorieten nu zijn toch 3 meerschuim pijpen,die ik,jaja,via internet
in turkye besteld heb,voor een fractie wat ze in de winkel kosten,(voor in Nl 1 pijp
had ik er daar 3!!!!!!!!)met een mega garantie,want 1 pijp was licht beschadigt
en na een mailtje kreeg ik er zomaar nog 1 toegestuurd zonder pardon.
ze liggen goed in de mond/in de hand,roken koel,en rustig,er past een aardige
pluk tabak in en ja ze zijn gekromt.3 pijpen op de 1e plaats dus.
- maboc
Daar. 't Is gezegd.schoorsteen schreef:...
...
...
...

Kortom....helemaal mee eens.
--
Cheers maboc
						Cheers maboc
- Bommel
Duur is per definitie niet altijd de beste.
Ik heb een paar mandjes pijpen, ruim 30 jaar, en dat geweldige rokers.

Ik heb een paar mandjes pijpen, ruim 30 jaar, en dat geweldige rokers.
- 

kiske
Mij wordt vaak gevraagd of ik een favoriete pijp heb. Mijn antwoord is dan altijd dat dit van vele zaken afhankelijk is.
Puur uit esthetisch oogpunt kom ik dan uit bij mijn leespijpen en met name de Wizzard van Macqueen.
Als ik sterk latakiahoudende tabak wil roken is de Peterson St Patricksday mijn favoriet, maar als ik wil lezen de Peterson prince Churchwarden.
Voor Engelse mixtures mijn 3 Big Bens model 100, maar als ik langer wil roken 1 van de grotere meerschuimers
Voor zoete tabakken mijn 3 Big Bens model 205, behalve als ik een langere sessie wil, dan kom ik op mijn 3 Big Bens model 110 uit.
Voor Semois gebruik ik de Rhodesian van Aldo Morelli, maar als ik langer wil roken de Big Ben 402.
Voor Baaitabakken mijn Savinelli 320.
Voor de flakes is de Chacom poker de favoriet. Zoete flakes gaan echter in de Meerschuim Churchwarden.
Als ik ga vissen zijn mijn Falcons weer de favorieten en afhankelijk van wat ik wil roken kan dan telkens weer een andere kop een voorkeur hebben.
Andere buitenrokers zijn, wederom afhankelijk van wat ik wil roken........................
Als we uit gaan dan.........
Indien we naar vrienden of familie gaan......
Etc.
Etc
Affijn, daarom heb ik dus de beschikking over meerdere pijpen. Het gebeurd nogal eens dat ik binnen een week meerdere keren dezelfde soort tabak wil roken dus hebben al deze favorieten opvolgers die op de 2e of 3e of nog ergere plaats staan. Tevens is dit alles een verdomde goede smoes om thuis je PKZ te verklaren!

Puur uit esthetisch oogpunt kom ik dan uit bij mijn leespijpen en met name de Wizzard van Macqueen.
Als ik sterk latakiahoudende tabak wil roken is de Peterson St Patricksday mijn favoriet, maar als ik wil lezen de Peterson prince Churchwarden.
Voor Engelse mixtures mijn 3 Big Bens model 100, maar als ik langer wil roken 1 van de grotere meerschuimers
Voor zoete tabakken mijn 3 Big Bens model 205, behalve als ik een langere sessie wil, dan kom ik op mijn 3 Big Bens model 110 uit.
Voor Semois gebruik ik de Rhodesian van Aldo Morelli, maar als ik langer wil roken de Big Ben 402.
Voor Baaitabakken mijn Savinelli 320.
Voor de flakes is de Chacom poker de favoriet. Zoete flakes gaan echter in de Meerschuim Churchwarden.
Als ik ga vissen zijn mijn Falcons weer de favorieten en afhankelijk van wat ik wil roken kan dan telkens weer een andere kop een voorkeur hebben.
Andere buitenrokers zijn, wederom afhankelijk van wat ik wil roken........................
Als we uit gaan dan.........
Indien we naar vrienden of familie gaan......
Etc.
Etc
Affijn, daarom heb ik dus de beschikking over meerdere pijpen. Het gebeurd nogal eens dat ik binnen een week meerdere keren dezelfde soort tabak wil roken dus hebben al deze favorieten opvolgers die op de 2e of 3e of nog ergere plaats staan. Tevens is dit alles een verdomde goede smoes om thuis je PKZ te verklaren!

- dewitte
Favoriete vorm is de prince. Ik vind ze schitterend voor latakia mixtures. Maar ik heb ook princen die ik gebruik voor VA en Vaper flakes. Ik heb een voorkeur voor pijpen met een kleiner volume. Helaas kocht ik in het begin grotere pijpen waar ik nu toch stilaan vanaf wil. Enkele grotere koppen zal ik bijhouden voor semois en de heel occasionele aro. Maar de rest zou eruit moeten. Helaas heb ik het moeilijk om er afscheid van te nemen, maar het zal toch moeten, zodat ik weer plaats heb voor een paar princen of andere pijpen met kleiner volume.
Favorieten zijn mijn Savinelli en mijn Northern Briars princen.

Favorieten zijn mijn Savinelli en mijn Northern Briars princen.
- 

Winslow Collector
Correct heren. Een pijp die technisch goed in elkaar steekt (afmetingen, boring, verhoudingen van de afmetingen, goed mondstuk, enz.) en waarvan die factoren helemaal bij de roker, c.q. zijn tabak, passen rookt gewoon goed. Bij dure pijpen zit het "dure" meestal in de kwaliteit van het hout (foutloos) en de esthetische afwerking. Of zeldzaamheid/lage productie aantallen.maboc schreef:Daar. 't Is gezegd.schoorsteen schreef:...
...
...
...
Kortom....helemaal mee eens.
Wél is het zo, dat je van een dure pijp mag verwachten daar minder slechte rokers tussen te vinden dan bij goedkopere pijpen, maar het is zeker geen definitie dat een goedkope pijp daarom slecht moet zijn. Voor elk budget zijn er zeer goede rokers te vinden.
Kortom: een goed gemaakte pijp kan prima roken, ongeacht zijn prijs, het ontbreken van een zilveren applicatie of wanneer die pijp geen foutloos hout heeft maar enkele "stopsels" bezit.
- eka_nl
prachtig al die verhalen. Ik rook nu ook een tijdje en heb 6 pijpen. 4 houten, 1 duncan delta en een corn cob. 
Ik rook ze allemaal wel behalve de allereerste die ik kocht. die rookt niet zo prettig. Is ook de enige gebogen pijp die ik heb, zou dat er mee te maken hebben?? Ik merk dat ik veruit het snelste en meeste de corn cob pak eerlijk gezegd. Ik vind ze niet lelijk maar ze lopen niet over van schoonheid dus dat is het niet. Ik vind hem gewoon heerlijk roken en voelt prettig in de hand. Is al met al op dit moment mijn favoriet eigenlijk en kan dan ook niet wachten op de prf cobs

Ik rook ze allemaal wel behalve de allereerste die ik kocht. die rookt niet zo prettig. Is ook de enige gebogen pijp die ik heb, zou dat er mee te maken hebben?? Ik merk dat ik veruit het snelste en meeste de corn cob pak eerlijk gezegd. Ik vind ze niet lelijk maar ze lopen niet over van schoonheid dus dat is het niet. Ik vind hem gewoon heerlijk roken en voelt prettig in de hand. Is al met al op dit moment mijn favoriet eigenlijk en kan dan ook niet wachten op de prf cobs