Vieze smaak in pijp

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
joko

Vieze smaak in pijp

Bericht door joko »

Ongeveer een jaar geleden heb ik via marktplaats een estate-pijp gekocht van het merk Hajenius. Een mooi, klein, licht pijpje met sandblastfinish. Als ik mij goed herinner was de vorige eigenaar lid van het forum.... De pijp zag er schoon uit, wel licht gerookt. Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar de pijp goed gereinigd heeft voor hij hem verstuurde. De cake was helemaal teruggebracht tot het hout. De pijp smaakte echter gruwelijk; een vieze chemische smaak en geur..... Nu was ik net begonnen met pijproken, dus in eerste instantie ging ik ervan uit dat de oorzaak bij mij zou liggen. Niet goed stoppen, te snel roken, enz... De pijp belandde in de kast en 1 keer per maand ondernam ik een nieuwe poging, maar hij bleef vies smaken.

Na wat speurwerk op het forum heb ik op een gegeven moment de pijp gereinigd met alcohol. Er kwam veel oranje troep uit.... Beits? In ieder geval had het niet het gewenste resultaat, de vieze smaak bleef.

Gisteren heb ik een zout-alcohol behandeling uitgevoerd op de pijp. Wederom kleurde het zout oranje.... Vanochtend heb ik de pijp geleegd.

Nu vraag ik me af hoe lang ik de pijp moet laten rusten na een zoutbehandeling voor ik hem weer kan roken? Het lijkt me dat de pijp inmiddels toch echt wel schoon zou moeten zijn, en vrij van ongewenste geurtjes en smaakjes. Mocht dat niet het geval zijn, wat zou dan de oorzaak en oplossing kunnen zijn. Is het mogelijk dat de pijp opnieuw ingerookt moet worden? Moet ik gewoon volhouden en door de 'zure appel' heen roken? Bestaan er tabakken die een chemische ghost achterlaten? Is zo'n ghost überhaupt te verwijderen.

Groeten,

Joko
"Hij haalde zijn pijp uit de mond om plaats te maken voor zijn verbazing."
J. D. Sheridon

Paasei

Re: Vieze smaak in pijp

Bericht door Paasei »

Na de zoutbehandeling moet je de kop grondig reinigen, tot er absoluut geen zout meer aanwezig is.
Dat kan volgens mij alleen maar onder een lopende kraan...
Daarna toch nog minstens 24 uur laten drogen. Niet op een verwarming leggen !!
Koninklijke Eikel Des Forums.

Geloof

Bericht door Geloof »

Ik zou dat toch niet onder de kraan doen.
Indien mogelijk met luchtcompressor schoonblazen, een paar dagen laten rusten, en dan als een nieuwe pijp inroken.

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Een oranje vieze troep in de pijp.
Ik heb er honderden schoongemaakt en kan me geen oranje troep herinneren.
Denk dat die pijp gedoopt is in verf dan,raar verhaal deze pijp.
Ik laat een pijp die ik met zout alcohol behandeling een paar dagen rusten.
Maar denk dat je hem goed moet in roken, die smaak zal wel ff blijven .
Ben nu bezig aan twee door mij gereinigde pijpen, voor mezelf maar lekker vindt ik dat ook niet.
Zoniet dan helaas een pijp van slechte kwaliteit dan.
geloof je bent me voor ja en met ragers en doekje etc.

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

Die vieze smaak zit in alle pijpjes die lang niet gerookt zijn.
Knap regelmatig een pijpje op en kwam dit in het begin ook tegen.(die vieze smaak, niet dat de ragger oranje werden)
Ik ontkool de pijp tot op het hout en het mondstuk leg ik in de soda.(werkt voortreffelijk)
Dan schuur ik de ketel en polijst deze weer en tevens het mondstuk.
Daarna reinig ik het geheel nog een maal met alcohol.(dan mag de ragger niet meer bruin uitslaan)
Tevens als laatste doe ik inrookpasta in de ketel en dit bevalt prima geen nare smaakjes meer.(volgens mij isoleert dit de vieze smaakjes)
Probeer het maar en je zult zien dat het werkt.
Ik rook de pijp ondanks de inrookpasta altijd in eerst een derde 5keer en dan langzaam opbouwen.
Succes en we horen ervan.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

kees liebherr schreef:Die vieze smaak zit in alle pijpjes die lang niet gerookt zijn.
Knap regelmatig een pijpje op en kwam dit in het begin ook tegen.(die vieze smaak, niet dat de ragger oranje werden)
Ik ontkool de pijp tot op het hout en het mondstuk leg ik in de soda.(werkt voortreffelijk)
Dan schuur ik de ketel en polijst deze weer en tevens het mondstuk.
Daarna reinig ik het geheel nog een maal met alcohol.(dan mag de ragger niet meer bruin uitslaan)
Tevens als laatste doe ik inrookpasta in de ketel en dit bevalt prima geen nare smaakjes meer.(volgens mij isoleert dit de vieze smaakjes)
Probeer het maar en je zult zien dat het werkt.
Ik rook de pijp ondanks de inrookpasta altijd in eerst een derde 5keer en dan langzaam opbouwen.
Succes en we horen ervan.

niet iedereen heeft inrookpasta,maar hier op het prf staan daar goede tips voor.
Honing met wat koolstof doet wonderen,lekker zoet in het begin.
Maar zoals kees al opmerkt oranje viezigheid ........
zelf gebruik ik zelden inrook pasta,ook voor de verkoop van mijn pijpen.

Laafke

Bericht door Laafke »

@kees....hoelang moet een pijp dan wel niet gerookt zijn om zo'n vieze smaak te krijgen. Mijn eerste Stanwell (15 jaar oud) wordt nog maar heel zelden gerookt en ik heb bovengenoemde problemen nog nooit gehad.

joko

Bericht door joko »

Ter aanvulling: het oranje dat ik beschreef is nader te specificeren als donker oranje, richting rood. Het lijkt op de lakkleur van de buitenkant van veel pijpen. Het zout kreeg tijdens de behandeling dezelfde kleur, terwijl de kop van binnen toch helemaal zwart is. Andere pijpen die ik met alcohol heb schoongemaakt leverden me alleen zwarte pijpenragers op. Vandaar dat de kleur me nu opviel.
Volgens mijn vrouw (die niet rookt, en over een beter reukvermogen beschikt dan ik) ruikt de pijp nu naar alcohol :-) Duhhhh

Ik zal de pijp een paar dagen laten rusten en hem dan inroken met een stevige latakia; to smoke the ghost out of his hole!

Bedankt voor de tips, jullie horen van me.
J. D. Sheridon

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

Laafke schreef:@kees....hoelang moet een pijp dan wel niet gerookt zijn om zo'n vieze smaak te krijgen. Mijn eerste Stanwell (15 jaar oud) wordt nog maar heel zelden gerookt en ik heb bovengenoemde problemen nog nooit gehad.
Laafke hoe lang weet ik ook niet maar als in een pijp latakia is gerookt en jij houdt hier niet van dan kan dit die vieze smaak zijn.
Ik moet wel zeggen dat als je bij de bepaalde pijpjes de kool weghaalt de ketel twee keer zo groot wordt.
Dit houd volgens mij in dat de pijp nooit tot zelden is gereinigd en dit kan ook die vieze smaak geven.
Ook ben ik van mening als iemand altijd nat rookt er veel vocht het hout trekt en dit kan wel eens die oranje gloed geven.
Verder ben ik geen expert maar moet zeggen met inrookpasta probleem over.
Zijn er andere meningen hoor ik die graag ben erg leergierig.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

joko

Bericht door joko »

Collega pijprokers,

Het zoutbad heeft z'n werk gedaan. Na een paar dagen rust heb ik de pijp gevuld met de Brullende Leeuw en ..... ik heb genoten! De vieze smaak is helemaal verdwenen. Ik ben weer zeer content met de pijp. Het was z'n laatste kans, als dit niet had geholpen was hij definitief naar de siervitrine verhuisd. De pijp en ik zijn beide happy :-) Nogmaals bedankt voor de tips.
J. D. Sheridon

schoorsteen

Bericht door schoorsteen »

na super toch,nix zo vervelend als een pijp met een bijsmaak.
ik heb t weleens gehad,met het inroken van een nieuwe pijp.
maar dat was meer "houtsmaak"vermoed ik,en 1x een pijp
die kleur afgaf :?
had het eerst niet door,maar na elke rooksessie wereden mijn
handen roder....leek wel een marok met henna handen :P
die pijp is ook onderin de pijpenlade beland.toch sonduh.

Plaats reactie